1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)
Re: ALH tölkkiin?
Nyt yritän vielä selvittää ALH koneen sielun elämää sen oudon muovi loiskelevyn osatlta joka on kampuran alapuolella öljypohjassa. Tuossa loiskelevyssä on kanava joka johtaa öljyä niin öljyn kieron paluusta kuin irto tipoista, miksi tämä kanava on kehitetty. Aikaisemmissa moottori versioissa sitä ei tuossa muodossa ole. Yritän päätellä mitä muuta se tekee kun on pelkkä loiske levy. Mulla on uudessa öly pohjassa loske levy joten se ominaisuus hanskassa, mutta pitäiskö esim siihin öljyn paluihin tehdä joku ohjaus potki ja jos niin minkä ihmeen takia. Tuo muovi kaukalo on muokattava jos sitä aikoo käyttää koska sen paluu ei osoita järkevään suuntaan jos konetta kallistaa 50 astetta.
Tässä löytyy kuva rakenteesta, ja kyse on kuvissa näkyvästä mustasta muovi osasta.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/oil-p ... di-engine/
Tieto olisi hyvä mutta speculoidakin saa.
Tässä löytyy kuva rakenteesta, ja kyse on kuvissa näkyvästä mustasta muovi osasta.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/oil-p ... di-engine/
Tieto olisi hyvä mutta speculoidakin saa.
Re: ALH tölkkiin?
Findiesel ei myy vakio suutinta pelkästään viriä ja hinta sen mukainen soitin tänään.
Tahto vakio koska halvempia ja riittää mun turbole, mistä saa?
Tahto vakio koska halvempia ja riittää mun turbole, mistä saa?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: ALH tölkkiin?
Kannattaa googlettaa dieselkorjaamoja ja kysyä niistä.
Varaosanroilla löytyy internetistä, esim eBaysta:028130201TX. 028130201T
Diiselikonttorilta löytyy myös kärkiä.
Varaosanroilla löytyy internetistä, esim eBaysta:028130201TX. 028130201T
Diiselikonttorilta löytyy myös kärkiä.
Re: ALH tölkkiin?
Olen tässä yrittänyt saada ilman putsaria mahtumaan kone huoneeseen ja ihan melu/suodatinpinta/saatavuus syistä olisin menossa JX vakio pöntöllä. Ongelmia tuossa aiheuttaa MAF:in sijoittaminen tuohon niin että mahtuu konehuoneeseen. eli olin ajatellut sijoittaa sen paisuntasäiliön paikalle pystyyn, tosin korkeutta tolla pöntöllä on niin paljon että hattua modaamalla siihen sopis pelkästään tiukka 90 asteen mutka alapäähän. Tästä päästäänkin siihen kuinka olennaista on että tuo MAF on suorassa linjassa putsariin nähden (näinhän se melkein aina on), olin ajatetellut että sen sais helpointen mahtumaan jos ois ensin se 90 mutka putsarista ja vasta sitten MAF. Jos MAF:in haluaa suoraan linjaan putsariin nähden niin putsaria pitäs sitten lyhentää tolla maffin pituudella joka on aika paljon lisäksi pitäs jostain löytää lyhyempi patruuna sinne sisään. Onko kellään ymmärystä MAF:in sielun elämästä sillä tarkuudella, tai peräti kokemussta että pystyy sanomaan suoraan että on/ei ole ongelmia. Tietenkin voi myös ehdotella muita OEM putsareita, mitään viri kartiota en lähde arki autoon asentelemaan.
- Liitteet
-
- IMG_3555.JPG (485.98 KiB) Katsottu 13872 kertaa
Viimeksi muokannut Osku, 20.04.2016 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ALH tölkkiin?
Hieman kuvia muuten edistymisesttä eli öp ja se tiukka mutka.
- Liitteet
-
- IMG_3567.JPG (369.14 KiB) Katsottu 13872 kertaa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: ALH tölkkiin?
Hyvältä näyttää!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: ALH tölkkiin?
Voi olla että tuo sykloni esipuhdistin ei toimi oikein tuossa asennossa. En usko että mafilla on väliä onko heti vai myöhemmin putsarista. Ja softan kun päivität niin pääset eroon koko harmista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: ALH tölkkiin?
MAF:illa ei väliä missä kohtaa on ja missä asennossa. Sehän toimii niin että ilmavirta jäähdyttää anturilankaa, joka taas sisäisesti pyritään pitämässä samassa lämmössä. Lämmitykseen tarvittava energiamäärä korreloi suoraan läpi kulkevaan ilmaan, korjattuna vallitsevalla ilman lämpötilalla.
< 15kWh/100km
Re: ALH tölkkiin?
TT| on varmaan oikeassa siinä että pölyt jotka keski paolla heitetään ulos tippuu pysähdyttäessä takasin lameleille. Pitää pohtia onko toi oikeasti merkityksellinen.
dmn olet siis sitä mieltä että virtaus nopeus ei mutkan jälkeen ole eri ulko ja sisä mutkassa ainakaan merkitykselisessä määrin vääristääkseen mittaus tulosta. Voin myös asenaa MAF:in poikki rööriin jonnekin sinne rekisteri kilven taakse jolloin se olisi ainakin suoralla osuudella.
Jos kerran MAF voidaan sijoittaa minne tahansa miksi se on lähes poikkeuksetta aina kiinni ilmanputsarissa?
dmn olet siis sitä mieltä että virtaus nopeus ei mutkan jälkeen ole eri ulko ja sisä mutkassa ainakaan merkitykselisessä määrin vääristääkseen mittaus tulosta. Voin myös asenaa MAF:in poikki rööriin jonnekin sinne rekisteri kilven taakse jolloin se olisi ainakin suoralla osuudella.
Jos kerran MAF voidaan sijoittaa minne tahansa miksi se on lähes poikkeuksetta aina kiinni ilmanputsarissa?
Re: ALH tölkkiin?
No varmasti on totta että suoraan suodattimen jälkeen se ilmavirta varmasti yhdensuuntaista ja mahdollisimman kaukana imusarjassa tulevista pulsesseista (esim. rajulla nokalla pienillä kierroksilla olla jossain kireässä bensakoneessa ongelma, mutta käsittääkseni sellainenkin maf malli löytyy joka osaa rekisteröidä ilmavirtauksen suunnan ja laskea näistä keskiarvon).
Mutta (vanhemmassa) dieselissä MAF:n toiminta lähinnä estää savutusta kuormituksen äärirajalla (tarkempi kuin pelkkä ahtopainetieto).
Mutta (vanhemmassa) dieselissä MAF:n toiminta lähinnä estää savutusta kuormituksen äärirajalla (tarkempi kuin pelkkä ahtopainetieto).
< 15kWh/100km
Re: ALH tölkkiin?
Kumpi olis parempi suoralla osuudella lähempänä turboa vai mutkan jälkeen lähellä ilmanputsaria?
Molemmissa sama vaiva asentaa, ehkä jopa helpompi asentaa suoralle mutta ero ei ole iso.
Ja syy minkä takia haluan MAF:in sinne on just toi savuttaminen. Mielestäni on kivaa kun tölkki näyttä alkuperäseltä ja ei pörise tai savuta tavallista enempää, mutta tarvittaessa kumminkin liikkuu, ja vetää nyyttiä.
Molemmissa sama vaiva asentaa, ehkä jopa helpompi asentaa suoralle mutta ero ei ole iso.
Ja syy minkä takia haluan MAF:in sinne on just toi savuttaminen. Mielestäni on kivaa kun tölkki näyttä alkuperäseltä ja ei pörise tai savuta tavallista enempää, mutta tarvittaessa kumminkin liikkuu, ja vetää nyyttiä.
Re: ALH tölkkiin?
Itse laittaisin mahdollisimman kauas huohotuksesta, niin on yksi teoreettinen ongelmakohta vähemmän, kun ei öljyhöyryt pääse sotkemaan anturia. Mutta toisaalta 45cm päästä turbostakin ja huohotusletkut siinä välissä on ollut ihan toimiva yhdistelmä.
< 15kWh/100km
Re: ALH tölkkiin?
Tässä kuva öljyn paluusta
- Liitteet
-
- WP_20160514_007.jpg (1.15 MiB) Katsottu 13301 kertaa
Re: ALH tölkkiin?
Välijäähyn flekti ja kotelo
- Liitteet
-
- WP_20160514_009.jpg (1.25 MiB) Katsottu 13299 kertaa
Re: ALH tölkkiin?
Konehuoneen puolelta
- Liitteet
-
- WP_20160514_006.jpg (1.02 MiB) Katsottu 13297 kertaa
Re: ALH tölkkiin?
Olen ollut vähän laiska laitteleen näitä kuvia joten ajattelin nyt vähän lisäillä.
- Liitteet
-
- IMG_20170412_111421.jpg (3.72 MiB) Katsottu 11575 kertaa
Re: ALH tölkkiin?
Kone huonetta hieman siistitynä
- Liitteet
-
- IMG_20170412_111430.jpg (3.87 MiB) Katsottu 11574 kertaa