1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Hei ja moi!
Minulla alkamassa tälläinen moottorin vaihto ja olisin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevat ohjeet työn suorittamiseen välttääkseni suurimmat sudenkuopat. Aiheesta löysin kyllä tietoja sieltä täältä pitkin foorumia, mutta varsinaista ketjua tähän aiheeseen liittyen en löytänyt. Jos sellainen on niin laittakaa linkkiä niin en turhaan vaivaa. Hajonnut kone on siis 1,6td jx ja tilalle olen saamassa aaz koneen (400€ maksanko liikaa huolletusta koneesta). Mitä aaz:iin tarvii tehdä sen tölkittämiseksi, mitä osia tarvitsen JX:stä? Okno jotain hankittavaa esim. kytkin vai käykö kaikki yhteen. Autoon on jo aikaisemman omistajan aikana vaihdettu 5 vaihteinen laatikko.
Minulla alkamassa tälläinen moottorin vaihto ja olisin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevat ohjeet työn suorittamiseen välttääkseni suurimmat sudenkuopat. Aiheesta löysin kyllä tietoja sieltä täältä pitkin foorumia, mutta varsinaista ketjua tähän aiheeseen liittyen en löytänyt. Jos sellainen on niin laittakaa linkkiä niin en turhaan vaivaa. Hajonnut kone on siis 1,6td jx ja tilalle olen saamassa aaz koneen (400€ maksanko liikaa huolletusta koneesta). Mitä aaz:iin tarvii tehdä sen tölkittämiseksi, mitä osia tarvitsen JX:stä? Okno jotain hankittavaa esim. kytkin vai käykö kaikki yhteen. Autoon on jo aikaisemman omistajan aikana vaihdettu 5 vaihteinen laatikko.
Viimeksi muokannut AT5nok, 14.08.2021 23:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Yhdistetty useita 1.6 TD -> 1.9 TD SWAP aiheisia aloituksia
Syy: Yhdistetty useita 1.6 TD -> 1.9 TD SWAP aiheisia aloituksia
Re: 1,9td (aaz) swappi
Periaatteessa riittää kun siirrät JX:stä kaikki ulkoiset osat, moottorilohkot lähes identtisiä. Öljysuodattimen jalan joudut jättämään aaz:sta.
Käytännössä voi sitten kyllä jättää paikoilleen AAZ:n paremman laturin, moniurahihnasysteemin jne. Syöttöpumppu kannattaa varmaan ottaa jx:stä jos ei syncro (aaz korkeampi), suutinputket ja suuttimet aaz:sta. Turbonkin voi laittaa jx:n, tai jättää aaz:n, vaatii kääntämistä ja vääntämistä ja uuden pakosarjan tekemistä.
Käytännössä voi sitten kyllä jättää paikoilleen AAZ:n paremman laturin, moniurahihnasysteemin jne. Syöttöpumppu kannattaa varmaan ottaa jx:stä jos ei syncro (aaz korkeampi), suutinputket ja suuttimet aaz:sta. Turbonkin voi laittaa jx:n, tai jättää aaz:n, vaatii kääntämistä ja vääntämistä ja uuden pakosarjan tekemistä.
< 15kWh/100km
Re: 1,9td (aaz) swappi
Jos on uudempi AAZ, kolmipulttisella turbolla, niin käy pakosarja ja turbo siitä. Pakoputken alun joutuu vaan tekemään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7684
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,9td (aaz) swappi
CanCanMan kirjoitti:Hei ja moi!
Minulla alkamassa tälläinen moottorin vaihto ja olisin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevat ohjeet työn suorittamiseen välttääkseni suurimmat sudenkuopat. Aiheesta löysin kyllä tietoja sieltä täältä pitkin foorumia, mutta varsinaista ketjua tähän aiheeseen liittyen en löytänyt. Jos sellainen on niin laittakaa linkkiä niin en turhaan vaivaa. Hajonnut kone on siis 1,6td jx ja tilalle olen saamassa aaz koneen (400€ maksanko liikaa huolletusta koneesta). Mitä aaz:iin tarvii tehdä sen tölkittämiseksi, mitä osia tarvitsen JX:stä? Okno jotain hankittavaa esim. kytkin vai käykö kaikki yhteen. Autoon on jo aikaisemman omistajan aikana vaihdettu 5 vaihteinen laatikko.
dmn kirjoitti:Periaatteessa riittää kun siirrät JX:stä kaikki ulkoiset osat, moottorilohkot lähes identtisiä. Öljysuodattimen jalan joudut jättämään aaz:sta.
Käytännössä voi sitten kyllä jättää paikoilleen AAZ:n paremman laturin, moniurahihnasysteemin jne. Syöttöpumppu kannattaa varmaan ottaa jx:stä jos ei syncro (aaz korkeampi), suutinputket ja suuttimet aaz:sta. Turbonkin voi laittaa jx:n, tai jättää aaz:n, vaatii kääntämistä ja vääntämistä ja uuden pakosarjan tekemistä.
