1.9 TDI koneremontti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

"Hellun" moottoriksi on vaihdettu 1.9 TDI jonkun aikaisemman omistajan toimesta jo vuosituhannen alkupuolella. Auto on ollut mulla pari kesää sekalaisessa käytössä mökkiohjuksena ja traileriveturina. Montaa huoletonta reissua ei sillä ole heitetty ja niiden välillä sitä on saanut viritellä aika paljon. Muutenkin TDIn tölkitys on tehty huolimattomasti. Moottori vuotaa älyttömästi öljyä, se nykii tasakaasulla ajettaessa ja sähköjen kanssa saa tapella jatkuvasti. Päätin parin tiellejäämisen jälkeen pudottaa tekniikan pois ja tehdä talven aikana tarkemman tutkimuksen moottoriin ja voimansiirtoon. Siitäkin huolimatta, että tallissa olisi ollut muutakin tekemistä. Tekniikka putosi tallin lattialle Marraskuun loppupuolella ja "Hellun" kori siirrettiin kaverin takapihalle odottelemaan kevättä.

Kuva

Tekniikan purun yhteydessä selvisi myös syy ihmeelliseen kolinaan oikealle käännyttäessä; vetoakselin laipan (nappi)tiiviste oli pudonnut pois paikoiltaan ja laatikkoöljyä on vuotanut niveleen. Kolina alkoi naputuksella, joka voimistui kun vetarirasva muuttui juoksevammaksi sekoittuessaan laatikkoöljyyn.
Remontin yhteydessä on tarkoitus siirtää ilmanputsari pois vararenkaan paikalta konehuoneeseen. Vararengasta tarvitaan itä-Lapissa samoilua varten.

Kuva

Tässä vaiheessa pääsi myös tutkimaan turboa. Turbon öljynkierron paluuputki on alkuperäinen 1.9 TDI-ratkaisu, eli putki menee suoraan lohkoon. Tölkkikäytössä se pitäisi viedä öljypohjaan moottorin erillaisesta asennosta johtuen. Tölkkigurut huomasivat tämän jo kesän kokoontumisajoissa, eikä asia tullut yllätyksenä. Turbo pyörii aika nihkeästi ja siipipyörät ottavat ääriasennossa kiinni runkoon.

Lohko osoittautui pitkittäiskoneiseksi AHH-lohkoksi. Ilmeisesti alakerta on jo kertaalleen korkannut; papereiden mukaan sen pitäisi olla 1Z. Alakerta oli terveen näköinen, mutta iso yllätys tuli kampiakselin pulttia avatessa. Akselin pää on halki. Pultin kierteisiin oli hulvattu älyttömästi ruuvilukitetta, mutta oikeaan momenttiin sitä ei oltu saatu ja alahihnapyörä ei ollut asettunut kunnolla paikalleen. Ilmankos siivapyörät vippasivat koneen käydessä!

Kuva

1. syliteristä oli ylempi männänrengas poikki. Ilmeisesti se on aiheuttanut voimakasta huohotusta ja öljyvuotoa tiivisteistä.

Tässä kohdassa aloitin kampiakselin tai toisen alakerran etsinnän. Ensin tuli tyrkylle osittain purettu SDI-kone. Itselläni ei ole aiempaa kokemusta VAG:n rivikoneista ja pienen soittoringin jälkeenkään ei tullut selvyyttä SDI ja TDI koneiden kampiakseleiden eroista, joten kävin hakemassa SDI-koneen tutkittavaksi tallille. Laakereiden mitat ainakin täsmäsivät. Hakumatka oli toisinto nuoruuden osahakureissuista: 350km yksin räntäsateessa peräkärryn kanssa hakemassa halpaa, mutta tarpeetonta osaa! Nyt ei ollut ongelmia vetoauton tai käyrryn kanssa ja osatkin pysyivät lavalla, mutta kuitenkin... Ei näitä reissuja pitänyt enää tulla! Onneksi syyllinen löytyi tallin peilistä...

