2.5TDI moottoriswappia

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Tuttu ilmiö madalletusta IRS-kuplasta. Rajun madallyksen jälkeen kun heittää takatukivarret ristiin, niin ylipisitiivinen kampperi korjaantuu.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Olipa mukava huomata sen jälkeen kun on kone paikoillaan että jarrunestettä tippuu lattialle vaihdelaatikon päältä.. No vialliseksi paljastui ilmeisesti T-kappale, jota en uusinut jarruputkia vaihdettaessa. Erittäin mukava vaihtaa vaihdelaatikko paikoillaan :-)
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Välillä olen huomannut että eri valmistajat tekee noi jaruputkien päiden palat eri pitusilla kierteillä kuten myös ne t kappaleen reiät. Ja kun valitsee sopivasti ristiin noi palat niin ei kiristä putkea kunnolla kiinni vaan kiristyykin mutteri pohjaan. Ei siksi että vaikka näin olisi homma olisi yhtään helpompi korjat, kunhan huomautin mihin kannattaa kiinnittää huomiota vikaa etsiessä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nyt kun sanoit niin jotain tälläistä saattoi olla, nimittäin kiristäessä tuntui että putki vaan heiluu vaikka nippa pistää jo vastaan.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kuva

Pari yötä 20% fosforihappoliotuksessa tekee ihmeitä lähes 60v vanhoille juniksen konehuoneen ritilöille. Pitää laittaa näitä myös lisää ilmanottoa varten toiselle puolelle.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Osku kirjoitti:Välillä olen huomannut että eri valmistajat tekee noi jaruputkien päiden palat eri pitusilla kierteillä kuten myös ne t kappaleen reiät. Ja kun valitsee sopivasti ristiin noi palat niin ei kiristä putkea kunnolla kiinni vaan kiristyykin mutteri pohjaan. Ei siksi että vaikka näin olisi homma olisi yhtään helpompi korjat, kunhan huomautin mihin kannattaa kiinnittää huomiota vikaa etsiessä.
dmn kirjoitti:Nyt kun sanoit niin jotain tälläistä saattoi olla, nimittäin kiristäessä tuntui että putki vaan heiluu vaikka nippa pistää jo vastaan.
Vajaa vuosi sitten kun Simoon uusin takapään putkia, Motonetin haaraa ei saanut tiiviiksi mutta ihan saman näköinen Fixuksesta ostettu piti liemet sisällä. Simossa T-haara on nyt poikkipalkin etupuolella.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Projekti laitettu pyörilleen ja todettu että kulkupuoli on aikatavalla kateissa.

Onneksi syylliseksi selvisi muovipussi, jolla olin tukkinut ahtoputket asennuksen ajaksi. Ja onneksi tämä oli ennen cooleria, niin löytyi helposti.

Uusi nokka-akseli tuntuu kyllä perstuntumalta auttavan kierroksilla hengittämiseen, syöttöjä softassa 4800rpm asti. Tosin nyt oli lunta maassa, niin ei pidosta tietoakaan millään vaihteella..
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tulikos sinne nyt joku virinokka?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jep, Hemi Motors hio vanhasta, ainakin nostoa taisi olla melkein pari milliä enempi, muuten en osaa muutoksista sanoa.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nyt on joulun pyhinä vähän niputettua autoa kasaan ja tehty pieniä lisäyksiä, ja jos vaikka ennen vuoden vaihdetta kokeilisi katsastaa.

