Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
leposima
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 04.02.2014 13:49

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja leposima »

hege kirjoitti: Vanhemmat tölkit on erilaisia, eikä niiden vaihdekepeistä ole mulla kokemusta.
Oiskon muilla kokemuksia varhaistölkin (mulla vm 83 1.9 5v) vaihteensiirtimestä ?

Kaaviota ei tunnu kepissä ollenkaan ja keppi tuntuu kuin kuivahtavassa ollutta betonia vispais jollain kepakolla. Vaihteet menee kuitenkin päälle, jos löytää oikeeen kohdan vaihteelle vaan.. sama auton käydessä tai sammuneena, ja kytkinpoljin ei vaikuta asiaan.

Vaihteensiirtimessä siis toivottavasti jotain häikkää, oisko viisaamilla neuvoja ennen kuin rupeen ite häsläämään tuon parissa ?
Avatar
Broadspeed
AktiVWisti
Viestit: 297
Liittynyt: 27.03.2013 09:54
Paikkakunta: Masku

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Täällä olis kanssa yks potilas. Nyt kun 130tkm lähenee, niin ykkönen menee välillä vaan pakkilukon kautta silmään, muuten ei älyttömästi väljää ole. Uskaltaiskohan tuota vaihteensiirrin-tankoa "pyöräyttää" hiukan klemmariliitoksesta :roll:
T5 4Motion -08
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Broadspeed kirjoitti:Täällä olis kanssa yks potilas. Nyt kun 130tkm lähenee, niin ykkönen menee välillä vaan pakkilukon kautta silmään, muuten ei älyttömästi väljää ole. Uskaltaiskohan tuota vaihteensiirrin-tankoa "pyöräyttää" hiukan klemmariliitoksesta :roll:
Merkkaa nykyinen asento ja siirrä.
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja topik »

Pientä säätöä kepin asentoon saa, kun liikuttaa sitä liuku kiinnitystä joka on vaihteiston kyljessä. Ruuvit löysälle ja väljät pois vaihteistoon päin tai ulospäin, tämä vaikuttaa kepin sivuttais asentoon.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja TT| »


Tällaisen ohjevideon löysin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Olipas hyvä video! Kiitos!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Oliko kellään tietoa miten toi putki sokka (edellisen sivun osa 42) kuuluu ottaa pois tuolta vaihdelaatikon pään piipusta jos haluaisi vaikka piipun vaihtaa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Lyömällä piipun sisältä se pois, on läpireikä vaikka kaiken rasvakerrostuman alta sitä ei heti hoksaa..
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja se muovi korkki sielä pohjalla on miten kiinni?
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Sokan voi lyödä kumpaan suuntaan vaan, jos lyöt sen sinne piipun sisään, niin muovikuppi tulee edellä.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla on muuten kahden mittasia piippuja onko noi vaihtokelposia vai pitääkö jotain muutakin vaihtaa jos piipun koko muuttuu?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sain piipun vaihdettua ja laitoin pitemmän piipun. Piippuja ja kiinitys rautoja löytyi todellakin kahta sorttia arvailin hetken ja sain kepintoimimaan halutulla tavalla vieläkään en tiedäa miksi noita on niin montaa eri sorttia, mutta sain homman pelaamaa. Lisäksi noita tankojakin näytti olevan enemmän erillaisia. Olisiko jossain boxereissa eri tankoja vai mistä johtuu. Romu kopista noita killkeitä on tullut joten voi olla vaikka minkä osia.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Bensa ja diesel on erilainen ja takavedoissa on 4 ja 5 vaihteisessa erilaiset, että onhan nuita vaihtoehtoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tölkkiylidiplomi-insinöörimme kertoi myös, että marmoritiskillä on myyty piippua, joka on tarkoitettu kuluneelle pallolle, eli ei sovi uuden pallon kanssa.
Vastaa Viestiin