Kuva

SDI-akseli on muuten vastaava kuin TDIssä, mutta kampiakselin asentotunnistimen levy puuttuu sen takapäästä. Moottorin lohko on samaa valua kuin TDIssä. Asentotunnistimellekin löytyy koneistamaton aihio lohkosta. SDI lohko kävisi ilmeisesti hyvin mTDI-aihioksi. Syöttöpumppun jalka on isommalla reiällä ja pumpussa on säädettävä hihnapyörä. Männät ja kansi tietysti tarvitaan TDI-koneesta.

Kuva

Seuraavana oli vuorossa Nettiosasta löydetty TDI-kone. Moottori on 1Z ja kotoisin poikittaiskoneisesta Seatista. Tällä kertaa moottorin haku yhdistyi työreissuun ja selvisin siitä vähemmällä. Myyjän trukkihaarukalla varustetulla Bobcatilla saatiin paketti nostettua lavalle ilman selän venäytystä.
Moottori osoittautui kunnoltaan tarpeeksi hyväksi ja se jäi uimaan pesutynnyriin joulun välipäiviksi. Olen yleensä pessyt valurautaiset moottorin osat vahvassa lipeäpohjaisessa pesuliemessä. Pesun jälkeenkin lohkoon jäi maalia, vaikka se yleensä lähtee irti lämpimässä kylvyssä. VW:llä on ilmeisesti käytetty pulverimaalia lohkojen värjäykseen. Lipeäkylvyn jälkeen putsasin lohkoa vielä hapolla pinnan neutralisoimiseksi ja tiukemmin istuvan ruosteen poistamiseksi.

Kuva

Pitkittäiskonetta varten on joku kyläseppä tehnyt kannakkeen melko järeästä materiaalista. Paitsi sen osan, jolla kannake kiinnitetään lohkoon. Kappale on n. 2,5mm peltiä ja siihen on vahvistukseksi räitty migillä "nappeja" pintaan! Vesiletkun lähdön alla olevan pultin kanta oli ohennettu niin, että kiristäminen ei enää ollut mahdollista. Koko hässäkkä oli löysällä ja lisäksi koko tekniikkapaketti väärässä asennossa. Öljypohja makaa pohjapanssarin päällä ja kone on vähän vinossa. No, nyt pääsen käyttämään tölkin omia kannakkeita.

Kuva

Seuraavana on vuorossa koneistamokäynti, kun netistä tilatut apuakselin laakerit saapuvat. Koneistamo saa asentaa laakerit paikalleen ja samalla hoonataan sylinterit.

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hienoa että projekti etenee, ja aihio löytyi. Tuo sinun SDI-motti hieman noiden tietojen valossa ihmetyttää, kun ei niissä tuommosta pumppua eikä ruiskuputkia pitäisi olla. Ja sekin tarvitsee toimiakseen kampiakselin asentotiedon :o Onko se oikeasti suoraruiskutuskone?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tosiaan SDI koneita tehty myös tyyliin "AAZ ilman turboa", jotka ei siis ihan suoraan sovellu tdi-aihioksi.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Dösätölsä kirjoitti:Tekniikan purun yhteydessä selvisi myös syy ihmeelliseen kolinaan oikealle käännyttäessä; vetoakselin laipan (nappi)tiiviste oli pudonnut pois paikoiltaan ja laatikkoöljyä on vuotanut niveleen. Kolina alkoi naputuksella, joka voimistui kun vetarirasva muuttui juoksevammaksi sekoittuessaan laatikkoöljyyn.
Jos tarkoitat sit' (yleensä sinistä) muovista hattua vetolalaipan keskellä, niin se pelkkä ei pidä öljyjä laatikossa. Sieltä on varmaan stefa rikki. Itse etsin stefaa Hgistä varaosanrolla ja mitoilla huonolla menestyksellä. Mäntsälästä löytyi varaosamyyjä, jolla oli osaa hyllyssä.
Dösätölsä kirjoitti:SDI-akseli on muuten vastaava kuin TDIssä, mutta kampiakselin asentotunnistimen levy puuttuu sen takapäästä. Moottorin lohko on samaa valua kuin TDIssä. Asentotunnistimellekin löytyy koneistamaton aihio lohkosta. SDI lohko kävisi ilmeisesti hyvin mTDI-aihioksi. Syöttöpumppun jalka on isommalla reiällä ja pumpussa on säädettävä hihnapyörä. Männät ja kansi tietysti tarvitaan TDI-koneesta.
Käsittääkseni kaikki 1.9 diesellohkot käyvät mTDI:n rakentamiseen.
dmn kirjoitti:Tosiaan SDI koneita tehty myös tyyliin "AAZ ilman turboa", jotka ei siis ihan suoraan sovellu tdi-aihioksi.
Siis esikammiokoneista?
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Oikeassa olitte! Kyllä se sittenkin oli esikammiokone kun tarkemmin tutkin :oops: Oli vissin aika maaninen vaihe purkaessa ja huomio kohdistui vain kampuraan. Lohkosta löytyi AEF-merkintä ja kansikin oli esikammiomallia. No, lohko on kuitenkin samasta valimosta kuin muutkin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Dösätölsä kirjoitti:Oikeassa olitte! Kyllä se sittenkin oli esikammiokone kun tarkemmin tutkin :oops: Oli vissin aika maaninen vaihe purkaessa ja huomio kohdistui vain kampuraan. Lohkosta löytyi AEF-merkintä ja kansikin oli esikammiomallia. No, lohko on kuitenkin samasta valimosta kuin muutkin.

