Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

image.jpeg
image.jpeg (1.24 MiB) Katsottu 16548 kertaa
Kivasti joustotilaa ;)

Iltalehteä mukaillen; kuvituskuva, ei liity varsinaiseen asiaan :lol:

Muuten kuin että kyseessä "sisäänajokumit" kun ei muuten mahdu tallin ovesta sisään. Onneksi edes vanteet ovat vähän tyyliin sopivan :mrgreen:
Viimeksi muokannut OPT316, 06.03.2016 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Voe hyvä tavaton!! :D
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Mistäs löytyisi syncron etuiskareiden jatkot, siis siihen mäntään/varteen kierrettävät? Vai meneekö hitsuu hommiksi ja joutuu jatkaa alapäätä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Heti ei tule mieleen mitään paikkaa, josta nyt saisit valmiina sopivan mittaiset.
Joku sorvari sellaiset voisi ehkä tehdä mittojen mukaan.
Yksi vaihtoehto on, ottaa rikkinäisestä syncron iskarin yläpäästä pätkä, siihen reikä ja kierre sisään.
heiki
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 05.02.2014 13:17

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja heiki »

Tänään pääsin testaamaan uutta citymaasturi-rengastusta. Tiesin että ollaan lähellä, mutta tilaa ei tosiaan jää paria milliä enempää.
Uskaltaakohan noin pienellä välyksellä mennä, onko riskiä että rengas jossain tilanteessa ottaisi kiinni tukivarteen?

Vanne 8x18 ET25
Rengas 255/55
Liitteet
2016-03-29-1370.jpg
2016-03-29-1370.jpg (719.14 KiB) Katsottu 16281 kertaa
2016-03-29-1369.jpg
2016-03-29-1369.jpg (490.19 KiB) Katsottu 16281 kertaa
2016-03-29-1367.jpg
2016-03-29-1367.jpg (775.53 KiB) Katsottu 16281 kertaa
2016-03-29-1364.jpg
2016-03-29-1364.jpg (1.13 MiB) Katsottu 16281 kertaa
2016-03-29-1362.jpg
2016-03-29-1362.jpg (596.38 KiB) Katsottu 16281 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Molempia ahtaita kohtia voit hioa vähän, mutta kyllä se rengaskin tilansa tekee ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
heiki
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 05.02.2014 13:17

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja heiki »

No nyt on vähintään ~5mm väliä, mahtunee pyörimään.

Autoa on korotettu 40-50mm.
Käytin auton jo talvirengastuksella (235/75R15) pyöränsuuntauksessa, mutta auto kampeaa myös niillä, kuten näillä kesärenkaillakin vasemmalle.
Osaisiko joku tulkita raporttia, eli onko tässä kaikki mahdolliset säädöt tehty?

Jos on, mitä tulisi tehdä, jotta saisin tämän kulkemaan taas suoraan?
Liitteet
pyöränsuuntausraportti.PNG
pyöränsuuntausraportti.PNG (329.96 KiB) Katsottu 16121 kertaa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Oikean puolen Caster on poskellaan ainakin reilusti positiiviseen suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä etää tämänpuolen rengas dominoi koska sen asento vaikuttaa enemmän kulkuun on hyvin oletettavaa että puoltaa. Jos arvot olisivat samat mutta noin paljon pielessä olisi ohjaus vain raskas. Korjaus toimenpide jos en väärin muista niin pitkittäistankoon lisää pituutta. Avaa pitkittäistangon molempia muttereita niin rengas siirtyy taaksepäin ja caster pienenee.
Oikean puolen etuCamber on myös pielessä säädetään ylätukivarren sisäpään prikoista/pultista jollon tukivarsi liikkuu sisään ulos, sinun tapauksessa haluat sen ulos.
Vasen taka Camber on myös pielessä eli taka tukivarsi säädetään olli reijistä ulempi säätää camberin ja sisempi aurauksen.
Tässä tapauksessa ulompi alas niin korjaantuu.
Jos säätö loppuu kesken on korissa, tukivarsissa, palloissa tai puslissa jotain outoa (kulumaa kolarivaurioita väljää). Jos pääset lähelle kun säätö loppu ja et löydä vikaa tee säädöstä symmetrinen eli yhtä paljon pieleen myös toisella puolella, tällöin ainakin pitäs käyttäytyä symmetrisesti.

