Oskun umppari Junis
Re: Oskun umppari Junis
Tässä vähän kuvia siitä miten paljon linja poikkeaa ja miltä muuten näyttää.
- Liitteet
-
- IMG_20171127_144714_resize_20171127_144841.jpg (67.23 KiB) Katsottu 8932 kertaa
-
- IMG_20171127_144631_resize_20171127_144841.jpg (91.06 KiB) Katsottu 8932 kertaa
-
- IMG_20171127_144623_resize_20171127_144840.jpg (62.64 KiB) Katsottu 8932 kertaa
Re: Oskun umppari Junis
Juu nuo on ristikkäiset, helmassa pitäisi olla samankaltainen lovi kieltä varten kuin esim. sisäovessa.
Helma taas on linkkukahvaisen. Vaihdos on tapahtunut jossain tuossa nurkilla varmaan. Väittäisin melkeinpä et tuo luukku on vanhemmasta, tosin en täysin varma.
Helma taas on linkkukahvaisen. Vaihdos on tapahtunut jossain tuossa nurkilla varmaan. Väittäisin melkeinpä et tuo luukku on vanhemmasta, tosin en täysin varma.
Re: Oskun umppari Junis
Googlettelin vähän itsekkin ja 65 pitäis helmassa olla kolo.
Onko ne helmat muuten identiset eli jos rakentaa sen poteron siihen niin onko mikään muu vielä mistä huomaa että väärä pelti kolo ainakin näytti helpolta rehdä.
Onko ne helmat muuten identiset eli jos rakentaa sen poteron siihen niin onko mikään muu vielä mistä huomaa että väärä pelti kolo ainakin näytti helpolta rehdä.
Re: Oskun umppari Junis
Kantsii tehdä kolo, kun noita helmoja hyvinä vaikea saada. Mettään kun on laitettu ja kone poistettu niin on helmat hävinneet usein.
Re: Oskun umppari Junis
Joo se etu poikki kotelokin oli mallia näkkileipä ja täynnä hiekka.
eli sekin pitää ostaa.
eli sekin pitää ostaa.
Re: Oskun umppari Junis
sit se etu helma oli kans ilman pohjaa tosin suht terveet peltilipareet roikku alaspäin. pitää katsella tarkemmin mistä kannatta irrottaa va leikkaako vaan suoraks ja jatkaa siitä kun ton lattia kumminkin ottaan pois niin pitää ihmetellä meneekö toikin pelti kokonaisuudessaan vaihtoon.
Re: Oskun umppari Junis
Noniin nyt alkaa olla isoimmat ulkona eilinen meni etuakselistoa irrottaessa ja vaihdelaatikkokin pääsi ulos autosta. Sitten sain vihdoin auki etu ovet, sain kaverilta oven lukon lainaksi niin pääsi lunttaamaan missä asennossa sen teoriassa pitäis aueta ja toden totta kun sen väkisin ensi jumppas auki asentoon ja sitten veti ovea ulos päin ja samalla hakkas moskaa ja ruuvaria käyttäen lukkoliparetta oven raosta aukipäin niin ihan "helpostihan" nuo umpi ruostuneet lukot aukes.
Eli nyt sai selvyyden myös siihen että ei etu ovissa ei ole ala helmaa ja kylla astin potero on hävinnyt myös yläpellin osalta. tosin alapelti oli aika tiukka.
Sain etuhytinkin tyhjäksi ja matot ulos. yllättävää oli että hytissä oli melkein ehjä kumimatto tosin se oli kyllä kovettunut ja helkeillut vanhuuttaan aika paljon. Maton alta paljastui sitten se minkä tiesinkin että etu lattia on varustettu useilla kämmenen kokoisilla hengitys reijillä. Se mikä yllätti oli että paljon oli myös tervettä varsinkin istuinten ympärys ja sisä lokarit oli aika hyvät, joo oli sisälokareissa muutama reikä mutta ei ihan mahdoton. kuskin penkin ulkoreunasta pelkääjän penkin ulkoreunaan välisellä alueella oli kaikki priimaa eli jopa alkuperäinen maali talella.
Autossa ollut vaihdelaatikkokin tuli pyöriteltyä lattialla ja lukuunottamatta sitä että joku oli vetässy romis tyyliin poikki vetarit saadakseen jarrut irti niin muuten tossa laatikossa ei tuntunut mitään isoa virhettä, siis ei rutissu tai rouskuttanut ja kaikki vaihteet löyty. Yksi irto setti alennusvaihteisia vetareita tuli tossa taannoin hommattua ja myöhemmin toinen arpa laatikko alennus vaihteella joten toistaiseksi on kaksi potentiaalista laatikko aihitoa vielä.
Sähköjä aloin myös rapsia irti että sais ton joskus puhallukseen. Itse asiassa olin ajatellut että olisin vienyt sen tällä viikolla mutta Lunta tuli siihen malliin että ei viitsi kaivaa traileria hangesta, eikä tuo jatkuva ripotelukaan oikein juttele sen puhaletun kaman kuskailun kanssa.
Saa nähdä meneekö kevääseen. vielä pitäis irrottaa ruudut kojelauta(siis mittarit napit ja ratti) sekä polkimet.
Rapsin myös liukuoven puoleisen helma ja etu palkin pois jotta saa puhalettua myös sisäpuolelta kiinnitys pinnat. Taka palkki pitää vielä rapsia pois.
Kone huone oli ainakin ennen puhallusta lähes ehjä, akun alla oli reikä ja ne taka luukun aukon alanurkat oli puhki mutta hyvin pienesti.
Tiivareita irrottaessa varsinkin takaluukun aukosta löytyi tiivaribn alta pinta ruostetta rutkasti saa nähdä meneekö läpi kuinka pahasti kun puhaltaa. myös katon vesi ränniä tutkailin ja sielä on sauma massa hieman lohkeilut.
Enemmän ja enemmän on sellainen tunne että pitäis varmaan kumminkin suunnitella koko korin maalamista. Koska voi olla että kun kaikki ongelma kohdat hitsaa ja laittaa kuntoon niin sen sais helpommin tehtyä kun ei tarttis varoa sitä patinaa joka kohdassa. Jos katto pitää saumata uusiksi niin se pohja pitäis vetää piste hiekka puhaltimella läpi sitten ne helma niin ovet kuin kyljet pitää meikata takaluukun reunat ja vieläpä nuo taka nurkat. sitten vielä ne koiran jalat siitä edestä niin joo kyljet on patinaa mutta jos nyt vaan puhaltais päästä päähän ja vetäis pohjat päälle vois olla helpompaa.
Eli nyt sai selvyyden myös siihen että ei etu ovissa ei ole ala helmaa ja kylla astin potero on hävinnyt myös yläpellin osalta. tosin alapelti oli aika tiukka.
Sain etuhytinkin tyhjäksi ja matot ulos. yllättävää oli että hytissä oli melkein ehjä kumimatto tosin se oli kyllä kovettunut ja helkeillut vanhuuttaan aika paljon. Maton alta paljastui sitten se minkä tiesinkin että etu lattia on varustettu useilla kämmenen kokoisilla hengitys reijillä. Se mikä yllätti oli että paljon oli myös tervettä varsinkin istuinten ympärys ja sisä lokarit oli aika hyvät, joo oli sisälokareissa muutama reikä mutta ei ihan mahdoton. kuskin penkin ulkoreunasta pelkääjän penkin ulkoreunaan välisellä alueella oli kaikki priimaa eli jopa alkuperäinen maali talella.
