Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja TT| »

On täällä esimerkkejä siitäkin että naisihmisetkin hurahtaa tölkkeihin. Osa voi vaatia jonkin aikaa pehmittelyä ja sopivia perusteluja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kun ihmettelit noita aineita ja mitä karmile kannattaa tehdä niin itse yleensä puhallan ruosteet pous kuten tänään tuli tehtyä ja sitten hitsaan reijät umpeen, tämä oli yllättävän terve keskellä oli pari pikku reikä johon jjoutui migillä vetään pisteella pikku reiät umpeen kuten myös nurkassa tässä tuli tehtyä homma ajoissa mutta ALH tölkissä puhaltamisen jälkeen sai lisätä hieman peltisoiroja hitsaamalla jotta reijät saatiin pois. Happoja en tässä käyttänyt, mutta niitä voi käyttää jos kaikkea ruostetta ei saa pois. Hiekkapuhallus hyvintehtynä vietarpeeksi hyvin mikään muu ei oikeastaan. Eli jos käytät muita puhdistusmenetelmiä kuin hieka/sooda/lasi/jne puhalus sinun on pakko hapottaa ja joz et saa kaikkea puhallettua pois kannattaa myös hapottaa. Happoja on kahta pää tyypiä yleensä näitä edustaa kotikäytössä sitruunahappo ja fosforihappo. Sitruuna happo tyypiset hapot poistaa ruostetta esim upottamalla kappale siihen. Sitruunahappo tulee pestä pois ennen maalausta. Fosforihappo muutaa ruosteen mustaksi ja tiivistää pinnan pienet määrät voi jättää maalin alle isommat haittaa tartuntaa ja kannattaa pestä pois. Ruosteen muunto aineet joita myydään on yleensä fosfori happoa ja aramiidi kumia joten ne toimii hyvin kohdissa joihin tulee massa mutta ei maalin alla koska kumi. Eli tarkista mitä aineita kamassa on jos vaikuttava aine on fosforihappo ze toimii maalin alla mikäli siinä ei ole aramiidikumia ja mikäli sitä ei jätä ylettömän pakzua kerrosta. Jotkut automaalarit kiroavat jopa fosforihapon juuri tartunta syistä mutta mieleztäni se toimii maalarit kiroavat kylmäsinkki spreit myös ja tuosta olen yhtämieltä jälleen kerran käypi massan aale mutta ei maalin.
Liitteet
IMG_20170925_195216_resize_20170925_195636.jpg
IMG_20170925_195216_resize_20170925_195636.jpg (75.56 KiB) Katsottu 5174 kertaa
IMG_20170925_195138_resize_20170925_195636.jpg
IMG_20170925_195138_resize_20170925_195636.jpg (43.43 KiB) Katsottu 5174 kertaa
Viimeksi muokannut Osku, 25.09.2017 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sitten on hyvä muistaa että pohjamaali on se mikä suojaa pellin ruostumiselta ja pintamaali suoja pohjamaalin rapautumiselta. Tosin vasaralakka ja miranoli tekee molemmat all in one, tosin sillä on hintansa tuota ei sitten hio millää, jos vaikka haluasi hioa sileäksi ja korin sävyyn maalata. Joten suosittelen oikeita automaaleja. Joz on aikaa odotella kuivumista niin epoxypohjamaali(ilman uunia kuivuu hiontakovaksi muutamassa päivässä jos on kiirempi normi pohjamaali hiottavissa tunissa kahdesza ilman uunia. Ja sitten oikea 2K pintamaali.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Osku kirjoitti:Sitten on hyvä muistaa että pohjamaali on se mikä suojaa pellin ruostumiselta ja pintamaali suoja pohjamaalin rapautumiselta. Tosin vasaralakka ja miranoli tekee molemmat all in one, tosin sillä on hintansa tuota ei sitten hio millää, jos vaikka haluasi hioa sileäksi ja korin sävyyn maalata. Joten suosittelen oikeita automaaleja. Joz on aikaa odotella kuivumista niin epoxypohjamaali(ilman uunia kuivuu hiontakovaksi muutamassa päivässä jos on kiirempi normi pohjamaali hiottavissa tunissa kahdesza ilman uunia. Ja sitten oikea 2K pintamaali.
Kiitos Osku hyvistä vinkeistä! :) Mitäs eroa tuolla epoksipohjamaalilla on? Ilmeisesti se on ainakin parempaa? Puhallusvehkeitä mulla ei valitettavasti oo käytettävissä, joten on tyydyttävä vaan happohommiin. Toivotaan, että kestäisi edes jonkun vuoden että ei tulis tuosteet läpi! :) Eipä siinä muuta sitten kuin korjailla ne aina kun havaitsee. Tällaiseen koko auton purkuun tarttee tuskin parin vuoden päästä alkaa... Uskoisin niin... Tai ainakin toivon niin. :D

Mukava huomata, että porukka käy lueskelemassa näitä lätinöitä ja vieläpä viitsii kommentoida! :o :lol:
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