Helpoimmalla pääsee tuolla DMN ehdottamalla tavalla, ulkoiset osat, öljypumppu, vauhtipyörä ja kytkin JX:stä.
Jos laitat JX:n pakosarjan ja turbon, pitää AAZ:n lohkossa oleva öljyn paluun reikä tukkia tulpalla.
Takavetoisessa AAZ:n pumpun LDA-tötsä ottaa kiinni koneen päällä olevaan kanteen.
Jos laitat AAZ laturin ja moniurahihnan, saattaa hihnan vaihto olla hankalaa äänenvaimennin paikallaan, mutta laturi on todennäköisesti tehokkaampi kuin JX:n laturi.
TDI-swap ketjujen listojen mukaan kun teet, niin hyvä siitä tulee.
Hintaa on vähän paha arvioida, kun ei tiedä mitä kaikkea se "huollettu" pitää sisällään.
300 tKm paikkeilla kansi alkaa vaatia huoltoa. Koska jakohihna vaihdettu, jakopään stefat ym?
Itse myin pari vuotta sitten 400€ tölkitetyn JX:n, johon olin hiljattain vaihtanut männät (sylinterien hoonaus), kiertokangen laakerit,JX:n pumpun ja suuttimet, jakohihnan sekä käyttänyt kannen rempassa. Eli myin juuri kasaan saamani moottorin TDI:n tieltä halvemmalla kuin mitä sen huoltoon meni rahaa viimeisen vuoden aikana.
Re: 1,9td (aaz) swappi
APUA! Homma etenee hitaasti mutta epävarmasti. Paljon tullut jo opiskelua kaikenlaista, mutta en löydä mistään ohjetta/kuvaa tuosta turbon asettelusta. Miten se pitäisi sinne ängetä?
Re: 1,9td (aaz) swappi
Kumpaa turboo olet sovittamassa ? 1.6TD (JX) osat menee pulttaamalla kiinni paitsi öljyn paine putket jotka jäävät n. 1cm lyhyeksi. Paineputki saattaa ylettää taivuttamalla, mutta ite tein uuden rosterisen. Liittimet ja putki löytyy hydrauliikka liikkeestä. Öljyn paaluuputkea jatkaessa on syytä huolehtia että se ei sisältä ainakaan pienene vaan mieluummin suurenee. Turbon tukiraudan joudut modaamaan myös. Pakoputken saa osuun kohilleen vaikka turbo hieman eri kohalla.
Re: 1,9td (aaz) swappi
No tässä on nyt tullu pari muuttujaa, eli se alkuperäinen (räjähtänyt) kone ei ollutkaan JX vaan AAZ, mutta siinä oli hyvin vähän käyttökelpoisia osia. Ostamassani AAZ koneessa ei ollut turboa, joten hommasin käytetyn Garretin turbon jonka pitäisi sopia? Minulla on nyt kolmenlaista lähtöä koneesta turbolle, joissa kaikissa se kiinnityslaippa eri kohdassa. Onko se JX:n, jossa kiinnitys on sivuimmassa paras?
Re: 1,9td (aaz) swappi
Tiedä heidän paremmuudesta, mutta JX-sarjaa käyttämällä välttyy moottorin kannakeraudan rakentelulta.
Taitaa olla kaikissa noissa 1,9 -sukuisissa pakosarjoissa turbon laippa suht keskellä, eli justiin sen alumiinisen moottorituen kohdalla.
Taitaa olla kaikissa noissa 1,9 -sukuisissa pakosarjoissa turbon laippa suht keskellä, eli justiin sen alumiinisen moottorituen kohdalla.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: 1,9td (aaz) swappi
Omasta mielestä se AAZ kolmella pultilla oleva turbo+pakosarja paras, tulee turbo pakosarjan yläpuolelle, niin valuu se öljykin pois. Ja sopii se JX moottoritukikin olemaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1,9td (aaz) swappi
No niin, homma etenee hitaasti, mutta epävarmasti. Nyt on kone kaikkine hilppeineen nostettu paikalleen, mutta sähköjohdot ei tahdo osua oikein. Löytyykö jostain selkeät ohjeet tähänkin hommaan. Unelma kesätölkistä 2017 elää ja voi hyvin!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7684
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,9td (aaz) swappi
Kokosin ostoslistan eräälle AAZ-swappia tekevälle, siksi Motonetin tuotenrot ja hinnat. Jos muistan tai jaksan, niin muokaan VW varaosanrot noiden tilalle, nuiin helpottaa oien hankkimista maailmalta.