Autossa ollut vaihdelaatikkokin tuli pyöriteltyä lattialla ja lukuunottamatta sitä että joku oli vetässy romis tyyliin poikki vetarit saadakseen jarrut irti niin muuten tossa laatikossa ei tuntunut mitään isoa virhettä, siis ei rutissu tai rouskuttanut ja kaikki vaihteet löyty. Yksi irto setti alennusvaihteisia vetareita tuli tossa taannoin hommattua ja myöhemmin toinen arpa laatikko alennus vaihteella joten toistaiseksi on kaksi potentiaalista laatikko aihitoa vielä.
Sähköjä aloin myös rapsia irti että sais ton joskus puhallukseen. Itse asiassa olin ajatellut että olisin vienyt sen tällä viikolla mutta Lunta tuli siihen malliin että ei viitsi kaivaa traileria hangesta, eikä tuo jatkuva ripotelukaan oikein juttele sen puhaletun kaman kuskailun kanssa.
Saa nähdä meneekö kevääseen. vielä pitäis irrottaa ruudut kojelauta(siis mittarit napit ja ratti) sekä polkimet.
Rapsin myös liukuoven puoleisen helma ja etu palkin pois jotta saa puhalettua myös sisäpuolelta kiinnitys pinnat. Taka palkki pitää vielä rapsia pois.
Kone huone oli ainakin ennen puhallusta lähes ehjä, akun alla oli reikä ja ne taka luukun aukon alanurkat oli puhki mutta hyvin pienesti.
Tiivareita irrottaessa varsinkin takaluukun aukosta löytyi tiivaribn alta pinta ruostetta rutkasti saa nähdä meneekö läpi kuinka pahasti kun puhaltaa. myös katon vesi ränniä tutkailin ja sielä on sauma massa hieman lohkeilut.
Enemmän ja enemmän on sellainen tunne että pitäis varmaan kumminkin suunnitella koko korin maalamista. Koska voi olla että kun kaikki ongelma kohdat hitsaa ja laittaa kuntoon niin sen sais helpommin tehtyä kun ei tarttis varoa sitä patinaa joka kohdassa. Jos katto pitää saumata uusiksi niin se pohja pitäis vetää piste hiekka puhaltimella läpi sitten ne helma niin ovet kuin kyljet pitää meikata takaluukun reunat ja vieläpä nuo taka nurkat. sitten vielä ne koiran jalat siitä edestä niin joo kyljet on patinaa mutta jos nyt vaan puhaltais päästä päähän ja vetäis pohjat päälle vois olla helpompaa.
Re: Oskun umppari Junis
Tässä vielä vähän kuvaa löydetystä ruosteesta.
- Liitteet
-
- IMG_20171213_124026_resize_20171213_124558.jpg (130.84 KiB) Katsottu 8548 kertaa
-
- IMG_20171213_123753_resize_20171213_124744.jpg (102.63 KiB) Katsottu 8548 kertaa
-
- IMG_20171213_124012_resize_20171213_124558.jpg (83.3 KiB) Katsottu 8548 kertaa
-
- IMG_20171213_123814_resize_20171213_124744.jpg (146.84 KiB) Katsottu 8548 kertaa
Re: Oskun umppari Junis
Niin ja etu akseliston putkisto oli nuin terve että pelkkä puhallus ja jauhemaalaus todennäköisesti riittää, esim iskarin yläpäät oli kovat.
Re: Oskun umppari Junis
Eipä käy kateeksi. Tosin kyllä ihan palkitsevaa hommaa kun selkeästi näkee työn edistymisen.
Mitenkäs toi keulan kotelorakenteet, siis tuo sisähelma joka tulee runkopalkkien päähän kiinni? Mulla oli ne lähes yhtä kamalassa kunnossa kuin tavaratilan poikkipalkit (2-3 korjaushitsauskerrosta)..
Mitenkäs toi keulan kotelorakenteet, siis tuo sisähelma joka tulee runkopalkkien päähän kiinni? Mulla oli ne lähes yhtä kamalassa kunnossa kuin tavaratilan poikkipalkit (2-3 korjaushitsauskerrosta)..
