Tölkki hymyilee
- umpikalsari
- AktiVWisti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 04.09.2016 20:35
- Paikkakunta: Kouvola
Tölkki hymyilee
Tölkki vienosti hymyilee kun sai tänään ansaitsemansa uudet rekisterit
- Liitteet
-
- museo.jpg (4.68 MiB) Katsottu 10816 kertaa
Re: Tölkki hymyilee
1970-luvun alun vesijäähytölkkikö tuo on? Vaiko peräti 1960-luvulta? Vai milloin näitä mustia kilpiä oli?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Tölkki hymyilee
Tuoreimmat mustilla kilvillä varustetut ajoneuvot ovat '87...
- umpikalsari
- AktiVWisti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 04.09.2016 20:35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tölkki hymyilee
1986 malliset mahdollista saada vuonna 2017 museorekisteriin. Tämä 1986 vuosimallia.
Re: Tölkki hymyilee
No onpas pölhöä jos 1980-luvun museoautoihin joutuu nykyään ottamaan 1970-luvun kilvet. Eikös ennen museoautojen kilvet ollut auton ajankohdan mukaan.Jukkapoika kirjoitti:Tuoreimmat mustilla kilvillä varustetut ajoneuvot ovat '87...
Esim. nämä taksit on vanhempia museoautoja, mutta ilmeisesti museorekattu ennen kilpimuutoksia ajanmukaisin kilvin.
http://vintagetaxi.fi/?lang=en
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: Tölkki hymyilee
Onpas todellakin oudon näköiset nuo mustat kilvet. Ei kait noita ole pakko ottaa museoleimauksessa?
Viimeiset oikeasti mustat kilvet oli joka kait 1972.
Viimeiset oikeasti mustat kilvet oli joka kait 1972.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Tölkki hymyilee
Ei ole onneksi pakko ottaa.
Kaikella kunnioituksella, niin ei kyllä mustat kilvet sovi näin uuteen autoon, vaikka kuinka olisikin mahdollista ja laillista.
Kuitenkin viimeiset viralliset mustat on käytännössä jaettu vuonna -73.
Kuusimerkkisiä mustia ei ole edes ikinä jaettukaan ennen tätä varsin kummallista nykykäytäntöä.
Oma museoautoni on vuodelta -76 ja en missään nimessä halunnut siihen mustia, vaan pidän ehdottomasti kiinni alkuperäisistä, kauniisti oikeasti patinoituneista kilvistä, jotka autoon on uutena ruuvattu.
Onnittelut jokatapauksessa museoinnista, ei siihen kaikki pysty.
Kaikella kunnioituksella, niin ei kyllä mustat kilvet sovi näin uuteen autoon, vaikka kuinka olisikin mahdollista ja laillista.
Kuitenkin viimeiset viralliset mustat on käytännössä jaettu vuonna -73.
Kuusimerkkisiä mustia ei ole edes ikinä jaettukaan ennen tätä varsin kummallista nykykäytäntöä.
Oma museoautoni on vuodelta -76 ja en missään nimessä halunnut siihen mustia, vaan pidän ehdottomasti kiinni alkuperäisistä, kauniisti oikeasti patinoituneista kilvistä, jotka autoon on uutena ruuvattu.
Onnittelut jokatapauksessa museoinnista, ei siihen kaikki pysty.
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Tölkki hymyilee
Kaikella kunnioituksella, niin ei kyllä mustat kilvet sovi näin uuteen autoon, vaikka kuinka olisikin mahdollista ja laillista.
Kuitenkin viimeiset viralliset mustat on käytännössä jaettu vuonna -73.
Kuusimerkkisiä mustia ei ole edes ikinä jaettukaan ennen tätä varsin kummallista nykykäytäntöä.
Oma museoautoni on vuodelta -76 ja en missään nimessä halunnut siihen mustia, vaan pidän ehdottomasti kiinni alkuperäisistä, kauniisti oikeasti patinoituneista kilvistä, jotka autoon on uutena ruuvattu.
Samaa mieltä, täysin käsittämätöntä että museotarkastuksessa edellytetään auton olevan muilta osin aikakauden mukainen, mutta rekistekilpien ei tarvitse olla. Kilvillä on kuitenkin suuri vaikutus ajoneuvon ilmiasuun ja uudesta asti autossa olleiden kilpien tuhoaminen on sivistymätöntä.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: Tölkki hymyilee
Tuoreimmat ovat ´72:Jukkapoika kirjoitti:Tuoreimmat mustilla kilvillä varustetut ajoneuvot ovat '87...
"KUUDES JAKSO 1972 – 89
Vuonna 1972 otettiin käyttöön uudenmalliset rekisterit. Kilpi oli nyt valkoinen heijastavapohjainen ja siinä oli mustalla kolme kirjainta ja kolme numeroa (ABC-123) sekä musta raami. Numeroita oli siis aina kolme – näin pystyttiin valmistamaan ehyitä sarjoja, kun ei tarvinnut ottaa huomioon vielä käytössä olevia kolmen kirjaimen ja yksi/kaksi numeroa sisältäviä tunnuksia. Kirjasinmalli oli edelleen sama.
