Hehkutusongelmia

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Vaihdoin 1.6. td Jx -koneeseen hehkutulpat. Kylmäkäynnistys toimii nyt loistavasti - hehkuttaa, hehkuvalo palaa ja lähtee saman tien käyntiin kun kääntää avainta.

Ongelmana on, että ajon jälkeen kun pitää tauon ja lähtee uudelleen liikkeelle niin eipä hehkutakaan - ei hehkuvaloa ja ei meinaa myöskään lähteä kovin helposti käyntiin vaan pitää starttia jyrryyttää.

Onko ajatuksia siitä missä voisi olla ongelma?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos nastamalliset lämpötila-anturit, vaihda päittäin mittariston kanssa (tällöin varmaan mittaristo näyttää väärin) - pystyy haarukoimaan jos jompi kumpi lämpötila-anturi rikki. Tai sitten hehkurele vaihtoon, siinä on sisäänrakenettuna tuo aika vs. lämpötila logiikka.
< 15kWh/100km
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Kiitoksia, pitää tutkailla asiaa anturien osalta. Mietin itsekin voisiko vika olla releessä. Pitänee ehkä laittaa vaihtoon.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Anturi - / relevikaa epäilisin minäkin.

Jos anturilta on johto irti, pitäisi hehkuttaa pitkään aina.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ensiapuna voi tosiaan hehkutusanturin piuhan ottaa irti ja itse määrittää hehkutusajan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kannen päässä vesiletku lähdössä, toinen on lämpämittari ja toinen on hehkutuksen ohjaus.
Tarkistithan hehkutuksen sulakkeen se on yleisin vika. Musta laatikko konehuoneen vasemmassa etureunassa.
Lattapelti sulake muistaaksen 40-50A
Viimeksi muokannut Osku, 08.09.2017 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

JJ_S kirjoitti:Releen vaihto ei auttanut ongelmaan. Eli lämpötila-anturi voisi olla rikki? Missähän päin noi anturit sijaitsee? :) Ei luulis, että ne voi olla kovin kalliita. Jos siis yrittäis vaan vaihtaa ne uusiin, onko hankala homma?
Kannen päässä vesilähdössä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Voi myös olla että kone on vain laiska lähtemään käyntiin ilman hehkutusta ja lämmöt sanoo että sitä ei tarvii.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Esikammiokone tykkää hehkutuksesta. Anturit taitavat maksaa noin 5 € / kpl, joten kannattaa hakea uudet.
make
AktiVWisti
Viestit: 117
Liittynyt: 26.02.2012 09:10
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja make »

jx koneessa kannattaa vetää "ryyppy" päälle jos ei hehkuta lämpimänä-kai olet kokeillut
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla on JX:ssä jotain kanssa hehkutuksen kanssa, hehkut ja rele ja anturi on uusia, mutta ei se silti oikein osaa lähteä nätisti. Ekalla aina käynnistyy, mutta ihan kuin ei kaikilla lähtisi, niin yleensä sammuu, ryyppy päällä sitten jää ekalla käyntiinkin, siinäkin kuulee, että pikkuhiljaa tasaantuu käynti kun kaikki pytyt jaksaa herätä, tai jotain sen tapaista. Ja siis ihan nyt jo +10 keleillä tarvii sen ryypyn, tai muuten saa käynnistellä useamman kerran tai sahata pidempään.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Oisko DJ Sigmalla pumpun ajoitus pielessä? Se vaikutti hurjasti ainakin minulla AAZ:ssa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Se voi olla, ei ole jaksanut tarkistaa, lämpimällä hörähtää ihan ok, niin on pärjännyt. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Jos hehkuvalo syttyy kun anturin johto irroitetaan niin rele toimii. Uudemmat ns.pikahehkureleet on vain niin ronkeleita anturin antamasta signaalista että eivat kytke hehkua lämplmällä tai puolilämpimällä koneella. Asia voidaan korjata hehkuanturin ja johdon väliin tulevalla n.330 ohm.lisävastuksella.Tämän tiedon olen aikoinaan saanut nyt jo edesmenneeltä VW varaosapäälliköltä ja itse käyttänyt ko.konstia jo 1980 luvulta alkaen.Tämä asia on ollut foorumilla esillä jo v.2012 ketjussa " jälkihehkutus".
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Sulakkeet siellä mustassa laatikossa olen tarkastanut - pitäis olla ok. Voin vielä tarkistaa uudelleen varmuuden vuoksi.

En ole kokeillut vetää sitä kylmäkäynnistysvipua ulos silloin kun kone ei hehkuta lämpimänä - voihan sitäkin kokeilla.

Ehkä siis olisi tosiaan kaikista yksinkertaisinta vaihtaa se anturi, pitää kattoa millainen se on ja mistä sellaisen saa hommattua - olisko ihan perusvaraosaliikeestä?

Jos ei sekään auta niin sitten voi miettiä sitä lisävastuksen asentamista anturin ja johdon väliin.

Kiitos vaan kaikista vinkeistä!

Jaakko
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Annan nyt startti kaapelilla strogaa siihen hehku kiskon kun ei muuten lähde käyntiin jos sit lähtee niin hommaa se anturi (varo että et lyö kaapelia maihin ettei akku sano poks, ota vaikka kaveri avuks. Tai nykäse johto irti siitä anturista niin hehkuttaa maximi ajan. voit myös kokeilla vaihtaa johdot ristiin jollon lämpömittarin ei pitaisi toimia normaalisti mutta hehkujen pitäisi (niitä on siis kaksi siinä vesiletku lähdössä).
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/e ... black.html
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Mulla se anturi jo onkin, voisin sen vaihtaa ellei se sitten vaadi jotain käsittämätöntä näppäryyttä ja erikoistyökaluja?

Voisiko joku vielä vaikka linkittää jonkun kuvan tyhmälle, että missä se anturin paikka luuraa kun en ainakaan heti sitä löytänyt. :D Silmä käteen jne.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kannen etupäässä putkilähdössä. Oliko se nyt sitten 19 vai 22 -millinen avain joka tarvitaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Hehkutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo muuten oikein mutta avinkoko on reilusti pienempi, olisko luokkaa 13-15.
22mm anturikin löytyy mutta se ei ole oikea vesiletku lähtö ja niitä on vain yksi.
Eli etsi kannen siitä päästä missä säkö rasia on sieltä löytyy yksi letku joka lähtee auton suunnassa eteenpäin sen lähdöstä ne löytyy.
Vastaa Viestiin