T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Jafe
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 11.04.2016 20:16

T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja Jafe »

No niin ollenekko oikealla palstalla mutta mutta.

Onko tuommosta muutoskatsastusta joku tehnyt että ABL:n tilalle 1Z kone?
Kävin tuota selvitteleen parilta konttorilta ja melkoinen savotta taitaa olla saada virallisiin papereihin tuo moottori??

Vertailu autoksi tarvitaan nähtävästi 2.5TDI 75Kw? Ei taida olla tuota T4 mallia missään päin maalimaa tehty 1.9 TDI koneella?
Onkohan 2.5 TDI:tä ilman ABS jarruja? Olleneeko alusta muilta osiltaan vastaava 1.9 TD / 2.5 TDI?
Etu levythän ainakin on tuossa "iso lohkossa" jäähdytetyt kun ABL:ssä ei, halkaisijaltaan motonetin mukaan samat. Satulat ja levyt vaihtamalla kait kelpaa?
Takalevyt kait kaikissa samat jos saman kokoinen vanne, 15"

Mistäs noita eroavaisuus papereita lähtis katteleen?

Dyno laputkin nähtävästi vaatii kun kasattu kahdesta koneesta...kun ABL:än oma turbo...

Missäs Oulun seudulla kannattais käydä muutostamassa??
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja TT| »

On olemassa 2.5TDI 75kW ilman ABS, ja takalevyt taitaa olla samat kaikissa. Etujarrut vaihtamalla jäähdytettyihin varmaan aika helppo päivitys, eikä luulisi leimalle muuta tarvittavan. Ja ei ole 1.9TDI koneella tehty T4.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Taitaa ihan 2.4 vaparikin riittää vertailukohteeksi (78hp+20%=93hp).

Ja sen verran pitää kehaista Turun vv-auton toimintaa, että varaosanpuolen asiakaspalvelija lähetti saman päivän aikana t3:n jarruista kirjallisen todistuksen konttoriin sähköpostitse, niin saatiin leima läpihuutojuttuna tdi-swapille. Eikä edes maksanut mitään!

Luovuttaja-autosta sulla olisi hyvä olla reknro, josta katsastaja saa tarpeelliset tiedot koneelta. Välttyy paperirumbalta maahantuojan kanssa.

Tuskin turbon tyyppiä kukaan tyyppikilvestä tarkastaa, samanlaisia pillereitä ne on kaikki ABL:n turbot ja TDI:n vakioturbot. Koneen koodi olisi hyvä kaivaa esille luettavaksi, mutta harvemmin tuota pystyy lukemaan ja varsinkaan T4:ssa, missä näkyvyys on nollissa...
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Jafe
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 11.04.2016 20:16

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja Jafe »

Juu juu. Eilen kun tosiaan asiasta keskustelin konttorilla niin kuulosti että kaikista osista (jarrut, iskarit, jouset, kallistuksenvakaajat?, vaihelaatikko?, vetoakselit jne) pitäisi olla vertailuauton osanumerot ja kaikkien osien on täsmättävä nykyiseen autoon josta myös oltava numerolista.
Ja eriävät osat vaihdettava vastaamaan täydellisesti toisiaan. Onkohan tuo nyt ihan tosi?
Vai kyselinkö vaan väärästä paikasta :roll:

Luovuttaja autona mulla tosiaan Passatti josta kyllä rekisteri numero tiedossa joten siitä pitäis tiedot löytyä. Ja saman kokoinen turbohan noissa molemmissa mahtaa olla.
Eli menee sitten suoraan osia vaihtamatta :D
Välijäähdytinhän tuohon tulee kun se Passatissakin on ja taitaa tuo TDI kone muutenkin sitä olla vailla.
Mulla Portterin alkuperäinen koneen päällä oleva cooleri on asennettuna.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja Heebo »

dmn kirjoitti:Taitaa ihan 2.4 vaparikin riittää vertailukohteeksi (78hp+20%=93hp).

Tuskin turbon tyyppiä kukaan tyyppikilvestä tarkastaa, samanlaisia pillereitä ne on kaikki ABL:n turbot ja TDI:n vakioturbot. Koneen koodi olisi hyvä kaivaa esille luettavaksi, mutta harvemmin tuota pystyy lukemaan ja varsinkaan T4:ssa, missä näkyvyys on nollissa...
Vasta mallisarjan tehokkaimpaan vertaamalla voidaan hyödyntää tuo 20% ylitys.

Kyllä se turbon merkki ja malli saattaa mennä nykyään syyniin, kuten muutkin yksityiskohdat, koska Trafi vaatii liitteeksi lisäpöytäkirjan moottorinvaihdoista
https://www.trafi.fi/filebank/a/1448889 ... iite_2.pdf

Löytyyhän sieltä myös bensakoneisten puolelta verrokkeja 62..82kW.



Oma malli ko. tilanteessa ois se että kyselemättä paiskaisin sen 1Z sinne mekaanisella pumpulla, enkä puhuis kellekkään mitään... ja hyvin pelaa 1Z ilman cooleriakin.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kappas vaan, niinhän tuo 20% sääntö menikin.

Mutta itse täytin moottorinvaihtopöytäkirjaan turbon merkiksi "vakio". Millainen se toki olikin, eikä mikään silmiin pistävä ämpärinkokoinen kannu :)
< 15kWh/100km
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja jaketech »

sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas. vertailuautona käytetiin jotain bensamallin T4:sta.
Jafe
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 11.04.2016 20:16

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja Jafe »

Etujarrut tuli hommattua 2.5 TDI:stä ja pitäis ne asennella paikoilleen niin sais vähän projektia eteen päin.
sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas
Millä konttorilla kävit leimaamassa? Aattelin että varmaan ois viisain semmosella käyä joka noita muutoksia joskus tehnyt.
Ja muistatko mitä papereita tuo vaatii?
Pitää itekkin alkaa katteleen vieläkö vanha tietokone heräis henkiin kun siinä ois tuo ETKA:n joku versio.
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Jafe kirjoitti:Etujarrut tuli hommattua 2.5 TDI:stä ja pitäis ne asennella paikoilleen niin sais vähän projektia eteen päin.
sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas
Millä konttorilla kävit leimaamassa? Aattelin että varmaan ois viisain semmosella käyä joka noita muutoksia joskus tehnyt.
Ja muistatko mitä papereita tuo vaatii?
Pitää itekkin alkaa katteleen vieläkö vanha tietokone heräis henkiin kun siinä ois tuo ETKA:n joku versio.
siinä mikä on mb osan vieressä. etutkivarret, etujarrut, etujouset tarvi laput, takatukivarret ja takajarrut tuli autosta mistä "moottoriki" on ni ei tarvinnut todistuksia.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja vville »

AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.

Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

vville kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.

Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja vville »

lauri a. kirjoitti:
vville kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.

Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.
Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
eerika
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 03.03.2015 12:11

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja eerika »

Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja vville »

eerika kirjoitti:Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
Ja tosiaan kuten Atsnok mainitsi jättää kertomatta sen että luovuttajamoottorin muitakin osia on vaihdettu kuten pakosarjaa, syöttöpumppua yms.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:
eerika kirjoitti:Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
Ja tosiaan kuten Atsnok mainitsi jättää kertomatta sen että luovuttajamoottorin muitakin osia on vaihdettu kuten pakosarjaa, syöttöpumppua yms.
Jotta saa mielenrauhan, kannattaa jokainen pakosarjan vaihto, suuttimien vaihto, moottorin ohjaussoftan muutos ja vaikka LDA karan rälläköintikin muutoskatsastaa tehonmittaustodistuksella, eipä sitten ei tarvitse pelätä vakuutuspetossyytettä.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

vville kirjoitti:
lauri a. kirjoitti:
vville kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.
Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.
En tiedä miten paljon vakuutusyhtiötä tai poliisia mahtaa vanhan pakun moottoritilan sisältö kiinnostaa jos semmoisella ajaa kolarin. Tai onko sillä onnettomuuden kannalta miten paljon merkitystä syöttääkö sinne muuten vakioon koneeseen ainetta mekaaninen vai sähkönen pumppu. Mutta jos haluaa varman päälle pelata niin kannattaa likaisen ilmanputsarinkin takia pudonneet tehot mittauttaa ja muutoskatsastaa ettei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa. Tässä tulee toki se ongelma ettei moottoria voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton vakiotehoja pienemmillä teholukemilla.
Sen ymmärrän, että vakuutusyhtiökin kiinnostuu asiasta jos tunkee tuollaiseen auton vaikka Audin kasikoneen eikä muutoskatsasta sitä ja sen jälkeen ajaa sillä 200km/h mettään. Mutta hieman epäilen tilannetta noiden vakio-osien kohdalla mitä ei katsastusmies tai välttämättä harrastajakaan erota toisistaan.
Viimeksi muokannut TT|, 03.03.2017 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Pientä tiivistystä
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja vville »

lauri a. kirjoitti:
vville kirjoitti:
lauri a. kirjoitti:
vville kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.
Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.
En tiedä miten paljon vakuutusyhtiötä tai poliisia mahtaa vanhan pakun moottoritilan sisältö kiinnostaa jos semmoisella ajaa kolarin. Tai onko sillä onnettomuuden kannalta miten paljon merkitystä syöttääkö sinne muuten vakioon koneeseen ainetta mekaaninen vai sähkönen pumppu. Mutta jos haluaa varman päälle pelata niin kannattaa likaisen ilmanputsarinkin takia pudonneet tehot mittauttaa ja muutoskatsastaa ettei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa. Tässä tulee toki se ongelma ettei moottoria voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton vakiotehoja pienemmillä teholukemilla.
En minäkään tiedä miten paljon kiinnostaa, lähinnä tiedustelin tietääkö joku minkälaisesta rikkeestä on kyse? Ja minkälaisia seuraamuksia siitä voi aiheutua. Vakuutusyhtiöiden kohdalla veikkasin että vetäytyvät kyllä vastuusta jos löytävät jonkun syyn siihen.Mutta ei tietoa tästäkään.
Miksei voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton moottoria pienemmillä tehoilla, eikös Hanttapulilakin ole 42kw dynolapulla muutoskatsastettu syöttöpumppua ja pakosarjaa lukuunottamatta lähes vakio AHU jossa alunperin 66kw?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

En minäkään tiedä miten paljon kiinnostaa, lähinnä tiedustelin tietääkö joku minkälaisesta rikkeestä on kyse? Ja minkälaisia seuraamuksia siitä voi aiheutua. Vakuutusyhtiöiden kohdalla veikkasin että vetäytyvät kyllä vastuusta jos löytävät jonkun syyn siihen.Mutta ei tietoa tästäkään.
Miksei voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton moottoria pienemmillä tehoilla, eikös Hanttapulilakin ole 42kw dynolapulla muutoskatsastettu syöttöpumppua ja pakosarjaa lukuunottamatta lähes vakio AHU jossa alunperin 66kw?
Tuo katsastajien soveltamisohje auton rakenteen muuttamiseen ja muutoskatsastuksiin liittyen on hyvä lueskella läpi muutoskatsastusta suunnitellessa niin tietää millä pelisäännöillä tuolla mennään. Nimimerkillä 3 moottorin muutoskatsastusta omiin eri vehkeisiin viime vuonna (ja useampi hukkareissu katsastusasemalle) :D
https://www.trafi.fi/filebank/a/1443618 ... versio.pdf

https://www.trafi.fi/filebank/a/1443432 ... aarays.pdf
Tuossa on vielä linkki alkuperäiseen määräykseen auton ja perävaunun rakenteen muuttamisesta (aikaisemmin linkkaamani soveltamisohje koskee tuota). Tuohan on tullut voimaan lokakuussa 2015.

Suora lainaus soveltamisohjeesta:

2.2. Moottorin muuttaminen
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).

Elikkä ovat nihkeitä moottorin tehojen pienentämiseen tuotantolukemista. Eli esim. Ahu koneesta pitäisi penkittää aina väh 66kW/90hp. En tiedä sitten onko näissä inssillä jotain harkintavaltaa, onko tuo pykälä tarkoitettu vain esim. estämään tilannetta jossa portteriin asennettaisiin alkuperäisenä 200hp moottori josta on penkitetty huonoilla säädöillä 120hp että mahtuu tehorajoihin. Törmäsin asiaan tuota W124 mersuani muutoskatsastaessa. OM606 turbokoneen vakiotehot 177hp, vertailumalli 300 12v bensa 188hp (ei mallisarjan tehokkain). Ensin mulla oli teholappu alle 177hp tehoista, ei käynyt. Sen jälkeen säädeltiin hiukan konetta 186hp tehoihin. Se olikin kuulemma sitten liian lähellä tehorajaa. Tämän jälkeen kolmas penkkilappu n. 180hp tehoilla kävi heille hyvin. Noissa muutoskatsastusjutuissa ei ole aina kyse pelkästään inssin vittumaisuudesta, koska heillä on takanaan trafi joka käsittääkseni valvoo ja seuraa minkälaisilla kupongeilla ja menettelyillä noita muutoksia tehdään.

Esim. auton korotusta muutoskatsastettaessa pitää nykyään esittää aina todistus pyöränkulmista ja siitä, että korotusosat ovat kyseiseen autoon soveltuvat elikkä sääntöjä on hiukan tiukennettu. Joskus saattaa myös olla edessä se tilanne että joutuu muutoskatsastuksen takia vaihtamaan konttoria kun inssit väittävät kivenkovaan jotain pöhköä, esim. Mersua katsastaessa multa vaadittiin ensin Vehon todistusta alustan osien vastaavuudesta. Vehon vastaus asiaan oli että heitä ei kiinnosta. Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.

Nyt ollaan jo hiukan kaukana alkuperäisestä aiheesta, en tiedä voisiko noita muutoskatsastusjuttuja käsitellä omassa ketjussaan (vai onko semmoinen jo).
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos muutoskatsastusaihe herättää lisää keskustelua, siirretään tämä yleiseen tekniikkaan.
Vastaa Viestiin