Uutta oli se, että kirjaimia D, F, G, I, Y ja Z ei enää käytetty aakkosittain juoksevina kirjaimina. Käytössä olivat siis A, B, C, E, H, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V ja X. Uutta oli myös se, että rekisteritunnusta ei tarvinnut enää vaihtaa, auton muuttaessa kotilääniä – puhuttiin ikuisista tunnuksista. Tämä pitikin paikkansa, jos auto pysyi rekisterissä yhtäjaksoisesti. Sen sijaan, jos auto jostain syystä poistettiin välillä rekisteristä, se sai uudelleen rekisteröitäessä täysin uuden tunnuksen sen läänin alkukirjaimella, joka nyt oli sen kotipaikka.
Käyttöönotto
Kuudennen jakson kilvet otettiin aluksi käyttöön vuoden 1972-alussa Turun ja Porin-, Hämeen- ja Oulun läänissä. Liikkeelle lähdettiin siis tunnuksista TAA-100, HAA-100 ja OAA-100.
Toukokuussa 1972 mukaan tuli Helsinki (AAA… numerosta 200-alkaen?) ja myöhemmin perässä seurasivat muutkin läänit – Kymen-, Pohjois-Karjalan- ja Uudenmaan lääni tosin vasta seuraavana vuonna. Kymen läänissä alettiin nyt pitkästä aikaa jakamaan R-alkuisia tunnuksia (RAA…). Pohjois-Karjalan läänissä aloitettiin SAB:stä."
http://kilvet.com/Kilvet1922-2000.rtf
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Re: Tölkki hymyilee
Ei ne mustat kilvet tölkkiäkään pahenna. Vaikka ristiriitainen asia tietty onkin.
Onnea museoleimasta.
Museoajoneuvostatus on siitäkin ristiriitainen juttu, että käytännössä kaiken pitää olla uutta vastaavassa kunnossa, mutta silti sellaista kuin alunperin oli. Niin eihän ne vanhat kuhmuiset kilvet varmaan edes kelpaa, vaan pitäisi hankkia uudet samanlaiset.
Onneksi kunnon mobilistit haluaa pelastaa maailman ja nostaa museoinnin ikärajaa 5-10 vuodella. Koska eihän ne nyt museoautoja voi olla jos niillä vielä kukaan haluaa ajaa. Melkein voitaisiin sopia, että 80-luvulla ja sen jälkeen valmistetut autot ei voi päästä museorekisteriin ikinä. Lukitaan ikäraja sihen 31.12.1979.
Onnea museoleimasta.
Museoajoneuvostatus on siitäkin ristiriitainen juttu, että käytännössä kaiken pitää olla uutta vastaavassa kunnossa, mutta silti sellaista kuin alunperin oli. Niin eihän ne vanhat kuhmuiset kilvet varmaan edes kelpaa, vaan pitäisi hankkia uudet samanlaiset.
Onneksi kunnon mobilistit haluaa pelastaa maailman ja nostaa museoinnin ikärajaa 5-10 vuodella. Koska eihän ne nyt museoautoja voi olla jos niillä vielä kukaan haluaa ajaa. Melkein voitaisiin sopia, että 80-luvulla ja sen jälkeen valmistetut autot ei voi päästä museorekisteriin ikinä. Lukitaan ikäraja sihen 31.12.1979.
- umpikalsari
- AktiVWisti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 04.09.2016 20:35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tölkki hymyilee
Puolustuksen puheenvuoro.Ajattelinkin, että kirvoittaa keskustelua nuo mustat laput.Tosiaankin, museotarkastuksessa kehoitettiin hankkia alkuperäisten haljenneiden ja kauhtuneiden kilpien tilalle uudet.Vaihtoehdot olivat:valkoisella pohjalla alkuperäiset kilvet.mustalla pohjalla alkuperäiset tunnukset,erillinen ns. museokilpi ja olishan siihen saanut vaikka ostaa haluamansa vapaana olevan (lähes tonnin luokkaa).No, päädyin kuitenkin tuohon alkuperäistunnukseen mustalla pohjalla.Halusin näin korostaa valtaosalle asiaa tiedostamattomalle kansalle kyseessä olevan museoauto.Eikö aika moni mainitse sanan museoauto kun mustat laput näkee? Vaikkakin ei ne kaikki museoautoja ole Myöskin auton ns.väärinkäyttöä ne hillitsevät eli ei voi ajella jokapäivä kun naapuri kuitenkin ajoja "kyttää"No ei oikeasti mutta tuo em.viestissä oleva taksiyritttäjä kyllä mielestäni väärin käyttää tuota museostatusta.Omasta tallista löytyy kuitenkin tusinan verran näitä tölkkejä "tavallisilla kilvillä" jos joku tästä mielensä pahoittaa.Toisaalta, saanhan tähän koska vaan sen "alkuperäisenkin" valkopohjaisen tunnuskilven jos näihin mustiin lappuihin kyllästyn .Hienoa, että saadaan keskustelua aikaan.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tölkki hymyilee
Aivan loistavaa meininkiä! Isoa peukkua vaan!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Tölkki hymyilee
Museoautoon vaan normaali vakuutus, niin ei rajoitteita ajamiselle.