Saahan siitä pumpun jalan johonkin mTDI moottoriin :D
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Moottorin on nyt koneistettu ja lohko on saanut väriä pintaan. Apuakselin laakerit tulivat CS-Partsilta Saksasta ja sopivat koneistamatta paikalleen. Hinnaksi jäi alle 25egee ja paketti tuli viikossa. Täytyypä tutkia myös putiikin muu tarjonta!

Kuva

AHH:n lohkon päällä olleesta kannesta löytyi parista sylinteristä suuttimen reiän ja venttiili-istukan välistä hiushalkeamia. Tutkin varmuuden vuoksi myös 1Z:n kannen ja se näytti olevan ehjä. Nokka-akselista on yhden nokan pinta mennyt ja se täytyy hylätä. Imukanavissa on karstaa aivan älyttömästi!

Kuva

Kansissa on samat valunumerot, mutta toisessa kannessa on venttiileillä tuplajouset ja teräksiset aluslaatat; toisessa ei... Onko näiden moottoreiden nokka-akseleissa jotain eroja?
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

AT5nok kirjoitti:
Jos tarkoitat sit' (yleensä sinistä) muovista hattua vetolalaipan keskellä, niin se pelkkä ei pidä öljyjä laatikossa. Sieltä on varmaan stefa rikki. Itse etsin stefaa Hgistä varaosanrolla ja mitoilla huonolla menestyksellä. Mäntsälästä löytyi varaosamyyjä, jolla oli osaa hyllyssäi.
Öljy oli vuotanut vetoakselin laipan spoorien kautta niveleen kun sininen nappi oli pudonnut paikaltaan. Rasva oli muuttunut juoksevaksi ja nivel alkoi naputtaa. Vuotava stefa ilmeisesti valuttaisi öljyt nivelen ulkopuolelle. Uusin stefat pari vuotta sitten kun laatikkoa korjattiin muutenkin. Ostin "Hellun" laatikkovikaisena; vain pakki puuttui :D Osat tuli silloin hommattua Bernd Jäegeriltä.

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Dösätölsä kirjoitti:AHH:n lohkon päällä olleesta kannesta löytyi parista sylinteristä suuttimen reiän ja venttiili-istukan välistä hiushalkeamia. Tutkin varmuuden vuoksi myös 1Z:n kannen ja se näytti olevan ehjä. Nokka-akselista on yhden nokan pinta mennyt ja se täytyy hylätä. Imukanavissa on karstaa aivan älyttömästi!

