Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Autoihin liittymätön keskustelualue.
Discussion forum for non-vehicle related topics.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Avataanpas tällainen keskustelu :D

Omalla kohdalla se oli ehkä takaraivoon jäänyt juttu -80 luvulta kun olin nuorena miehenä K-kaupassa Kuopiossa töissä. Vein asiakkaille kauppaostoksia ja hain maitoja meijeriltä tuliterällä Tölkki syncrolla, pakettiautomallisella tietysti.
No, vuosia kului paljon välissä ja rakentamista ja kaikkea muuta mahtui elämään. Myös nuoruusvuosina harrastettua moottoripyöräilyä tuli harrastettua mutta samaa kipinää ei enää löytynyt, joten pyörä myytiin pois. Kun rouvalta ei tullut lupaa Proton ostoon :D (yhtä käytiin Jyväskylässä katsomassakin) jostain aivojen sopukoista pompsahti esiin Tölkki!
Kuuklailin netistä neliveto Volkkareita ja sehän johdatti tänne meidän foorumille ja upeitten autojen pariin.

Projektikertomuksia luin paljon ja taisi olla tuo Hanttapulin Maire mikä liekin lopulta roihautti. :D

Ennenkaikkea on mukava seurata ja lukea harrastajien kertomuksia jotka ovat tekijämiehiä ja osaavat tehdä. Itsellä harjoittelua ja näpertelyä mutta jospa sitä vuosien mittaan oppii.

Mistä muilla harrastus on lähtenyt liikenteeseen? :D
Liitteet
Viimeisin tulokas perheessä
Viimeisin tulokas perheessä
image.jpeg (1.85 MiB) Katsottu 21400 kertaa
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kokisin oman "valaistumisen" tapahtuneen 2006 Urhon Ajoissa Ahvenistolla.
Ajojen turva-autona toimi tuollainen takamoottorinen VW-bussi jonka perässä luki Multivan. Taidanpa olla jopa kyydissä tuossa kuvassa.
Aiemmin näihin VW:n laatikko-pakuihin ei ollut tullut tutustuttua lainkaan, mutta tämä vaikutti hyvinkin kähyltä laitteelta!

Kuva

Seuraavana vuonna tuo samainen Multivan oli jälleen Ahvenistolla. Mielenkiintoa tuollaista ajoneuvoa kohtaan ei vähentänyt se seikka
että edellisvuodesta poiketen se piti hauskaa pihinää ja puhinaa ja eteni kuin riivattu... Tällainen pitää saada!
Vähän myöhemmin kävi ilmi, että tuollaisia Multivaneja ihan joka nurkalta löydy ja sen virkeältä kuulostavan saparon koneen laittaminen
tuollaiseen ei ole ihan yksinkertainen juttu...

Noh, kymmenen vuotta myöhemmin hallussa on kuitenkin tuollainen Multivan ja sitä ennen hankittu Caravelle josta tuli varaosa-auto Multsarille.
Niin kuin foorumilla on useasti todettu - kyllä niitä ainakin kaksi pitää olla. ;)
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 666
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Junakeulojen nykyhinnat.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Pakkokeulojen ruosteet ja hyvien hinnat, joita ei Suomesta edes löydy. Tölkit ovat jo ihan hyviä käyttöautoja jos vertaa edellämainittuihin.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Ihan aloitus kuvan mukaisella vempaimella perheessä ajeltiin 90 lopulla. Muutoin erityisiä fläsäreitä tölkeistä ei ole. Jostain syystä se vaan paukahti mieleen ja sillä tiellä ollaan. Tiedä mistä tuollaiset paukahdukset oikein tulee? Kultaisella 90 luvulla minulla oli myös 66 kleinbus, pinkki/musta bajaputkilla :) Siitä ehkä tuo viehtymys pakuihin. Muilta osin on vain sanottava että kovin on edullista ja monikäyttöistä kalustoa. Ja hauskaa :lol:
Nimimerkki: Tölkki nyt ensimmäistä kertaa telakalla paskan käynnistyvyyden takia.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Muutama vuosi takaperin tulin siihen tulokseen, että perheellisellä, asuntolainallisella henkilöllä ei ole varaa ajella autolla, jonka arvo alenee jopa tuhansia vuodessa, vaikka sillä ei edes ajaisi. Niin ajellaan sitten jollain tonnin-parin autoilla, niin kauan kuin kestävät, ja kun ei enää mene leimasta läpi, hankitaan seuraava. Tappiota tulee korkeintaan se ostohinta. Siinä kun olin perheessä jo olleen, ilmaiseksi saadulla -97 hinnat-alkaen-Corsalla ajellut pari vuotta, päätin, että voisin nyt edes hankkia sellaisen auton, joka miellyttää itseäni, ja aloin katsella kaikkea silmää miellyttävää sopivasta hintaluokasta. Kaikenlaista kasariklassikkoa katselin, ja jostain syystä, luultavasti pitkälti läheisen sijainnin takia, tuli ostettua tuo allekirjoituksen Punukka. Viiltävän komea muotoiluhan se, mikä viehätti. :D