< 15kWh/100km
Re: Tölkki hymyilee
Minusta erittäin hyvä trendi että museoautoja käytetään, eikä vaan pölytetä jossain ladossa. Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Tölkki hymyilee
Höpöhöpö Mitä väärinkäyttöä on ajaa museorekisteröidyllä autolla taksia? Kateuden ymmärrän, mutta tuossahan mennään täysin lain mukaan. Ja mikä estää ajamasta joka päivä museorekisteröidyllä autolla jos vakuutukset on muuten kunnossa? Ei kai museoautolla ajaminen ole väärinkäyttöä? Seuraava trafin hyväksymä voisi olla vaikka alkuperäisen suuntavilkun korvaaminen viirillä. Eikös ne yhdistetä ihmisten mielessä vielä vanhempiin todellisiin museoautoihin.umpikalsari kirjoitti:Puolustuksen puheenvuoro.Ajattelinkin, että kirvoittaa keskustelua nuo mustat laput.Tosiaankin, museotarkastuksessa kehoitettiin hankkia alkuperäisten haljenneiden ja kauhtuneiden kilpien tilalle uudet.Vaihtoehdot olivat:valkoisella pohjalla alkuperäiset kilvet.mustalla pohjalla alkuperäiset tunnukset,erillinen ns. museokilpi ja olishan siihen saanut vaikka ostaa haluamansa vapaana olevan (lähes tonnin luokkaa).No, päädyin kuitenkin tuohon alkuperäistunnukseen mustalla pohjalla.Halusin näin korostaa valtaosalle asiaa tiedostamattomalle kansalle kyseessä olevan museoauto.Eikö aika moni mainitse sanan museoauto kun mustat laput näkee? Vaikkakin ei ne kaikki museoautoja ole Myöskin auton ns.väärinkäyttöä ne hillitsevät eli ei voi ajella jokapäivä kun naapuri kuitenkin ajoja "kyttää"No ei oikeasti mutta tuo em.viestissä oleva taksiyritttäjä kyllä mielestäni väärin käyttää tuota museostatusta.Omasta tallista löytyy kuitenkin tusinan verran näitä tölkkejä "tavallisilla kilvillä" jos joku tästä mielensä pahoittaa.Toisaalta, saanhan tähän koska vaan sen "alkuperäisenkin" valkopohjaisen tunnuskilven jos näihin mustiin lappuihin kyllästyn .Hienoa, että saadaan keskustelua aikaan.
Onnittelut museoleimasta se on hieno juttu vaikkakin mustat kilvet on minusta älyttömät.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- umpikalsari
- AktiVWisti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 04.09.2016 20:35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tölkki hymyilee
Vilpittömät Kiitokset kaikille projektin loppuun saakka auttaneille ja foorumilaisille.Vielä kuitenkin muutama asia jäi mieltä kalvamaan... Jos lukitsisimme museoiäksi tuon 1979 lopun , tölkkejä ei museorekisterissä esiintyisi-onneksi ehdin ennen sitä .Tosiasiahan on se, että hyväkuntoisiä tällähetkellä museointi-ikäisiä t3:ia Suomessa jäljellä yhden käden sormilla luettava määrä ja tässäkin voi olla sirkkelisahurin sormet kyseessä.Lukuisia olen käynyt silmäilemässä ja ovat mitä ovat.On hyvä, että edes muutama jää alkuperäiskuntoisena Suomeen (parhaat siirtyvät Saksaan ja Englantiin vai olenko väärässä?)Jokainen, joka on auton museorekisteriin saattanut tietää kuinka kivinen tie saattaa olla ja jokapäiväinen käyttö ei tule kysymykseen vaikkakin kuinka vakuutuksien kanssa voi pelailla.Onneksi on noita käyttötölkkejä joilla sitten voi päristellä mutkaista tietä näkymättömiin-UGH olen puhunut.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Tölkki hymyilee
Onnittelut Tölkille ja Umpikalsarille!! Lieneekö peräti ensimmäinen museorekisteröity Suomessa?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Tölkki hymyilee
Onhan noita jo museoituja useampia. Ainakin lava ja nostokattoinen tulee mieleen äkkiseltään ja varmasti monia muitakin on.
- umpikalsari
- AktiVWisti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 04.09.2016 20:35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tölkki hymyilee
Neljä tölkkiä museoitu.Lavamallinen,kaksi matkailumallia ja tämä umpikaappi.Tämä tieto museokatsastajalta.Muut ovat vuosimallia 1981,1983 ja tämä siis kaikkein nuorimmainen.
Re: Tölkki hymyilee
Onkos mahdollista museokatsastaa näitä kovapenkkipakuja? Sehän olisi varsinaista kansanperinteen taltiointia
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!