nopeusmittarin liitäntä
nopeusmittarin liitäntä
Lähti muita johtoja ronkkiessa nopeusmittarin piuha irti, napsautin sen takaisin paikoilleen (jonkun kerran piti tehdä sama toimenpide ennen kuin mittari alkoi toimia). Mittari lakkasi kuitenkin taas toimimasta noin parin sadan kilsan jälkeen - johto oli irronut itsestään, eli se ei ilmeisesti ollut kovin hyvin kiinni siinä muoviosassa, joka napsautetaan siihen vastakappaleeseen.
No, ajattelin sitten kiinnittää sen kunnolla ja jouduin vähän pihdeillä nykimään sitä piuhaa, että sain siitä kunnon otteen, jotta saisin sen kiinni siihen muovipäähän. Kiinni meni kunnolla, mutta eipä toiminutkaan enää mittari sen jälkeen kun oli napsautettu kiinni vastakappaleeseen. Yritetty on aika monta kertaa.
Mitä tuon kiinnityksen yhteydessä tulisi huomioida? Ilmeisesti johtoa voisi katsoa ajossa, että pyöriikö se ja ellei pyöri niin sitten pitäisi katsella sinne vasemman eturenkaan suuntaan. Mutta aiemmin toiminta siis ollut moitteeton.
No, ajattelin sitten kiinnittää sen kunnolla ja jouduin vähän pihdeillä nykimään sitä piuhaa, että sain siitä kunnon otteen, jotta saisin sen kiinni siihen muovipäähän. Kiinni meni kunnolla, mutta eipä toiminutkaan enää mittari sen jälkeen kun oli napsautettu kiinni vastakappaleeseen. Yritetty on aika monta kertaa.
Mitä tuon kiinnityksen yhteydessä tulisi huomioida? Ilmeisesti johtoa voisi katsoa ajossa, että pyöriikö se ja ellei pyöri niin sitten pitäisi katsella sinne vasemman eturenkaan suuntaan. Mutta aiemmin toiminta siis ollut moitteeton.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Ongelma on yleensä se että kiinnikemuoviholkki irtoaa vaijerin kuoresta, joten vaijeri pääsee liikkumaan irti mittarista. Itse korjasin saman vian syncrossa kutistesukalla, ja vaijeri varovasti paikalleen. Varmempi vaihtaa uusi tilalle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: nopeusmittarin liitäntä
Jaaha, hieman ollut ilmeisesti kiire kun on tämänkin asian hoitaminen jäänyt.
Kiitoksia vastauksesta. Eli periaatteessa siihen vaijerin kuoren päälle voisi yrittää jonkunlaista teippiä tms virittää, jolloin vaijeri ei liukuisi pois holkista. Uuden vaihtamisella tarkoitat siis uuden holkin vaihtoa?
Kiitoksia vastauksesta. Eli periaatteessa siihen vaijerin kuoren päälle voisi yrittää jonkunlaista teippiä tms virittää, jolloin vaijeri ei liukuisi pois holkista. Uuden vaihtamisella tarkoitat siis uuden holkin vaihtoa?
Re: nopeusmittarin liitäntä
Joko koko vaijeri, tai sitten pelkkä kuori.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: nopeusmittarin liitäntä
Jos lainaan tätä ketjua sen verran, että omassa synkrossa nopeusmittari pomppii hervottomasti noin 60km/h asti ja sen jälkeen tasoittuu.. mikähän tähän syypäänä? Ja mittarilta kuuluu semmoinen kalske.
Hulluna tölökkeihin.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Saattaa olla rasvakuppi pyöristynyt ja pääsee vaijeri liikkumaan liikaa.
Tosin voihan se toinenkin pää olla syynä
Tosin voihan se toinenkin pää olla syynä
Re: nopeusmittarin liitäntä
Syncrossa mittaria pyörittä etuperän akselilta voimansa ottava ratas, muovinen. Voi olla että siellä kulumaa, tai sitten vaijerissa pientä pykimää. Oletko huomannut vaikuttaako pakkanen asiaan?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: nopeusmittarin liitäntä
Ja näyttääkö se mittari yleensäkään oikein? Mulla oli joskus etuvetoautosta juuri tuo laatikon pään ratas rikki, siitä oli pala lohjennut. Niin neula pomppi kun ratas hyppäsi aina vähän, eikä se näyttänytkään enää oikein, näytti vähemmän kuin ajonopeus oli.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Saattaishan tuota vaihtaa koko vaijerin jos jostain saapi edukkaasti. Nyt kun on puoli autoa revitty auki.
Hulluna tölökkeihin.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Palataanpa tähän kun vika ei ole hävinnyt.
Nopea kertaus: ongelma alkoi kun irroitin mittaristokotelon vai miksi sitä kutsutaan siitä kojelaudasta romplatakseni jotain muuta sen kolon kautta. Tämä irroitti vahingossa nopeusmittarin vaijerin. No, ensimmäisellä kerralla se meni napsauttamalla paikalle ja ongelma katosi.
Sitten se irtosi ajossa uudelleen ja laittaessani vaijeria paikalleen tartuin siitä pihdeillä ja nyin sitä ylöspäin, jotta saisin siitä paremman otteen. Vaijeri irtosi vielä jonkun kerran, jolloin tuli taas käytettyä pihtejä ja vedettyä sitä vähän ylöspäin. Sen jälkeen mittari ei enää toiminutkaan vaikka sen napsautti paikoilleen. Pidin vaijerinpäätä myös sormissani ajon aikana, jolloin näin, että vaijeri ei pyörinyt ajossa.
Näin ollen oletuksena oli, että pihdeillä nykiminen olisi irroittanut sen sieltä toisesta päästä tms. Katsoin jonkun Youtube-videon, jonka perusteella irroitin vasemman etupyörän. Videon mukaan vaijeri kiinnittyisi sinne tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=Nr7qM80 ... 0&index=41
No, eihän siellä mitään vaijeria tai kiinnitystä näkynyt. Voiko se vaijeri olla liitetty johonkin muuhun renkaaseen? Mitenhän tässä nyt kannattaisi lähteä etenemään? Alkaa hieman jo jurppia ajella ilman nopeusmittaria..
Nopea kertaus: ongelma alkoi kun irroitin mittaristokotelon vai miksi sitä kutsutaan siitä kojelaudasta romplatakseni jotain muuta sen kolon kautta. Tämä irroitti vahingossa nopeusmittarin vaijerin. No, ensimmäisellä kerralla se meni napsauttamalla paikalle ja ongelma katosi.
Sitten se irtosi ajossa uudelleen ja laittaessani vaijeria paikalleen tartuin siitä pihdeillä ja nyin sitä ylöspäin, jotta saisin siitä paremman otteen. Vaijeri irtosi vielä jonkun kerran, jolloin tuli taas käytettyä pihtejä ja vedettyä sitä vähän ylöspäin. Sen jälkeen mittari ei enää toiminutkaan vaikka sen napsautti paikoilleen. Pidin vaijerinpäätä myös sormissani ajon aikana, jolloin näin, että vaijeri ei pyörinyt ajossa.
Näin ollen oletuksena oli, että pihdeillä nykiminen olisi irroittanut sen sieltä toisesta päästä tms. Katsoin jonkun Youtube-videon, jonka perusteella irroitin vasemman etupyörän. Videon mukaan vaijeri kiinnittyisi sinne tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=Nr7qM80 ... 0&index=41
No, eihän siellä mitään vaijeria tai kiinnitystä näkynyt. Voiko se vaijeri olla liitetty johonkin muuhun renkaaseen? Mitenhän tässä nyt kannattaisi lähteä etenemään? Alkaa hieman jo jurppia ajella ilman nopeusmittaria..