Kansissa on samat valunumerot, mutta toisessa kannessa on venttiileillä tuplajouset ja teräksiset aluslaatat; toisessa ei... Onko näiden moottoreiden nokka-akseleissa jotain eroja?
Nokka-akselit on melko varmasti samat, mutta varmaan vierekkäin vertaamalla selviää. Kannattaa käyttää ehjä kansi nyt koneistamolla, niin tulee kerralla kuntoon. Voit viedä vaikka molemmat sinne ja kysyä kannattaako siirrellä jouset ja muut toisesta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Tutkin eilen tarkemmin nokka-akseleita ja niistä löytyi eroja. 1Z:n nokassa on 0,5mm enemmän nostoa, takalaipan halkaisija on n.3mm isompi, nokat ovat 1,5mm leveämmät ja myös ajoitus näyttäisi olevan eri..? Astelevyä en jaksanut kaivaa esille, mutta kun laitoin nokat rinnakkain ja linjasin ne takalaipan urasta, näytti silmämitta nokkien osoittavan vähän eri suuntiiin. 1Z-nokassa merkintä WTR3 ja AHH:ssa WTR4.
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Järkevän hintainen nokka-akseli löytyi ebaystä. Kansi kävi koneistamolla ja pakoventtiilien istukat laitettiin uusiksi. Imuventtiilien välykset olivat niin pienet, että niitä ei kannattanut lähteä uusimaan. Muuten kansi oli ok ja kaipasi vain perusteellisen putsauksen. Kantta kiristäessä tuli jännä hetki, kun yksi pultti venähti viimeistä 90 vedettäessä. Onneksi se osoittautui pultin materiaalivirheeksi ja tilanne korjaantui uudella. Pulttisarja oli uusi ja laatumerkkiä, joten alkuun ehdin jo pelätä lohkon kierteen pettämistä tai jotain muuta ikävää.

TIFU-henkinen kuva-arvoitus; mikä on pielessä?

Kuva

Syöttöpumpun päällä on moottorinnostolenkki, joka pitäisi asentaa ennen jäkopäätä. Asentaminen onnistuu myös jälkeenpäin, mutta vaatiii vähän erikoistemppuja...
Nyt moottori alkaa olla nipussa ja kohta se voidaan siirtää sivummalle odottelemaan kevättä ja paikoilleen asennusta. Turbo ja suuttimet pitää vielä hommata/huoltaa.
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Dösätölsä kirjoitti:Tutkin eilen tarkemmin nokka-akseleita ja niistä löytyi eroja. 1Z:n nokassa on 0,5mm enemmän nostoa, takalaipan halkaisija on n.3mm isompi, nokat ovat 1,5mm leveämmät ja myös ajoitus näyttäisi olevan eri..? Astelevyä en jaksanut kaivaa esille, mutta kun laitoin nokat rinnakkain ja linjasin ne takalaipan urasta, näytti silmämitta nokkien osoittavan vähän eri suuntiiin. 1Z-nokassa merkintä WTR3 ja AHH:ssa WTR4.
1Z:n kannessa venttiilien varret 8mm ja AHH:ssa 7mm. 1Z:ssa yksi jousi/venttiili ilman aluslevyjä. AHH:ssa tuplajouset ja teräksiset aluslevyt jousien alla. Nokkien ajoituksessa ja nostossa on jonkin verran eroa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kuva-arvoituksen en osaa muuta sanoa että kovasti näyttää pumppu sellaiselta mallilta jossa on potentiometrityyppinen määränsäädin, aika harvinainen 1z:ssa, valmistettu vissiin vain muutaman kuukauden ajan.

Jos tämä pumppu on alkuperäinen auton mukana tullut, niin siitä se nykimisongelma varmasti johtuu, kun tuo hiilisilta kuluu poikki juuri siitä eniten käytetystä kohdasta...
< 15kWh/100km
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

dmn kirjoitti:Jos tämä pumppu on alkuperäinen auton mukana tullut, niin siitä se nykimisongelma varmasti johtuu, kun tuo hiilisilta kuluu poikki juuri siitä eniten käytetystä kohdasta...
Alkuperäinen pumppu laukesi melkein heti auton hankinnan jälkeen ja se uusittiin vastaavaan kunnostettuun malliin. Nykiminen oli samanlaista myös vanhalla pumpulla ennen hajoamista. Nyt uudella pumpulla on ajettu max. 20tkm, joten en oikein usko, että syy olisi siinä. Pumpun vaihdon jälkeen olen kokeillut kahta eri poljinpotikkaa, mutta niilläkään ei ole ollut vaikutusta nykimiseen. Konehuoneessa on paljon irrallisia liittimiä ja huolimattomasti tehtyjä liitoksia, jotka on tarkoitus tehdä kunnolla keväämmällä sitten kun kelit suosii ulkona tekemistä. Toisaalta turbon aksellissa oli aikalailla klappia ja se pyörii ääriasennoissa vähän nihkeästi...
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Moottori on nipussa ja se odottelee Hellun paluuta talviseisontapaikasta takaisin tallin pihalle. Viime vaiheissa päätin jättää turbon vielä entiselleen, mutta kytkimen kokoa kasvatettiin 228mm.

Kuva

Aikaa remonttiin meni nelisen kuukautta ja rahaakin paloi odotettua enemmän, mutta muutaman peltipaikkauksen ja sähköjen selvityksen jälkeen pääsen sovittamaan pakettia paikoilleen. Sitten nähdään oliko remontti vaivan arvoinen!
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Menikin vähän hankalaksi kytkimen päivityksen kanssa :? Kun Helsingin varaosaliikkeet eivät pystyneet auttamaan laajensin hakua internetin ihmeelliseen maailmaan. Moottorin myyjän mukaan paketti oli nostettu Seat Alhambrasta ja jakopään muovikannen tarrassa on valmistenumero 1z 633 xxx. Kytkimen paineasetelmasta löytyi ruosteen alta LUKn leima. Foorumin TD/TDI 228mm Kytkinswap listalla on paineasetelman osanumero VAG 044 141 025, joka vastaannee Seatin 028 141 025. Näillä lähtötiedoilla tuli Englannista asetelma, jonka halkaisija on 220mm. Nyt olen etsimässä uutta asetelmaa ja ymmärtääkseni oikea alkuperäiskoodi on 028 141 025K/KX..? Tämä vastaa Sachs numeroa 3082 646 001, joka on vaihtunut numeroon 3082 272 231... Kertokaas viisaammat olenko jäljillä?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Käytännössä minkä vaan poikittaiskoneisen VAG-auton asetelma 1Z/AHU perästä käy. Kunhan ei ole kaksoismassa, jos et halua sitten siihen lähteä.
https://www.autonvaraosat24.fi/sachs/784508 tuossa esimerkiksi ihan kohtuu hintaankin. Sachs tai LUK on kova sana.
3082 231 031 näyttää tuo sachsin numeroksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

TT| kirjoitti:Käytännössä minkä vaan poikittaiskoneisen VAG-auton asetelma 1Z/AHU perästä käy. Kunhan ei ole kaksoismassa, jos et halua sitten siihen lähteä.
https://www.autonvaraosat24.fi/sachs/784508 tuossa esimerkiksi ihan kohtuu hintaankin. Sachs tai LUK on kova sana.
3082 231 031 näyttää tuo sachsin numeroksi.
Kiitti vinkistä! Laitoin heti tilaukseen :)
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Dösätölsä kirjoitti:Moottorin on nyt koneistettu ja lohko on saanut väriä pintaan. Apuakselin laakerit tulivat CS-Partsilta Saksasta ja sopivat koneistamatta paikalleen. Hinnaksi jäi alle 25egee ja paketti tuli viikossa. Täytyypä tutkia myös putiikin muu tarjonta!

Kuva

AHH:n lohkon päällä olleesta kannesta löytyi parista sylinteristä suuttimen reiän ja venttiili-istukan välistä hiushalkeamia. Tutkin varmuuden vuoksi myös 1Z:n kannen ja se näytti olevan ehjä. Nokka-akselista on yhden nokan pinta mennyt ja se täytyy hylätä. Imukanavissa on karstaa aivan älyttömästi!

Kuva

Kansissa on samat valunumerot, mutta toisessa kannessa on venttiileillä tuplajouset ja teräksiset aluslaatat; toisessa ei... Onko näiden moottoreiden nokka-akseleissa jotain eroja?

Moron! Osaisitko antaan tuota CS-Parts:in numeroa apuakselin laakereille? Ilmeisesti vaihdoit vain jakopään puolen? Thänks!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.9 TDI koneremontti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laakerit saa kyllä ihan koneistamoista suomestakin valmiiksi oikeissa mitoissa. Mutta maahantuojan luettelossa (koivunen?!) ovat lueteltuna väärässä paikassa venttiilikoneiston alla, joten jäävät yleensä huomaamatta.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin