Autonmaalaus Petroskoissa

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Kävin syksyllä autonmaalausreissulla Petroskoissa ja kun olin lopputulokseen todella tyytyväinen niin laitetaanpa tarkempia speksejä tänne niin muutkin halukkaat voivat niitä hyödyntää.

Caravelle Syncro oli ennen matkaa peruskunnossa, eli ei mikään katastrofi, mutta saumoissa oli tyypilliset ruosteet, jokunen lommo löytyi (varsinkin vasen takakulma oli rutussa), pari reikää ja ruostekukkaset koristivat peltiä muutenkin sieltä täältä. Samoin alusta alkoi olla siinä kunnossa, että hionta ja suojaus oli paikallaan.

Koska tiesin, että Suomessa tämän suuruusluokan työ maksaisi jo kohtuullisen paljon, eikä kukkarossa välttämättä setelit juhlineet niin aloin miettiä muita ratkaisuja. Tässä vaiheessa selvisi, että hyvällä ystävälläni Lahdessa oli hyvä kontakti Petroskoihin Venäjään. Janne oli tutustunut leijahiihtokilpailuissa Petroskoista kotoisin olevaan Dmitriin ja he olivat tunteneet toisensa jo viiden vuoden ajan. Sain Jannelta Dmitrin yhteystiedot ja hän lupautui auttamaan korjaamojen löytämisessä. Dmitri on toiminut oman yrityksensä kautta kansainvälisessä laivalogistiikassa noin 10 vuoden ajan, joten häneltä tarjouspyyntöjen kartoitus ja koordinointi sujui erittäin nopeasti.

Lopulta löysin kuitenkin itse sopivimman tuntuisen paikan Dmitrin antamia tietoja selaamalla- nettisivut näyttivät vakuuttavimmilta ja myöskin korjaamon suhtautuminen työn laatuun ja jälkeen vaikutti lupaavalta: moni muu lupasi työn halvemmalla ja pika-aikataululla, mutta AVI:sta sanottiin heti, että 1-2 viikon aikataululla ei saa aikaan tarpeeksi hyvää jälkeä.

Sovimme ensin sähköpostitse työn sisällön: alustan puhallus ja suojaus, koko auton ongelmakohtien hionta sisältä ja ulkoa, lommojen oikaisu, ongelmakohtien hitsaus, reikien hitsaus umpeen, saumojen suojaus, sisäpaneelien käsittely suoja-aineella, pohjamaalaus ja uusi väri pintaan - auton alaosaan valittiin musta kiveniskentämaali, muuhun autoon nato-vihreä.
Tässä tietenkin Dmitri oli korvaamaton apu: vaikka puhun, kirjoitan ja luen venäjää auttavasti niin ilman häntä prosessi olisi kyllä ollut erittäin vaikea.

Sen jälkeen sovimme aikataulun, hain viisumia (kannattaa hakea monikertaviisumi heti) ja lähdin matkaan, Dmitri tuli kyytiin Helsingistä, jossa hän oli sattumalta käymässä. Perillä olin hänen ja perheensä luona pari yötä. Veimme seuraavana päivänä auton korjaamolle ja allekirjoitimme paperit autosta. Venäläisen käytännön mukaan työstä maksetaan 50% etukäteen, mikä vaikutti erikoiselta, mutta onneksi oli Dmitri mukana, jonka mukaan tämä on normaalia. Tällä maksulla ostetaan sitten maalit yms. ja maksetaan muita työkuluja. Korjaamon ympäristö on venäläiseen tapaan aika "karun oloinen", mutta ihmiset ovat ystävällisiä.

Sitten tuli aika jättää auto korjaamolle ja palata bussilla, tai itse asiassa taksilla kotiin - kesti noin 13 h Helsinkiin. Tämän jälkeen olimme Dmitrin ja korjaamon kanssa sähköpostiyhteydessä. Korjaamo lähetti sovitusti usein kuvia auton eri työvaiheista ja minä kyselin Dmitriltä yksityiskohtien etenemisestä. Välillä hän soitti korjaamolle - välillä taas kävi paikan päällä tarkastamassa, että joku sovittu asia oli tehty. Aikataulu hieman venyi myös minusta johtuen ,mutta pidin tärkeämpänä työn jälkeä kuin pikavauhtia, jouduin vielä hakemaan uuden viisumin kun en ollut älynnyt hakea monikertaviisumia 1. kerralla.

Lopulta varasin bussimatkan ja lähdin Petroskoihin autoa noutamaan. Korjaamo oli halunnut pitää lopputuloksen yllätyksenä eikä lähettänyt kuvia valmiista autosta. Yllätys oli mieluinen, sillä jälki oli todella hyvää ja laadukasta. Kaikki luvatut työt oli tehty. Syncro oli kuin eri auto ja pinnoiltaan uutta vastaava.