Eli ennen kuin säädät, varmista että kaikki jousituksen osat ovat ehjiä. Eli tukivarret ja runko näyttää ainakin silmämääräisesti ehjiltä ja pallot ja puslat ei ole väljiä. Koska kuluneet osat päästävät pyörän kulmat liikkumaan ja säätöarvot elävät sen mukaan. Toiseksi jos kaikki osat ovat ehjiä ja korjauksia on tehnyt järkevä ihminen niiden ei pitäisi yks kaks mennä pieleen. Eli jos pielessä kuluma tai kolari tulee ensimmäisenä mieleen, virheelinen asennus on myös mahdollinen esim ei tarkisteta säätöjä osia vaihdettaessa vaan ruuvataan ne vain sinne päin.

Myös yksi asia mikä kannattaa tarkistaa on että jarrut ei laahaa, varsinkin edessä se voi aiheuttaa puoltamista.
Viimeksi muokannut Osku, 21.04.2016 16:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Myöskin se että miten etupäätä on korotettu, jos ei ole yläpallojen spacereitä niin voi olla ettei säädöt riitä. Tosin sillon ne olisi molemmat puolet pielessä (ehkä).
Joten säätämällä nuo mitatut edes sinne päin niin pitäisi jo korjautua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
heiki
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 05.02.2014 13:17

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja heiki »

Kiitos kattavasta selvityksestä.
Kävin siis säädättämässä kulmat, eivätkä tuota paremmaksi saaneet laitettua. Oikean puolen tukivartta oli säädetty n. 1cm ulommas, kierrettä on näkyvissä nyt n. 3cm. Lieköhän siellä miten pajon varaa (pohjapanssari estää näkyvyyden)?

Vaihdoin tähän uudet iskarit, jolloin samalla asensin korotuspalat jousten päälle sekä pallonivelten korotuspalat. Näiden jälkeen ohjaus alkoi puoltamaan.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Oletko nyt tarkistanut että korotus palat ja muut osat jotka oli irti on asenettu molemmin puolin samoin, että ei vaan ois jotain menny väärin esimerkiksi että takana on yhtä monta lätkää molemin puolin jousia jne. koska jos se tuli korjailujen jälkeen niin jotenkin luulis etä se korottamalla olis edelleen symetriseksi saatavissa kuten ennen, jos muutos osat on oikean laiset ja oikein asenettu (voihan se olla että korotus osat vie säädöt niin ääri rajoille että siinä menee pieleen mutta jos näin on ne pitäs pystyä saada symetrisesti pieleen. Mieti mihin kaikkeen olet koskenut ja tarkista että ovat samoin molemmin puolin.

Kyllä toi sun ongelma kuulostaa aika mysteeriltä, joten pari haku ammuntaa vielä eli pyörittele etu renkaita auto ylhäällä ja varmista että jarrut, laakerit tai vetarit ei jarruta toista eturengasta toista enemmän, jos näin on voi myös vetää. Hyvä olis jos tukisit etupään tukivarsista niin on suurinpiirtein siin missä kuormitettuna, varsinkin vetareiden osalta ovat sillä työ alueella missä käytössäkin. Tosin voit kokeilla tätä ainakin jollain tasolla myös niin että löydät tasasen parkki paikan ja peruutat ja ajat eteen ja katsot kampeeko rattia eri suuntiin, jos jaruttelee edestä niin pitäs ratin vetää eri suuntiin eteen ja taakse ajaessa ainakin jos ero puolin välillä isompi niin pitäis löytyä. Takapään ei pitäis vaikuttaa asiaan vaikka sielä heittoa olisikin aika paljon.

Viimeinen tarkistus jos mikään muu ei auta on että punnitset vielä nurkat eli auto vaaka joka nurkan alle ja katsot että jouset molemilla puolilla yhtä jäykät että ei ole jostain syystä ristiin jäykkä, yleensä tämä johtuu huonolaatuisista tai katkenneista jousita kolari vaurioist tai väärin kasatuista osista, mutta ainakin selviäisi onko kuorma sama. koska ei autossa pitäis enää paljon muuta olla mikä päätä kulku suunnan kuin se minne renkaat osoittaa kuinka pyörät pyörii ja millainen paino eri pyörillä on.

Niin puhutaanhan me siitä että vetää jonnekin kun ratista päästää irti eikä siitä että ratti on vain rihloilla väärässä asenossa, ihan vaan tarkistuksena?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hansussa nyt edessä Bilstein B6 16" ja takavedon HD jouset. Lopputulos on pari senttiä vakiota korkeammalla ja ajettavuus erittäin hyvä. Maantiellä saa olla isokin heitto ja autossa sitä ei tunne juuri ollenkaan. Hiljaa maastossa möyriessä joustoa molempiin suuntiin on hyvin. Takana Discoveryn 2" pidemmät iskarit, vakiojouset ja korotuskiekot, takapääkin toimii erittäin hyvin. Myös kuormaa tuntuu kantavan vähintään riittävästi. 225/75-16 renkaiden kanssa tasapainoinen kokonaisuus.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Smigel89
AHUttaja
Viestit: 115
Liittynyt: 04.10.2016 21:30
Paikkakunta: Forssa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Smigel89 »

