Etuperä lukittavaksi

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Ja hyvää iltaa,

Tuli tuossa vähän aikaa sitten sorruttua syncronismiin, eli sattui löytymään sopiva aihio läheltä ja edullisesti.

Kuitenkin tässä 'vajaa' vetoisessa kamppeessa on pelkästään takalukko. Kyllähän tälläkin saa 3 rattaalle aina vedon, joka tarkoittaa käytännössä keulan kiskovan tyhjää tosi paikan tullen.

Tähän huomasin lääkkeeksi tuon ohjeen etuperän lukotukselle, mistä se idea sitten lähti lukon saamiseksi.

Aikani atk;oota selaillessa en löytänyt lukotukseen tarvittavia osia en mistään. Ulkopuoliset osat kyllä löytyy, valokytkimestä ja pneumaattisen toimilaitteen kannakkeesta lähtien..

Eli korjatkaa jos olen aivan väärässä, jos alan tekemään etulukkoa tyhjästä tarvitsee uusia lähes kaikki osat lautaspyörän (ring gear) jälkeen, ainoana voi jättää vetoakseli sille puolen, jossa ei tarvita hammastuksia liikkuvalle lukitus osalle?

Eli tarkoittaako tämä sitä, että kannattaa ostaa lukollinen etuperä, joko
A) Toimivana
B) Rikkinäisen, jolloin ottaa lukottomaan perään tarvittavat osat ja kasaa näistä ehjän? Oletuksena tietysti, että se vetoakseli joka tulee liikkuvan lukitus osan puolelle on kunnossa.

Pahasti tuo lukko mekanismi sama tyylinen ku unimogin akseleissa. Mogin akselissa oli vaan se haarukassa oleva lukitus osa koko ajan booreilla (boori myös tiheämpi)

- Janne
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

On nämä jossain varmaan lueteltukin täällä, mutta tarvitset perämurikan (ilman hammaspyörää), kytkinhaarukan, akselin haarukalle ja laatikkoon tulevan ohjurin holkille. Perässähän on koneistuista vailla paikka noille vermeille.

Helpointa varmaan ostaa suoraan toimiva perä (tai koko varaosaauto), jos kyseessä on joku yleinen välitys. Jos harvinaisempi niin kannattaa alkaa värkkäämään.
< 15kWh/100km
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Kiitokset nopeasta vastauksesta, pitää alkaa etsimään sitten lukittavaa etuperää, johon vaihtaa nykyisessä sitten lautaspyörän. Enää ei ehkä kärsi koko varaosa autoa hommata, karkaa pian tämä käsistä tämä harrastaminen..

-Janne
eerika
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 03.03.2015 12:11

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja eerika »

Käykö takaperän lukkoosat etuperään? nuita lukollisia etuperiä ei ole hirviästi markkinoilla.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Samat osat pitäisi olla..
< 15kWh/100km
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

dmn kirjoitti:Samat osat pitäisi olla..
Tähän johtopäätökseen olen googlettamalla tullut, hyvä että sai tuosta vielä lisää varmuutta asiaan.

Pitää todeta tämä vielä käytännössäkin kun aloittaa etuperän pajotuksen

- Janne
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

etka.cc tai vastaava sivusto osaa sen kertoa. Mitä äsken tallilla katselin niin etuperässä se käyttöakseli uppoaa syvemmälle (sokka ei jää näkyviin), kun taas takaperässä se on ikäänkuin sentin ulompana (sokka näkyy kokoajan). Veikkaan että eroa on kuoren valussa ja kellon pidikeessä.

EDIT:

Ja joskus vastaus on lähempänä kuin uskoisikaan, tässä vwharrastajan kuvadokumentaatio: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =39&t=1925
< 15kWh/100km
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja väiski »

Terve pitkästä aikaa.
Itselläni oli hajonnut syncron laatikko josta otin haarukkahoidon ja muun mekaniikan, sekä lukoton etuperä jonka lautaspyörä ja vetopyörä liitettiin vaihdelootan osiin(hampaat väärin päin). Sitten kuoriin reiät ja kokoaminen. Helppo homma minulle kun vwharrastaja sen teki :D . Eli juurikin tuo hänen kuvakertomuksensa.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Etuperä lukittavaksi

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

väiski kirjoitti:Terve pitkästä aikaa.
Itselläni oli hajonnut syncron laatikko josta otin haarukkahoidon ja muun mekaniikan, sekä lukoton etuperä jonka lautaspyörä ja vetopyörä liitettiin vaihdelootan osiin(hampaat väärin päin). Sitten kuoriin reiät ja kokoaminen. Helppo homma minulle kun vwharrastaja sen teki :D . Eli juurikin tuo hänen kuvakertomuksensa.
Sitä katselinkin läpi, oman laatikon stefojen vaihdon yhteydessä tutkin käytännössä tuota mekanismia sekä löysin foorumin kautta osat samaa hommaa varten. Kesän aikana tarkoitus suorittaa sama toimenpide etuperälle+huoltaa visco.

Pitää sitten laittaa kollaasia tuosta uudesta 'projektista' kun saa siihe kuntoo, että kehtaa esitellä :D
Vastaa Viestiin