Raisa, ryssänsininen doppeli

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Lankulla ja tunkilla sain hieman ovea väännettyä. Aika väkivaltaista ja jännää, mutta sain vähän paremmaksi. Kiitos vinkistä!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Lisää hyviä pikkufiksejä lisää: https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

Näillä saatu mm. Audi A2:n vuotava oven karmin tiiviste pitämään :)
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa ja Kalle

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ohessa ihan vaan muutama fiilistelykuva minun hienoista autoista!
Kalle on '73 Pallokeula bussi (8-hlö) ja Raisanhan te jo tunnettekin.

Kuva

Kuva

Kuva


Raisassa on vielä säätö- ja viimeistelytyötä. Kalle on hyvässä käyttökunnossa ja hyvin luottettava kaveri (kop kop)
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Komea kaksikko!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Hyvältä näyttää!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Raisaa ahdistaa ja pumppu on sekaisin

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ensinnäkin on myönnettävä että Diesel-tekniikka on minulle ihan tuntematonta. Tästä ja lukuisista muista pienemmistä syistä olen taas joutunut liriin Raisan kanssa.

Pitkä tarina suhteellisen kompaktisti menee näin: Enpäs sitten tajunnut varhaisessa vaiheessa että minun AAZ:n pumppu on sellaista vanhempaa mallia, jossa kylmäkäynnistys tehdään vivun avustuksella eikä vahapatruunalla. Vipu oli kylmäkäynnistysasennossa kun pumppu uudelleen ajoitettiin hihnanvaihdon yhteydessä. Sitten olenkin ihmetellyt kovaa tyhjäkäyntiä, joka ei normaalilla tyhjäkäyntisäädöllä korjaannu. Lopulta tajusin että pirskutarallaa siinähän pitäisi olla vaijeri jolla ajoitusta säädetään tarvittaessa. Noh, säätelinkin sitten kylmäkäynnistyksen ruuvit ihan eri asentoon, jolloin lämmin kone toimi ihan kivasti ja vetoja oli mukavasti. Kuten valistunut lukija tässä kohdassa jo arvaakin niin seuraavan aamun kylmästartti olikin hieman hankalempi. Eli ei ihan onnistunut. Mites tästä eteenpäin? Pari kohtaa kaipaisi kohtalotovereiden neuvoja:
1) Pumppu pitää vissiin ajoittaa heittokellolla uudestaan? Tämä on kait kaiken lähtökohta ja prioriteetti?
2) Onko se kylmäkäynnistysvaijeri edes tarpeellinen jos autoa käytetään vain Touko-Syyskuu? Olettaen että muut säädöt ovat kunnossa?
3) Käykö AAZ:n pumpun kylmäkäynnistysvaijeriksi 1.6d/td tölkin vaijeri? https://www.volkswagen-classic-parts.de ... 441fa.html
2) Miten hiivatissa sen vaijerin pään saa siihen vipuun kiinni, kun sitä ei edes näe?! Miten se edes teoriassa sinne asennetaan?

Hjälp!
Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hiukan normaalia enemmän ennakkoa, niin ei tarvitse koko kapistusta.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Osaatko antaa ohjeet tuohon "noin-säätämiseen". Minulla ei ole hajuakaan miten paljon ja mitä!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pumpun kolmea M8 kiinnikepulttia vähän löysäät ja kalautat pumppua kallistumaan enemmän ylhäältä moottoriin päin. Aika pieni liike riittää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa kyllä kaikki neljä pulttia löysätä, se yksi takaa myös :)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

dmn kirjoitti:Kannattaa kyllä kaikki neljä pulttia löysätä, se yksi takaa myös :)
Se kieltämättä auttaa :D Joskus on joutunu ruiskuputkiakin löysäämään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos kovasti vinkeistä! Myönnän että menee jankkaamiseksi, mutta osaisitteko kuvata minkä verran?
1) Täräys (siirtyy mitä siirtyy, 0,Xmm)
2) noin 1mm
3) noin 5mm
4) noin 10mm
5) Joku muu, mikä?

Kohdat 1-5 siis mitattuna pumpun yläpäästä kohti venttiilikoppaa.

Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Merkkaa aluksi tussilla tämän hetkinen paikka runkoon. Sitten siirrät vaikka tussin viivan paksuuden verran pumpun kantta koneeseen päin. Toista tarvittaessa :-)
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos neuvoista! Pienikin säätö selvästi auttoi. Säädin pumppun ajoitusta todellakin vain sen viivan paksuuden verran. Ajatus on säätää vielä mittakellolla kuntoon, kunhan saan oikeat välineet.

Auto kulkee nyt jo ihan kivasti pienellä hiplauksella. Ahdot on 0,8bar ja syöttöä olen lisännyt reilun 1/2-kierrosta. Sellainen herkkyys pienissä nopeuksissa (0-70km/h) on lisääntynyt, mutta kyllä meno alkaa selvästi hyytyä kun lähestytään satasta. 120km/h on tosi tosi tiukassa. Ei sillä että ajaisinkaan niin kovaa (ylinopeutta) normaalisti, mutta ihan vain testatakseni voimavaroja.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mittarinmukaan pääsee mutta sehänvalehtelee noin kymmenen kilsaa tunissa.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

GPS-nopeudesta puhuin! Oikeastaan 215/70R15 renkailla on mittari jo suunnilleen tarkka. Ne korjaa +5% originaaliin 185R14 kokoon verrattuna.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Jaahas. Nyt on noin 300km ajoa takana ja korjauslista ensi talveksi alkaa hahmottua:

Selvät&kivat:
-Vetarin nivelet kolisee => vaihdettava, 4kpl, tilattu
-Takarummut kierot => vaihdettava, 2kpl, tilattu
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistettävä
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
-Öljynvaihto
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle

Hankalat tahi v-mäiset:
-3. vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Enkä tiedä mitä tehdä!
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettava. Samalla kun vetarit ja mahdollisesti laatikko irroitetaan.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiiviste ainakin vaihdettava

Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
-Rekkapeilit
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Laatikossa epäiken että on leviämässä mulla ainakin yhdessä tölkissä, itse asiassa oli just toi ALH tölkki niin aikoinaan teki tuota ja homma päättyi siihen että likenevaloihin mootori jarutuksessa kuului sirkelin ääntä muistuttava ääni takaa. pysähdyin ja hups laatikosta valui enemälti öljyä ja se oli halki siitä sen neljäruuvisen kannen kohdalta. Totesin laatikko vainaa ja ajoin sen sivu äänillä tallille ja vaihdoin toisen vetopaketin. En koskaan avannut tuota laatikkoa joten tarkkaa kuvaa ei ole mikä meni.
Puhaltimet vikisee aina, sanoisin että se on ominaisuus. vaihdoin Arki tölkkiin sen puhalin mootorin ja noin 60tkm jälkeen se alkoi vikistä nyt on sitten säädelly nopeutta jotta vikinä katoaa.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Status update 16.10.2017

Selvät&kivat:
Check Vetarin nivelet kolisee => vaihdettu uudet
Check-Takarummut kierot => vaihdettu uudet
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
Check-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistetty, mutta auttoiko?
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
Check-Öljynvaihto => uudet öljyt
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle

Hankalat tahi v-mäiset:
Check- 3.vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Uusi arpalaatikko vaihdettu
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
Check-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettu.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
Check-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiivistetty


Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
Check -Rekkapeilit => ostettu, mutta vaatii kunnostusta
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Vastaa Viestiin