Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Ajaessani 80km/h nelosella, kone kiertää 3000Rpm. Onko kukaan vaihtanut kolmos ja nelosratasta pidemmäksi, jolloin maantiellä ajettaessa kierrokset laskisivat järkevämmiksi. Esim T4 80km/h=2000rpm ja 100km/h =2500rpm. Toki siinä on viisi vaihteinen laatikko ilman maastovaihdetta.
Kestääkö laatikko moisen?
Kestääkö laatikko moisen?
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Otappa yhteyttä YV:llä Vwharrastaja nimimerkillä kirjoittelevaan henkilöön niin saat paljon tietoa KO.hommasta (hinnat, mitä kannattaa tehdä mitä ei jne) Onhan noita liikenteessä jo melko montakin pidemmillä välityksillä ja pidemmän välityksen rattaat on kestävämpiä kuin vakiot.
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
http://www.syncro.ca/tiresize/
Tuosta laskuri, jolla voit ennakkoon vertailla, että miten valittavissa olevat vaihtoehtoiset välitykset vaikuttavat auton kulkuun. Vahvistettuja rattaita on muutamalla eri välityksellä.
Rattaita
Tästä pääset näkemään mitä oman vaihteistosi sisältä löytyy, kunhan tiedät vaihteiston mallin, joka lukee siinä kuskin puolella alaosassa kyljessä.
Taulukko
Kaikissa diesel syncroissa näyttää 16" mallia lukuun ottamatta olevan ainakin taulukon mukaan 0,78 välityksellä oleva 4. vaihde. Sitä saisi siis pudotettua arvoon 0.70. Kolmonen taas tippuisi arvosta 1,23 arvoon 1.08, eli ihan mukavasti tippuisi silläkin kierrokset.
Perävälitykset näyttävät vaihtelevan välillä 5,43/5,83. Noista pidemmällä saa maantienopeuksissa noin 200 rpm pudotettua.
Tuosta laskuri, jolla voit ennakkoon vertailla, että miten valittavissa olevat vaihtoehtoiset välitykset vaikuttavat auton kulkuun. Vahvistettuja rattaita on muutamalla eri välityksellä.
Rattaita
Tästä pääset näkemään mitä oman vaihteistosi sisältä löytyy, kunhan tiedät vaihteiston mallin, joka lukee siinä kuskin puolella alaosassa kyljessä.
Taulukko
Kaikissa diesel syncroissa näyttää 16" mallia lukuun ottamatta olevan ainakin taulukon mukaan 0,78 välityksellä oleva 4. vaihde. Sitä saisi siis pudotettua arvoon 0.70. Kolmonen taas tippuisi arvosta 1,23 arvoon 1.08, eli ihan mukavasti tippuisi silläkin kierrokset.
Perävälitykset näyttävät vaihtelevan välillä 5,43/5,83. Noista pidemmällä saa maantienopeuksissa noin 200 rpm pudotettua.
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Ja helpoin ja halvin keino on vaihtaa isommat renkaat. Tosin kannattaa pitää mielessä että pidemmät välitykset vaatii myös koneesta puhtia. Omissa autoissa huomannut että TDI:lle tuo 5,43 perävälitys, 0,78 nelonen ja 245/75-16 renkaat on erittäin hyvä maantielle, mutta JX:lle sama kombinaatio 5,83 perälläkin tuntuu pitkälle, kolmosella saa vedättää aikalailla loppuun asti että jaksaa nelosella lähteä kiihtymään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Hyvä huomio tuo konetehon tarpeellisuus. Oma autoni on takavetoinen, mutta sanotaan nyt vertailun vuoksi, että tällä hetkellä aika miedosti säädetyllä viritetyllä AAZ:lla ei ole ongelmia, vaikka perävälitys on 4,57, vitonen 0.70 ja renkaat takatuuppariin kohtuullisen kokoiset 215/65R16 (noin 30mm isommat kuin vakiot). Kierrokset pitäisi olla noin 2500@100km/h.
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Dobbeli kulkee nyt (GPS nopeus) 61km/h kulkee 2 vaihteella ja 103km/h kolmos vaihteella 5,43 perillä noilla "pikku" renkailla... ei ole tullut oikeestaan kertaakaa mieleen että hitto kun sais pidemmät välitykset
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Hyviä vinkkejä. Isommat renkaat jo on ja nyt pitää mietiskellä jatkotoimenpiteet.
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Palotölkistä pitäisi kanssa saada paremmin ajoon soveltuva. Nykyisellä 185 R14 rengastuksella huutaa satasen vauhdissa sen verran kovaa, että ei ole suosikki valinta kulkuneuvoksi
Mitä suurempia rengaskokoja on hyvin ja kohtuu hintaan saatavilla? Äkkiseltään rengasonlinea selaamalla otti vain 205 R16 silmään. Tuolla rpm putoaisi satkun vauhdissa 3361 => 2982 1/min.
Mitenkäs muutoskatsastus konttorilla? Mitä papereita haluavat nähdä ja pitääkö nopeusmittarille tehdä jotain?
Mitä suurempia rengaskokoja on hyvin ja kohtuu hintaan saatavilla? Äkkiseltään rengasonlinea selaamalla otti vain 205 R16 silmään. Tuolla rpm putoaisi satkun vauhdissa 3361 => 2982 1/min.
Mitenkäs muutoskatsastus konttorilla? Mitä papereita haluavat nähdä ja pitääkö nopeusmittarille tehdä jotain?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Mittarille käy niin, että kerrankin rupesi näyttämään todellista nopeutta. GPS:mukan nyt pitää tarkalleen kutinsa. Nykyiset renkaat 235/75 R15 ja siis 14" originaalien tilalla.