Mm.:
- Dieselin kierroslukumittariin tehty ohjaus 5-sylinterisen signaalille (jännänä yksityiskohtana näyttää jäljellä hehkutusajan viisarin asennolla).
- Ahtoilman lämpömittari ja ohjelmoitavat on/off lämpötilat coolerin flektille.
- TDI lämpömittarin luku ecuun, ja ecusta lähtevä "tölkin anturia" emuloiva ulostulo.
- Vinssin jumitunut releboksi korjattu varasalla
- Hehkutus kytketty, eipä kyllä ole tarvittu näillä keleillä..
- Auraus säädetty.
- Turbon ohjauskartta ajettu "takapihan dynossa" kohdillen.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja leima saati pienillä nuhteilla, mittarivalaistus ja jarruvalo - molemmat toki toimivat tallin pihalta lähdettyä. Mittarivalaistus saatiin kuntoon laittamalla palanen katsastusaseman käyntikorttia mittarin piirilevyfolion alle, ja jarruvalokin alkoi toimimaan kun rapsutti korroosion pois kannasta.

Imuäänen vaimenninta / parempaa filtteriä kaipaisi kyllä, 20km lenkin aikana ehti jo kyllästyä puhinaan ja pihinään.

Ja vikojakin tuli ilmi:
- vasemmalle käännyttäessä vetari naputtaa (kumpikohan ulompi vetari se mahtaa olla?)
- joku ihme kitinä kuuluu koneen käydessä, veikkailin että se tuli ennen viallisesta kiristimestä, mutta nyt sitä ei ole käytössä. Taitaa olla laturi?
< 15kWh/100km
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja Jouni »

dmn kirjoitti: - joku ihme kitinä kuuluu koneen käydessä, veikkailin että se tuli ennen viallisesta kiristimestä, mutta nyt sitä ei ole käytössä. Taitaa olla laturi?
Laturin hihnapyörän vapaakytkimen jumittaessa kuuluu vaikka minkälaisia kummallisia vikinöitä ja kitinöitä. Kauan piti emännän audista ettiä äänien aiheuttajaa ennenkuin tuon hoksasin vaihtaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olisko noin vanhassa koneessa ollut vapaakytkintä? Rivi4 koneisiin tuli ainakin vasta -96 jälkeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ei oo vapaakytkintä, ihan aataminaikaisen boschin laturin näköinen rungoltaan, tosin taitaa sentään joku 120A tms olla, harmillisesti kaikki merkinnätkin kuluneet pois, ettei voi valmiiksi etsiä laakereita.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kipsi saatu jalasta pois, niin nyt on syncroiltu onnistuneesti noin viikon verran. Sen verran kylmää kyytiä ollut että investoisin 200e uuten (kiinalaiseen) webaston kopioon, saas nähdä miten toimii.

Startissakin jotain häikkää kun kylmänä jaksaa veivata hyvin -20C:ssä, mutta lämpimänä tosi nihkeästi, tämä on kyllä ollu pidempiaikainen vaiva jo tässä vehkeessä..
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Millanen todelinen vastus koneessa tuntuu lämpimänä (esim avaimella käännettynä)? Ihan vaan että ei ole oikea ongelma, esim lian ahtaa männän renkaat tai käy lian kuumana?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Reilut 400tkm pitäis olla koneessa mittarissa, joten tuskin ainakaan turhan tiukasta koneesta kyse. Mutta lisäakun kytkeminen kummasti piristyttää starttiakin ja lähtee heti.

Ensiapuna nyt asennan kiinteästi toisen isomman akun lähemmäksi konetilaa (nyt edessä pikkuakku istuimen alla).
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Onko koneen lämmöt ja veden kierto kunnossa?
Puhutko muuten talli lämpimästä vai käyttö lmpimästä koneesta?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Oireilee siis lähinnä maantieajon jälkeen. Lämmöt maantieajossa n. 90C-95C kannen lähdöstä mitattuna, imuilma n. 20C, polttoaine 8C näillä keleillä.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jotenkin pistää miettiä mään miksi lämmöt ton tekee, onko startti kuinka lopussa voisko hiilet olla ihan rajoilla ja saada kontakstia vaan kun kone huone on kylmä. Yleensähän lämmn kone notkeilla öljyillä ja ja st latautunella akuilla on helpompi pyörittää ja itselle tulee myös eleen vaan koneet joissa vesi ei ole kertäny tai on ollu lian tiukkia muuten jotka olis noin oireillu.
Vastaa Viestiin