1.9 WBX ikkunapaku

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Tähän tulee tarinaa vm-84 1.9 WBX kaasari ikkunapakun kunnostuksesta.

Ostin pakun syksyllä 2016 leimattuna, mutta olin kyseiseen pakuun tehnyt tuttavuutta aikaisemmin jo kesällä 2015. Paku oli tuolloin lainassa appiukkollani. Kahta autoa tarvittiin, joten annoin oman saabin emännälle ja itse hyppäsin pakun rattiin, ihastuin autoon välittömästi :P

Siitä se ajatus sitten lähti, vuoden verran vitsailin, että ostanpas tuon pakun pois jos halvalla saan. Kuinka ollakkaan 2016 kesällä sain kuulla että paku seisoo tyhjänpanttina savonlinnassa, pari puhelua ja kauppoja hieromaan. Kauppoja ei kutenkaan vielä syntynyt. Syksymmällä sitten asiaa pidemmän aikaa pohtineena kävin hieromassa kaupat pakusta. Paku toimi muutaman viikon hyvin jonka jälkeen startti sanoi sopimuksensa irti.

Auton alla ryömiessäni totesin pakun olevan vielä hitsaaamaton eikä mätiä kohtia löytynyt kuin yksi apukuskin puolen pyörönkaaresta takanta. Ruostepilkkua vähän siellä ja täällä sekä saumoissa jo ruostetta. Auto on ollut uudesta asti savossa jonkin ammattikoulun työajoneuvona, sitten entinen työntekijä oli sen itselleen ostanu ja nyt siirtynyt minulle.

Leima meni pitkäksi marraskuussa 2016 ja on siitä asti seisonut odottaen remontteja.

Tehtävää ainakin
  • -Pakoputki repsottaa äänenvaimentajan liitoksesta
    -Startti ei inahdakkaan
    -Oikeat tulpat ja tulpanjohdot paikalleen
    -Kaasarin läpikäynti huonon tyhjäkäynnin johdosta
    -Sivuoveen kahva
    -Laturin piuhat muutamalla karvalla enää kiinni liittimessä
    -Jäähdytysnesteletku vuotaa oikean takapyörän paikkeilla.

Pakun tekniikka on ihan uutta minulle. Vinkkejä kaivataan etenkin kaasarin kanssa. Kesän aikana olisi tarkoitus saada paku leimakuntoon! Tässä vielä muutama kuva.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Siinähä on näppärän näkönen pensatölökki :) Varaudu WBX:n kanssa sitten raottamaan lompsaa, aika ahnaita syömään bensaa. Ai mistäkö tiedän? :D
Hulluna tölökkeihin.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Käyttöautoksi tämä ei ole "onneksi" tulossa. Pikkuhiljaa entisöintiä tiedossa ja kesäisin hupiajelua. Villinä ideana oli muuttaa paku liikkuvaksi saunaksi :lol: taitaa kuitenkin jäädä tekemättä.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Startti on nyt saatu purettua, uutta tilaukseen. Laturin piuhat olivat tosiaan muutamalla karvalla enää kasassa, ebaystä ilmeisesti saa tilattua Bosch 3 napaisia liittimiä, saa vinkata jos lähempääkin löytyy.

Edullisen startin tarjoaa https://www.topautoosat.fi/lauber-3356749.html jopa 2 vuoden takuulla.

Nämä tulpanjohdot ilmeisesti ovat "oikeat" tähän malliin --> http://www.aircooled.fi/tuote/2630/tulp ... x-electrix

Mutta kummat tulpat tulisi laittaa?

http://www.aircooled.fi/tuote/1278/syty ... ierre-beru
vai
http://www.aircooled.fi/tuote/2618/syty ... e-electrix
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kaippa se on makuasia mitkä haluaa laittaa? Itsellä taitaa olla NGK:n tai Denson tulpat, ihan perus motonettikamaa. Joo, ainakin tulpanjohdot näyttää oikeilta koska niissä on tuo lämpöpelti. SP-elektroniikalla oulussa ehkä saattaisi olla.
Hulluna tölökkeihin.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Tulpat ja tulpanjohdot saapuivat, mutta 2 sylinterille menevä tulpanjohto on liian lyhyt. Eivät siis olekkaan sopivat tähän malliin. Pitää katsoa jos saa palautettua ja tilailtua jostain sopivat.

Startin saapumista vielä odotellaan.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Mulla on noi samat AC:n tulpanjohdot 2,1 wbx:ssä ja hyvin ovat toimineet. Minkä pituinen liian lyhyeltä vaikuttava tulpanjohto on?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kahden pisimmän johdon pituudet ovat kokonaisuudessaan 79cm ja 70 cm.

79cm riittää ykköspytylle, mutta tuota 70cm ei kyllä saa asennettua 2 pytylle.

AC:n myyntikuvasta poiketen ei johdoissa ole 90 asteen kulmia.

Edit: Tulpanjohtojen resistanssi myös vaihtelee 4,6KΩ - 2.7KΩ välillä riippuen tulpanjohdon pituudesta. Eikös oikeissa pitäisi olla 6KΩ vastus mitattaessa ja puolan ja kannen välisessä 2KΩ? Puolan ja kannen välinen on ainut joka on sinneppäin antaen 1,9KΩ.

Edit2: AC:lta tuli viestiä, väärät piuhat vahingossa lähteneet tilauksen mukana. Oikeita odotellessa.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Uudet johdot saapuivat AC:lta jo maanantaina ja ovat juuri sitä mitä pitääkin. Kiitos heille hyvästä palvelusta.

Sitten vähän kokemuksia autonvaraosat24.fi sivusta. Maksutapana käytin paypal.

Tein tilauksen 08.06.2017. Tilasin osia useampaan talouden autoon, Fiatin takalasipyyhin ja kuormaventiili, sekä tietysti aikaisemmin mainittu startti pakuun. Kaikkia näitä oli verkkosivun mukaan hyllyssä ja lähetetään 24H sisällä.

12.06.2017 tulee viesti verkkokaupasta. Huomaan viestin sähköpostissani vasta 14.06.2017. Kuormaventiiliä ei olekkaan saatavilla ja tilalle tarjotaan 100e kalliimpaa eri valmistajan osaa, kieltäydyn. Tilausta muutetaan ja DHL seurantakoodi tulee sähköpostiini. Paketti on DHL:llä 15.06.2017.

Ylimääräset maksamani rahat palautuvat tililleni pyynnöstäni 19.06.2017.

Paketti saapuu tänään 21.06.2017. Lauber starti on oikein laadukkaasti kunnostetun näköinen, sinetti pakkauksessa sekä startissa. Muuten hyvä, mutta startin akselin hela puuttuu vaikka sen olisi kuulunut sisältyä lähetykseen nettikaupan mukaan. Laitoin palautetta. Myöhemmin sitten kokemuksia kun startti on asennettu uuden helan kera!
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Startti on saatu vaihdettua, uudet sytytysjohdot on paikallaan ja bensansuodatin vaihdettu. Akkuun virtaa ja starttaamaan, bensapumppu hurisee vaan ei käy. Bensaletkut irti ja toteamus, että joko pumppu rikki tai bensaletku vuotaa niin paljon että vetää ilmaa väliin ennen pumppua.

Pakussa on alkuperäinen bensapumppu ohitettu ja tilalle laitettu imevä sähköinen pumppu. Uudella bensaletkulla saatiin paku käyntiin :D. Vuoden takaa muistelen surkeaa tyhjäkäyntiä, nyt mottori käy todella tasaisesti. Isoin vaikutus on varmasti oikeilla sytytysjohdoilla.

Nyt kun paku on taas käyntikunnossa rupean painimaan pahasti vuotavan pakoputken ja äänenvaimentimen liitoksella. Vaimentajan ja pakoputkiston liitoksen välissä on noin 1cm rako joka on paikattu pakoputkimassalla, toisaalta oli kyllä härskit äänet viime syksynä ajellessa :lol:

Auto on tarrojen mukaan ruostesuojattu kaksi kertaa aikojen alussa. Ihmettelin miten auto on massaamatta vielä noin ruosteeton, tajusin vasta starttia vaihtaessani että massat ovat kuivuneet ja halkeilleet pois. Pohja on siksi vielä "ruosteeton", vain pieniä ruoste pilkkuja siellä täällä. Tulevaisuudessa rahatilanteen salliessa pohjan puhallus, maalaus ja massaus.

Laatikosto olisi tarkoitus purkaa pois tavaratilan puolelta mahdollisten ruosteiden poistamisen toivossa mutta rekisteriotteessa lukee seuraavaa,
"TAVARANKULJETUSLAATIKOT ISTUMISEN ESTÄVIN LAITTEIN. LATTIASSA VANERI."
Alkuunkaan en ymmärrä miksi pakettiautossa pitäisi olla kyseinen huomautus, eihän siellä muutenkaan voi istua? Sisusta on mielestäni ei tyypillinen pakettiautolle ja takaluukussa lukee "Caravelle C" :?:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo merkintä viittaa siihen että joku on halunnut laatikon sinne tavaratilaan, ja pelannut varman päälle ja laittanut sen otteeseen. Jos poistat laatikon, niin konttorilla voivat tuon merkinnän poistaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kiitos tiedosta TT|.

