Transporter 1.7D -89 "Reila"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Uusi tölkisti palstalla että morjesta vaan. Tuli tuossa hankittua tuollainen otsikon mukainen portteri. Hän oli hieman rupsahtaneen oloinen mutta iloisena tuikkivat nappisilmät auttoivat ostopäätöksen tekemisessä. Tästä olisi tarkoitus kunnostella menepeliä pienille kesäreissuille. Eipä mulla osaamista oikein aiheen tiimoilta ole, joten ajattelin ottaa tämmösen projektin ihan vaan harjoitellakseni. Ajattelin että tämä vaparikone saattaisi olla mahdollisesti vasta-alkajalle huolettomampi harrastuskohde, mutta enhän mä näistä mitään tiedä. Eipä näitä tämän koneisia kyllä tällä foorumilla ole äkkiseltään montaa näkynyt.

Ostin siis tämän portterin tossa loppusyksystä, mitä ennen auto oli ollut seisonnassa vuodesta -08 asti. Mittarissakin on vielä karvan veraan vajaa 100 tkm. Siirtomatkaa kertyi noin 100km, mistä hän suoriutui vähintään ansioikkaasti. Nelilovinen laatikko ja pienet pyörät loivat kyllä oikein vauhdin hurmaa. Olin jo siinävaiheessa tyytyväinen ostokseen, kun kotimatkasta selvittiin kokonaan omin voimin.

Jotenkin minua ihmetytti, kun tässä on nuo pyöreät lamput, olin ajatellut että näissä nuoremmissa olisi kantikkaan valot. Wikin mukaan tätä 1.7 koneista on tehty vain vuosina 87-89... Ja sekin että kauhea määrä ikkunoita ja kuitenkin väliseinä. Koitan laittaa jotain kuvaa kunhan keksin miten se tapahtuu

Tätä nyt pitäisi alkaa kunnostaa ja saada leimattua, Mitä näissä olisi sellaisia tärkeitä kohtia, joita tulisi laittaa kuntoon pitkän seisonnan jälkeen? Toki öljyjä ja jarrut käydä läpi, mutta mitähän muuta. Myös vinkkejä hyvistä ostopaikoista otetaan vastaan.

Reila on hyvin alkupeäisessä asussaan, mutta korroosio on kyllä päässyt tähän säilykepurkkiin jo iskemään. En ajatellut alkaa tätä silti ehdoin tahdoin pilaamaan, vaan koittaa saada edes ihan suht hyvää jälkeä. Mihinkään blingblong touhuun en kyllä lähde, vaikka mietein kyllä olisiko tota renkaan kokoa järkevää koittaa isontaa, jos olisi tuo maantieajo vähä mukavampaa.

Tästä seuraa siis todennäköisesti tyhmiä kysymyksiä ja hidasta etemistä, kun auto on eri paikkakunnalla kuin minä ja budjetti on mallia opiskelija. Mutta katotaan mitä tästä tulee aikaan vai tuleeko mitään, mutta koitetaan :D
volkkari1.jpg
volkkari1.jpg (154.07 KiB) Katsottu 13590 kertaa
volkkari2.jpg[/attachment [attachment=0]volkkari3.jpg
Kas sainpas mä siihennoita kuviakin jotenki.
Liitteet
volkkari3.jpg
volkkari3.jpg (100.31 KiB) Katsottu 13589 kertaa
volkkari2.jpg
volkkari2.jpg (69.46 KiB) Katsottu 13589 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TerVWetuloa porukkaan & foorumille.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, joten kysy vaan. Tämän foorumin tarkoitus on jakaa harrastajille kertynyt tieto kaikkien kanssa.

Suomeen tuotiin pyöreälamppuisia Tölkkejä ainakin valtion laitoksille vielä 90-luvun alussakin, oli ilmeisesti muutaman markan halvempi.