Saakos mistään järkevästi korotuskittejä ostettua? Ober ei näemmä enää myy omia sarjojaan. Maltillinen korotus hakusessa, eli siis 20mm korotuspalat.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Smigel89 kirjoitti:Saakos mistään järkevästi korotuskittejä ostettua? Ober ei näemmä enää myy omia sarjojaan. Maltillinen korotus hakusessa, eli siis 20mm korotuspalat.
Takavedon HD-jouset ja bilstein tms sopivasti pidemmät iskarit eteen, taakse vaikka vanerista lättyä jousen alle ja pidemmät iskarit.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
JuhoV1lle
Vasta alkaja
Viestit: 7
Liittynyt: 23.08.2014 16:02
Paikkakunta: Kittilä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja JuhoV1lle »

Tarttis taakse pidemmät takaiskarit kun loppuu vakio iskarit 50mm korosarjan kanssa. Discovery 2 takaiskareita suositellaan, mutta niitä taitaa olla erin mittasina vaikka kuinkas paljon. Pitäs olla 2-3 tuumaa pitemmät, kuin vakio Syncro-iskarit niin, mistä ja mitä Discon iskareita suosittelisitte?
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja vville »

JuhoV1lle kirjoitti:Tarttis taakse pidemmät takaiskarit kun loppuu vakio iskarit 50mm korosarjan kanssa. Discovery 2 takaiskareita suositellaan, mutta niitä taitaa olla erin mittasina vaikka kuinkas paljon. Pitäs olla 2-3 tuumaa pitemmät, kuin vakio Syncro-iskarit niin, mistä ja mitä Discon iskareita suosittelisitte?
Omassa Raadossa on Disco kakkosen terrafirman iskarit 2" korotukseen. Mutta mistäs löytyisi pidemmät etuiskarit?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos ei löydy sopivia, niin sitten jatkopalat alapäähän.

Joku palveleva varaosaliike, jossa myyjä ymmärtää mitä myy, niin sieltä voisi ainakin löytyä tietoa sopivista vaihtoehdoista, kun antaa vaatimukset.
Jos ei halua maksaa täällä pyydettyä hintaa, niin sitten saaduilla tiedoilla surffailemaan nettimarkkinoita :D
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:
JuhoV1lle kirjoitti:Tarttis taakse pidemmät takaiskarit kun loppuu vakio iskarit 50mm korosarjan kanssa. Discovery 2 takaiskareita suositellaan, mutta niitä taitaa olla erin mittasina vaikka kuinkas paljon. Pitäs olla 2-3 tuumaa pitemmät, kuin vakio Syncro-iskarit niin, mistä ja mitä Discon iskareita suosittelisitte?
Omassa Raadossa on Disco kakkosen terrafirman iskarit 2" korotukseen. Mutta mistäs löytyisi pidemmät etuiskarit?
täältä löytynee kaikki tarvittava?
http://www.4-wheel-parts.de/en/Gas-Shoc ... 84-92.html
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
hezuz
AktiVWisti
Viestit: 225
Liittynyt: 06.12.2015 09:33

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja hezuz »

AT5nok kirjoitti:
Ilman muutoskatsastusta 2wd Tölkkiin saa asentaa max 215 mm leveät renkaat max 15" vanteilla, 2WD Tölkin renkaan max korkeus on 726 mm muutoskatsastettunakin.
Kuva
STRO kirjoitti: 215/75R15 norm korkeus 703 mm, max 715 mm
215R15 norm korkeus 724, max 734

Onko laillista estettä laittaa 15" (leveys 6,5tuumaa) vanteelle 235 leveä kumi? BFG All terrain mielessä... Vai onko joku syy valita joku muu leveys?
-92 T3 Caravelle syncro 1.9TDI http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=4466
-89 T3 Transporter 1.6TD "Houmer 2.0"
-87 T3 Caravelle 1.6D
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2wd alusta ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

hezuz kirjoitti: Onko laillista estettä laittaa 15" (leveys 6,5tuumaa) vanteelle 235 leveä kumi? BFG All terrain mielessä... Vai onko joku syy valita joku muu leveys?
Esim 235/75R15 renkaan saa asentaa 6,5" leveälle vanteelle, matalammat profiilit tarvitsevat leveämmän vanteen.
Oletko takavetoiseen moista rengasta laittamassa, kun tässä ketjussa kysyt?
Vastaa Viestiin