Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Loppu alkoi siitä, kun vaihdoin kytkimen ja samalla laatikosta öljyt! Moottorin stefa oli päästänyt öljyä kytkimelle ja siitähän se ei ollut pitänyt.
Vain muutaman sata kilometriä kytkimen vaihdon jälkeen alkoi vaihteisto temppuilla. Vaihteet eivät menneet päälle tai jos menivät, niin auto ei liikkunut. Ykkösella ja kakkosella päästiin takaisin kotiin. Kokeiltiin säätää vaihteiston siirtimiä, jos olisi vaikka vaihteiston asento muuttunut kiinnilaiton yhteydessä. Saatiin muutama sata kilometriä lisää elinaikaa, mutta sitten moottoritien alussa kolmoselta neloselle ja samalla irtosi veto, vain pakki ei puuttunut.
Hinurilla kotipihalle, matkaa 6 kilometriä ja hintaa 180 euroa!!!
Seuraavaksi Vwharrastajaan yhteyttä. Laatikko irti ja kiikutus Järkiautoon Tampereen kupeeseen. Paikalla sovittiin remontin pääpiirteet ja haluttu taso. Vwharrastaja löi tiskiin täkyksi decouplerin, johonka vaimolta luvan saatuani hanakasti tartuinkin. Tasoksi sovittiin, että kestää noin 130 hv tehon, päivitetään kaikki tarvittavat osat ja tehdään niin vahva kuin kohtuudella tarvitaan. Weddlen osia tarvittaviin kohtiin, kuten esim. nelosen rattaat. 130 hv teho sitä varten, että päiväunissa siintää Boxer shopin 130 hv:n moottori. Luultavasti jääkin uniin, mutta nyt ei ainakaan laatikko anna tekosyytä olla haaveilematta.
Laatikon sain jo maaliskuussa takaisin, mutta kelit olivat niin huonot, ettei kiinnostanut mennä Pohjolan talliin asentelemaan. Lopulta huhtikuussa oli lämpöä päivisin plussan verran, ettei ollut enää pelkoa selän jäätymisestä kiinni maahan.
Samaan konkurssin vaihdoimme kaikki auton alla olevat vaihteensiirtimen osat. Hämmästyttävää on, että Volkkari tarjoaa useita vaihteensiirron osista alkuperäisinä ns. nostalgia-osina! Saa tilattua vaikka Fixuksen kautta. No, nälkä kasvoi syödessä ja nyt on asennusta vailla enää vaihdekepin alla olevat hilpakkeet. Näin on sitten koko linja uusittu.
VAIKUTELMIA LAATIKOSTA
Nyt on laatikolla ajettu noin 400 kilometriä ja ensimmäisen öljynvaihdon teen viikonloppuna. Vaihteet kytkeytyvät sulavasti, laatikko on äänetön. Todella mukava ajaa kun voi vaihtaa kuin oikealla autolla.
Autolla oli aikaisemmin hyvin kiusallinen taipumus, varsinkin kakkosella, hiukankin pienemmillä kierroksilla ruveta yht'äkkiä kalisemaan ja kolisemaan aivan vietävästi, kuin olisi kardaanin sisällä tyhjiä peltipurkkeja. Tätä ominaisuutta ei enää ole, ei neliveto päällä tai poissa! Olisikon niitä välyksiä ollut aikaisemmin hieman liikaa?
Ilmeisesti vanhat sisuskalut ovat myös ahdistaneet jonkin verran kulkua, koska takapuolidynolla auton moottori vetää paljon joustavammin. Olihan laatikossa yhden ison laakerin sisäkooli murtunut, joka on saattanut vaikuttaa kulkuun.
Nelosen välitys muuttui hiukan pidemmäksi, mutta se ei tunnu haittaavan. Nyt kolmosella vain hiukan pidemmälle kiihdytys ja nelonen vetää jo hyvin. Voima riittää nelosella myös ylämäkiin vastatuulella, vaikka alla on 16” renkaat. Moottorihan on DJ.
VAIKUTELMIA DECOUPLERISTA
Aika kiva epeli. Kaupungissa kulmat menee mukavasti eikä tiukkakaan käännös ahdista.
Nyt kun on ollut aika tuulisia päiviä, niin poika ihmetteli, että miten ne takavetotölkistit oikein pärjää. Ajokäytös nimittäin sivutuulessa rauhoittuu kun ajaa neliveto päällä. Ja mukavaahan on, että sen voi kytkeä päälle/pois vauhdissa, ei tarvitse sitä varten pysähdellä. Decoupleri kannattaisi varmaan asentaa takavetotölkkeihinkin, kun niin kulkua rauhoittaa
KANNATTIKO
Peruskorjattuja laatikoita saa vaihtoperiaatteella maailmalta useastakin paikasta. Näistä ei kuitenkaan voi tietää, mitä niille on loppupeleissä tehty. Myös käytettyjä laatikoita löytyy, mutta niistä ei voi tietää senkään vertaa. Kotimaassa korjatun laatikon sisuskaluihin ja hintaan voi valinnoilla itse vaikuttaa ja lopuksi saa mitä tilaa. Oman auton laatikko tehtiin periaatteella ”isältä perikunnalle” ja sellaisen taisimme saadakin. Vwharrastajalla on myös mielenkiintoinen tapa pitää asiakas ajantasalla ja kuvata työn eri vaiheita. Laskun mukana saa muistitikun täynnä kuvia työn eri vaiheista ja minä sain vielä kaupanpäälle vanhat osat!
Mielestäni kannatti!
- Liitteet
-
- Yli 100.000 km ajettiin tällä murjotulla laakerilla
- thumbnail_WP_20170427_21_51_45_Pro.jpg (29.96 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Kunnon pultit helicoileilla
- Onko varmasti kestävä.jpg (838.42 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Toinen loiskelevy, huomaa helicoilit
- Ja toinenkin loiskelevy.jpg (1.08 MiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Baja-byggy- kiinnitys
- Baja-buggy- kiinnitys.jpg (845.54 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Decoupler
- Decoupler.jpg (899.15 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Nelosen uudet ja vanhat rattaat (uudet oikealla)
- Neloseen vahvemmat rattaat (oikealla) ja laakerit rerästä.jpg (1013.78 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Rupiset maastovaihteen rattaat
- Maastovaihde.jpg (940.35 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Synkronointiin parannusta
- Synkronointiin parannusta.jpg (1.09 MiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Siirtimestä helinät pois
- Siirtimestä helinät pois.jpg (670.66 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Vahvike toisesta suunnasta
- Vahvennus toisesta suunnasta.jpg (823.67 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Ylimääräiset pois niin sopii paremmin
- Ylimääräiset pois niin sopii paremmini.jpg (736.29 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Tarkoituksenmukainen on kaunista
- Tarkoituksenmukainen on kaunista.jpg (883.26 KiB) Katsottu 5249 kertaa
-
- Luovutuskunnossa
- Luovutuskunnossa.jpg (809.33 KiB) Katsottu 5249 kertaa
Viimeksi muokannut Peksi, 30.04.2017 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Näin voi toimia silloin kun tekee työnsä hyvin ja sen mitä lupaa.Peksi kirjoitti:
Vwharrastajalla on myös mielenkiintoinen tapa pitää asiakas ajantasalla ja kuvata työn eri vaiheita. Laskun mukana saa muistitikun täynnä kuvia työn eri vaiheista ja minä sain vielä kaupanpäälle vanhat osat!
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Caravellix kirjoitti:Näin voi toimia silloin kun tekee työnsä hyvin ja sen mitä lupaa.Peksi kirjoitti:
Vwharrastajalla on myös mielenkiintoinen tapa pitää asiakas ajantasalla ja kuvata työn eri vaiheita. Laskun mukana saa muistitikun täynnä kuvia työn eri vaiheista ja minä sain vielä kaupanpäälle vanhat osat!
Onneksi alalla on sellaisiakin yrittäjiä
- keikaloine
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12.08.2015 21:02
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Paljonkos tälle hommalle tuli nyt sitten hintaa?
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Ihan uteliaisuus vaivaa ja sen myötä pakko kysyä tuosta voimanulosotosta.
Onko se aina samaan suuntaan pyörivä vai muuttaako suuntaa vaihteiston mukaan?
Pyöriikö se aina samalla nopeudella kuin moottori vai onko se sivuakselista tms välitetty?
Pystyykö se vaihtamaan ns mihin vain syncron vaihteistoon?
Onko se aina samaan suuntaan pyörivä vai muuttaako suuntaa vaihteiston mukaan?
Pyöriikö se aina samalla nopeudella kuin moottori vai onko se sivuakselista tms välitetty?
Pystyykö se vaihtamaan ns mihin vain syncron vaihteistoon?
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
FB vaihdelaatikkoryhmässä oli tuosta keskustelua, josta tuo lainattu.I've managed to find out the ratio now. It's 3.444:1, not the same as G/R gear. I have tested it also to check.
Pyörii samaan suuntaan kun moottori, ei ymmärtääkseni pysty kääntämään pakilla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Menee decouplerin kanssa samaan tilaan eli jos haluaa decouplerin niin ei voi käyttää tuota muuten kyllä, näin ovat minua viisaammat väittäneet. Decoupleria ei itsellä ole.
Re: Tarina Syncron vaihdelaatikosta
Kyllä ne voi molemmat olla. Ulkomaan de-couplereille tuo pto on vaan tuntematon kapistus, niin eivät yleensä sellaista tarjoa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!