Re: nopeusmittarin liitäntä
Sinulla on ilmeisesti Syncro, jossa vaijerille tulee kierrokset etuperästä. Että sinne apukuskin eturenkaan taakse kurkkimaan, siellä on isolla mutterilla vaijeri kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: nopeusmittarin liitäntä
Syncro joo. Ok, eli rengasta ei välttämättä tarvitse irroittaa - riittää, että nostaa apukuskin puoleisen osan autoa ylös?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: nopeusmittarin liitäntä
Mittarin kiinnitys on etuperän vasemmalla puolella.JJ_S kirjoitti:Syncro joo. Ok, eli rengasta ei välttämättä tarvitse irroittaa - riittää, että nostaa apukuskin puoleisen osan autoa ylös?
Tulee kiinni tuonne etuperän oik. puolelle vetoakselin takana.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Ok. Pitää yrittää katsoa josko seuraavalla kerralla löytyisi paremmin - ainakin ollaan oikealla puolen autoa.
Kiitoksia vinkeistä.
Kiitoksia vinkeistä.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: nopeusmittarin liitäntä
Laitoin näköjään väärän kuvan etuperästä, eihän tuossa edellisen viestin kuvassa näy vaijeria.
Tässä kuvassa näkyy paikka, johon vaijeri tulee kiinni.
Tässä kuvassa näkyy paikka, johon vaijeri tulee kiinni.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Ok. Kiitti - pidetään tämä kuva mielessä.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Päättelin, että vanha vaijeri oli mennyt poikki jostain kohtaa kun olin sitä pihdeillä nykinyt, joten ostin uuden vaijerin ja laittelin sen eilen kiinni. Ja kappas, mittari ei toimi sittenkään. Otin vaijerin mittariston päähän tulevan pään irti ja kun katselin sitä ajossa niin se vaijeri siellä johdon sisällä ei pyörinyt.
Käsittääkseni siis toimivassa johdossa se vaijeri pyörii ajon aikana, joka sitten liikuttaa sitä nopeusmittaria. Onkohan tässä muita mahdollisuuksia kuin viallinen vaijeri? Tuo etuperässä oleva kiinnityskohta vaikuttaa aika hajoamisvarmalta - vaikea uskoa, että mekanismi olisi sökö siellä päässä? Varsinkin kun alunperinkin ongelmat lähtivät vaijerin irtoamisesta mittaristopäässä.
Käsittääkseni siis toimivassa johdossa se vaijeri pyörii ajon aikana, joka sitten liikuttaa sitä nopeusmittaria. Onkohan tässä muita mahdollisuuksia kuin viallinen vaijeri? Tuo etuperässä oleva kiinnityskohta vaikuttaa aika hajoamisvarmalta - vaikea uskoa, että mekanismi olisi sökö siellä päässä? Varsinkin kun alunperinkin ongelmat lähtivät vaijerin irtoamisesta mittaristopäässä.
Re: nopeusmittarin liitäntä
Se voi joskus mennä se muoviratas sielä etuperän sisällä. Ja tuo hieman kuulostaa siltä
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... f.html?p=2
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... f.html?p=2
Re: nopeusmittarin liitäntä
Tuohon ei varmaan muuta keinoa ole selvittää asiaa kuin vaihtaa osa ja kokeilla auttaako se?
Onko käsitystä siitä miten helppo homma on avata etuperä ja vaihtaa tuo osa - pystyykö tekemään purkamatta ensin koko systeemiä?
Onko käsitystä siitä miten helppo homma on avata etuperä ja vaihtaa tuo osa - pystyykö tekemään purkamatta ensin koko systeemiä?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: nopeusmittarin liitäntä
Vaijeri irti etuperästä, auto ylös ja pyöritä rengasta, jos se vaijerin kiinnityskohdan latta pyörii, niin sisällä on rattaat todennäköisesti ehjiä.
Etuperä on kohtuu helppo irrottaa. Etuperä "katkeaa" siitä vaijerin kiinnityskohdan takaa, joten rattaisiin on helppo päästä käsiksi.
Samalla huollat viscon tai tilaat TT|:ltä huolletun.
Etuperä on kohtuu helppo irrottaa. Etuperä "katkeaa" siitä vaijerin kiinnityskohdan takaa, joten rattaisiin on helppo päästä käsiksi.
Samalla huollat viscon tai tilaat TT|:ltä huolletun.