No se on kuten nimi sanoo Epoxy pohjainen maali ja erittäin tiivis ja hyvin kovaa tarttuva. sen pohjamateriaali on sama kuin epoxy liimoissa, tosin paljon ohuempaa ja pigmenteillä. Normaali auto pohjamaali on akryyli pohjainen. Kunnon automaali liikestä haettu 2K akryyli on ihan hyvää kamaa myös, ja toimi loistavasti kun pohja on ruostepuhdas ja rasvaton. 2K on sitten vain lyhenne kaksi komponenti maalista, eli maalista jossa kovete on erikseen. Sprya maalit soveltuu lähinnä pinnan värin vaihtamiseen ne eivät yleensä saa tarpeeksi paksua maali kerrosta joten jos ei ole maaliruiskua, niin penselöi aluksi muutaman kerroksen pohjamaalia hio sen sileäksi jos meni puhki uudestaan penselöi ne kohdat ja hio varovasti, lopuksi spray pohjamaali ja sen jälkeen pintamaali.
Jos sulla on kompura niin pistehiekkapuhallin ei paljon maksa n. 20 euroa ja niitä myy kaikki tyypiliset mestat kuten Motonet Kärkkäinen Biltema. Hiekkapuhallus hiekka kannattaa hakea kärkkäiseltä se on hyvää ja halpaa 20kg oliko 7 euroa tai jotain. Piste hiekkapuhaltimeen riittää kohtuu pieni kompura kunhan käyttää sykäyksittäin niin että paine letkussa tasaantuu ja ei ylitäytä säiliötä. Maali ruiskun hankintaa kannattaa harkita myös. On hyvä muistaa että ikkunan karmi on tiiviste pinta joten toivottavaa olisi että se olisi suurinpiirtein sileän jouhea jotta tiiviste tiivistää hyvin. Ja homma jonka itsekin laiskuutani mokaan ja kiroilen jälkeenpäin on tee kunnon ikkunan kokoinen kovalevy ja teippaase takapuolelta paikalleen kun putsailet karmeja niin ei ole auto täys hierkkaa maalia ruostetta jne. niistä ruoste reijistä menee paskaa kojelaudan sisään ja niitä joita ei juuri sillä hetkellä tee voi yrittää tukkia rätillä tai teipillä.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Viikonloppuna sain kuin sainkin aikaseksi haettua varaosajäätelökioskin pihaan rohottamaan :) Sutjakkaastihan se sieltä tuli... ;)
Kuva

Sisältä löytyi monenlaista mukavaa varaosaa sen lisäksi, minkä takia tämän kopan lähinnä itselleni haalin (peltiosien ja ehjien sinkkuikkunoiden)... Mm. tällaiset:
Kuva
Tykkään itse niin paljon enemmän pyöreälamppuisesta keulasta, että taidan jättää nappisilmämaskin paikoilleen.. Näillä voisi hivenen päivittää luukkia kuitenkin eri näköiseksi muuttamatta kanttilamppuseksi! Ois muuten joutilaana yks ykköskuntonen kanttimaski ja siihen valot, jos joku tarttee :) YV:llä saa kiinni...

Vaihdevivustokin on tuossa sopivasti 5-loviselle lootalle, joten jos joskus tulee eteen itse laatikko, ei tartte vivustoa muualta hankkia! :)

Ei sitten muuta ku takatilaa tyhjäksi, että pääsee ens viikonloppuna alottaan Makita-hommat! :)
Kuva
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Tuli nakeltua seinistä pois niitä lasivillanperkeleitä... Sieltähän lattian rajasta löytyi kokonaan uusi paikka mihin villa oli päässy tekemään niitä omia pikku yllätyksiään minulle! :evil: Kyllä minä vielä perkeleeni kesytän! Hankala paikka silleen, kun on sellasessa kuopassa. Paikka siis kuskin puoli, kuskin jakkaran takana, sivuikkunan kohdalla, lattian ja seinän rajassa (tuskin kukaan tajus missä sitte loppuusa onkaa) :D Täytyy kattoo, jos ei saa poistettua kaikkee ruostetta, niin pakko varmaan leikata ja liimata kokonaan uus paikka varaosatölkistä! Jääköhän tuosta valkeesta mitään vietävää romarille...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Siisti apukuski sinulla :D
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämän kuuloista settiä se yleensä on kun tölkkien kanssa harrastaa :D :D :D

https://youtu.be/2L-j2K3w0i8
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Neanterdaali kirjoitti:Siisti apukuski sinulla :D
On se vaan hyvä olla asennuskaverina joku alan mies! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hY6WTuvyF7Y
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Mahto jäähä aluvanteitten kahtelu tältäerää tähän, kun löyty tällaset retrostance-pölärit! Nää menee alle kunhan taas liikenteeseen auton saa :P
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muistan ostaneeni yhden tölkin ehdolla että myyjä vie nuo pölärit mukanaan eikä jätä niitä minun riesaksi.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Osku kirjoitti:Muistan ostaneeni yhden tölkin ehdolla että myyjä vie nuo pölärit mukanaan eikä jätä niitä minun riesaksi.
Hyvän päälle ymmärtämätön ja ikävä ihminen on ollut hän! :lol:
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muovisetpölärit ja wunderbaum kuuluu tuon sarjan tuotteisiin minulla.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Osku kirjoitti:Muovisetpölärit ja wunderbaum kuuluu tuon sarjan tuotteisiin minulla.
"Pakko saada" -sarjan tuotteisiin? ;)

Se on muuten hirveän harmillista, että kauhean vähän näkee enää ihan oikeita Wunderbaumeja, kaikenmaailman erimerkkisiä ja-muotoisia nykyään vaan kaikilla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

DJSigma kirjoitti:
Osku kirjoitti:Muovisetpölärit ja wunderbaum kuuluu tuon sarjan tuotteisiin minulla.
"Pakko saada" -sarjan tuotteisiin? ;)

Se on muuten hirveän harmillista, että kauhean vähän näkee enää ihan oikeita Wunderbaumeja, kaikenmaailman erimerkkisiä ja-muotoisia nykyään vaan kaikilla.
Kyllähän se nyt ainoa oikea Wunderbaum olla pitää! :) Häpeäkseni täytyy todeta, että itsellänikin roikkuu jos jonkinlaista WheelWhores-krääsää ja vunikkaa peilistä, mutta one_and_only Wunderbaumia ei ole ollut ihan äskeen! Lupaan kyllä hankkia ehkä legendaarisimman, "new car"-mallisen Wunderbaumin, kunhan maalarilta tämän kotteroni ulos ajan!

PS. Tänään pääsee kunnolla käsiksi varaosatölkkiin. Projekti alkanee lasien irroittelulla ja karmien kunnon kartoituksella! :) Tarkempaa päivitystä kuvien kera odotettavissa mahdollisesti alkuviikosta! Älkää siis suotta pidätelkö hengitystänne ;)
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Päivitystä kuluneen viikonlopun pikavärkkäilyistä! Kovin montaa tuntia ei ollut aikaa käytettävissä, mutta sai sitä sentään jotain aikaseksi!

Puntattiin auto ensiks pirttiin kuivumaan. Oli siinäki oma hommasa ku tiukka ylämäki ennen hallin ovea, samalla piti kääntää tiukasti ja viheliäinen kynnyski vielä! Noh, kahteen pekkaan se just ja just meni 8-)
Kuva
Siinä sitä on nyt tölökkiä kerrakseen! Toivottavasti ei ihan heti tarte kolmatta ostaa... Ikkunathan ne ei kauaa kenkkuile ku ne oli jo irti :) Alta paljastui yllättävän kovapeltiset ikkunan pokat aina tuulilasin alalaitaa myöten! Niitä irrottelemaan jahka seuraavan kerran pääsee hommiin.

Lopputulema tän rassailuviikonlopun päätteeksi näytti tältä:
Kuva
Kaks osiksi purettua, eikä purkamiselle loppua näy... :D
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Ruoste, tuo vanhojen autojen kansantauti... Tälläerää ruoste 0 - minä 2 !

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä en hitsaillut paloja lopullisille paikolleen, mutta yllättävän hyvin tuntuivat istuvan jo ensisovittelulla :) Tästä tulee niin mainio!! Tässähän jo maalikauppaan ihan alkaa mieli halajamaan... :D

Löysin muuten mieluisan värin jonka ajattelin tölkin kylkiin vetää... Kuuluu lempiväreihini, sekä lisäksi, en löytänyt yhtään kuvaa Googlen kuvahaulla tölkistä kyseisellä värityksellä! Kyseessä on VW:n omasta värikartasta sellainen väri kuin Twilight Violet (koodi: LC4T). Ihan perusväri se on, mutta harvemmin näkee noita missään liikenteessä. Muutaman Venton/Golfin olen spotannut joskus.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Onko kukaan ikkunanlaidanruostevauriokorjailijatölkistitoveri keksiny mitään järisyttävän hyvää konstia, millä estää veden pääsy tuon ikkunan tiivisteen alle? Tuohan on niin mahtava paikka ruosteen pesiytyä, että tuohon olisi syytä kyllä kehittää joku ehkäsykonsti. Taitaa olla tölkin joka ikisessä ikkunassa sama homma, että vesi kyllä mielellään valuu tiivisteen alle, mutta ei koskaan tule sieltä pois. Tuplalaseissa sentään tiiviste ei tee sellaista kivaa sopukkaa vedelle kuin näissä sinkkulaseissa tekee...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Pikakikkana voit laittaa tiivisteen paikoilleen kotelosuoja-aineella. Toki eihän se poista sitä todellista ongelmaa, mutta ehkäisee uudelleen syntymistä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Vastaa Viestiin