Henkan tölkkejä.
Re: Henkan tölkkejä.
Pitääpä mittailla mersun iskareitakin.
Omatekoiset jatkot tuntui viimeviikolla toimivan ihan hyvin, niistä pitää laittaa jotain juttua ja kuvaa. Samoin kuin 2 viikkoo ja 5500km reissatuista kilometreistä hyvin pelitti kaikki, harmittaa kun en ehtinyt biffiin, näytti olevan komeeta kalustoa liikkeellä! Olisi mukava nähdä foorumilaisia ja autoja.
Reissuun ja retkeilyyn liittyen tulikin tuolla norjassa pohdittua että miten te kaikki olette toteuttaneet tölkissä ilmanvaihdon/kosteuden poiston? En tiedä olisko tälle pitäny tehdä oma aihe tai onko sellainen jo, mutta varsinkin tuolla norjassa kun rannikolla satelee usein, joutuu kangaskattoa pitämään kiinni. Sehän hengittää ja hyttysverkot vaihtaa ilmaa oikein mallikkaasti. Mutta kun katto on kiinni ja siinä illalla kokkailee ynnä muuta, nukkuu autossa ja aamukahvit keittää päälle niin alkaa kosteus autossa muistuttaa sademetsää. Auttaako ne etuikkonoiden väliin yöksi laitettavat ritilät? Tai jokin kosteudenpoistaja?
Omatekoiset jatkot tuntui viimeviikolla toimivan ihan hyvin, niistä pitää laittaa jotain juttua ja kuvaa. Samoin kuin 2 viikkoo ja 5500km reissatuista kilometreistä hyvin pelitti kaikki, harmittaa kun en ehtinyt biffiin, näytti olevan komeeta kalustoa liikkeellä! Olisi mukava nähdä foorumilaisia ja autoja.
Reissuun ja retkeilyyn liittyen tulikin tuolla norjassa pohdittua että miten te kaikki olette toteuttaneet tölkissä ilmanvaihdon/kosteuden poiston? En tiedä olisko tälle pitäny tehdä oma aihe tai onko sellainen jo, mutta varsinkin tuolla norjassa kun rannikolla satelee usein, joutuu kangaskattoa pitämään kiinni. Sehän hengittää ja hyttysverkot vaihtaa ilmaa oikein mallikkaasti. Mutta kun katto on kiinni ja siinä illalla kokkailee ynnä muuta, nukkuu autossa ja aamukahvit keittää päälle niin alkaa kosteus autossa muistuttaa sademetsää. Auttaako ne etuikkonoiden väliin yöksi laitettavat ritilät? Tai jokin kosteudenpoistaja?
Re: Henkan tölkkejä.
Tuo bilteman aurinkokennotuuletin akulla on tuntunut poistavan kosteutta erittäin hyvin, tosin tällä hetkellä se toimii vaan kennon voimalla, joten kun aamulla aurinko alkaa heräillä niin tuuletin lähtee päälle
Ja kesäkauden päättäjäisiin museolle sitten ihmettelemään autoja tottakai
Ja kesäkauden päättäjäisiin museolle sitten ihmettelemään autoja tottakai
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkan tölkkejä.
Pitäsköhän sellaiseen investoida. Onko se puhallin sulla katolla vai kyljessä? Pyöriikö se akulla kauankin?TT| kirjoitti:Tuo bilteman aurinkokennotuuletin akulla on tuntunut poistavan kosteutta erittäin hyvin, tosin tällä hetkellä se toimii vaan kennon voimalla, joten kun aamulla aurinko alkaa heräillä niin tuuletin lähtee päälle
Ja kesäkauden päättäjäisiin museolle sitten ihmettelemään autoja tottakai
Museolle pitää ainakin yrittää päästä!