No siinähän kävi sitten niin, että pikkuhiljaa hakeuduin foorumeille kun tuli tarvetta tutkia auton asioita, kytkinremppa tuli ajankohtaiseksi aika alussa, ja sitten tuli vielä pikku tapahtuma keskellä risteystä Itäkeskuksessa vetarin pulttien kanssa, joka päättyi siihen, että AT5nok lensi Rovaniemeltä laittamaan uudet pultit. ;) Siinä tuli sitten kasvettua sisään foorumiin ja Punukan sielunelämään, ja kun talvella 2013 Punukka keitti ja poltti kansipahvin, en raaskinut toteuttaa filosofiaani auton hylkäämisestä ja seuraavan tonnin kipon ostamisesta, vaan ajoin Punukan talliin ja aloin korjaamaan. Loppu onkin historiaa, 1-2 tölkkiä on siitä lähtien koko ajan ollut, enemmän ja vähemmän ajossa, ja luultavasti nykyinen ainoa, Punukka, ei tule olemaan viimeinen tölkki jonka omistan.

"Tonnin" filosofiaa toki olen toteuttanut edelleen tölkkiomistuksen aikanakin, tölkkien huollossa olojen aikana on tullut hankittua ja hukattua erinäisiä allen tonnin kulkineita, mutta ei puhuta niistä enempää kun ei ole vielä sopivia konsernilaisia osunut kohdalle siihen käyttöön... :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja topik »

92 vuonna ei enään 6 henkinen perhe mahtunut c kadetti farmariin. Tuli hankittua eka tölkki 9 paikkanen bussi. Jolla meidän perhe kulki 16 vuotta kasvaen siinä matkalla 8 henkilöä käsittäväksi yksiköksi. Tuosta kulkineesta alkoi aika jättään ja tarpeiden muuttuessa vaimolle pienempi auto ja itselle tuo nykyinen paku bussin tilalle.
Eli kesällä tuli 24 vuotta täyteen tölkin omistusta ja koko ajan ollut vuosimallina -85
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lapsuudessa matkustin aluksi muistaakseni -68 Palliksen, sitten -76 DoKan ja lopulta kymmenien Tölkkien kyydissä.
1998 ostin ekan Tölkin, 1.6 TD umpparin ihan käyttöautoksi. Auto on minulla edelleen, tosin kohta vuoden seisonut, kun ei ole kaikilla aikaa ajaa.
2009 ostin ensimmäisen syncro Tölkin, moisesta olen haaveillut niin kauan kuin minulla on ollut ajokortti. Istuin muutaman uuden ja uudehkon 4wd konsernilaisen ohjaamossa ja mietin auton vaihtoa.
Nettiautosta löysin pari sopivaa syncro Tölkkiä, joista toinen päätyi minulle ja haaveet uudesta 4wd vagineesta karisi.
Kyytiin olisi tietysti kiva saada koko perhe, joten pitkällisen etsimisen jälkeen kokoelmaan tuli -04 3+3 paikkainen syncro Doka, joka odottaa paria pellin palaa ja jarrujen läpikäymistä / tarkastusta. Olisipa joskus aikaa...
Matkan varrella on tullut haalittua varaosa-autoiksikin 1,5 takatuupparia ja kolme syncroa.
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Portu »

Sattuman kautta vanhojen ilmajäähyjen jälkeen tuli westy tarjolle ja pariviikkoa mietittyäni ostin pois. Muutama vuosi näiden kanssa pelattu ja neljän purkuauton purettuani mietin uusia tuulia taas. Voi silti olla että tölkkeily jatkuukin, kun ei niissä vikaakaan ole :) . Kuitenkin kiinnostus tölkkeihin tuli juurikin junisten ja pallojen hintalaadun perusteella. Suolöytöjä ei jaksa parsia kasaan, kun on parempaakin tekemistä..
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Lapsuudessa naapurissa oli ajoittain työpaikan auto Syncro Caravelle pihalla ja siitä se innostus varmaan lähti. T3 Syncrosta tietoa kaivaessa tuli esiin heikko moottori ja tietyt voimansiirron ongelmat, joten oman hankkiminen ei edennyt. Varusmiehenä pääsin sattumalta ajamaan 16" Dokalla, jossa ei lukot pelannut eikä etupää vetänyt. Lopulta sain sen kuitenkin ajettua pois hiekkakuopalta jumista, JX melkein keitti jo siinäkin. Erinäisten kupla-golf ja bmw seikkailujen jälkeen hankin T4 joka on edelleenkin, tainnut olla huolettomin auto. Sitten jotenkin myöhännäisherännäisenä tajusin että 16" syncroja on huutokaupoissa. Sieltä tarttui sitten ensimmäinen oma 16" Caravelle matkaan ja sillä tiellä ollaan. Oppirahoja on tullut makseltua matkan varrella, mutta hauskaa pääasiassa ollut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 99
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Joskus viime vuosikymmenen loppupuolella kaverini kertoi hommanneensa T3-Syncro-bussin harrastevehkeeksi. Minä siihen mesoamaan, että siinä sitä on yksi ankeimpia ja epäseksikkäimpiä autoja mitä on koskaan tehty! Sitten tutustuin ko. autoon tarkemmin. Hetken päästä oli itsellä takatuuppari umpipaku kakkosautona. Sitten tuli yksi varaosa-auto pihaan ja nyt käyttöharrasteautona on -81 DoKa.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Omaan vastaavantyyppisen sairaskertomuksen kuin AT5nok; lapsuudessa koettu voimakas altistuminen Volkswagenin T1, T2 ja T3 -malleille on johtanut sairastumiseen. Edelläluetun perusteella olen tartuttanut syndrooman eteenpäin, joko suoraan tai välillisesti, useammalle harrastajalle. Pahoittelen tapahtunutta.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Caravellix kirjoitti:Omaan vastaavantyyppisen sairaskertomuksen kuin AT5nok; lapsuudessa koettu voimakas altistuminen Volkswagenin T1, T2 ja T3 -malleille on johtanut sairastumiseen.
Onneksi emme ole ainoita :lol: :lol: :lol:
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja selvesa »

AT5nok kirjoitti:
Caravellix kirjoitti:Omaan vastaavantyyppisen sairaskertomuksen kuin AT5nok; lapsuudessa koettu voimakas altistuminen Volkswagenin T1, T2 ja T3 -malleille on johtanut sairastumiseen.
Onneksi emme ole ainoita :lol: :lol: :lol:
juu ette ole eli samat pätee täälläkin taudin kuvaan :lol: :lol: 8-) .... isän juniksesta kaikki alkoi
omg35
omg35
omg_35_oranssi.JPG (65.8 KiB) Katsottu 20869 kertaa
, tuon kyydissä tuli reissattua pohjolaa ristiin rastiin ... kuplan aikoihin ollut vielä isän silmäkulmassa pilkkeenä ;)

ja tässä isän ensimmäinen tölkki
isn_valkoinen_tlkki.jpg
isn_valkoinen_tlkki.jpg (72.61 KiB) Katsottu 20768 kertaa
ja sitten itse joskus särmänä ja siloposkisena ja ensimmäinen oma tölkki(vuosi 1993), huomatkaa kromi mangelssit,samban tahdissa tehdyt, vatkasi niin mukavasti :D
WP_20161105_10_53_43_Pro 1.jpg
WP_20161105_10_53_43_Pro 1.jpg (483.94 KiB) Katsottu 20768 kertaa
varmaankin oiskohan pyssykylän asemalle lähdössä, siis tutka ;)

perhepotrettia kotosalta, isän viimeinen tölkki tuo CL for Centleman malli aidan takana
WP_20161105_11_59_00_Pro.jpg
WP_20161105_11_59_00_Pro.jpg (395.95 KiB) Katsottu 20768 kertaa
Viimeksi muokannut selvesa, 05.11.2016 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
KMT
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 18.05.2016 10:44

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja KMT »

Kaikki VW jolla mootori takana kiinnostaa, ja olin merkkikorjaamolla töissä 2,5 vuotta 80-luvun alussa.
juuke
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 17.07.2016 12:34
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja juuke »

norjanreissulla tuli nähtyä pari tölkkiä ja se oli niin sanottua hulluutta ensisilmäyksellä :D
Reissusta palattua sain vihiä kahdesta caravelle syncrosta jotka oli jäämässä "eläkeelle" eräästä metallifirmasta ja muuta siihen ei tarvittu :D
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kerran erehdyin ostamaan kahella sataa takatuupparin, siltä tieltä ei ole ollut paluuta..
Hulluna tölökkeihin.
Soupy
Vasta alkaja
Viestit: 3
Liittynyt: 17.04.2017 05:51

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Soupy »

Aikanaan 90-luvulla tuli bongattua lukemattomia erilaisia retkeilyvarusteisia tölkkejä leirintäalueilla Euroopassa. Joku niissä edelleen vaan viehättää...
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja miksi »

Tölkki innostus juontaa jostain 80 luvun puolelta, en muista tarkkaan mistä. Monia merkkejä rakennelleena tuli saksalainen logiikka tutuiks ja varmaan 20 vuoden jälkeen jatkoin nyt 2017 taas autojen harrastamista. T4sia on pihassa muutama ja kaverille manasin ääneen ettei tullut aikoinaan huolittua vaihtokaupassa paku tölkkiä, nyt vois olla sen kanssa aikaa touhuta.
Hieman ennen joulua kaveri soitti ja vinkkas syncro tölkistä josta tehtiinkin kaupat näkemättä. Yleensä ne on olleet parhaita kauppoja, mä kun en uusista laitteista välitä ja jos koeajan jonkun niin se jää kauppaan.
Vikaakin oli heti kättelyssä tiedossa, takapyörän laakeri oli loppu. Katsoin kuvan ja keräilin kasan työkaluja matkaan, eikun vaihtamaan. Ulkonahan se tehtiin ja puutteellisten työkalujen kanssa vielä tukivarren välistä askarreltuna.

Ikkunapaku ilman väliseinää ja erillispenkeillä 2henkilöö.

Jossain välissä voin kirjotella tästä nirppanokasta tarinaakin.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Mikä sai kiinnostumaan Tölkeistä?

Viesti Kirjoittaja Erola »

Oon ite aika myöhäisherännäistä sorttia, kun näyttää täällä väki olevan kaheksankyt luvulta saakka olleen kiinnostunu tölkeistä... Muutamia vuosia siitä nyt taitaa olla kun heräsin. Ehkä jopa noin 5-10 vuotta. Näin kuvan jostain matalasta tölkistä. Yksinkertasesti tykästyin vaan! :lol: Auto ei vielä sillon ollut mikään nähtävyys (onko oikein vieläkään) ja niitä oli paljon enemmän liikkeellä kuin nykyisin, joten ajattelin että jos nyt tuollaisen halvalla ostaisi ja hyvänä pitäisi, saattaisi olla käsissä vähän ajan päästä aikamoinen kultakimpale :D Noh, vuosia vieri ja tilan- sekä rahanpuutteen vuoksi en saanu aikaseksi hankkia tölkkiä itelleni, kunnes nyt sitten viime kesänä kaikki palaset ikäänkuin loksahtivat paikoilleen!! Hankkiuduin eroon silloisesta kivireestä (Polosta) ja sijoitin siitä saamani rahat tölkkiin!

Sepä onkin ollut (rahan)menoa siitä lähtiin! :lol: Ei siinä, mukavahan näitä on harrastaa!
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Vastaa Viestiin