Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Holy smoke. Oli pakko liittyä kanssalaisten seuraan, kun tuli hankittua tuo Jarken entinen punainen bussi. :roll: Ja on joo totta, että tämä(kin) harrastuskohde vie mennessään. Kauhee rakenteluinto on iskenyt ja syncrojakin on mietitty, että sellainenkin on saatava, kunhan finanssipuoli saadaan kuntoon. :D
Mutta joo, kunhan tässä saadaan ajokausi lopuilleen, niin pitää laittaa tölkki telakalle ja remonttiin. Monenlaisia ajatuksia asian suhteen on liikkunut, mutta käyttöystävällisyys ja käytännöllisyys eli siis tuskaton käyttöpeli. Jonkinlaisia parannuksia oman mielen rauhoittamiseksi olisi tehtävä ja etenkin sisustan muuttamista oman mielen mukaiseksi.

Tehtävälistalla olisi
1.Turbon paluulinjan uusiminen. Purattaa turbon irti, kun paluulinjan laipan toinen pultti on katkennut turboon. Koitin sitä paikata poppaskonstilla, mutta nyt se vuotaa edelleen ja ihan solkenaan. Koko ajan on kytättävä tikkua, ku se hölvää öljyä perään ja maahan ja ilmaan..

2.Säädöt kohdalleen. Virhe, mitä ei pitäis tehdä eli toimivaa mennä korjaamaan tai muuttamaan, jos ei oo satavarma mitä tekee. Jumaliste. Se alipainekello vai mikä sen virallinen nimi onkaan, mistä menee tanko turbolle. Jotain minä kiireessä ja tuskassa sekoilin ja en mitannut/merkannut sitä tarpeeksi hyvin, kun tein sille uuden korvakkeen. Miksi? No siksi, kun muutin huonoteiselle maatilalle ja ei tarvii olla ku muutama risu poikittain, niin kumiletku lähtee kellon päästä taivaan tuuliin. Jouduin tekee korvakkeen uusiksi, kun käänsin kelloa 90 astetta ja vivun säädöt katosi siinä samalla. Nyt säätö on tapissaan, eikä asetukset ole oikee kohdallaan siitä mitä ne oli. Pitää paikallisten turbovelhojen kanssa sitä ihmetellä lisää.

3.Samalla, kun purkaa turbon pois, niin vähä katella ahtoputkia. Yhdellä moottoritieposotuksella lossahti yks lemmari irti, kun ahtoletku pääsi pullahtamaan pois, kun ei ole putkissa niitä rymppäyksiä päissä. Myös oli mielessä, et heivais akun jonnekin muualle ja sais vesivälijäähyn ehkä syvemmälle ja sitä kautta sen moottorikopan hervottoman pahkan pois. Toisaalta taas mihin sen akun sitten mahduttaa, viehän se tilaa jostain muualta sit. Toisaalta myös "hupiakulle" voisi olla tarvis.

4.Koritöitä. Olen jo voidellut kavereita talkoisiin. Eli hiekkapuhallusbileet, peltien vaihtoa ja ympärimaalaus. Kattoluukun poistoa ja sen semmoista hipistelyä.

5.Kaikista ehkä kivoin vaihe eli sisustan rakentamista. Istuinpaikkojen vähennystä, jotta saa parempaa säilytys/kaappitilaa. Sänkylaverisysteemin aivottelua kevyempirakenteiseksi ja toimivammaksi. Tokihan toimiihan nykyinenkin täysin, mutta makunsa kullakin.

+monia pikku juttuja ja hipistelyitä. Tuli hankittua jo Mersun alta Mim-aluvanteet 7x15" ja yhdet Passatin levipellit, kun halvalla sain. Vaatimattomat tynnyrit kokoa 8,5 ja 10,5x15" :shock: .Tiedä sitten tuleeko ne koskaan tohon alle. Tosin nykyisissä Mersun 16" hunajakennoissa ole mitään vikaa, päinvastoin. Ne on niin old schoolit, et sopii ku nenä päähän ton alle etenkin noilla korkeilla gummeilla. Jotain vanhennusjuttuja on mielessä, puskurinvaihtoa ainakin ja jotain ultimaalista kattotelinepelleilyä.

Lähiviikkoina on varmasti vielä hiljaista rakentelun osalta töiden takia, mut sen jälkeen kyl sormet syyhyää jo tallin puolelle.
Liitteet
IJ9R7513b_1.jpg
IJ9R7513b_1.jpg (157.11 KiB) Katsottu 13385 kertaa
Viimeksi muokannut donhammart, 12.03.2017 01:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa foorumille. Saadaan vihdoinkin esittely autosta :D
Tekniikkapuoli onkin käyty täällä läpi kohtalaisen perusteellisesti, mutta muu auto on tainnut jäädä vain jokaisen oman perehtymisen varaan.
Kerran olen tuon kyydissä matkustanut kotiin, kun oma jäi reissusta verstaalle.

Veikkaan että siitä turbon kellon säädön asetuksista kannattaa konsultoida itse mestaria, siis Jarkea joka on sen kertaalleen jo pähkäillyt toimivaksi.

Tölkit ovat 99% varmuudella laumasieluja, eivät viihdy yksin. Ennemmin tai myöhemmin niille on tapana ilmestyä seuraa.
Hintakehitystä kun katselee, niin mitä kauemmin odottaa sopivaa syncroa, sen enemmän siitä joutuu maksamaan.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onpas mainiota että tämä päätyi omistajalle, joka jatkaa hyvää kehitystä! Erilaisista sisustoista onkin täällä jo muutama esimerkki. Tuo oma nykyinen versio on osottautunut toimivaksi pidempäänkin asuttaessa. Täyslevee takapenkki, josta saa sängyn ja 3 mahtuu matkustamaan. Sen ja etupenkkien väli tyhjää, johon saa jääkaapin, koiranhäkin, pari kuutioo polttopuita tai mitä sattuukaan kuskaamaan. WC löysi paikkansa etupenkkien välistä, ja sille kun rakensi sopivat kuoret, niin toimii apupöytänä ja minä milloinkin. Apparin penkki kun kääntyy vielä, niin saa hyvää lisätilaa siitäkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Joo, kyllä mä olen huomannut niiden laumasieluisuuden. Tommoinen syncro dokakin olis kova peli, mut katotaanhan nyt. :roll: mut jos nyt perehtyis tähän ensin. Kunnon reissuautoa olen aina kaipaillut, mikä olis myös ajettava. Siihen hommaan ollu jo w123 farkku Mersuja, pari Patrollia, Land cruiseria jne., mut tällä parin kk:den kokemuksella tää tölkki on kyl pitkää aikaa paras valinta. Linjakas muotoilu, varma tekniikkapuoli, ei turhia sähköhimmeleitä, jne. Mitä mä turhaan perustelen, ku kaikki täällä on varmaa samaa mieltä (samassa veneessä).

Kattelin tuossa, et Hot Carsilla olis tölkkien varaosapeltejä aika edukkaaseen hintaan. Onko kellään tietoa niiden laadusta tai vaikka vaihtoehtoista paikkaa, mistä niitä tilata. Aatoksissa oli kaikki kaaret, kynnyskotelot voi tehdä itekin, mut jos hinta/laatusuhde on kohdallaan, nii ei maksa vaivaa tehdä. Apparin etuovessa on ollu syvä rantu ja takapeltiin vois tehdä jonkun hipistelyn sille ilmanvaihtoaukolle. Olis kiva porata reikäsahalla ehjään peräpeltiin hippiaatoksella eri kokoisia reikiä, mut toisaalta, jos joku säleikkö olis irroitettava, niin se helpottaisi mahdollisia remontteja, jos niitä tulee.

Täytyy joo pistää Jarkelle viestiä noista säädöistä. Siinä säätöleikissä pakopainemittarikin rupes sekoilee ja pätkii. Luulin, et siitä tuli valmista tavaraa, mut sit se viikon perästä alkoikin taas pelittää.

Mitään muuta siitä ei ole tainnut levitä paitsi töötti. Jumankeuta, ku kävin ajelee jossai hiekkamontulla kuvailee vanhoja koneita, niin alkoi yks kaks rattiakseli hitsaamaan ja savu vaan nousi ratin alta. Töötti huuti kuin sikaa olis tapettu. Siitä sit purki ratin irti ja ne haitat sieltä pois välistä ja rojut kiinni. Sekin pitää nyt sit laittaa paremmalla ajalla kuntoon.

Ja suuri syy just tän ostamiseen oli valmis hyväkulkuinen tekniikka. Itse en ole niin tekniikkaihminen. Peltiä ja sisustaa tykkään enemmän aivotella, mutta ohjatusti osaa koneellekin ehkä jotain tehdä. Eli just hyvä "aihio" omaan käyttöön. Vauhtia antoi myös muuttunut status sinkuksi ja kova polte päästä just niille omille retkille, missä voi yöpyä missä huvittaa, eikä siinä fiinissä hotellissa samppanjalasi kädessä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vastaava rattiakseli episodi mulla ollut "ralliratin" kanssa. Ensiapuna auttoi kun täysillä rykäisi rattia ylös täydellä voimalla, korjauksena sitten spaceri ratin alle.
< 15kWh/100km
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Onko muuten kellään tullut mieleen / nähnyt kuvaa tai ylipäätään modanneen lavatölkin peräpellin huoltoluukkua umpimalliin? Lähinna huoltoystävällisyyden nimissä. Tai tietoa, että eroaako noi peräpellit "sisäpuolelta" toisistaan ja jos näin, niin miten? Esim. Onko siellä jotain kantavia rakenteita, mitkä lavassa on taas toteutettu toisin?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja dmn »

Lavamalleissa se lavan taso on n. 15cm korkeamalla kuin koppimallin takaosan lattia...
< 15kWh/100km
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Niin joo. Niinhän se näyttikin, et umpimallin peräluukku ulottuu pidemmälle.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Hemmetin laumasielut. Taisin juuri adoptoida erähenkisen isoveljen tuolle vaihtihirmulle.. :shock:
IMG_20160916_171037_146.jpg
IMG_20160916_171037_146.jpg (405.88 KiB) Katsottu 13109 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eihän se väärin ole! :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kolmatta odotellessa :D
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Itse asiassa... :roll: Sovin kaupat yhdestä bensa takavedosta, mikä voisi olla oikeasti olla varaosapeli ja minkä viittii pistää lihoiksi.

Syncroon on jo kateltu maastokumeja enne ku auto on edes tontilla. Jotkut 31/10,5-15" enintään. Vähä pienemmätkin riittäis. Kaverilla olis 2kpl 245/75-16" Daytoneita, mut mistäs hemmetistä löytäis niille kaverit...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla olisi tiedossa edullisesti 2 kpl uusia 205/80R16 Insa Turboja, jos matalammat ja kapeammat kelpaavat.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Jaa. Kyllä nekin vois kiinnostaa ehkä, mut asia ei etene yhtään enempää, ku niitäkin on vain 2 kpl.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minulla olisi yksi 245/75-16 BFG AT :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Kyllä on nyt renkaat tiukassa :roll: sekin käy toki, vaikka sit varapyöräksi.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Kaupat sovittu Insa sahara 2:sta, kokoa 215/75-15".
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

TT| kirjoitti:Minulla olisi yksi 245/75-16 BFG AT :D
Kyllä minä tuon yhden voisin vaikka lunastaa, jos ei ole hinnankiroissa. Yritän ainakin kerätä luuni ja tölkin Espooseen 8.pvä.
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Turbo nostettu tänään pöydälle ja koitetaan saada katkennut pultti pois huomenna..
IMG_20160926_184938_277.jpg
IMG_20160926_184938_277.jpg (956.96 KiB) Katsottu 12508 kertaa
IMG_20160926_184808_233.jpg
IMG_20160926_184808_233.jpg (452.9 KiB) Katsottu 12508 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ x2

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eiköhän tuo parin mutterin hitsaamisella irtoa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin