Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Mittakello ja jalka (lisätään työkalujen listaan) tuli haettua ja tasauspyörästön kanssa ihmettelyä.
Tietenkään ei tullut vehkeet irrallaan esikiristystä haettua, vaan koko asiaahan lähdin ihmettelemään kun muu loota kasassa. Iso pyörä vähän toiseen laitaan ja melkoiset härvelit kiinni jotta sain esikirstystä varten momenttiavaimen kiinni. Pieni 1/4" momenttiavain suoriutuu varmaan hehtaarilleen 3Nm tehdas arvon selvittämiseksi, mutta nyt pinioni kiinni se pitää tehdä millin välysalueella. Ylipäätään koko homma oli hölmöläisen touhua, mutta epäsovivat työkalut ja vääräkasausjärjestys jne teki surkuhupaisan välillä. Tokihan poskirenkaat muuttaa jäykkyyttä noin miljoonasosaasteen kiertämällä. Siinä tulikin ilta touhuttua kun koko systeemiin pääsi sinuiksi.
Olevinaan sopivaan jäykkyyteen merkit ja välystä hakemaan, se löytyikin aika helposti, mutta sitten pitäisi se esikiristys hakea merkeillä tuohon välykseen... Toinen ilta varmaan hurahtaa tuota ihmetellessä. Tuntuu aivan hölmöltä yhdessä tietyssä kohdassa hinkata satkuja pois, kun kymmenen edellistä vaihetta on kirveellä veistetty, mutta terapiaahan tämä on.
Edit: poistin muuten toisen shimmin pinioniakselilta ja laitoin sormet ristissä kasaan yhdellä millisellä. Kahdella voiteluaukot menee tukkoon helposti, vaikka ajatuksen tasolla olisi voinut olla hyväkin ratkaisu. Lisätään jo heti korjauksen korjauksen osalistaan shimmiä.
Ja jos ei jo selvinnyt, niin mitään DIY ohjetta en tässä siis yritäkään väsätä, kun ei tässä ole mitään järkeä ylipäätään.
Edit, kuitenkin joku kysyy, niin mitään weddlen rautaa ja muuta kivaa ei tähän revisioon tullut, vaan ajatus oli enemmän seikkailumielessä ja ehkä kesäksi budjetilla ajoon... Jotenkin olisi vielä järettömämpää ollut laittaa paljon rahaa kiinni ja Pelle Hermannin taidoilla kasata hajoavaksi.... Jos puolukkasiisönin kestää niin ihan boonusta.
Tietenkään ei tullut vehkeet irrallaan esikiristystä haettua, vaan koko asiaahan lähdin ihmettelemään kun muu loota kasassa. Iso pyörä vähän toiseen laitaan ja melkoiset härvelit kiinni jotta sain esikirstystä varten momenttiavaimen kiinni. Pieni 1/4" momenttiavain suoriutuu varmaan hehtaarilleen 3Nm tehdas arvon selvittämiseksi, mutta nyt pinioni kiinni se pitää tehdä millin välysalueella. Ylipäätään koko homma oli hölmöläisen touhua, mutta epäsovivat työkalut ja vääräkasausjärjestys jne teki surkuhupaisan välillä. Tokihan poskirenkaat muuttaa jäykkyyttä noin miljoonasosaasteen kiertämällä. Siinä tulikin ilta touhuttua kun koko systeemiin pääsi sinuiksi.
Olevinaan sopivaan jäykkyyteen merkit ja välystä hakemaan, se löytyikin aika helposti, mutta sitten pitäisi se esikiristys hakea merkeillä tuohon välykseen... Toinen ilta varmaan hurahtaa tuota ihmetellessä. Tuntuu aivan hölmöltä yhdessä tietyssä kohdassa hinkata satkuja pois, kun kymmenen edellistä vaihetta on kirveellä veistetty, mutta terapiaahan tämä on.
Edit: poistin muuten toisen shimmin pinioniakselilta ja laitoin sormet ristissä kasaan yhdellä millisellä. Kahdella voiteluaukot menee tukkoon helposti, vaikka ajatuksen tasolla olisi voinut olla hyväkin ratkaisu. Lisätään jo heti korjauksen korjauksen osalistaan shimmiä.
Ja jos ei jo selvinnyt, niin mitään DIY ohjetta en tässä siis yritäkään väsätä, kun ei tässä ole mitään järkeä ylipäätään.
Edit, kuitenkin joku kysyy, niin mitään weddlen rautaa ja muuta kivaa ei tähän revisioon tullut, vaan ajatus oli enemmän seikkailumielessä ja ehkä kesäksi budjetilla ajoon... Jotenkin olisi vielä järettömämpää ollut laittaa paljon rahaa kiinni ja Pelle Hermannin taidoilla kasata hajoavaksi.... Jos puolukkasiisönin kestää niin ihan boonusta.
- Liitteet
-
- välystä
- IMG_20170601_164314.jpg (173.81 KiB) Katsottu 10100 kertaa
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Hyvin sä vedät Ainakin oppia tulee paljon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Hyvästä en tiedä, mutta yritetään.
Ratas-kasasta tuli tuollainen kun aikansa turasi. Öljyt ainakin pysyy sisällä, mutta odotukset ei ole kovin korkealla.
Tasauspyörästön säätöön olisi riittänyt näppituntuma, sillä välys oli sen 18satkua sellaisenaan. Esikiristyksen pystyi vielä tarkistamaan tuollakin välyksellä, ollen sen 3-3,5Nm luokilla, mutta aika haparointiahan se on. Olisi VW eläköityneet loota-inssit tuon suoritteen nähdessään vetässeet varmaan wienersnitselit väärään kurkkuun, mutta onneksi ei olleet just tänään käymässä.
Toisessa fotossa vielä idler gearin sokkasökö ja kolmannessa RG synkrotuho.
Ratas-kasasta tuli tuollainen kun aikansa turasi. Öljyt ainakin pysyy sisällä, mutta odotukset ei ole kovin korkealla.
Tasauspyörästön säätöön olisi riittänyt näppituntuma, sillä välys oli sen 18satkua sellaisenaan. Esikiristyksen pystyi vielä tarkistamaan tuollakin välyksellä, ollen sen 3-3,5Nm luokilla, mutta aika haparointiahan se on. Olisi VW eläköityneet loota-inssit tuon suoritteen nähdessään vetässeet varmaan wienersnitselit väärään kurkkuun, mutta onneksi ei olleet just tänään käymässä.
Toisessa fotossa vielä idler gearin sokkasökö ja kolmannessa RG synkrotuho.
- Liitteet
-
- IMG_20170602_223440-800x600.jpg (147.89 KiB) Katsottu 9993 kertaa
-
- IMG_20170602_223748-600x800.jpg (134.65 KiB) Katsottu 9993 kertaa
-
- IMG_20170602_224650-600x800.jpg (164.01 KiB) Katsottu 9993 kertaa
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Kyllä ne poskilaakerit on mulla ainakin järjestäin ollut niin tasalaatuisia (-paksuisia) että käytännössä riittää kun on vetänyt laipat vaan vanhoihin merkkeihin..
Esikirityksen tsekkauksen voi myös tehdä esim pätkällä narua ja kalavaa'alla.
Esikirityksen tsekkauksen voi myös tehdä esim pätkällä narua ja kalavaa'alla.
< 15kWh/100km
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ok, no ei tuo paha ollut testata, mutta tuo lanka ja vaaka systeemi on kyllä hyvä vinkki!
Edit: Niin, lodju ja muut kiinni, testattu ja toimii. Saas nähä kuin pitkään. Samalla vaihdoin perähelan vaihtajatankoon, kun oli hyllyssä.
TDI swappien tekijöille yksi huomio. Sen lisäksi että kytkinakselia sai lyhentää enemmän kuin tietolähteet kertoo, myös painelaakerin sisäohjuri oli hitsannut kiinni levyn keskiöön, lyhensin muutaman millin sitäkin. Eli kaavelin seutu kannattaa mittailla ennen pulttausta. En syytä tiedä tuolle, millinen alumiini paskapeltinä, mutta ei se OEM ole paljon sen paksumpi.
Edit: Niin, lodju ja muut kiinni, testattu ja toimii. Saas nähä kuin pitkään. Samalla vaihdoin perähelan vaihtajatankoon, kun oli hyllyssä.
TDI swappien tekijöille yksi huomio. Sen lisäksi että kytkinakselia sai lyhentää enemmän kuin tietolähteet kertoo, myös painelaakerin sisäohjuri oli hitsannut kiinni levyn keskiöön, lyhensin muutaman millin sitäkin. Eli kaavelin seutu kannattaa mittailla ennen pulttausta. En syytä tiedä tuolle, millinen alumiini paskapeltinä, mutta ei se OEM ole paljon sen paksumpi.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Mielenkiintoista tuo ohjuri, voisikohan niitä olla eri mittaisia? Ja olisiko se syynä joidenkin isokytkin swappien irrottamattomuuteen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Voipi ihan hyvin olla. Kaavelin pulttien voimalla painaa levyä vauhtikseen. Muistan eka startissa kuuluneen hassua ääntä joka sittemmin laimeni kyllä nopeasti. Tuostahan se tuli, mutta silloin luulin että pasupelti ottaa vauhtikseen. Kitkahitsausjäljistä päätellen sellainen pari-kolme milli ollut ahdasta.
Painelaakeria osaa jumittaa kanssa, ei tullut pois ilman viilaa ja jumi helposti.
Painelaakeria osaa jumittaa kanssa, ei tullut pois ilman viilaa ja jumi helposti.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Eka hylsy tölkkiuralla, alapallosta. Suureksi yllätykseksi vanha lähti pienellä lämmöllä ja muutamalla moskan iskulla irti.
Katsotaanpa saanko lämpökrympillä ja käsileluilla kiinni uuden. Jos ei niin prässiin, mutta ei kehtaisi...
Katsotaanpa saanko lämpökrympillä ja käsileluilla kiinni uuden. Jos ei niin prässiin, mutta ei kehtaisi...
- Liitteet
-
- IMG_20170605_210305-600x800.jpg (130.61 KiB) Katsottu 9793 kertaa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Joker kirjoitti:TDI swappien tekijöille yksi huomio. Sen lisäksi että kytkinakselia sai lyhentää enemmän kuin tietolähteet kertoo, myös painelaakerin sisäohjuri oli hitsannut kiinni levyn keskiöön, lyhensin muutaman millin sitäkin. Eli kaavelin seutu kannattaa mittailla ennen pulttausta. En syytä tiedä tuolle, millinen alumiini paskapeltinä, mutta ei se OEM ole paljon sen paksumpi.
TT| kirjoitti:Mielenkiintoista tuo ohjuri, voisikohan niitä olla eri mittaisia? Ja olisiko se syynä joidenkin isokytkin swappien irrottamattomuuteen?
Minä olen taipuvainen uskomaan tuohon Jokerin kertomaan, Simossa on tuo holkki ollut jo kaksi kertaa rikki koneen puoleisesta päästä 228mm kytkimen kanssa.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Menee vähän ohi aiheen mutta täälläkin oli melkoinen vikinä ja kytkin ei irrottanut kun laitoin tdi:n ja 228mm kytkimen. Muutaman kilometrin jälkeen vaimeni, mutta edelleen kuuluu pientä "kilinää" tyhjäkäynnillä, se vaimenee kun polkaisee kytkimen pohjaan. Olisikohan tuo holkki mennyt rikki..?
Tämä tieto olisi hyvä saada tuonne tekniikkaosioon, mieluiten kuvien kera että mistä otetaan se muutama milli.
Tämä tieto olisi hyvä saada tuonne tekniikkaosioon, mieluiten kuvien kera että mistä otetaan se muutama milli.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ei tullut kuvaa otettua, mutta linkissä näkyy kolmella pultilla stefan päälle tuleva laippa joka toimii painelaakerin sisäohjurina, siitä siis pois vähän. Mittaa en tiedä kun oma oli hitsaantunut sieneksi päältä, niin ettei painelaakeri tullut ulos. Parempi mitata linjarilla mitat kytkinkopan laipasta tuohon ja kytkin akselin päähän, tarkistaa mitat samalla tyylilla kytkimen päältä moottorin laippaan ja siitä levyn keskiöön ja kampuran silmälaakerin upotukseen. Mittoja paperille ja laskutoimituksia.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=344392
Ja ei, ei mene alapallo hierojan vehkeillä, prässiin piti alatukivarsi irrottaa.
Edit: tulisikohan sinun ääni painelaakerista tai asetelmasta, mutta vikinä tullut varmaan tuosta...
Edit 2 : aivan hirveen huonolla tuurilla katkaissut pultit ja pyörii mukana, mutta en kyllä rahaa tähän vetoon laittaisi likoon
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=344392
Ja ei, ei mene alapallo hierojan vehkeillä, prässiin piti alatukivarsi irrottaa.
Edit: tulisikohan sinun ääni painelaakerista tai asetelmasta, mutta vikinä tullut varmaan tuosta...
Edit 2 : aivan hirveen huonolla tuurilla katkaissut pultit ja pyörii mukana, mutta en kyllä rahaa tähän vetoon laittaisi likoon
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Täällä myös hitsattu pari painelaakerin holkkia paskaksi kytkintä vasten. Se on liian pitkä TDI vauhtipyörä / 228mm kytkin asetelmalle.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Jatkan vielä tätä "offtopikkia" toisen projektiin, kun osui niin sydämeen äskeiset kommentit. Jumppasin juuri kuukausi sitten pariin kertaan myös omassa projektissani laatikon pois. Juurikin tästä syystä että holkki hinkkasi kytkinlevyn keskiöön.
Jäljet siinä holkssa kertoivat ainakin itselläni että painelaakeri ei käy lähelläkään sitä ihan päätä, joten otin muistaakseni yli 5mm siivun pois.
Jäljet siinä holkssa kertoivat ainakin itselläni että painelaakeri ei käy lähelläkään sitä ihan päätä, joten otin muistaakseni yli 5mm siivun pois.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Nyt ilmoittautuu jokainen vuorollaan... Ihan on-topic asiaa, jatkakaa vaan.
Ei painelaakeri käy lähelläkään holkin päätä joo, aika huoletta saa tavaraa poistaa siitä.
Ei painelaakeri käy lähelläkään holkin päätä joo, aika huoletta saa tavaraa poistaa siitä.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
500km ajettu ja laatikko toimii hienosti ja äänettömästi, mutta vaihdoin öljyt ja oli magneetissa pölyä kiinni öljyissä kiilteli myös. Ei noita sormin tunne. Mikä lie, mutta ei tainnut jäädä viimeiseksi laatikkorempaksi...
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Melko normaalia että siellä on jotain purua, taitaa olla asennuspölyt
< 15kWh/100km
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Toleranzit hakee paikkansa!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Tuli laitettua ARB markiisi, modaukset tähän korkeakattoiseen:
- M10 hapikkaat pultit jatkomuttetereilla, ei korkkaa ja saa kireelle
- 6mm vahvistus takarautaan ja alavasteen kavennus
- prässillä tukirautaa että markiisia saa katon lähelle.
Varmaan peruskattoiseen ihan ok tuote ja bolt-on. Ei mulle.
- M10 hapikkaat pultit jatkomuttetereilla, ei korkkaa ja saa kireelle
- 6mm vahvistus takarautaan ja alavasteen kavennus
- prässillä tukirautaa että markiisia saa katon lähelle.
Varmaan peruskattoiseen ihan ok tuote ja bolt-on. Ei mulle.
- Liitteet
-
- IMG_20170715_004525-800x600.jpg (71.3 KiB) Katsottu 8715 kertaa
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Keittiötä tuli myös tehtyä. Tarvikkeena vesivaneri, alumiini kalusteputki ns. liepeillä johon saa ruuvattua levyn, mattamusta DCfix, mignon saranoita.
Aukko mitoitettu dometic RM5310 varten. Kanteen tulee Wallas XC duo diesel lämmitin/liesi.
16l kirkasta vettä ja 10l harmaavesi. Mikrokytkinhana ja pumppu yms.
Jatketta laskutilaan kehittelyn alla ns. pöytälistalla ja joku kääntyvä pöytäteline lisäksi.
Ylälootaan pitäisi kehitellä jotain että tavarat pysyisi sisällä, tahtoo tulla syliin kun avaa. Iikori varusteissa oli käytetty leveää kuminauhaa, n5cm, sellaisen jos nitoisi, voisi auttaa.
Harkinnassa on myöhemmin kaventaa rokkisänkyä ja jatkaa perään asti samalla mallilla, n. 40cm syvänä. Westfalia tyyliin.
Aukko mitoitettu dometic RM5310 varten. Kanteen tulee Wallas XC duo diesel lämmitin/liesi.
16l kirkasta vettä ja 10l harmaavesi. Mikrokytkinhana ja pumppu yms.
Jatketta laskutilaan kehittelyn alla ns. pöytälistalla ja joku kääntyvä pöytäteline lisäksi.
Ylälootaan pitäisi kehitellä jotain että tavarat pysyisi sisällä, tahtoo tulla syliin kun avaa. Iikori varusteissa oli käytetty leveää kuminauhaa, n5cm, sellaisen jos nitoisi, voisi auttaa.
Harkinnassa on myöhemmin kaventaa rokkisänkyä ja jatkaa perään asti samalla mallilla, n. 40cm syvänä. Westfalia tyyliin.
- Liitteet
-
- IMG_20170715_011509-800x600.jpg (112.42 KiB) Katsottu 8705 kertaa
-
- IMG_20170715_004717-800x600.jpg (107.64 KiB) Katsottu 8709 kertaa
-
- IMG_20170715_004631-600x800.jpg (95.3 KiB) Katsottu 8709 kertaa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Just eilen kiersin 1.5h ympyrää Bauhausissa etsien inspiraatiota oman auton sisustuksen parantamiseen. Niin hätäisesti tuli sänkylaveri tehtyä ennen muutoskatsastusta, että se pitää tehdä joku päivä uusiksi. Teikäläisen auto näyttää kyllä niin asialliselta! Markiisin modaukset huolestuttaa, kun oma vastaava on postissa tulossa. Saa nähdä miten asentuu. Ohjevideossa se näytti niin helpolta...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.