Kampiakselin takastefa (JX) 27-1751 9,90
Stefa, nokka-akseli / apuakseli 3 kpl (AAZ) 27-1750 3,90€ / kpl
Apuakselin o-rengas (AAZ) Koko: 56X2 tiivistekeskuksesta
Pakkassuojatulppa / vesimarkka (AAZ/JX) 25-1352 2,90 €
Kannen sivuvesilähtö 30-6917 12,90€
Pakosarjan tiiviste 4 kpl (JX/AAZ) 27-1636 1,50€(kpl
Imusarjan tiiviste (JX) 27-1645 4,90€
Öljypohjan tiiviste (JX) 27-1501 7,90
Hehkutulppa 4 kpl Bosch 26-1601 11,90€/kpl
Halpaversio 26-1605 6,90€/kpl
Kiertokangen laakerisarja 25-3187 33,90€
Kiertokangen pultit 8 kpl
Jakohihnasarja (AAZ) 25-9268 61,90€
Silmälaakeri (JX) 25-1317 8,90€
Tulppa lohkoon M18x1,5 13-4007 5,90€ Löytyy myös hydrauliikkaliikkeistä, ehkä jopa parempiakin
Kierrelukite, esim 60-6100
8 mm Nord-Lock aluslevyjä 38-9321
M8 muttereita 20 kpl Kilotavaraa
Öljyä 5l VW505.00 Esim 59-9505
Öljyn suodatin (JX) 15-1337 7,90€
Kiristysmomentteja
Kunkkupultti 90 Nm + ¼ kierrosta
Kiertokangen pultit 65 Nm + ¼ kierrosta
Vauhtipyörän pultit 60 Nm + ¼ kierrosta
Jos ja kun tulee mieleen vaihdettavia osia, niin laittakaa listaa
Kampiakselin takastefa (JX) 27-1751 9,90
Stefa, nokka-akseli / apuakseli 3 kpl (AAZ) 27-1750 3,90€ / kpl
Apuakselin o-rengas (AAZ) Koko: 56X2 tiivistekeskuksesta
Pakkassuojatulppa / vesimarkka (AAZ/JX) 25-1352 2,90 €
Kannen sivuvesilähtö 30-6917 12,90€
Pakosarjan tiiviste 4 kpl (JX/AAZ) 27-1636 1,50€(kpl
Imusarjan tiiviste (JX) 27-1645 4,90€
Öljypohjan tiiviste (JX) 27-1501 7,90
Hehkutulppa 4 kpl Bosch 26-1601 11,90€/kpl
Halpaversio 26-1605 6,90€/kpl
Kiertokangen laakerisarja 25-3187 33,90€
Kiertokangen pultit 8 kpl
Jakohihnasarja (AAZ) 25-9268 61,90€
Silmälaakeri (JX) 25-1317 8,90€
Tulppa lohkoon M18x1,5 13-4007 5,90€ Löytyy myös hydrauliikkaliikkeistä, ehkä jopa parempiakin
Kierrelukite, esim 60-6100
8 mm Nord-Lock aluslevyjä 38-9321
M8 muttereita 20 kpl Kilotavaraa
Öljyä 5l VW505.00 Esim 59-9505
Öljyn suodatin (JX) 15-1337 7,90€
Kiristysmomentteja
Kunkkupultti 90 Nm + ¼ kierrosta
Kiertokangen pultit 65 Nm + ¼ kierrosta
Vauhtipyörän pultit 60 Nm + ¼ kierrosta
Jos ja kun tulee mieleen vaihdettavia osia, niin laittakaa listaa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7684
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi
Swappi valokuvina
Vaihdetut osat:
- öljypumppu
- öljypohja
- öljyn mittatikku
- kampiakselin takatiivisteen kehys
- kannen päädyn vesilähtö (mittari ja hehkuanturit)
- termostaattikotelo / vesilähtö vesipumpulta
- kannen ja vesipumpun välinen letku
- pakosarja ja ahdin, ahtimen öljyputket
- imusarja
- laturi ja hihnapyörät (AAZ laturista oli kiinnike murtunut)
- vauhtipyörä ja kytkin
- moottorin kannakkeet
Uutta osaa:
- jakohihna
- silmälaakeri
- stefoja
- tiivisteitä (öljypohja, pako- ja imusarjat)
Sähköjohdot, startin pultit, vaijerit ja vesiletkut irti moottorista, vesiletkut tukkoon
Auto nosturilla ylös, kurkkaus alle ja koneen irrotukseen, vaihdelaatikon tukeminen tukivarsien väliin asetetulla kuormansidontaliinalla
Moottori pois (tapoja on monta, helpoin olisi yläpuolelta esim ketjutaljan kanssa)
JX purkuun, moottorista otetaan irti kaikki hyödynnettävissä oleva osa
AAZ purkuun, moottorista puretaan uusilla ja JX-osilla korvattavat osat
Öljypumpun valinta, JX pumpussa oli akselin pää kunnossa (imukaula pitää ottaa JX:n pumpusta)
AAZ pumpun akselin pää hakkautunut "salmiakin" muotoiseksi = hylkyyn
AAZ kasaus JX osilla (muista silmälaakeri kampiakselin päähän)
Moottori pedattu kuormalavalle asennusta varten
Moottori paikalleen ja kehäpultit kiinni
Mootorin nosto takapäästä ylös ja sivukiinnityspultit paikalleen, letkut, startti, vaijerit ja sähköjohdot paikoilleen.
Loput irroitetut osat paikalleen, suuttimilta suutinputket löysälle, ilmaaminen startilla ja suutinputkien kiristys.
Sitten vaan koekäyttämään.
https://youtu.be/q8fJtkTFH_o
Lopuksi ajamalla kotiin
MTDI swap eroaa tuosta vain ruiskutuspumpun vaihdolla.
Vaihdetut osat:
- öljypumppu
- öljypohja
- öljyn mittatikku
- kampiakselin takatiivisteen kehys
- kannen päädyn vesilähtö (mittari ja hehkuanturit)
- termostaattikotelo / vesilähtö vesipumpulta
- kannen ja vesipumpun välinen letku
- pakosarja ja ahdin, ahtimen öljyputket
- imusarja
- laturi ja hihnapyörät (AAZ laturista oli kiinnike murtunut)
- vauhtipyörä ja kytkin
- moottorin kannakkeet
Uutta osaa:
- jakohihna
- silmälaakeri
- stefoja
- tiivisteitä (öljypohja, pako- ja imusarjat)
Sähköjohdot, startin pultit, vaijerit ja vesiletkut irti moottorista, vesiletkut tukkoon
Auto nosturilla ylös, kurkkaus alle ja koneen irrotukseen, vaihdelaatikon tukeminen tukivarsien väliin asetetulla kuormansidontaliinalla
Moottori pois (tapoja on monta, helpoin olisi yläpuolelta esim ketjutaljan kanssa)
JX purkuun, moottorista otetaan irti kaikki hyödynnettävissä oleva osa
AAZ purkuun, moottorista puretaan uusilla ja JX-osilla korvattavat osat
Öljypumpun valinta, JX pumpussa oli akselin pää kunnossa (imukaula pitää ottaa JX:n pumpusta)
AAZ pumpun akselin pää hakkautunut "salmiakin" muotoiseksi = hylkyyn
AAZ kasaus JX osilla (muista silmälaakeri kampiakselin päähän)
Moottori pedattu kuormalavalle asennusta varten
Moottori paikalleen ja kehäpultit kiinni
Mootorin nosto takapäästä ylös ja sivukiinnityspultit paikalleen, letkut, startti, vaijerit ja sähköjohdot paikoilleen.
Loput irroitetut osat paikalleen, suuttimilta suutinputket löysälle, ilmaaminen startilla ja suutinputkien kiristys.
Sitten vaan koekäyttämään.
https://youtu.be/q8fJtkTFH_o
Lopuksi ajamalla kotiin
MTDI swap eroaa tuosta vain ruiskutuspumpun vaihdolla.
Aaz moottorin öljytikun vaihto
Tölkkiin vaihdettu 1,9td aaz moottori mutta paikoillaan alkuperäinen öljytikku vielä.. moottoriin laitettu 1,6td:n öljypohja ja tarkoitus saada tuo tikku myös vaihdetuksi mutta miten samperissa tuo vanha lähtee lohkon kyljestä irti...?
Re: Aaz moottorin öljytikun vaihto
Helposti sopivalla tuurnalla lyömällä - kunhan on öljypohja irti. Muuten ehkä antaisin olla alkuperäisen tikun paikoillaan.
< 15kWh/100km
Re: Aaz moottorin öljytikun vaihto
Tuurilla voi liukuvasaralla saada nyppästyä yläpuolelta, mutta yleensä on tiukassa. Paikallaan poraaminen on kans vähän haasteellista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi
Terve Tölkkiläiset...
Olis tarkoituksena tehdä sama moottorin vaihto, kuin yllä..
Ilmeisesti tuo 1.9td sopii suoraan Tölkin vaihdelaatikkoon?
Kiitos jo etukäteen..
Olis tarkoituksena tehdä sama moottorin vaihto, kuin yllä..
Ilmeisesti tuo 1.9td sopii suoraan Tölkin vaihdelaatikkoon?
Kiitos jo etukäteen..
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi
Kyllä, dieselin kytkinkoppaan sopii.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi
kiitokset...
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi
onkohan nuo vanhemmat Passatin35i koneet sopivia, 1.6td Moottorityypit tais olla RA ja SB ?
1.9td näyttääolevan aaz mikä sopii.
1.9td näyttääolevan aaz mikä sopii.