Transporter 1.7D -89 "Reila"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Nyt se sitten oti ja sammui kesken ajon, onneksi vain noin 100m pihasta :D Enpä siinä hötäkässä kerinnyt alkaa sen suurempia tutkimaan kun piti vaihtaa taas paikkakuntaa. Alkoi vähän mietityttämään jos tuota väkivahvaa KY moottoria alkaisi päivittämään talven aikana johonkin muuhun. Mikähän tässä ahtamattomassa olisi yksinkertaisinta ja järkevintä tölkittää? Kokemusta ei ole eikä osaamiista, mutta ainahan voi koittaa opetella. Jos haluaisin tähän vaihtaa AAZ moottorin, eroaako toimenpide jotenkin JX:n vaihdosta AAZ:iin?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

No siinä mielessä eroaa, että tarvitset JX:n ns. "tölkitysosat" siihen, eli ainakin turbo, pakosarja, pakoputki, imusarja, öljypohja. Muista apulaitteista en ole varma.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja dmn »

AAZ:n kanssa mahdollista jossain määrin käyttää sen omaa pakosarjaa ja imusarjaa. Tällöin ei tarvitse öljypohjaakaan vaihtaa, kun turbon paluu menee lohkoon.
< 15kWh/100km
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiinostaisi kyllä nähdä kuvia maalatusta pinnasta, kun itselläkin on telalla tärvätty tölökki :D Diisselihän ei sammu kovin herkästi, kun on vähemmän osia mitä hajota, en usko että mistään järin suuresta viasta on kysymys? Tai sitten on :D Empä hoksannut että tämä sinunkin auto on myöhäis-mallin nappis, itsellähän on kanssa tuo Reimo vm 90 ja myös pyöreillä valoilla ja KY koneella. Liekkö ollut joku jämäerä jonka ovat halvalla saaneet Suomeen.
Hulluna tölökkeihin.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Viikonloppuna tuli taas touhuttua Reilan kimpussa ja etsimään mahdollista syytä viimekertaiselle sammumiselle. Konekopan avuttuani silmiini osui juuresta poikki mennyt polttoaineletku, jonka helpottuneena vaihdoin uuteen ja koitin startata. Mutta ei, nyt tuntui siltä että pelkästään startti pyörisi ilman konetta. Kasvavan epätoivon vallassa raotin jakohihnan kotelo, tarkastaakseni hihnan kunnon. No, kyllä se siellä paikallaan oli, mutta melkomoisen rispaantuneena kylläkin. Eli hihnan vaihtoon siis, tokkopa tuossa mitään muuta on mennnyt rikki.

Asiaa lisää tutkiessani nokka-akselin hihnapyörä vaikutti mielestäni kierolta. Lähepi tarkastelu osoitti sen olevan melkomoisen löysä. Pultti sieltä kai poikki, ajattelin, mutta päätin kurkata miltä venttiilikopan kannen alla näyttää..
Liitteet
Siellä ei näyttänyt hyvältä
Siellä ei näyttänyt hyvältä
tölkki4.jpg (93.44 KiB) Katsottu 7088 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja TT| »

No mutta hupsista :o
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Pikku vika, heleppo korjata.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No HUHHUH. :shock: :shock: :shock: :shock:
Hulluna tölökkeihin.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Joker »

Siitäpä se swappi alkaakin sitten sujuvasti. Eipä ole kävellyt vastaan nokkakepin katkeamista tuolla tavalla... Ihan yleisen sivistyksen vuoksi kannattaa laakeripukit avata ja katsoa onko joku leikannut kiinni.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Homma alkoi vanhan moottorin pois repimisellä. Homma onnistyi ihan suhteellisen hyvin, nyt tarvisi vaan löytää joku kone tuonne tilalle... Kuvassa näkyy myös vähän Reilan uutta väriä.
Liitteet
tölkki5.jpg
tölkki5.jpg (125.46 KiB) Katsottu 6928 kertaa
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Vihdoin ja viimein tuli saatua myös moottorinluovuttaja tälle, kun pihaan tuli noudettua -97 Vento aaz koneella. Jos sen koneen nyt saisi talveksi nostettua pois tuosta keulilta niin voisi sitten konetta ropata sisätiloissa. Jos jollain löytyy sitä JX öljypohjaa ylimääräisenä niin ostan pois.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mikä vika siinä öljypohjassa on joka oli siinä poiz otetussa moottorissa?
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Puuttuisiko öljyn paluun reikä?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niinpä tietysti, miten muuten eikö se ole samaa valua. eli voisko vaan käydä jossain metalli firmassa avaamassa?
Mulla ei noita vapari pohjia ole ollut joten en tiedä onko se paikka vaan avaamatta vai puutuuko valusta koko paikka.
Viimeksi muokannut Osku, 24.10.2017 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tietysti jos jättää aaz:n pakosarjan päälle tulevan turbon, niin voi paluun laittaa lohkoon..
< 15kWh/100km
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Hitaasti on projekti edennyt. AAZ tuli saatua pois Venton keulilta ja Ventokin saatiin pois tontilta. Tarkoitus oli tuota AAZia alkaa kunnostaa, mutta jakohihnan vaihdossa iski ongelma. Miten saan tuon kampiakselin päässä olelan pultin irti, joka tulee jakohihnasetin mukana? En löytänyt mitään kohtaa, josta tuo pyörimisen saisi lukittua? Onko tähän jotain vinkkiä?

Toinen ongelma liittyy tuon AAzin pumppun. Tämä, kuten alkuperäisen KY koneenkin syöttöpumppu vuotaa. Voiko tuolaista pumppua alka itse kunnostamaan vai tarvitaanko tässä ammattilaisen apua? Lisäksi, mistä tiedän onko tässä kyseessä se ekodiesel malli?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Esim kytkin asetelman pulteista sopivasti reijitetyllä latalla tai startin hammaskehähn lukitus työkalulla. Tai jos olet vaihtamassa asetelman kumminkin niin hitsaa siihen jotain kiinni. Myös vauhtipyörän pulteista voi ottaa otteen.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Hommat etenee hiljalleen. Pian täytyisi alkaa lyömään tuota nippuun, mutta mitenkäs nuo ajotukset? Vaihdon tuohon aaz koneseen vanhan KY koneen vahtipyörän ja kytkimen. Onko tuossa vauhtipyörässä jotain merkkiä missä kohtaa sen pitää olla, en kyllä löytänyt.

Syöttöpumpu oli myös irti kun vaihdoin siihen muutaman tiivisteen, tarvittiinko tähän ajoitukseen jotain heittokelloa?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Selvisikö mikä sen nokka-akselin katkeamisen aiheutti?

Viime toukokuussa tein AAZ-swapin Tölkkiin, jonka JX:n kunkkupultti oli löystynyt ja sen jälkeen männät takonut venttiilejä.

Siinäkin nokka-akseli oli kahdesta kohtaa poikki.
Kuva
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Kovin on hiljaista ollut tämän projektin saralla, mutta koitan taas kaivaa jostain motivaatiota tälle. Tuota vanhaa konetta en sen enempää alkanut purkamaan, joten en osaa sanoa mikä on tuon katkeamisen aiheuttanut.

Kysymys AAZ tölkityksestä. Mitä tuolle turbon öljynpaluulle pitää tehdä, että se toimii oikein? Ilmeisesti matkalla turbolta eteenpäin ei pitäisi olla "ylämäkeä"? Mulla on tällä hetkellä koneessa kiinni vielä tuo aazin oma öljypohja. Ilmeisesti turbon kääntelyltä vääntyy, jos saa vedettyä paluun öljypohjaan. Tuossa alkuperäisen koneen pohjassahan ei luonnollisesti tuota paluuta ole, saisiko siihen sellaisen tehtyä? Voin myös lunastaa joltain Jx:n pohjan, miköli sellainen nurkissa pyöriii.
Vastaa Viestiin