Ehkä ainoa "yllätys" prosessissa oli se, että väriksi olin kaavaillut Nato-vihreää, jolle on kainsainvälinen värikoodi. Korjaamo kuitenkin taisi sekoittaa omat värinsä, joista sitten valitsin vaaleamman. Sähköpostin välityksellä sävystä oli kuitenkin erittäin vaikea saada selvää kuvista. Sävy on nyt hieman tummempi mitä alunperin ajattelin, mutta olen silti siihenkin ihan tyytyväinen. Pinta on semi-kiiltävä kuten sovittiinkin. Värisävyä valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ehkä olisi parempi, että sävyjä voisi vertailla jo 1. käynnillä. Tämä kannattaa sopia etukäteen.

Kuvasarjan auton maalauksen vaiheista voi katsoa täältä: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 3&start=40

Mitä maksaa: Normali hinta kuvatun kaltaiselle suurelle työlle on AVI:n mukaan noin 2600-2800 euroa, riippuen auton kunnosta.

- Tähän päälle tulevat viisumi ja bussimatkat, ruuat yms.
- Tullin sivuilta selviää viralliset veromaksut

Korjaamon nettisivut: http://www.avi-service.ru
Sähköposti: info@avi-service.ru

Dmitri Bubnovikov, sähköposti: trans@land.ru ja trans1@onego.ru

Dmitri puhuu erinomaista englantia ja pari sanaa suomeakin. Venäjän ongelmien takia logistiikabisneksessä on nyt hiljaisempaa ja hän pystyykin nyt auttamaan muitakin autonharrastajia maalausprojektien järjestämisessä koko prosessin ajan ja hän voi järjestää myös majoitukset sekä auttaa kaikessa matkaan liittyvissä asioissa. Hän on erittäin mukava ja osaava kaveri. Maksoin itse mielellään hänen palveluksistaan koko prosessin hoitamisesta pari sataa euroa.

Ja reissussa näkee tietysti Venäjän Karjalaa mikä on ihan mielenkiintoista. Kolatselgan kylässä kannattaa pysähtyä pieneen kahvilaan kylän keskustassa tien oikealla puolella. Paikallinen vielä suomea puhuva mummo leipoo aamuyöllä leivinuunissa todella hyviä vatruskoita ym. piiraita ja pullia. Petroskoista löytyy myös karjalaista perinneruokaa tarjoava ravintola "Karelskaja Gornitsa", jossa saa hyvää karjalaisruokaa.

Jaakko
Liitteet
Dmitrin kanssa kivitaiteilijan pihassa.jpg
Dmitrin kanssa kivitaiteilijan pihassa.jpg (1.88 MiB) Katsottu 12093 kertaa
Petroskoi.jpg
Petroskoi.jpg (1.79 MiB) Katsottu 12093 kertaa
Avin tiimin kanssa.jpg
Avin tiimin kanssa.jpg (1.93 MiB) Katsottu 12093 kertaa
Lopputulos
Lopputulos
DSC02229.jpg (1.55 MiB) Katsottu 12115 kertaa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Olen itse ollut tuosta venäjä kautta muu itäbloki maalaus hommista kiinnostunut mutta itse haluaisin seuraavaan autoon virheetömän peili pinnan ilman valumia tai aplaria niin luuletko että pystyvät siihen? Sulla ei siltä näyttäis kuvien mukaan vaan enemmän puolihimmeä tai jotain. Onko muuten maali mitä käyttivät minkä valmistajan mitä kamaa?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itse selvitelly Tallina Narva Väliä.
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Kyselitkö vastaavan työn hintaa suomalaisista korifirmoista, ts. kuinka paljon tällaisella järjestelyllä suurin piirtein säästää?
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Osku kirjoitti:Olen itse ollut tuosta venäjä kautta muu itäbloki maalaus hommista kiinnostunut mutta itse haluaisin seuraavaan autoon virheetömän peili pinnan ilman valumia tai aplaria niin luuletko että pystyvät siihen? Sulla ei siltä näyttäis kuvien mukaan vaan enemmän puolihimmeä tai jotain. Onko muuten maali mitä käyttivät minkä valmistajan mitä kamaa?
Totta! Kuvat ehkä valehtelevat tai sitten on vaan haluttu tuollainen lopputulos. Hyvissä kuvissa ja valossa voi olla parempi.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Suomalaiset maalarit ei halua tehdä koska vakuutusyhtiön keikat kannattaa paremmin. Ja jos ne antaa hinnan se on pilvissä. Itselle kolmesta kaksi lupas tarjota mutta ei palannut asiaan kolmas halus n.7Kiloa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tallina oli jo pohjineen 3,5kiloa
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

7000€ on jo aika raskas!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Suomalaiset maalarit nyppi vakuutus yhtiöltä tonnin poikineen yhdestä uuden loksun maalauksesta niin se siitä. Ei ne viitsi alkaa tekee mitään työläämpää ellei kate ole työmäärään nähden sama. Varmaan jos jaksaa tinkiä pääse ton alle varmasti mutta vaikea löytää ketään joka tekee suomessa viikon tai kaks hommia ja iske 800-1500 materiaaleihin hirveen halvalla. Työ suomessa on vaan sika kallista. Toi materiaali setti on se mikä ei ilmaseks tuu virossakaan mutta työstä ja veroista häviä kyllä aika paljon. Siksi kysyin millä maalilla ne ton homman teki.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja toi 7kilo oli helsinki, varmqsti maakunnissa hinnat tippuu mutta sit ne onkin jo yhtä kaukana täältä ku Tallina. Niin ja yksi niistä jotka ei viitsinyr tarjota oli Nastolasta että ainakin sillä on lian paljon vakuutusyhtiön keikkaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja ALH tölkin maalauksen tein itse ja ajttelin että heitän jossain vaiheessa keikan viroon tai puolaan (tai jos hyviä suhteita löytyy Venäjälle) ja annan vettää täydellisen pinnan. Olisin antanu maalata täällä mutta ei kiinnostanu maalareita.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muistan hyvin kun teeti täydellistä jälkee 90 luvulla.pellin molemmin puolin purettuun autoon hinta oli n10kilo markkaa. 2005 karhennus villalla ja värin vaihto makso 800 euro. Nykysin maalareita ei vaan kiinnosta ja tqrjoukset sen mukaisia.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Halusin maalipinnasta nimenomaan mattasävyisen - en kiiltävää. Neuvojen perusteella valitsin ns. semi-kiiltävän pinnan täysin matan sijaan sen paremman kulutuskestävyyden takia. Mattasävy on siis tyylikeino, jonka halusin.

Kysyin pari referenssihintaa. Joku maalaamo vastasi suoraan, että eivät tee näin isotöisiä juttuja, koska ne tulevat niin kalliiksi, että asiakas ei maksa. Pari tarjousta tuli töistä, joissa EI ollut mukana alustan puhallusta ja ruostesuojaa. Ne olivat 4000-5000 euroa - siihen siis alustatyöt päälle. Sanoisin, että 5000-7000 euroa koko homma helposti Suomessa. Riippuu varmasti paikasta.

En tiedä maalien teknisistä yksityiskohdista tarkemmin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pistätkö jotain ei puoli himmeetä referenssiä koska tosta on vaikea nähdä kuvista pajan laatua. Mitä muuten toi lysti makso? Mulla tulee varmaan yks auto vuoteen maalaukseen joten vois olla kiva löytää hyvä yhteistyökumppani. Tosin laatu on Aja O koska itsekin osaan tehdä siedettävää maalipintaa, joten jos maksan sen pitää olla priima.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Voin yrittää laittaa parempaa kuvaa maalauksen laadusta. Tossa linkissä mun autoprojektisivuille on lisää kuvia, niissä oli jokunen tarkempikin kuva. Jälki on hyvää ja valumia ei juuri näy.

Ensimmäisestä viestistä näkyy hintataso. Viisumi on reilun sadan euron luokkaa ja bussimatkat noin 80 eur meno-paluu. Siihen sapuskakulut ja Dmitrille maksamani palkkio päälle.
Viimeksi muokannut JJ_S, 02.12.2017 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo siis olisko kuvaa pajan tekemästä glossy maalipinnasta se puolihimmeä antaa niinpaljon anteeksi että ei auta vaikka pistät kuvan.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Minäpä kysyn esimerkkikuvia.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Sain viimein eilen laitettua viestiä AVI:lle ja tällaisia esimerkkikuvia AVI laittoi maalaamastaan autosta kiiltävällä pinnalla.
Liitteet
Toyota 5.jpg
Toyota 5.jpg (83.09 KiB) Katsottu 11661 kertaa
Toyota 4.jpg
Toyota 4.jpg (83.06 KiB) Katsottu 11661 kertaa
Toyota 3.jpg
Toyota 3.jpg (73.87 KiB) Katsottu 11661 kertaa
Toyota 2.jpg
Toyota 2.jpg (59.03 KiB) Katsottu 11661 kertaa
Toyota Camry 1.jpg
Toyota Camry 1.jpg (82 KiB) Katsottu 11661 kertaa
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jahas, näköjään uusimmasta Mobilisti-lehdestä löytyy lisäinfoa aiheesta :)
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Autonmaalaus Petroskoissa

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

No niin, hyvä juttu - niin oli tarkoituskin. :)
Vastaa Viestiin