T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Vähän tässä kylmetessä mittariston valot ja tuuletin pätki, ja nyt ei oo pariin päivään toiminu.
Ymmärtäkseni sulakkeet pitäs olla kondiksessa (tuuletin 6, mittariston valoista en tiedä missä sijaitsee mutta kaikki näytti olevan ok).
Onko hajua mistä johtuu?
Tuuletin on tietääkseni vaihdettu vastikään niin en usko sen olevan sökö
Ymmärtäkseni sulakkeet pitäs olla kondiksessa (tuuletin 6, mittariston valoista en tiedä missä sijaitsee mutta kaikki näytti olevan ok).
Onko hajua mistä johtuu?
Tuuletin on tietääkseni vaihdettu vastikään niin en usko sen olevan sökö
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Sain vähäksi aikaa toimimaan kun relettä ronklasin, jonkunlainen kosketushäiriö.
mistä noita releitä saisi uusia? ei ihan googlekaan auttanut
Kyseinen rele oli ruuvattuu ärsyttävästi valopainikkeiden taakse
mistä noita releitä saisi uusia? ei ihan googlekaan auttanut
Kyseinen rele oli ruuvattuu ärsyttävästi valopainikkeiden taakse
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Onkos siinä kyljessä jotain numeroa? Tai vaihtoehtoisesti ota kuva kääntöpuolelta, siinä yleensä näkyy nastojen numerot.
< 15kWh/100km
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
jonkin aikaa toimi tota relettä ronklaamalla mut ei enään.dmn kirjoitti:Onkos siinä kyljessä jotain numeroa? Tai vaihtoehtoisesti ota kuva kääntöpuolelta, siinä yleensä näkyy nastojen numerot.
ei oikein löydy kun ebaysta vastaavaa, ja jos ymmärsin oikein saattais olla eberiin ja puhaltimeen liittyvä, tosin tässä ei neään ole ebern poltinta ollenkaan..
voiskohan tuon jotenkin ohittaa tai jotain jos vika on siinä?
Siemens V23134-A1-X65
https://www.dropbox.com/s/aty7pyzx4eo6b ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/40jfmxdjc11tv ... 3.JPG?dl=0
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Onko noista toinen 87a ? jos näin niin ihan normaali parin euron vaihtorele.
85 Coil
86 Coil
87 Normally Open (NO)
87a Normally Closed (NC) - not present on 4 pin relays
30 Common connection to NO & NC terminals
Eli "lepotilassa" virta tulee akulta(30) suoraan napaan 87a.
Jos piuhojen 85 ja 86 väliin tulee virtaa, rele naksahtaa eri asentoon jolloin se irroittaa 30->87a ja kytkee 30->87.
http://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html
85 Coil
86 Coil
87 Normally Open (NO)
87a Normally Closed (NC) - not present on 4 pin relays
30 Common connection to NO & NC terminals
Eli "lepotilassa" virta tulee akulta(30) suoraan napaan 87a.
Jos piuhojen 85 ja 86 väliin tulee virtaa, rele naksahtaa eri asentoon jolloin se irroittaa 30->87a ja kytkee 30->87.
http://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html
< 15kWh/100km
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
pitääpä tarkistaa, sori huono kuva! osaatko kertoa miten tollasia releitä etsitään, eli miten löydän vastaavan releen noilla spekseillä?dmn kirjoitti:Onko noista toinen 87a ? jos näin niin ihan normaali parin euron vaihtorele.
85 Coil
86 Coil
87 Normally Open (NO)
87a Normally Closed (NC) - not present on 4 pin relays
30 Common connection to NO & NC terminals
Eli "lepotilassa" virta tulee akulta(30) suoraan napaan 87a.
Jos piuhojen 85 ja 86 väliin tulee virtaa, rele naksahtaa eri asentoon jolloin se irroittaa 30->87a ja kytkee 30->87.
http://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Pohjassa olevat numerot kun täsmää (ja pinnien asento), se riittää. Motonetissa hyvä valikoima, mutta varmaan ihan mikä tahansa muukin tarvikeliike pystyy tuon toimittamaan.
Ps. tässä vaiheessahan on hyvä testata että vaikuttaako tuo rele vikaan, eli virrat päällä "tilassa" pitäisi karvojen 85 ja 86 välillä näkyä yleismittarilla yli 12v. Lisäksi voi kokeilla itse antaa hyppyjohdolla virtaa 30->87a niin pitäisi puhallin herätä eloon, jos vika siis releen takana olevassa virransyötössä.
Ps. tässä vaiheessahan on hyvä testata että vaikuttaako tuo rele vikaan, eli virrat päällä "tilassa" pitäisi karvojen 85 ja 86 välillä näkyä yleismittarilla yli 12v. Lisäksi voi kokeilla itse antaa hyppyjohdolla virtaa 30->87a niin pitäisi puhallin herätä eloon, jos vika siis releen takana olevassa virransyötössä.
< 15kWh/100km
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Joo mittasin, eikä näyttänyt että virta kulkisi releen puolelta joten mittasin myös releen "pistokkeen" takaa tuon ja sielähän virta kulki ja hyppyjohdolla myös toimii puhallin. Ainut minä rupes askarruttaa oli että auto ei sammunut vaikka käänsi virran pois ja avaimenkin sai pois.. mistä tällainen voisi johtua? Ei oo aikasemmin käynyt tälläistä. Sammu toki hetken odotettuadmn kirjoitti:Pohjassa olevat numerot kun täsmää (ja pinnien asento), se riittää. Motonetissa hyvä valikoima, mutta varmaan ihan mikä tahansa muukin tarvikeliike pystyy tuon toimittamaan.
Ps. tässä vaiheessahan on hyvä testata että vaikuttaako tuo rele vikaan, eli virrat päällä "tilassa" pitäisi karvojen 85 ja 86 välillä näkyä yleismittarilla yli 12v. Lisäksi voi kokeilla itse antaa hyppyjohdolla virtaa 30->87a niin pitäisi puhallin herätä eloon, jos vika siis releen takana olevassa virransyötössä.
Jos eberiä ei ole voinko kytkeä vaan nuo kansi johtoa toisiinsa (30 ja 87) ?
Sen verran kinkkisessä paikassa nuo lyhyet piuhat että olisi helvetinmoinen säätö alkaa hommaamaan tollasta rele-pistoketta ja laittaa kaikki piuhat uusiksi. Mikäli on pakko, miksikä noita releen pistokokeita kutsutaan jos hurautan motonettiin?
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Relesokkeli nimellä muistaakseni kutsutaan tuota osaa mihin rele kiinnitetään. Ja tosiaan voit tehdä ohitusleikkauksen tekemällä hyppyjohdon mihin puristat pari lattaliitäntä kärkiin ja työnnät ne relepistokkeisiin. Tosin saattaa sitten jäädä puhallin päälle vaikka auton sammuttaa.
Ensiapuna joskus auttaa että purkaa releen kuoren ja hiekkapaperin kanssa hioo releen kärjet.
Ensiapuna joskus auttaa että purkaa releen kuoren ja hiekkapaperin kanssa hioo releen kärjet.
< 15kWh/100km
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Eikö voi vaan yhdistää piuhat jo ennen sokkelia (kohtaan 30 ja 87 menevät)?dmn kirjoitti:Relesokkeli nimellä muistaakseni kutsutaan tuota osaa mihin rele kiinnitetään. Ja tosiaan voit tehdä ohitusleikkauksen tekemällä hyppyjohdon mihin puristat pari lattaliitäntä kärkiin ja työnnät ne relepistokkeisiin. Tosin saattaa sitten jäädä puhallin päälle vaikka auton sammuttaa.
Ensiapuna joskus auttaa että purkaa releen kuoren ja hiekkapaperin kanssa hioo releen kärjet.
Uskon että jos olis aikaa ja välineitä varmaan pitäisi putsata piuhat ja juottaa ne uudelleen liitintöihinsä ja iskee sokkelin kiinni.. mutta tosiaan tuntuu turhalta jos tuo rele ei muuta virkaa pidä ku eberin säätöä mitä ei ole
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Luulin että pääsen helpolla niin irrotin sokkeloista kaikki johdot.
Ja kuinkas kävikään, nyt ei toimi ollenkaan puhallin hyppyjodolla. Muistelin muuten että toi tuuletin toimi johdolla ton 30 ja 87 välillä ennen kerrotusta Mut nyt mittari ei näytä mitään virtaa näitten välillä, näyttää kylläkin 30 ja 87A välillä mutta ei sytytä puhallinta.
En tiedä olenko vielä oppinut mitään, mut ei hyvältä näytä.
Ja kuinkas kävikään, nyt ei toimi ollenkaan puhallin hyppyjodolla. Muistelin muuten että toi tuuletin toimi johdolla ton 30 ja 87 välillä ennen kerrotusta Mut nyt mittari ei näytä mitään virtaa näitten välillä, näyttää kylläkin 30 ja 87A välillä mutta ei sytytä puhallinta.
En tiedä olenko vielä oppinut mitään, mut ei hyvältä näytä.
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Joo alemmalta piilosulakeriviltä oli käsittääkseni myös eberin liittyvä eka vasemmalla sulake naksahtanut poikki sokkaa irrottamassa ja nyt toimii toi ohitusleikkausviritelmä (30+87). Mutta releen kaa ei edelleenkään?
Kerrantoi nyt tosta tipahti ja meni sulake. Puhallin sammuu kun autokin sammutetaan..
Onko toi nyt teidän mielestä turvallinen vai kandeisko kokeilla vielä jotain pysyvämpää ratkaisua?
Ohitusleikkaus:
https://www.dropbox.com/s/ztg8lt5ov1knq ... 8.jpg?dl=0
Kerrantoi nyt tosta tipahti ja meni sulake. Puhallin sammuu kun autokin sammutetaan..
Onko toi nyt teidän mielestä turvallinen vai kandeisko kokeilla vielä jotain pysyvämpää ratkaisua?
Ohitusleikkaus:
https://www.dropbox.com/s/ztg8lt5ov1knq ... 8.jpg?dl=0
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Eiköhän se toimi.
Itselläni ei kyllä kiinasta tilattu haenleuka/johto-yhdistelmä toiminut kun vastaavaa kokeilin. Oli nimittäin niin pienisäikeistä johtoa että alkoi suojamuovi käryämään kun puhaltimen laittoi päälle
Itselläni ei kyllä kiinasta tilattu haenleuka/johto-yhdistelmä toiminut kun vastaavaa kokeilin. Oli nimittäin niin pienisäikeistä johtoa että alkoi suojamuovi käryämään kun puhaltimen laittoi päälle
< 15kWh/100km
Re: T4 Mittaristo ja puhallin pois pelistä
Okei, ehkä tutkailen miten toi piuha jaksaa sähköä puskea.dmn kirjoitti:Eiköhän se toimi.
Itselläni ei kyllä kiinasta tilattu haenleuka/johto-yhdistelmä toiminut kun vastaavaa kokeilin. Oli nimittäin niin pienisäikeistä johtoa että alkoi suojamuovi käryämään kun puhaltimen laittoi päälle
kiitos tuesta ja avusta!