Tuota uutta hankintaa on tullut ihmeteltyä jonkin verran, projektiksi ostettu ja tarkoitus on että ei välitetä välittömästi saksanmaalle. Auton kunto on kuitenkin yllättänyt positiivisesti. Muutama varmaan tunnistaakin yksilön, tornarien mukaan seissyt arviolta 7-9 vuotta. Auto on säilynyt uskomattoman hyvin tuon ajan, en löytänyt mitään hitsattavaa vaikka kuinka yritin. Bensapumppu on toistaiseksi ainut vaihdettu osa, jonka jälkeen wbx lähti käyntiin ja käy todella siististi. Ajoinkkn autolla pienen lenkin, kaikki tuntuu pelittävän, jarrut tietenkin kaipaa huomiota. Lukotkin yllättäen toimii!
Auto on ilmeisesti ajettu aikoinaan lähes suoraan kalkun huutokaupasta noille sijoilleen mistä sen hain, tästä syystä kaikki on hyvinkin alkuperäistä ja intin rekvisiittaa ja muuta dokumenttia löytyy.
Moottoritila ja bensa eber myös siististi ilman räpellyksiä.
Isoimmat tekemiset löytyy kuskin kyljestä, nojattu ilmeisesti johonkin ja isot painaumat juuri saumojen kohdalla.
Oikominen huolettaa, pitäisi vaihtaa isoja alueita jos koko paneelit ottaisi noista purkuautoista.
Toinen tekemisen kohde on että autoon ei ole avainta, eikä virtalukkoa. Eli jos jollain on vinkata tai myydä lukkosarja niin saattaisin olla kiinnostunut!
Mutta kunnon pesu oli aika hyvä kohta aloittaa projekti
Hyvä kun autosta ulos näki mutta muutamalla pesukerralla sammaleet irtosivat.
Re: Henkan tölkkejä.
Että ei muuta kun bensaa tankkiin, valot toimimaan ja leimalle!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkan tölkkejä.
Mistä te oikeen löydätte näitä tölkkejä!?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7684
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Henkan tölkkejä.
Veikkaan että tämä kuului aikanaan erääseen suurmpaan syncrolaumaan, vaikka ei varsinaisesti saanut olla muun lauman joukossahivs kirjoitti:Mistä te oikeen löydätte näitä tölkkejä!?
Re: Henkan tölkkejä.
Voi olla Lauman johtajana toimivan suurmiehen taivuttelu olikin pitkä ja haastava prosessiAT5nok kirjoitti:Veikkaan että tämä kuului aikanaan erääseen suurmpaan syncrolaumaan, vaikka ei varsinaisesti saanut olla muun lauman joukossahivs kirjoitti:Mistä te oikeen löydätte näitä tölkkejä!?
Re: Henkan tölkkejä.
Kyllä on mahtavaa lukea tätäkin topikkia... Kiitos! Jäädään seurailemaan, kuinka Henkan tölkkilife tästä etenee! Voishan tuota jotain päivitystä jo, ku sentään 1kk menny viimesimmästä
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Re: Henkan tölkkejä.
Kiva kuulla että näitä jaksaa joku lukeaErola kirjoitti:Kyllä on mahtavaa lukea tätäkin topikkia... Kiitos! Jäädään seurailemaan, kuinka Henkan tölkkilife tästä etenee! Voishan tuota jotain päivitystä jo, ku sentään 1kk menny viimesimmästä
Tuli tosiaan käytyä museolla ihmettelemässä muiden autoja, kaikilla sais olla paita päällä missä lukee oma nimimerkki
Jäis naamat paremmin mieleen mutta mukavaa porukkaa ja se burgeriauto oli huippu!
Lanssiin on tullut hankittua uusi bensapumppu ja jotain muita pisteosia, kun tämä retkeilykausi saadaan tästä pakettiin niin ehtis vähän laittelemaan sitäkin. Tällähetkellä reimo toimittaa käyttöauton virkaa mutta taitaa mennä pian sisälle odottelemaan kevättä...
Syksyn tölkkipäivitysten vähentymiseen liittyy paljon offtopikkia ja väärän merkkistä kalustoa tälle foorumille, mutta kai omaan projektiin näitä kehtaa laittaa!
Tallilla on nimittäin tapahtunut viimeaikoina kaikkea muuta kuin tölkkiharrastusta, tuli tuota reimoa remontoitua talvella ja alkukesästä ihan riittävästi. Siksi piti tehdä muita autohankintoja (kun tuo ahu ei kovin suurta adrenaliinipiikkiä tarjoa ) ja tölkkikin on näinollen päässyt tutustumaan varikkoauton rooliin.
Myös työkaluvaunut piti ennen talvea päivittää!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Henkan tölkkejä.
Tuota nimimerkkipaita-ideaa on täälläkin kypsytelty. Mikä ettei. Ja komeita driftinkikuvia saa ilman muuta laittaa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Henkan tölkkejä.
Noihin tapahtumiin toki jokainen tölkisti vois olla velvotettu laittamaan yksvärinen paita päälle, mihin jollakin opilla oman nimimerkin kirjailisi Tai sitten kaulaan semmonen "backstagepassi" missä oma nimimerkki lukee selkeestiHanttapuli kirjoitti:Tuota nimimerkkipaita-ideaa on täälläkin kypsytelty. Mikä ettei. Ja komeita driftinkikuvia saa ilman muuta laittaa!
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Henkan tölkkejä.
^tai semmonen "Hello, my name is" -tarra mitä näkee joskus amerikkalaisen populaarikulttuurin tuotoksissa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 1
- Liittynyt: 21.04.2019 11:50
Re: Henkan tölkkejä.
Huomattiiin että meidän entinen auto on nyt Henkan tölkki. Mun mieheni on itse rakentanut sisustuksen eli Saksasta tilattiin Trans Hansalta Reimon osat ja sitten mypöhemmin asennutettiin Trans Hansalla Lyypekissä nostokatto ja tavarateline eri kesinä aina kesäloman aluksi poikettiiin Lyypekkiin Trans Hansalle. Etuteltta on ostettu Tanskasta Odensesta. Auto on alunperin ollut poliisiautona Oulussa, mutta me ostettiin se vuonna 1991 Hämeenlinnasta.
Miten auto on sinulle päätynyt? Me myytiin auto vuonna 2006 Vihdin suuntaan.
Miten auto on sinulle päätynyt? Me myytiin auto vuonna 2006 Vihdin suuntaan.
Re: Henkan tölkkejä.
Hauska kuulla taustoja autosta! Muistelinkin että tämä on aiemmin ollut poliisiautona, oliko auto teillä sitten koko tuon 15 vuotta?Millamagia kirjoitti:Huomattiiin että meidän entinen auto on nyt Henkan tölkki. Mun mieheni on itse rakentanut sisustuksen eli Saksasta tilattiin Trans Hansalta Reimon osat ja sitten mypöhemmin asennutettiin Trans Hansalla Lyypekissä nostokatto ja tavarateline eri kesinä aina kesäloman aluksi poikettiiin Lyypekkiin Trans Hansalle. Etuteltta on ostettu Tanskasta Odensesta. Auto on alunperin ollut poliisiautona Oulussa, mutta me ostettiin se vuonna 1991 Hämeenlinnasta.
Miten auto on sinulle päätynyt? Me myytiin auto vuonna 2006 Vihdin suuntaan.
Itse ostin tämän 2016 kesällä, muistaakseni loimaan suunnilta.
Laitoin sinulle yksityisviestin!
Re: Henkan tölkkejä.
Tämänkin vuoden gatebil painittu onnistuneesti reimon kanssa! Edelleen suosittelen kaikille kyseistä tapahtumaa!
Aiemmilla sivuilla rakentelemani doka voisi olla myynnissä, sille ei nyt tunnu löytyvän aikaa.
Yv voi laittaa jos kiinnostelee, hankala tehdä siitä myynti ilmoitusta kun on niin pahasti kesken koko auto. Seissyt nyt 2 vuotta tallissa. Volvon kone ja 5v loota paikallaan, ilmajousiakin ja kaikkea muuta osaa voidaan katsoa pakettihinnalla mukaan, kun ei niistä näemmä saa erikseen muuta kuin juttukavereita.