Moottorin normaali huolto: hihnat, nesteet, suodattimet, mahdolliset öljyvuodot tukkoon.
Vaihdelaatikon jos otat irti ihan mistä syystä tahansa, vaihda kytkinakselin stefa ja katso että kytkimen silmälaakeri on kunnossa.
Jos niissä vikaa, kytkin alkaa kohta luistamaan. (rikkinäinen laakeri rikkoo stefan)
Takajarrut kannattaa säätää mekaanisesti, eli jarrukilven reiän kautta. Takapyörän laakereiden pientä välystä ei kannata pelästyä, se kuuluu asiaan ja osa katsastusmiehistäkin tietää sen.
Tölkit eivät ole pahoja mätänemään, mutta takatukivarret ja niiden kiinnityskohdat kannattaa ainakin tarkastaa, ettei tule ikäviä yllätyksiä liikenteessä.
Korin pystysaumat ruostuu kaikista, siitä ominaisuudesta ei pääse erään oikein muulla, kuin ruostesuojaamalla saumat sisäpuolelta.

Minä olen ainakin löytänyt osia Fixuksesta, Motonetista, AC/Tölkkikauppa.fi ja Hotcarsilta. Käytettyjä osia kannattaa kysellä tuolla foorumin torissa, tosin on siellä välillä uusiakin tarjolla.
Mäntsälässä Terhon pajalla on hyviä varaosakontakteja, kannattaa kysellä jos sillä suunnalla on asiaa.
Osia löytyy myös internetin kautta, niiden etsimiseen auttaa VW:n varaosanrot, joita voi etsiä useista netissä olevista "ETKA-kopioista" eli varaosakuvastoista.
Tuossa esim yksi vm -87 http://fi.realoem.me/Volkswagen/RDW/T2/1987/65/R
Varaosanro googlen hakukenttään ja etsimään kauppaa. Myös eBaysta löytyy lukuisia varaosakauppiaita.

Profiilista ei selviä paikkakunta. Kannattaa tutustua naamatusten lähialueen harrastajiin, huomaat että moni hankala asia muuttuu helpoksi, kun joku saman asian kanssa aikaisemmin tapellut näyttää mallia :D
Avatar
korkkari
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 18.09.2014 17:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja korkkari »

Tervwetuloa tölkkien vauhdikkaaseen maailmaan! Kiva nähdä, että noita 1.7 diisseleitä löytyy vielä muualtakin kuin omasta tallista. :D

Pyöreitä lamppuja ei pitäisi noin uudessa tölkissä (kai) olla, mutta mitä tässä katsellut niin aika moni noita maskeja on näyttänyt vaihtelevan. Mikä on vaan sopinut silloisen omistajan silmään parhaiten.

Ensimmäisenä lähtisin huollon suhteen liikenteeseen nesteistä, jarruista ja kiilahihnoista. Varsinkin vesipumppua pyörittävän hihnan kunto kannattaa tarkistaa. Kumiosat eli tiivisteet ja suojakumit tykkäävät myös vanhuuttaan hapertua ja halkeilla.

Edit: ^Tuoltahan tulikin jo parempaa tietoa nappisilmistä
Edit2: Ja näköjään huollostakin :D
1.7D Transporter -88
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Komea on tämä kyseinen säilykepurkki.

Ruosteista ei tosiaan tarvitse olla huolissaan sitä tuskin vielä tämän ikäisissä on ehtinyt kertymään. :shock: tuolta "caravelle -89 reissuauto projekti" topicista voit käydä vakoilemassa, että tukivarsien kiinnityspisteet kannattaa tosiaan tsekata! Ite tulin ne tsekanneeksi parissasadassa tunnissa aika perusteellisesti.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tervetuloa.

Rengastusta voi kasvattaa, tuo huomattavasti mukavuutta kun saa vähän kierroksia alas.

Dieseltekniikka on aika yksinkertaista, harjoittelemalla oppii, allekirjoittanutkin on aika lailla samasta tilanteesta lähtenyt ja nyt jo tiedän vähän tuon oman rakkineeni sielunelämästä (yhtä kytkinremppaa, yhtä kansiremppaa ja yhtä moottorinvaihto viisaampana ;) ).
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Ajele hiukan testilenkkiä, kunnon jarrutuksia jne katsoo että kaikki jarrut toimii ja sitten vain konttorille hakemaan vikalistaa. Aika kattavastihan nuo tutkivat leimalla auton niin näkee sitten jos on väljiä alustan osia tms. Moottoriöljyt ja suodatin vaihtoon, lootan öljyt voi kans vaihtaa. Jakohihna kannattaa jossain vaiheessa vaihtaa jos edellisestä vaihdosta on vuosikausia. Sitten vaan kovaa ajoa! Ei kannata heti alussa ruveta liikaa korjailemaan jossei autossa ole vikaa (vaikka ite siihen herkästi syyllistyykin :mrgreen: )
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Noniin, sehän näyttäs että auto on suurinpiirtein "reilassa" heh heh. Ei muutaku paljo kuvatuksia ja kertomuksia. Niitä on mukava lueskella :)
Hulluna tölökkeihin.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Reilakin heräsi kolostaan kun kevätaurinko alkoi paistaa. Iloisesti pöristellen sitten yksissä tuumin päätettiin lähteä ajelemaan kohti katsastuskonttoria. Täysin puskista ilmestyi lappuun suoriltaan hyväksytty leima :D Yksi reikä pitää pohjasta paikata, ja vähän massaa voisi samalla ruiskia. Ihan hyvin mielestäni noin kahdeksen vuoden seisonnan jälkeen ilman mitään ongelmia. Päästöjäkin vielä kauhisteli kun oli niin pienet ja käski ruuvvata syöttöjä :lol: Moottoriin laitoin uudet öljyt ja vaihdoin suodattimet.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa varmaankin hihnoja koneeseen, ja kaippa ne vaihteiston öljytkin voisi tsekata, pitääkö niiden tiimoilta tietää jotain erityistä? Tämä täytyisi nyt ottaa päivittäiseen käyttöön kesän ajaksi. Mutta täytypä sanoa että olihan sillä mukava huristella ja fiilistellä, kun auto olikin reilassa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onnittelut leimasta! Laatikkoon voit öljyt vaihtaa, kunhan varmistat ensin että täyttöroppu aukee. Tekniikkaosiossa laatikkoöljyistä juttua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Noniin laatikkoon tuli öljyt vaihdettua, nyt keppi on hieman aiempaa jämäkämpi, perkeleen mustaa litkua sieltä tulikin ulos. Vähän tota keppiä ehkä vielä voisi säätää, mutta vaihteet kyllä löytyy oikein hyvin. Pohjan yksi reikäkin tuli paikattua. On tällä kyllä ollut nyt aika hauskaa surrutella työmatkaa. Vakavasti olen alkanut harkitsemaan rengaskoon isontamista kun isompia teitä joutuu surraamaan, mahtaako tossa puhti riittää raskaammilla väleillä tiedä sitten :D Toisaalta sitten tuo näyttää varmaan aika hölmöltä jos laittaa kovin isoa kumia kun kuitenkin noin vakio korkeudessa...

Seuraavaksi ajattelin ottaa asialistalle asiaankuuluvien verhojen hankkimisen, lisäksi ajattelin hommata liukuoveen jonkun mekanismin jolla sen saisi hyvin myös sisäpuolelta auki. Ulkokuorellekin pitäisi jotain tehdä kun tota ruostettakin on jo kertynyt, mutta se on sitten eri asia että koska. Laitetaan vielä kuva mukaan sunnuntai ajelulta.
tölkki.jpg
tölkki.jpg (98.66 KiB) Katsottu 12361 kertaa
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyvältä näyttää, onko siis sinulla liukuovi rikki? Kaikki ne pitäisi saada sisältä auki jos ei ole sisäkahvaa kähvelletty.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tekniikkaosiossa on keskustelua myös renkaista 2WD:n osalta, kannattaa lukaista.
Vakiokoneella saattaa puutumista ilmetä, kun renkaan korkeus / kehä kasvaa.

Sisäkahvoja onneksi löytyy, toisin kuin ulkokahvoja, jotka ovat keräilyharvinaisuuksia.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Aah näissä siis kuuluu olla joku kahva liukuovessa sisäpuolellakin, johonkin tästä se on hävinnyt. Ulkopuoleltakin kahva on poikki, mutta toimii kuitenkin vielä välttävästi. Koko setti pitäisi siis hankkia
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Osaakohan joku sanoa mikä mahtaa olla vialla kun peruutusvalot ei pelaa. Polttimot ja sulakkeet on kyllä kunnossa. Tälle on varmaan joku kytkin jossain? Muutoinkin tässä tuntuu olevan vähän jotain sähköprobleemaa, kun joku kerta kävi niin ettei vilkutkaan toiminut. Tarkastin kaikki sulakkeet ja olivat ok,kokeilin uudestaan ja taas pelasi. Myös tuo puhallin tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä riippumatta kytkimen asennosta.

Tähän on lisäksi asennetu ilmeisesti jälkikäteen tuollainen työkoneista tuttu päävirtakytkin tuonne peräluukkuun. Varmaan tässä jotain maavikoja sitten ollut, tiedä häntä.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja Joker »

Sisäpuolen kahvoja joo löytyy varmasti palstalta, ulkopuolelle löytyy tarvikkeena johon voi vanhan pesän vaihtaa helposti joten saa saman avaimen käymään. Peruutusvalon suhteen kannattaa tarkistaa yleismittarilla pakkikatkaisin vaihdelaatikon kyljestä. Kannattaa myöst takavaloen pohjat tarkistaa hyvin, lampun kannat on aika vanhaa tekniikkaa ja saattaa joku liuska olla väsynytkin. Muuten sähkövikoihin, yleismittari ja kytkentäkaaviot, liitosten läpikäynti elektroniikka spraylla. Kyllä se siitä helpottaa taas 10 vuodeksi kun kaikki on läpi käynyt.
Edit: pakkikatkaisija kuskin puolella vetarin ja kannakkeen välissä.
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Reilalla on nyt ajeltu päivittäin, ja muutaman kerran on tullut yövyttyäkin. Hyvät unet tuolla saa, mutta kosteutta tuppaa kertymään yön aikana aika urakalla. Ajattelin että jos tuohon väliseinään tekisi jonkun läpiviennin, josko se auttaisi ongelmassa. Myös pahimpia ruostekohtia on tullut hiottua ja maalailtua. Ajatuksissa on maalata koko auto uusiksi ulkopuolelta, mutta ei ehkä tuolla sinisellä.

Ongelmiakin on ollut jotai. Vähän tämä hukkasi jäähdytinnestettä, mutta se homma korjaantui. Naftaakin tiputtelee hieman jostain syöttöpumpun liepeiltä, onko tästä muilla kokemuksia?

Ja viimeisimpänä. Ajattelin tähä oikein panostaa ja ostaa uudet renkaat, nuo nykyiset kun ovat aivan kivikautiset. Ostin niille sitten 15" vanteet noiden alkuperäisten tilalle kun halvalla sain, mutta yhden vanteen et on eri kuin muiden. Muut ovat 23 ja yksi 33. Vaikuttaako tämä nyt mitenkä. Täytyykö mun nyt metsästää uudet vanteet jostain vai voinko mennä noilla?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Metsästä kaikki vanteet samanlaiset, voi olla aika mielenkiintoinen ajettava noinkin ison ET-eron kanssa. Eikä ainakaan katsastussetä tai poliisi tykkää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eteen saman ET:n omaavat vanteet, saattaa jonkun verran vaikuttaa ohjaustuntumaan urissa jos eri paria vanteet. Takana tuskin vaikutta yhtään mitenkään.
< 15kWh/100km
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja saketti »

Reila sai uuden maalipinnankin telalla ja peltikattomaalilla. Pistelen kuvia jossain vaiheessa, mutta sanottakoon että värisävy on vahvasti mallia smurffi :D . Tuli kyllä yllättävän vähän kamala mutta ei kyllä kovin hyväkään. Noin 600km viikonloppureissukin tällä tuli paukautettua, hyvin tuntui kulkevan, mitä nyt Puijon tornille kiipeäminen pisti kyllä vähän koettelemaan tuota väkivahvaa diisseliä.

Kovasti tekisi mieli tätä hieman alaspäin tiputtaa, kuitenkin niin että edelleen pystyisi käyttää järkevästi retkeilykäytössä. Lisäksi aloin hieman haaveilemaan vähän isompia ja leveempiä peltivanteita tähän... Esimerkiksi joku 16" levitetty peltivanne voisi olla passeli, kun samalla tarkoitus oisi pyörimiskehää kasvattaa. Jos jollain tälläisiä tarjolla alueella pirkanmaa-satakunta niin saattaisi kiinnostella.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuinka leveitä vanteita olet vailla?
Mersun 7" leveitä löytyy helposti sopivalla ET:llä.

(Muutos)katsastuslaillisen renkaan max korkeus on 726 mm eli jotain 215/65R16 luokkaa
Vastaa Viestiin