VW T3 Caravelle CL 1.6 TD vm 1989.
Katsastuksessa todettiin että oikea takapyörä laahaa. Leima tuli, katsastusmies kuitenkin kehotti hoitamaan kuntoon. Samalla huomautti oikean vetonivelen revenneestä suojakumista.
Vein sitten auton korjaamoon jossa vaihdettiin koko vetonivel mutta sanottiin että pyörän laahaamista ei havaittu. Nyt kuitenkin tilanne on pahentunut koska pyörä päästää ääntä ajossa (ulisee) ja kuumenee niin että ihan haiseekin pahalle. Hämmentää se, että korjaamolla pyörä ei heidän mukaansa laahannut.
Eikös tämä vika nyt ole siellä rumpujarrussa? Onko kokemuksia vastaavasta, mikä siellä on hajalla, mitä kaikkea on pitänyt uusia?
Onko Turun seudulla jotain T3 eksperttiä? Tai ylipäänsä etelä-Suomessa? Oma aika ei nyt ikävä kyllä riitä harrasteluun joten johonkin tuo pitäisi viedä hellään käsittelyyn. Tai vaihtoehtoisesti jos joku tölkkifoorumilainen haluaa ostaa ton minulta pois kuleksimasta niin voin myydä asevelihintaan .
Kiitos jo etukäteen kommenteista!
Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Ei ole mahdollista että korjaamo ei tajua jos jarru laahaa! Vaihda korjaamoa! Ei ole iso juttu vaikka joutuisi vaihtamaan kaikki sisuskalut. Toimenpide ei vaadi erityistä T3 osaamista, koska jarru on lähes samanlainen kaikissa rumpujarrullisissa autoissa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Joo kyllä jarrun laahaamisen huomaa taatusti jos ottaa autosta nurkan ylös. Takajarruhomma on tosiaan simppeli operaatio kuten jo mainittiinkin eikä osatkaan mahdottomia maksa. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri? Kun pyörä on ilmassa ja sitä pyörittelee eikä jarru ahdista, niin laakeri voi olla hyvinkin loppu vaikka se ei käsin pyöritellessä ääntä pitäisikään.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Pyöriikö rengas vapaasti ylösnostettuna?
Onko sivusuunnassa klappia?
Jarrussa on "automaattinen säätö", jota pääsee itsekkin säätämään jarrukilvessä olevasta reiästä esim ruuvarilla.
Turun suunnalla vaikuttaa nimimerkki DMN, koita vaikka YV:llä vihjaista, jos hän ei ole huomannut tätä.
Onko sivusuunnassa klappia?
Jarrussa on "automaattinen säätö", jota pääsee itsekkin säätämään jarrukilvessä olevasta reiästä esim ruuvarilla.
Turun suunnalla vaikuttaa nimimerkki DMN, koita vaikka YV:llä vihjaista, jos hän ei ole huomannut tätä.
Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Oireet viittaisi kyllä pyöränlaakeriin, joten korjaamolla rengas ilmassa on voinutkin pyöriä vapaasti, ja hetki sen jälkeenkin. Sitten ajossa klonksahtaa taas vinoon ja kengät ottaa rumpuun. Siellä voi tuon seurauksena olla napakin väljä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Takapyörä laahaa, jarru sökö?
Laakeria minäkin veikkaisin, koska kerran vuodessa säädän Tölkin takajarrujen kengät kiinni rumpuihin. Koskaan en ole kuullut että säätö olisi ollut ylitehokas.
Rengas irti maasta ja kokeilemaan paljonko se heiluu
Rengas irti maasta ja kokeilemaan paljonko se heiluu