Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Jos vielä vähä pakastais, nii ois viel kiva päästä radalle..ja ottaa parempia kuvia.. :roll:
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Kansan kiihottamiseksi täytyy laittaa vielä pari kuvaa samaisesta paikasta. :mrgreen:
IJ9R4704b.jpg
IJ9R4704b.jpg (3.05 MiB) Katsottu 13271 kertaa
IJ9R4712b.jpg
IJ9R4712b.jpg (311.09 KiB) Katsottu 13271 kertaa
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tölkki on kuin tehty jäärata-ralliin :D
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja selvesa »

.... taittuu .... ei taitu ... taittuu ... :D ;) :lol: :mrgreen:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Täähän on kuin harrikalla ajais, ku ei vehkeet meinaa pysyä kasassa. Kävin viikonloppuna Seinäjoella. Lauantaina kun kävin siellä kaupassa, ihmettelin ihan kuin pakosarja vuotais jostain hiukka. Sit koitin tutkia asiaa, niin turbo oli enää yhdellä pultilla kiinni. Jakohihnarempassa sinne laitettiin neljäs pultti, kun sarjasta oli menny kierre. Eli remonttin jälkeen kaikki neljä oli visusti kiinni. Nyt, noin tuhannen kilometrin jälkeen ainoastaan yksi oli kiinni. Sain sorkittua kenttäremontilla sinne pari lisää. Viimistä ei saanut, ku metallitiiviste oli reiän tukkeena. On se prkl, ku tää varistaa kaiken irti. Isossa remontissa laitoin pakoputkeenkin joustopätkän ja paransin korvakkeita, joten senkin pitäis olla parempi ku ennen.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Täällä on ollu taas rojut pöydillä muutaman päivän ja nyt alkaa menee taas osat nippuun. Ite modattu valusarja sai vähä rälläkkää. Siihe vaihdettiin uus laippa, mihin turbo tulee kiinni. Kiinnityspulteista kaks tulee nyt koko sarjan läpi ja kahteen tuli vain kierteet. Vanha laippa oli 8mm paksu ja turbo roikkui koko painollaan vain noilla kierteillä. Osa pulteista oli vinossakin vielä ja tietämätön kun laittoi pultin siihen, niin se pohjas alla olevaa laippaa vasten.

