Caravelle -89 reissuauto projekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
britney
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 12.10.2015 17:13

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja britney »

Äijä jaksaa vääntää! Monena iltana käyny hallilla jotain pientä ropaamassa, mutta ei oo miestä näkyny.. Salassako sää yrität ton saada valmiiksi?! :D
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

britney kirjoitti:Äijä jaksaa vääntää! Monena iltana käyny hallilla jotain pientä ropaamassa, mutta ei oo miestä näkyny.. Salassako sää yrität ton saada valmiiksi?! :D

No vähän niinku salaahan minä yritän touhuta että kukaan ei sais tietää että rassaan tämmöstä mätää rytöläjää. Koiratkin nauraa kylillä.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Jäin taas rysän päältä kiinni Caravellen hitsaamisesta. Ite huomasin lähinnä että mätää on, eli ON.
No siitä lannistuneena tekasin muutaman palan peltiä autoon niihin kohtiin missä sitä ei enää ollut.

Muutama kuvatus kyseisestä turaamisesta:
Pahoittelen kuvien kammottavaa laatua

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
lukas_pastardo
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2015 23:27

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja lukas_pastardo »

Täällä Phuketin palmujen alla vierähtää kyynel silmäkulmasta, kun kaiholla katselee näitä kuvia. Olisihan se mukava itsekin hitsailla ja siristellä silmiä siellä volkkarin alla migin kahva kourassa, eikä täällä appelsiinimehua lirppiä.

Hyvännäköistä, vaikken itse tehnykkään.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

lukas_pastardo kirjoitti:Täällä Phuketin palmujen alla vierähtää kyynel silmäkulmasta, kun kaiholla katselee näitä kuvia. Olisihan se mukava itsekin hitsailla ja siristellä silmiä siellä volkkarin alla migin kahva kourassa, eikä täällä appelsiinimehua lirppiä.

Hyvännäköistä, vaikken itse tehnykkään.

Ikinä en oo kuullu noin paksua paskapuhetta. Mies on onnensa kukkuloilla kun ei tarvii käsiä liata eikä olla missään tekemisissä tämän kakanhajuisen autonkuvatuksen kanssa.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Pelti kiinni.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Kuva

Tukivarsiin joutuu rakentamaan jousilautaset uudestaan... nuokin ovat kyllä huonossa kunnossa. Ihme homma kun auton peräpää on hävinny niinku olis jollain hapolla syövytetty. Kai se on vaan lämmön ja maantiesuolan pyhä yhdistelmä.

Kuva

Takanurkkaa alottelin.


Kuva

Kuva

Tuohonki joku koira on kussu aikanaa. Lienee ollu kantapaikka käyä kusella. No toisaalta ihan hyväkin kohde kusemiseen.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Kuva

Tuonne takanurkkaan ajattelin asentaa tuon pohjan runkopalkin alareunaan yläreunan asemesta niin sinne tulee vähän lisää tilaa. Tuonne varmaan joutuu askartelemaan ilmanputsariin tai ilmamäärämittariin liittyviä osia.

Osaakos kukaan sanoa että miten iso työmaa on saada tuo -92 2.5tdi toimimaan ilman ilman tuota ilmamäärämittaria?

Onko niin että ihan ekoissa C3 koppaisissa satasissa olleet 2.5tdi moottorit ovat ilmamäärämittarittomia? Olisikohan mahdollista käyttää sellaisen moottorinohjausboksia tuossa johtosarjassa? Mahtaako moottoreissa olla muita eroja? Tutkin itsekkin asiaa mutta jos joku osaa suoralta kädeltä sanoa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onko mitään laskelmia, montako neliötä on peltiä mennyt tähän asti ja paljonko vielä menee?
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

AT5nok kirjoitti:Onko mitään laskelmia, montako neliötä on peltiä mennyt tähän asti ja paljonko vielä menee?

Heittäisin että suoraa peltiä 0.9-3.0mm paksuisena on kulunut jotain pari neliöö ny ainaki. Enää on jälellä nuo takakulmat ja viimeseks sitten liimataan lokarit kiinni jos saadaan jostakin käsiin koriliimaa. Pintaruosteet takapäästä ja ainakin osasta pohjaa ja helmoja puhalletaan vielä hiekalla ja suditaan 2k epoksilla.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ilmamäärämittarista pääsee uskoakseni tuossakin eroon ihan softapäivityksellä, muuttaa ohjauksen ahtopaineen mukaiseksi. Samalla saa sitten tehot sopivaksi, ja säädettyä alavääntöä, jos sille tarvetta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

TT| kirjoitti:Ilmamäärämittarista pääsee uskoakseni tuossakin eroon ihan softapäivityksellä, muuttaa ohjauksen ahtopaineen mukaiseksi. Samalla saa sitten tehot sopivaksi, ja säädettyä alavääntöä, jos sille tarvetta.

Joo näinhän se on. Myyköhän joku pulju valmista chippiä jossa olisi poistettuna tuo ilman että tarvii varsinaisesti teettää sitä?

Tällä laatikolla speciaali ohjelma ois kyllä hyvä että rajoittas alaväännön tosi huonoksi. Noissa ebay chipeissä varmaan nousee nimenomaan alavääntö eniten.

Jos joku täällä osaa tehdä chipin joka toimii pelkän map arvon perusteella niin saa ilmoittautua.

Lähinnä sen määrämittarin iso koko häiritsee. Ajattelin että sais paljon fiksumman asennuksen tehtyä jos sitä ei olisi lainkaan.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://tdituning.fi/ Tuolla ainakin onnistuu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
lukas_pastardo
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2015 23:27

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja lukas_pastardo »

Varoitus: Viestin kuvat sisältävät kilokaupalla paskaa materiaalia.

Kuva
Tämän kuvan äärellä sitä jää pohtimaan elämän tarkoitusta. Tekisi mieli lämmittää käsiä palaneiden kotien tuhkassa. Voi hyvinkin olla, että kun kuu ja aurinko on yhdessä taivaalla niin hinaan Caravelle pihalle esiin ja poltan. Kuka tämmöstä kuvaa? Saati säilyttää.. puhumattakaan siitä, että alkaisi korjaamaan.

Kuva

Paikallisesta rautakaupasta 3 millin peltiä ja joku putken pätkä ja uudet nännit työn alle.

Kuva

Kummastakin tukivarresta oli vuosikymmenien varrella jousilautanen pääasiassa karissut pientareille.

Kuva

Kuva

Lisäksi molemmasta kynkästä piti uusia ulompi puslan pesä. Ja pitihän niitä vähän hitsailla muutenkin.

Kuva

Hiekkapuhalluksen ja epoksin sekoittamisen jälkeen saatiin Pirkanmaallekin valkea joulu.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Aloin miettimään tukivarsien korroosionkestävyyttä ja maantiesuolan fyysistä olemusta niin päädyin vetämään vielä kerroksen kirkaslakkaa tukivarsiin. Luulis välttävän tässä.
lukas_pastardo
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2015 23:27

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja lukas_pastardo »

Toi onkin hyvin oivallettu! Ite oon miettiny, että vois koittaa samaa ton Fiat -projektin pohjaan. Siihen jos jaksas vielä vetää pari kertaa ajokauden aikana esim. Bilteman kovan venevahan päälle, niin uskoisin että on aika hyvä suoja jo. Tottakai säännöllinen pesu on tärkeä tossa.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Niin ja onhan toki kiistattomana etuna ilmanvastuksen pieneneminen, sileämpi pinta on aerodynaamisempi kuin karkea.
lukas_pastardo
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2015 23:27

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja lukas_pastardo »

Kyllä tietysti näinkin on, mutta en pitäisi tukivarsia silti pullonkaulana tässä mallissa, jos ilmanvastusta mietitään. Jotenkin tuo caravellen ulkomuoto viittaisi siihen, ettei tuulitunnelissa olla päästy suunnitteluvaiheessa paljon vierailemaan. Autohan on jokseenkin ns. "kirveellä veistetyn" näköine kantikkaine kulmineen.

Tukivarret sinänsä eivät näytä ilmanvastuksen suhteen kovinkaan pahoilta. Tuossahan on saatettu jopa hakea jonkinlaista pisara muotoa. Totesin tukivarsia putsaillessani että jonkinlainen akanvirta on pyöräyttänyt hiekan ja tomun pääasiassa tukivarren takapinnoille menosuunnasta katsottuna. Ilmiöhän on kaikille farmariautoilijoille tuttu.

Vähän offtopic, mutta tuli tuossa paskalla istuskellessa pohdittua keskinopeuden vaikutusta pohjan kiveniskemistä aiheutuvaan maalipinnan vaurioitumiseen. Eli onko niin että kovemmassa nopeudessa tiesoran hiekkapuhallusvaikutus on voimakkaampi kuin körötellessä. Vai käykö nimenomaan niin että suuremmissa nopeuksissa tiestä irtoavan hiukkasen lentoradan tangentin kulmakerroin pienenee ja näin ollen törmäys alustan rakenteisiin on energialtaan huomattavasti pienempi, koska hiukkasen liike-energia ei kimmokkeessa juurikaan vähene.

Tästä olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoja. Voisi haarukoida tietyn auton pohjan kuntoa aikaisempien kuljettajien ajokäyttäytymisen perusteella.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Oo nyt jo hiljaa :lol:
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Vedetäänpä lovi puukonkahvaan eli tänne koska taas tein yhden paikan Caravelleen.
Vastaa Viestiin