Tölkin stereo- ja sähkölaiteasennuksesta

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Tölkin stereo- ja sähkölaiteasennuksesta

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Moro,
En ilkeä laittaa näitä kysymyksiä mihinkään autohifihörhöt.fi -palstalle. Kysymykseni on aika periaatteelinen kaikille autoille, mutta tölkisteille varmaan hahmottuu parhaiten.

1. Akku kun on takana (ja hupiakkua ei ole tulossa) niinpä vedän paksun (35-50mm2) piuhan jäähdytysputkien luona repsikan penkin alle. Luonnollisesti sulake on mahdollisimman lähellä akkua ja oikean kokoinen.
2. Repsikan penkin alle tulee jakoblokki josta virtajakautuu vahvistimelle ja muille lisähärväkkeille kuten LED-valoille, työvalolle, USB-latureille, jne.
3. Vahvistimelta menee kajarinpiuhat ja RCA:aat eteen soittimelle.
4. Subbari tulee keskipenkin alle käsärin viereen. Subbarille teen oman kotelon.

Kysymykset:
a) minkälainen jakoblokki (tai joku sellainen) on mahdollinen kun pitää jakaa niin eripaksuisia piuhoja (esim: tulee 1x 50mm2 => Lähtee 1x 25mm2 ja 3x 2,0mm2). Ongelma on siis että ohkaisia piuhoja ei oikein jaettua fiksusti paksusta kaapelista. Blokissa pitäisi olla vieläpä isosulake esim vahvistemelle, mutta toisaalta ihan olematon sulake LED-laitteille. Olisiko kellään ihan kuvaa tai tuotetta linkata tuohon tarkoitukseen?
b) Pitääkö RCA-piuha olla herätteellä vai ilman joilloin pitää vetää herätepiuha erikseen?
c) Tuottaako vahvistin miten paljon lämpöä eli voiko se olla repsikan penkin alla.
d) Onko kohdissa 1-4 joten eritystä huomioitavaa vai voinko tehdä juuri noin?

Haluan mitä suuremmissa määrin korostaa että tämä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole sellainen amisbasso-tölkki vaan vain keski-ikäisen maalaisen kulkuneuvo jossa kuunnellaan Teuvo Oinasta ja Paula Koivuniemeä hillitysti. Toki subbari on. :twisted:
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin stereo- ja sähkölaiteasennuksesta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

A) Tuot sen 50mm2 kaapelin Connection jakoblokkiin sulakkeilla

Kuva

tuosta jatkat toisen 21mm2 kaapelin (tämä pienempikin varmaan riittää) vahvistimelle. Toisen 21mm2 kaapelin vedät Connection jakoblokkiin

Kuva

jonka neljästä maks. 10mm2 liitännästä käytät yhden tai useamman johdolle jonka päähän laitat esim. laattasulakerasian 8 sulakkeelle.

Kuva

Esimerkkitarvikkeet ovat Autostudion ja Motonetin valikoimista koska Joensuusta näyttäisi löytyvän molemmat... ;)
Paksumpiin kaapeleihin kannattaa juottaa kaapeliholkit. Ovat sen jälkeen kätevät irroittaa ja laittaa takaisin jos on tarvis. Motonetissäkin on noita holkkeja.

B) Käyttäisin RCA:ssa olevaa herätettä. Jos sattuu aiheuttamaan häiriötä signaaliin, vetää sitten erillisen piuhan.

C) Selviää kokeilemalla, todennäköisesti voi. Tekee reikiä kanteen jos on liian lämmintä..?

D) Noin minäkin varmaan tekisin. :P
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Tölkin stereo- ja sähkölaiteasennuksesta

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos hyvästä vastauksesta! Olisi kyllä hienoa jos löytyisi sellainen blokki johon toiseen päähän tulisi 50mm2 ja sulakkeiden takaa ulos ihan mitä vaan. Muulla tavalla tulee aikamoinen johtohässäkkä blokkeineen. No, minkäs tässä voip.

Alla kuva potilaasta. Kuvassa myös vahvistin.

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin stereo- ja sähkölaiteasennuksesta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Juu, helpoinhan tuo olisi tehdä yhdellä jakoblokilla, esim. tällaisella tai tällaisella, mutta pienin AFS/ mini-ANL-sulake mitä tähän hätään löysin on 15A.
Vastaa Viestiin