Aiemmilla sivuilla rakentelemani doka voisi olla myynnissä, sille ei nyt tunnu löytyvän aikaa.
Yv voi laittaa jos kiinnostelee, hankala tehdä siitä myynti ilmoitusta kun on niin pahasti kesken koko auto. Seissyt nyt 2 vuotta tallissa. Volvon kone ja 5v loota paikallaan, ilmajousiakin ja kaikkea muuta osaa voidaan katsoa pakettihinnalla mukaan, kun ei niistä näemmä saa erikseen muuta kuin juttukavereita.
Re: Henkan tölkkejä.
Pitäisköhän sitä kirjoitella pitkästä aikaa tännekin! Näyttää edellisestä kerrasta olevan jo pari vuotta.
Tölkillä on reissailtu tässä välissä paljon ja hienoissa paikoissa, Hangon ja pohjois norjan välillä.
Siinä muutama reissukuva 2019 ja 2020, niitähän olisi vaikka kuinka mutta ei niitä kaikkia kannata tänne tunkea
Viimevuoden (2020) syksyllä alkoi mielessä pyöriä auton maalaus. Noiden tarrojen piti olla hauska yhden kesän juttu, mutta auto on maalattu joskus huonosti yli ja tarroja irroittaessa paljastui että maalia tulee lähtemään niiden mukana jonkin verran. Tarrojen poistoa venytettiin vähän pidemmälle mutta olivat jo niin huonossa kunnossa että nyt ne piti hävittää. Kyselin muutamasta paikasta tarjousta maalauksestakin, mutta sitten syksyn viimeisillä metreillä tdi sammu ajosta ilman mitään ennakkomerkkejä eikä enää käynnistynyt. Narun perässä talliin ja vikaa tutkimaan. Toisaalta hyvä että jotain hajosi syksyllä eikä kevään ensi metreillä, toisaalta nyt maalaus jäi prioriteettilistalla alemmas kun auto ei liiku.
Purin jakopään ja siellä olikin kaikki hyvin, yläkerrassa samoin ja männätkin liikkui kuten piti. Jäljelle jäi siis pumppuvika - taas. Tälläkertaa en halunnut ostaa purkaamolta enää kolmatta lantikan pumppua, vaan päädyin tilaamaan briteistä huolletun ja varmasti ehjän version. Uudella pumpulla tölkki lähtikin heti käyntiin, samalla tuli vaihdettua jakopää ja kaikki sinne liittyvä vaikkei vaihdon aika vielä ollutkaan.
Tässäkohtaa oli jo vuodenvaihde 20-21 ja auton maalaaminen alkoi ahdistaa. Laseja irroittaessa paljastuu varmasti koritöitä ja nostokattokin tuottaa monessa maalaamossa hankaluuksia. En halunnut riskeerata kesän reissuja sillä ettei tölkki valmistukaan ajoissa, joten päädyin itse maalaamaan auton rubbercompilla. Eli tuttavallisemmin kumimaalilla.
Ensin piti poistaa tarrat ja päätin päivittää nyt samalla peräluukun varusteet, eli tikkaat ja vararengastelineen.
Kun ne oli tehtynä, piti siistiä auto kumimaalia varten. Se ei periaatteessa vaadi mitään pohjatöitä mutta muutamaa ruostetta ja muuta tuli samalla korjattua. Sitten vain värin valinta ja maalia päälle.
Koko hommaan taisi mennä pari päivää ja sitten pääsikin ihmettelemään ulos että mimmoinen tuli.
Helmat puolikiiltävää mustaa ja loput autosta hiekan väriseksi. Yllättävän siisti tuli ottaen huomioon maalauksen hinnan ja helppouden. Jos se nyt kesän tai kaksi pysyisi noin maaleiltaan siistinä, miettii sitten että mitä jatkossa. Ulkona katselin että jotain se vielä kaipaisi, vanhat vanteet ja joka reunasta pilalle kuluneet maastorenkaat vaihtoon siis.
Metsästin noita jenkki vanagon tölkeissä suosittuja mersun 16" kasireikiä jonkin aikaa mutta viimein löysin sellaiset. Nämä olivat 8´leveät ja asennus tuottikin päänvaivaa. Vanteet ovat kiinnityskohdistaan -paksut-, todella paksut siis. Mersun omia pitkiä pultteja on pakko käyttää ja näinollen spaceritkin piti vaihtaa sellaisiin missä vanne kiinnittyy pulteilla eikä muttereilla. Renkaat valikoitui taas kiinan maastorenkaiksi, koska mun käytössä ne ovat lähinnä ulkonäköä. Otin tälläkertaa vähän miedommalla kuviolla rengasmelun takia. Koko on 235/70/16. Koko setti mahtui lopulta paikalleen kun etupään ylätukivarsista veisti vielä pari milliä pois.
Auto näytti nyt tosi hyvältä, mutta vieläkin jotain puuttui. Kattoteline! Metsästinkin sopivan kokoisen alumiinisen käsiini, koska nostokatto ei kestä mahdottomia kuormia. Sitten askartelin westy tyyppiset kiinnikkeet normaaleille kaiteille, lopputuloksesta tuli omaan silmään tosi hyvä! Ja on helposti myös irroitettavissa.
Lopuksi tummensin kaikki valot ja sivuikkunoihin tarrat viimeistelemään kokonaisuus.
Kun ulkokuori oli kunnossa, päivitin tälle kesälle vielä sisälle uuden laminaatin ja heitin sekaan vähän ledivaloja. Eteen tilasin gowestyltä uuden mattosarjan, ohjaamosta tuli ihan erilainen! Toista harmaata tölkin kapupenkkiä tässä on kohta 4 vuotta metsästetty mutta taitaa tölkki mädäntyä ennenkuin sellainen löytyy
Tälle kesälle on kilometrejä ja reissuja kertynyt jo aika paljon. Uudella pumpulla kulkeekin kuten kuuluu. Kumimaali on edelleen siisti ja kestänyt mun käyttöä hyvin.
Tölkillä on reissailtu tässä välissä paljon ja hienoissa paikoissa, Hangon ja pohjois norjan välillä.
Siinä muutama reissukuva 2019 ja 2020, niitähän olisi vaikka kuinka mutta ei niitä kaikkia kannata tänne tunkea
Viimevuoden (2020) syksyllä alkoi mielessä pyöriä auton maalaus. Noiden tarrojen piti olla hauska yhden kesän juttu, mutta auto on maalattu joskus huonosti yli ja tarroja irroittaessa paljastui että maalia tulee lähtemään niiden mukana jonkin verran. Tarrojen poistoa venytettiin vähän pidemmälle mutta olivat jo niin huonossa kunnossa että nyt ne piti hävittää. Kyselin muutamasta paikasta tarjousta maalauksestakin, mutta sitten syksyn viimeisillä metreillä tdi sammu ajosta ilman mitään ennakkomerkkejä eikä enää käynnistynyt. Narun perässä talliin ja vikaa tutkimaan. Toisaalta hyvä että jotain hajosi syksyllä eikä kevään ensi metreillä, toisaalta nyt maalaus jäi prioriteettilistalla alemmas kun auto ei liiku.
Purin jakopään ja siellä olikin kaikki hyvin, yläkerrassa samoin ja männätkin liikkui kuten piti. Jäljelle jäi siis pumppuvika - taas. Tälläkertaa en halunnut ostaa purkaamolta enää kolmatta lantikan pumppua, vaan päädyin tilaamaan briteistä huolletun ja varmasti ehjän version. Uudella pumpulla tölkki lähtikin heti käyntiin, samalla tuli vaihdettua jakopää ja kaikki sinne liittyvä vaikkei vaihdon aika vielä ollutkaan.
Tässäkohtaa oli jo vuodenvaihde 20-21 ja auton maalaaminen alkoi ahdistaa. Laseja irroittaessa paljastuu varmasti koritöitä ja nostokattokin tuottaa monessa maalaamossa hankaluuksia. En halunnut riskeerata kesän reissuja sillä ettei tölkki valmistukaan ajoissa, joten päädyin itse maalaamaan auton rubbercompilla. Eli tuttavallisemmin kumimaalilla.
Ensin piti poistaa tarrat ja päätin päivittää nyt samalla peräluukun varusteet, eli tikkaat ja vararengastelineen.
Kun ne oli tehtynä, piti siistiä auto kumimaalia varten. Se ei periaatteessa vaadi mitään pohjatöitä mutta muutamaa ruostetta ja muuta tuli samalla korjattua. Sitten vain värin valinta ja maalia päälle.
Koko hommaan taisi mennä pari päivää ja sitten pääsikin ihmettelemään ulos että mimmoinen tuli.
Helmat puolikiiltävää mustaa ja loput autosta hiekan väriseksi. Yllättävän siisti tuli ottaen huomioon maalauksen hinnan ja helppouden. Jos se nyt kesän tai kaksi pysyisi noin maaleiltaan siistinä, miettii sitten että mitä jatkossa. Ulkona katselin että jotain se vielä kaipaisi, vanhat vanteet ja joka reunasta pilalle kuluneet maastorenkaat vaihtoon siis.
Metsästin noita jenkki vanagon tölkeissä suosittuja mersun 16" kasireikiä jonkin aikaa mutta viimein löysin sellaiset. Nämä olivat 8´leveät ja asennus tuottikin päänvaivaa. Vanteet ovat kiinnityskohdistaan -paksut-, todella paksut siis. Mersun omia pitkiä pultteja on pakko käyttää ja näinollen spaceritkin piti vaihtaa sellaisiin missä vanne kiinnittyy pulteilla eikä muttereilla. Renkaat valikoitui taas kiinan maastorenkaiksi, koska mun käytössä ne ovat lähinnä ulkonäköä. Otin tälläkertaa vähän miedommalla kuviolla rengasmelun takia. Koko on 235/70/16. Koko setti mahtui lopulta paikalleen kun etupään ylätukivarsista veisti vielä pari milliä pois.
Auto näytti nyt tosi hyvältä, mutta vieläkin jotain puuttui. Kattoteline! Metsästinkin sopivan kokoisen alumiinisen käsiini, koska nostokatto ei kestä mahdottomia kuormia. Sitten askartelin westy tyyppiset kiinnikkeet normaaleille kaiteille, lopputuloksesta tuli omaan silmään tosi hyvä! Ja on helposti myös irroitettavissa.
Lopuksi tummensin kaikki valot ja sivuikkunoihin tarrat viimeistelemään kokonaisuus.
Kun ulkokuori oli kunnossa, päivitin tälle kesälle vielä sisälle uuden laminaatin ja heitin sekaan vähän ledivaloja. Eteen tilasin gowestyltä uuden mattosarjan, ohjaamosta tuli ihan erilainen! Toista harmaata tölkin kapupenkkiä tässä on kohta 4 vuotta metsästetty mutta taitaa tölkki mädäntyä ennenkuin sellainen löytyy
Tälle kesälle on kilometrejä ja reissuja kertynyt jo aika paljon. Uudella pumpulla kulkeekin kuten kuuluu. Kumimaali on edelleen siisti ja kestänyt mun käyttöä hyvin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7684
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Henkan tölkkejä.
Millaiset pumput sinulla on takaluukussa, pitääkö luukun ylhäällä tuolla massalla?
Omassa pumppujen uusiminen ajankohtainen ja mietinnässä myös vararengas ja tikkaat takaluukkuun.
Omassa pumppujen uusiminen ajankohtainen ja mietinnässä myös vararengas ja tikkaat takaluukkuun.