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
moro.Kokemuksia välityksistä,omassa 225/75 16" bensasyncrolaatikko-1.9td-all terrainit.Matkanopeus n.75km/h ei meteliä konttorissa,kulutus maltillista ajettavuus täys 10.Jaksaa nousta erittäin mäkisillä tieosuuksilla vaivatta,ei juurikaan tarvi pykältää edes jyrkemmissä mäissä.Maastossa ajettaessa erittäin sopiva ryömintänopeus tällä kokoonpanolla,rengas pitää hyvin talvi/kesä olosuhteissa.Noista normidiiselilaatikon välityksistä kokemuksia sen verran että maastossa joutuu kytkimellä luistattamaan aika useasti jos 16"rattaat alla.Tuo maantievälitys varmaan ihan ok noilla 16"+diesel askilla mutta harvoin matkanopeus ylittää tuon 80km/h Eihän näillä kilpaa olisi tarkoitus ajaa,eikä ajonautinto ole kovin kiva kun nopeudet nousee 100km/h ja kulutus yli 10l/100km Itsellä menee nyt n.6-8l/100km löpöä ja lämpöongelmia ei ole ollut kun ajo on maltillista Paitsi viime viikolla kun vajaa vuoden vanha paisuntasäiliö halkesi korkinjuuresta reissuun lähdettyä ja piti käydä kotipihasta hakemas vauhtia ja uusi säiliö
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Paitsi että täytyy...TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Olinkin lisäämässä että oletuksena 205R14 vakiokokona.vesku kirjoitti:Paitsi että täytyy...TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Ymmärränkö rivien välistä oikein, että nuo isot kuviorenkaat huonontavat tölkin ajettavuutta merkittävästi?beretta kirjoitti:moro.Kokemuksia välityksistä,omassa 225/75 16" bensasyncrolaatikko-1.9td-all terrainit.Matkanopeus n.75km/h ei meteliä konttorissa,kulutus maltillista ajettavuus täys 10.Jaksaa nousta erittäin mäkisillä tieosuuksilla vaivatta,ei juurikaan tarvi pykältää edes jyrkemmissä mäissä.Maastossa ajettaessa erittäin sopiva ryömintänopeus tällä kokoonpanolla,rengas pitää hyvin talvi/kesä olosuhteissa.Noista normidiiselilaatikon välityksistä kokemuksia sen verran että maastossa joutuu kytkimellä luistattamaan aika useasti jos 16"rattaat alla.Tuo maantievälitys varmaan ihan ok noilla 16"+diesel askilla mutta harvoin matkanopeus ylittää tuon 80km/h Eihän näillä kilpaa olisi tarkoitus ajaa,eikä ajonautinto ole kovin kiva kun nopeudet nousee 100km/h
Meteliä lukuunottamatta peruspakettiauton 185 R14 renkaalla ei ajomukavuudessa ole valittamista motarilla 120km/h nopeudessa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Ei huononna.Tarkoitan noilla 100km/nopeuksissa alkavaa voimansiirron jyrinöitä sekä muita resoääniä joita alkaa ilmenemään isommilla nopeuksilla suurin osa tekniikasta kun on vielä alkuperäistä perua,tässä tapauksessa n.27vuotta vanhaa.Kaikkea kun ei ole vielä käyty läpi,mm.takalaakerointi alkuperäinen.Omakohtaisesti ainakin säästän tätä omaa kulkinetta josta on paljon enemmän riemua/murhetta tuolla maantiellä ja maastossa kuin pimeässä tallissa remonttikunnossa levällään ympäri vuoden Ajan itse vuoden aikana pitkiä reissuja aika kummallisissa olosuhteissa mm.lapin perukoilla niin haluan myös syncron kestävän,ja rauhallinen ajotapa edesauttaa ihan varmasti
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
TraFi:n oletuksena on 185-14 ja piste (ainakin omalla kohdallani )TT| kirjoitti:Olinkin lisäämässä että oletuksena 205R14 vakiokokona.vesku kirjoitti:Paitsi että täytyy...TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Auto on Coach, joka on tullut 205-14 renkailla maahan, muttakun joku viisas inssi on merkinnyt rengaskooksi 185. Hankin maahantuojalta tyyppikatsastustodistuksen, jossa on kolne kokoa 175, 185 ja 205. Tyyppikatsastustodistus kourassa konttorille peräämään miksi ei ole rekisteriotteessa, vastaus oli:
Tyyppikatsastustodistus koskee mallisarjaa, ei yksittäistä ajoneuvoa. Kuuluuko autoni mallisarjaan? Kyllä kuuluu , mutta todistus ei ole ajoneuvokohtainen. En ymmärrä
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
nimim. Resupekka kirjotti jossain laatikkossa perävälitys on 4.57 ja vitonen 0.70 ylivaihde mistä syncro mallista tommonen laatikko löytyy?, olisi 4veto projekti kuplaan sopivat välitykset
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
Veskun Coach on 2WD, syncroissa vakio renkaana 205R14.vesku kirjoitti:Paitsi että täytyy...
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Tuolta löytyy vaihdelaatikoiden tietojajansix kirjoitti:nimim. Resupekka kirjotti jossain laatikkossa perävälitys on 4.57 ja vitonen 0.70 ylivaihde mistä syncro mallista tommonen laatikko löytyy?, olisi 4veto projekti kuplaan sopivat välitykset
http://vwt3.com/t3-tech/t3-data/t3-gearbox-codes/
Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?
0,70 ei ole missään vakiona vaan on pisin välitys mitä tölkin laatikkoon saa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!