Nyt on laippa vaihdettu 12mm, kulmat vinkutettu pyöreiks ja laippa paistettu kiinni. Kaks kannen pinnapulttia katkes päästään purkaessa, niihin tehty 10.9 kovista pulteista "mutterit" joilla sarjan saa kiinni. Nyt niputus ja kovaa ajoa. Samalla pitää vaihtaa viel uus kytkinsylkkäkin. Sarjan ollessa irti tuli tehtyä pakosarjasta jigi evo2-konepäivitystä varten.
Lähtötilanne: 1pinnapultti, 3muuta vain kierteellä, jonka pituus 8mm
Lähtötilanne: 1pinnapultti, 3muuta vain kierteellä, jonka pituus 8mm
IMG_20170329_154710.jpg (4.79 MiB) Katsottu 12827 kertaa
Laipan vaihtoa. Sarjaan on siis onnistuneesti hitsattu yksi laippa ja sen päälle toinen. Tämän päällimmäisen vaihdoin
Laipan vaihtoa. Sarjaan on siis onnistuneesti hitsattu yksi laippa ja sen päälle toinen. Tämän päällimmäisen vaihdoin
IMG_20170330_124150.jpg (4.72 MiB) Katsottu 12827 kertaa
Ei juutu nokipallerot enää kulman taakse.
Ei juutu nokipallerot enää kulman taakse.
IMG_20170331_120645_002.jpg (356.29 KiB) Katsottu 12827 kertaa
Valmis paketti pultattavaksi...
Valmis paketti pultattavaksi...
IMG_20170331_153309_071.jpg (780.13 KiB) Katsottu 12827 kertaa
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Viiminen remontti ja talven "vikojen ulosajo-operaatio" on onnistunut ihan mallikkaasti. Pakosarjaentrauksen jälkeen on tullut tauluun noin 9000km ongelmitta. Paitsi viime roadtripillä alkoi takajarrut pitää pahaa ääntä. Alkuviikosta öljynvaihdon yhteydessä ajattelin varovasti kattoo, mitä kaikkee tarttis hankkia. En saanut kuin auton tunkilla ilmaan, niin pyörä heilui holtittomasti, napamutterin sokasta oli 1,5cm jäljellä enää ja mutterikin löysällä. Jarruissa ei mitään vikaa. Mysteeri siis ratkesi, kovat kitinät ja metalliset äänet lähti väljäksi kuluneesta navan boorista. Akselista ja rummusta. Toisella puolella sama juttu, mut ei nii paha kuin kuskin puolella. Nyt on koko paketti pöydällä. Talvella ostinkin jo uudet takapyöränlaakerit, kun silloin jo vaihdettiin toinen napa ja mutteri kuluneisuuden takia. Laakerit jäi silloin vaihtamatta, kun vika olikin navassa eikä laakereissa, mitä epäiltiin. No, nyt on pihalla kaks varaosa-autoa lisää, joten on mistä purkaa tiukempia napa+booriakseli kavereita. Pitää tutkia samalla vetarien niveltenkin kunto, kun ovat irrallaan...
IMG_20170802_123612_879.jpg
IMG_20170802_123612_879.jpg (561.54 KiB) Katsottu 11835 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Takavedon käytetyista vetoakseleista olen löytänyt monta hyvää orggisniveltä, jollaisia nyt omassa syncrossa taka-akselilla. Nyt onn muutama vuosi mennyt ilaman vetonivelten vaihtoa.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Joo. Tuo valkoinen tölkki on 210tkm ajettu ja ladon taakse on kätketty viel yks mätä TD dobbeli, millä oli 250tkm taulussa. Yksi ulompi nivel oli hieman punaisessa vähän väljänmakuinen, joten sille vois katsoa puretuista osista nyt korvaajaa.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Oisko vaihdon aika?
IMG_20170803_123409.jpg
IMG_20170803_123409.jpg (790.64 KiB) Katsottu 11726 kertaa
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

No niin. Taas vehkeet nipussa. Suurin ongelmahan meillä oli, et napojen boorit olivat kuluneet. Matkalla löytyi myös siis tuo poikki mennyt laakerin sisäkooli. Nyt tuli vaihdettua varaosa-autoista molemmille puolille paremmat booriakselit+navat, samalla laitoin uudet Fag:n laakeri/stefasetit myös molemmin puolin. Toisen puolen ulompi vetonivelkin vaikutti väljältä ja siihen vaihdoin purkuautosta paremman käytetyn tilalle. Purin, pesin ja rasvasin sit uudestaan toisenkin nivelen siitä akselista. Toiselle vetarille en sit jaksanu tehdä samaa urakkaa enää. Vetarin ulkopäät kierrelukitteella ja sisäpäät Nordlockeilla ja uudet pultit. Jarke oli vaihtanut laakeripesän pultit kuusiokoloiksi camber-palojen asennuksen yhteydessä, mut kävin hakee siihe tavalliset kuuskanttiset, jotta jos joskus ne tarvii saada auki purkamatta jarruja pois. En tiedä tarviiko, toivottavasti ei. Remontin kruunasi vielä, kun liimasin navan booriakseliin kiinni Loctiten 638:lla, et saa vimosetkin välykset siitä pois. Napamutterit piukkaan ja sokat paikalleen. Joka helvetin väliin kuparitahnaa ja vaseliinia ruostepeikon loitolla pitämiseen. Josko se nyt kestäis hetken. Ennen leimaa pitää kyl toine jarru avata, ku siel ei sylinteris liikkunu kuin toinen mäntä vaan.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

donhammart kirjoitti:No niin. Taas vehkeet nipussa. Suurin ongelmahan meillä oli, et napojen boorit olivat kuluneet. Matkalla löytyi myös siis tuo poikki mennyt laakerin sisäkooli. Nyt tuli vaihdettua varaosa-autoista molemmille puolille paremmat booriakselit+navat, samalla laitoin uudet Fag:n laakeri/stefasetit myös molemmin puolin. Toisen puolen ulompi vetonivelkin vaikutti väljältä ja siihen vaihdoin purkuautosta paremman käytetyn tilalle. Purin, pesin ja rasvasin sit uudestaan toisenkin nivelen siitä akselista. Toiselle vetarille en sit jaksanu tehdä samaa urakkaa enää. Vetarin ulkopäät kierrelukitteella ja sisäpäät Nordlockeilla ja uudet pultit. Jarke oli vaihtanut laakeripesän pultit kuusiokoloiksi camber-palojen asennuksen yhteydessä, mut kävin hakee siihe tavalliset kuuskanttiset, jotta jos joskus ne tarvii saada auki purkamatta jarruja pois. En tiedä tarviiko, toivottavasti ei. Remontin kruunasi vielä, kun liimasin navan booriakseliin kiinni Loctiten 638:lla, et saa vimosetkin välykset siitä pois. Napamutterit piukkaan ja sokat paikalleen. Joka helvetin väliin kuparitahnaa ja vaseliinia ruostepeikon loitolla pitämiseen. Josko se nyt kestäis hetken. Ennen leimaa pitää kyl toine jarru avata, ku siel ei sylinteris liikkunu kuin toinen mäntä vaan.
AAZ:ssa on liikaa VWoimaa :D :lol: :D
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

En tiiä perrrrkele.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Liimaukset on pitäny ja pyörät tuntuu taas pysyvän paikallaan. Valojen kaa taisteltu, mut se osoittautui sit katkaisijaviaksi.

Oon miettiny koko kevään ja kesän alustan päivittämistä vakioksi, ku tulee nii paljo ajettua huonoilla teillä. Ja toi pomputtaa iha tyränä. Isompaa kuoppaa ku ajaa, nii kuski hyppää montun jälkeen 20cm valehtelematta ilmaan..:shock:

Poikkeaako syncron jouset takavetosen jousista mitenkään? Paksummat tai pitemmät? Mul ois yhdes varaosatölkis ryhdikkäät jouset (2wd), mut vois harkita syncron jousia myös. Pitäis enne marraskuun leimaa vaihtaa kaikki pallot eteen, nii menis siinä samalla sitten..

Lauantaina joutu vähä hinaajahommiinkin, ku haettii kaverille Kesälahden metsistä junis. Käytii yhdistelmällä pyörähtää Savonlinnan cruisingeissakin. Saatto vetopainot mennä vähä yli, mut eipä kyttiäkää missää näkyny. :?
IMG_20170822_083427_078.jpg
IMG_20170822_083427_078.jpg (321.22 KiB) Katsottu 11436 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yhdistelmä bongattu FB / Kleinbus ryhmään

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Syncron takajouset pidemmät, etujouset lyhyemmät.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Mut onks ne vieterit silti samanvahvuiset/jäykkyydeltään?

Jos laittais syncron takajouset ja 2wd etuset..
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja jarke »

jotenkin tekisi mieli suositella taakse alkuperäistä pitempiä jousia jos haluat perän alkuperäistä korkeutta vastaavalle tasolle :D
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

No voiskos ne syncron takajouset olla sit vaihtoehto, mitä sietäis kokeilla..
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

^Minulta vois ainakin teoriassa vapautua kohta koko jousisetti. Kunhan saan alustasarjan UPS:lta ja vielä asennettua sen, niin nykyiset jää tarpeettomaksi. Mikäli kaikki menee kuin suunniteltu, niin voit lunastaa ne museolla 7.10. Ellei ole kiire...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin