Raisa, ryssänsininen doppeli

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Takavetoisessa sen välijäähdyttimen voi laittaa laatikon päälle. TDI swapeistä jää varmasti edullisia VWälijäähyjä.

DJSigma kirjoitti:Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä. ;)
Simo kulki 205R16 renkailla ja AAZ:lla gps:n mukaan just alle 140 Km/h loivan alamäen jälkeen tasaisella, veikkaan että sille pumpulle oli tehty jotain, koska TDI:llä loppuu vetävät kierrokset ja huippunopeus jää alle 130 Km/h.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

AT5nok kirjoitti:Takavetoisessa sen välijäähdyttimen voi laittaa laatikon päälle. TDI swapeistä jää varmasti edullisia VWälijäähyjä.

DJSigma kirjoitti:Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä. ;)
Simo kulki 205R16 renkailla ja AAZ:lla gps:n mukaan just alle 140 Km/h loivan alamäen jälkeen tasaisella, veikkaan että sille pumpulle oli tehty jotain, koska TDI:llä loppuu vetävät kierrokset ja huippunopeus jää alle 130 Km/h.
Juu, ja kyllä mä luulen että kevyt takapotku menee JX:lläkin sen 120, ainakin sen verran kevyesti Punukka hyökkää vielä 90-> jos lähtee moottoritiellä hulluttelemaan. :lol: ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Pientä mystiikkaa lämpömittarin käyttäytymisessä. ”Toisinaan toimii ja toisinaan siten taas ei”. Ihan säkällä kaikki menee ok ja samalla säkällä sitten punainen valo jää vilkkumaan ja neula nousee ihan tappiin. Voi vaihdella käynnistysten välillä vaikka aikaa ei välissä olisi kuin minuutti.

Mistä päästä tätä mysteeriota kannattaisi alkaa tutkimaan? Lämpömittarin anturin jo vaihdoin, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Paisarin anturinkin vaihdoin, mutta eipä sekään tuonut lohtua. Mitäs sitten? Onko joku mysteeriopiuha maassa vai mittariliitin sökö? Huomioitavaa on että viat (viisari + vilkku) sekoilevat aina yhtäaikaa, vaikka ne käsittääkseni ovat kaksi erillistä toimilaitetta.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Varoitusvalon pitäisikin vilkkua, jos lämmöt nousee tappiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ok. Nyt kuitenkin kylmällä koneella. Missä vika?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos veden varoitusvalo vilkkuu kylmällä koneella niin se luulee että paisari on tyhjä eli se paisarin johto ei ole kiini tai se sensori on rikki tai johdot katki tai mittarissa vika.
Niin tai sitten koneessa vain on lianvähän vettä.
Sen pitäis hieman vilkutella kun virrat vetää päälle ja parin sekunin päästä sammua.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos Osku. Ymmärrän kaiken tuon. Muotoilen kysymyksen uudelleen?
Mikä voi aiheuttaa mittarin häiriön yhtäaikaa lämpömittarille ja vilkkuvalolle?

Koska:
-moottori voi olla kylmä tai lämmin, ihan sama vika satunnaisesti
-paisarissa on riittävästi nestettä ja siltikin eihän se lyö lämpömittaria tappiin vaikka nestemäärä olisikin vajaa.
-paisarin anturi vaihdettu, ei vaikutusta
-lämpömittarin anturi vaihdettu, ei vaikutusta

Vika on satunnainen. Edim uudelleenkäynnistyksessä kaikki voi olla kunnossa, tai sitten ei.

Missä on sellainen johto joka voi olla maassa?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Iskeekö johto maihin jossain matkanvarella? Jos molemmat varottaa niin kokeilisin vian ilmetessä mitata johdon. Jos pelkästään valo vilkkuu niin mittaisin paisarin johdot. Joka tapauksessa jos mittarin sensorin irottaa ja paisarin sensorin oikosulkee ei pitäis enään varottaa jos varoittaa niin sillon vika on johdoissa tai mittarissa. Ja voit tietwnkin selvittää ton ohittamalla yhden kerrallaan jos ensin saat kaiken vilkunnan loppumaan ja siten haarukoida ongelmaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos anturin johto osuu maihin, niin lämpötila on valvonnan mielestä maksimi mahdollinen = viisari nousee hitaasti ylös ja valo alkaa heti vilkkua. Voi myös olla mittariston sisäinen vika pahimmassa tapauksessa.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vastaavasti jos paisarin johto on melkein poikki se vilkuttaa valoa mutta saa välill@ kontaktin ja vilkuminen loppuu.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

jolkkon kirjoitti:
Missä on sellainen johto joka voi olla maassa?
Mullahan teki juuri tuota, kun lämpömittarin anturin irtonainen johto osui välillä koneeseen. Tarkastaa sen johdon koko matkalta mitä pystyy, ettei ole rikki.

Onko sulla yksi- vai kaksinapainen anturi siinä? Jos kaksinapainen eikä oikeaa liitintä vaan vaikka abikoilla rakennettu, voiko johdot osua yhteen anturin kiinnityksessä?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos. Nyt alan siis etsimään vikaa anturin piuhasta mittaria lähestyen.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Lauantai ei ollut minun eikä Raisankaan paras päivä. Suurella innolla lähdimme hyötyajoon rautakauppakeikalle. Jo menomatkalla lämmöt eivät tahtoneet pysyä kurissa, vaikka ulkona oli nollakeli. Kurvasin kaverin luokse, jossa kokeiltiin ilmata mäessä useampaankin otteeseen. Lämmöt vaan eivät laskeneet. Ilmaa tuli ihan mitättömän vähän joka ilmauksella. Siinä sitten ilmauksen hurmoksessa huomasimme että kabiinissa on savua! Sisätilan puhallinhan se oli leikannut kiinni ja päästänyt savut pois. Karmea haju! Sitten alkoi jo motivaatiokin loppua. Köröttelin rautakauppaan alakuloisin tunnelmin niin hiljaa että lämmöt eivät nousseet.

Kuva

Masennuksesta selvittyäni aloin miettimään miksi ilmaus ei onnistunut. Noh, voihan siellä toki olla jossain ilmaa,mutta entäs jos... Kuten joku saattaa muistaa niin minullahan vuoti vettä termarin kotelosta. Jouduin laittamaan kotelon tiivisteliimalla kiinni. Olisiko mahdollista että olen jotenkin toheloinut termariinkin sitä liimaa niin että se ei pääse kokonaan auki? Voisiko se olla syy? Syylärissä siis on vettä ja kyllä siellä on painettakin kun vesi yrittää ulos. Eli ei se ihan kiinnikään voi olla.

PS. Aika kesyt nuo 14" Syncron talvipellit? Ei ole samaan tunning-tunnelmaa ja räyhäkkyyttä kuin kesällä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Voihan sen termarin onnistua liimaamaan kiinni ja silloin varmasti lämmöt nousee. Oliko aikasemin oireilut edes vähän jos niin voi myös olla kansi halki, haistele paisaria haiseeko pakokaasu vai pelkä glycoli. Ja pulputtaako jo kylmänä.
Sit muistatko millanen vesipumppu sulla on oliko muovinen impelleri vai metallinen, muoviset korkaa joskus akselilta ja sillon nousee lämmöt päivästä toiseen. Ongelman voi aiheuttaa jopa itse jos lian heikko jäähdytin neste ja yrittää pyörittää sohjoa konessa jollon vastus isompi.
Viimeksi muokannut Osku, 30.10.2017 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vastaavaa ongelmaa tekee myös jos ylä- ja alavesiletkut on väärin päin, tosin vakio letkuja käytettäessä ei kai kauhean helposti mahdollista, ellei sitten etupäästä ole mennyt ristiin ...
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Toimi 100% ennen kuin vaihdoin syylärin ja liimasin termarin kopan.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Miksi liimasit termarin kopan ja vaihdoit sylarin jos toimi 100%?
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Termarin koppa vuoti ja uusi jäähdytin oli hyllyssä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toi mitä dmn sano letkujen ristiin laittamisesta oli hyvä pointti.
Toiseks jos järjestelmä on ollu tyhjä niin ainakin mulla nous sellasen 4 kerta lämmöt tossa ALH projektissa heti kun pääs baanalle. Se aina löyti sitä ilmaa sieltä ja kun sitä tuli riittämiin keralla lämmöt nousi. En päästäny kiehumaan vaan pyssäsin ja lisäin nestettä ilman tilalle. Kyllä se sitten tokeni kun tarpeksi monta kertaa lisäili. Tein sellasen 5 yhden kilometrin kierrosta vielä kun lämmöt pysy aisoissa ja aina lisäilin. Kuten tossa mun projektikertomuksesss näky en saanut tarvittua määrää survottua kylmään koneesen, vasta kun termari aukes alkoi ilma tulla kunnolla ulos.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Nyt ois kova ja tosi perustavanlaadun kysymys!

Olenko mahdollisesti ollut koko ajan tollo ja laittanut vesipumpun kiertämään väärinpäin?
Pitääkö hihnan kiertää keltaisen vai punaisen mukaan? Kyseessä on AAZ, ilman ohj.teh sekä ilman ilmastointia.

Joka tapauksessa 923mm pitkä hihna on lyhyt. Menee nippanappa punaisen mukaan ja ei riitä keltaiselle. Seuraava mitta Motonetissa on 1000+mm ja on ihan sikamaisen liian pitkä.

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Vastaa Viestiin