< 15kWh/100km
Re: Oskun umppari Junis
Ei menny koputelemalla pohja puhki mutta ne alalipareet on syöpynyt sahanteriks. Etu ja taka poikki palkki ja pelkääjänkin helma tuli tänään poistettua. Joten kun nappaa ohjaus simpukan ulos ja polkimet niin alkais olee valmis puhalteluun. Positiivisiakin ylläreitä löyty oli ikkunan karmit niin terveen oloiset että saattaa riittää pelkkä puhallus. Vastaavasti tuo hanska hylly taas oli sitten aika vainaa sinne oli varmaan jäänyt vettä lillumaan.
Re: Oskun umppari Junis
Onko toi lämpö eriste joka noiden hytin lämmitysputkien päällä on niin asbestia, eli kuinka varovainen pitää olla ja toinen kysymys saako niitä uusina?
Re: Oskun umppari Junis
En oo varma, mut veikkaan et on. Tuskin kukaan on uutta laittanut, mut mulla taitaa romuraudoissa olla pätkä tuota putkea(60cm tai jotain). Sekin on yleensä puhki kotelopalkkien kohtaa. Uusia tuskin on, on sellaista mattoa, jossa pinnan alla on valkoista verkkomaista kangasta. Epäilen syvästi olevan asbestia, eli purku sen mukaan.
Re: Oskun umppari Junis
Joo se tuntu tuli itsellekin, se pitkä pätkä auton alta meni roskiin asbesteineen päivineen mutta sielä edessä ja takana on vieläputket talella ja niistä pitäis saada se asbesti pois pölisemättä turhaan ettei koko talli ole asbesti pölyssä, ehdotuksia?
Niitä pelti putkia saa uusia mietin vaan toimittaako joku jotain uutta esim lasivilla pohjasta tohon tilalle mikä näyttäis samalle?
Niitä pelti putkia saa uusia mietin vaan toimittaako joku jotain uutta esim lasivilla pohjasta tohon tilalle mikä näyttäis samalle?
Re: Oskun umppari Junis
Tuli näytettyä matto puukkoa noille Asbesteille ja hengitys suojainkin oli päällä, Knipexin mini voimapihtejä pantoihin. Tämän jälkeen varovainen kuorinta putken ympäriltä ja valmista tuli. Luulisin selvinneeni ilman suurempia asbesti altistuksia.
Re: Oskun umppari Junis
Juuri näin, ei noille oikein minkään mahda. Jarrut olikin jo purettu eli ei taida muuta asbestia olla. Jarrutkin saattais olla, jos on kauan levännyt.
Re: Oskun umppari Junis
Kengät ja palat löyty hytistä ja ne on poistettu.
Tosin kytkin koppa varmaan sisältää asbestipölyä imeytettynä öljyyn, tosin ei se siinä öljyssä paljon pölise kun liukkarilla ja vedellä pesee pois.
Tosin kytkin koppa varmaan sisältää asbestipölyä imeytettynä öljyyn, tosin ei se siinä öljyssä paljon pölise kun liukkarilla ja vedellä pesee pois.
Re: Oskun umppari Junis
Nyt tuli tehtyä osia tähänkin eli tuli puhalettua kannet ja lohko sekä kunnostettua mootorin pellit ja ryytikuja varret.
- Liitteet
-
- IMG_20180512_113943.jpg (1.71 MiB) Katsottu 7131 kertaa
-
- IMG_20180510_092337.jpg (1.61 MiB) Katsottu 7131 kertaa
-
- IMG_20180512_113924.jpg (1.88 MiB) Katsottu 7131 kertaa
-
- IMG_20180512_113950.jpg (1.94 MiB) Katsottu 7131 kertaa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Oskun umppari Junis
Hienoa jälkeä! Syksyllä museolle kesäkaudenpäättäjäisiin!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.