Hommat vähän edenneet, äänenvaimennin irti ja tasopinnat on hiottu suoriksi. Laippojen tiivisteet hyllyssä ja odottaa enää äänenvaimentimen hitsausta ja asennusta.

Vihdekeppilinjastoon vaihdon peräpäähän kuulan ja uuden puslan, samalla kaikki uudet haitarikumit yms. Nyt haitarikumien ja uuden puslan kera on vaihteet aihan h**vetin jäykät työntää sisään, aikaisemmin ei ollut haitarikumeja puslan ympärillä. Onko muilla ilmennyt samaa ongelmaa, miten ratkaistu?

Kaasarin korjaussarja odottaa asennustaan kuten myös uusi liukuoven kahva :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja dmn »

Löysää laatikon kylkeen tuleva kannatin, sen sisällä on se muovikuula akselina (siis se kuoriosa siitä löysälle). Laita kiinni laatikkoon, käy vaihteet läpi ja pulttaa kiinni. Muuten voi jäädä sellaiseen asentoon että pistää hinkkaa vastaan.

Samaten usein vivustoa ei tarvitse hienosäätää, riittää että kokeilee tällä kannattimelle vähän erilaisia asentoja (nopeampaa kuin vivuston säätö auton alta).
< 15kWh/100km
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kiitos nopeasta vastauksesta! Mietinkin että olisikohan se jäänyt jotenkin kaniin asennuksessa, täytyykin käydä avaamassa ja vähän liikuttelemassa keppiä.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Aikaa on kulunut turhankin paljon ja elokuun alusta kun auton katsastusväli taas aukenee olisi tarkoitus leimata.

Pientä jumppaa jo tehtynä ja kaasutin ja pakoputkisto laiteltu kuntoon. Käy todella nätisti, päästöjen tarkastus vielä aiheellinen. Pari päivää sitten aloitin takaripustuksien irrottelun ja kuskinpullen tukivarsi tuli nyppästyä irti. Varsin tiukassa oli ja pahojen ruostevaurioiden takia täytyisi uutta laittaa tilalle (yv tavoittaa jos joltain löytyy ehjä tilalle) Ulompi puslan ympäristö täysin mätä ja täytyisi hitsata uusi putki mihin pusla painetaan ja senttejä uutta peltiä jatkoksi.

Kaikki jarruhilpeet sekä uudet iskarit tilattu taakse.

Tässä muutama kuva värittämään projektikertomusta.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

JJ-99 kirjoitti:Vihdekeppilinjastoon vaihdon peräpäähän kuulan ja uuden puslan, samalla kaikki uudet haitarikumit yms. Nyt haitarikumien ja uuden puslan kera on vaihteet aihan h**vetin jäykät työntää sisään, aikaisemmin ei ollut haitarikumeja puslan ympärillä. Onko muilla ilmennyt samaa ongelmaa, miten ratkaistu?
Saitko vaihdevivusto herkistymään?
Minä laitoin aikanaan väärän puslan tangon takapäähän ja se jumitti, kunnes löytyi oikea pusla paikalleen.
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kyllä herkistyi, mutta ei se hyvä ole. Pusla oli ainakin ulkonäöllisesti samanlainen kuin aikaisempi. Välissä olevat haitarikumit ahdistavat jonkun verran. Sisäpuolellehan ne reunukset tulee ja haitarit molemminpuolin ulos?

Vasemmanpuolimmaisin pusla sinne meni https://siradventure.files.wordpress.co ... 200&crop=1
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa jättää puslan kiristys löysäksi, sitten käydä vaihteet läpi ja suorittaa kuorien kiristys..
< 15kWh/100km
JJ-99
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.05.2017 21:58

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Paku on vihdoin katsastettu, ensimmäisellä yrittämällä jäi vielä oikeasta yläpallonivelestä leima vajaaksi. Uutta osaa tuli laitettua molemmat uudet tukivarret taakse, iskarit, kaikki jarruosat poislukien käsijarruvaijerit, yksi vetonivel ja toiselle puolelle kokonaan uusi vetari nivelineen.

Laakerointi tuli myös uusittua taakse molemmille puolille. Edestä jarrut eivät vaatineet juurikaan herkistelyä ja päästiinkin hyviin tuloksiin 0% erolla!

Kaasarin korjaussarjan ja säädön jälkeen käy erittäin nätisti ja vaikuttaa tosi pirteältä. Rujosta ulkomuodosta poiketen hitsattavaa oli vain muutama paikka ja pohja onkin erinomaisessa kunnossa.

Kuva
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 WBX ikkunapaku

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Onnea tuoreesta leimasta!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin