1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

ViestiKirjoittaja MustaPekka » 22.07.2015 18:31

Kovin vähän on foorumilla jorinaa Tölkin "Subaruttamisesta". Rohkenin aloittaa uuden topicin, kun en varmaan ole ainoa, ketä ajatus kiehtoo. Jotakin uutta tuonne oman Caravelle syncron perään pitäisi keksiä, diesel ei ole vaihtoehto! ;) .....ja itseasiassa olen jo luvannut ostaa yhden Subarunkin, koneenluovuttajaksi! :D


Onhan näitä Subaru-swappejä härmässäkin tehty onnistuneesti, joten kovasti olisin kiitollinen, jos jakaisitte omaa tietoanne ja kokemuksia aiheesta!


Mikä Subaru kone olisi järkevin ja nyt on siis hakusessa vaparikone, mitään rakettia ei yritetä rakentaa, tällä kertaa. Itse ajattelin ensin 2.5 (EJ25) konetta, mutta nyttemmin olen kallistunut jopa vanhan kunnon(?) 2.2 koneen suuntaan. Vanha Legacy, 2.2 koneella, tuo yksilö on, minkä olen luvannut ostaa. Voimaahan tuossa 2.2 ei ole aivan kamalasti (136hv), mutta itse olen siinä käsityksessä että, on 2.5 luotettavampi? Korjatkaa, jos olen väärässä, pitkää oppimäärää Subaruista ei ole.

Mistäs sitten "conversion kit",eli sovitussarja tai mikä nyt sitten parempi suomenkielen sana onkaan? Ameriikasta tietysti löytyy mitä vaan, mutta dollarin kurssi on tällä hetkellä aika huono ja mitä lie sitten toimituskulut, alvit, tullit siihen päälle? Tuo http://www.rjes.com , on myös tiedossa, onko heidän tuotteistaan jollain kokemuksia? Jotenkin hankala tuo nettisivu...hintoja en löytänyt, äkkiseltään...sivu on päivitettykin viimeksi 2008, onko tuo puoti enää edes hengissä?

Muutoskatsastushommat on tietysti sitten vielä asia sinänsä... Kiusallisen lähelle tuo 2.2 teholukema jäisi "sallitusta". Eikö se134,4hv ole jos DJ koneen päälle laskee 20%? Heppa-puolitoista, paperilla, tuossa sitten olisi liikaa, mutta joka tapauksessa, helpommin tuon varmaan saisi kepuloitua leimalle, ilman poikkeuslupaa, kuin esim. sen 2.5..? Nythän on tulossa, vai jo tullut, uudet säännöt moottorinvaihtoon? Keväällä uudet säännöt , oli niin uusia, ettei oikein konttorillakaan osattu neuvoa, miten hommat menee jatkossa. Ilmeisesti nyt olisi periaatteessa mahdollisuus soveltaa joko uusia, tai vanhoja sääntöjä, kummat nyt sitten paremmin omaan projektiin sopii...?
MustaPekka
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja TT| » 22.07.2015 18:36

Suurin ongelmahan tuossa T3 tapauksessa on juurikin nuo tehot, menee heittämällä rajojen yli ja vaatii poikkeusluparumban. Siksi nuo mitä on tehty on ollu nuita turbovehkeitä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja MustaPekka » 23.07.2015 17:48

Mulla ei ole kokemusta, miten nämä muutoskatsastushommat moottoreiden osalta menee käytännössä... Kävin keväällä ihan vartavasten asiaa kysymässä konttorilla. Inssi vastasi , että ei sillä ole merkitystä, minkä verran jossain moottorissa on ollut tehoa, jossain muussa automallissa, uutena. Hän oli vakaasti sitä mieltä että auto penkiin ja sitten katsotaan meneekö muutoskatsastuksella,vai poikkeuslupahommiksi! Tämän lausunnon perusteella mäkin vähän innostuin asiasta. Sehän ei ole paha, jos selviää penkkilapulla...esim. motest tarjoaa "tehotoditus viranomaisille 4WD" 110 euroa. Tommonen vanha, väsynyt 2.2 Suben kone menee kyllä varmaan tehoraameihin, ilman isompia kikkailuja!? :lol: Itsekin kyllä olen elänyt siinä uskossa, että koneessa on aina vähintään se teho, mitä siitä aikanaan on ilmoitettu. Eikä sitä mikään muuksi muuta, tai konetta ei saa "alivirittää"...? Mene ja tiedä.... :roll:
MustaPekka
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja jarke » 23.07.2015 20:22

alkuperäisessä muuttamattomassa moottorissa käytetään valmistajan ilmoittamaa tehoa. ( apulaitteiston suuremmaksi muuttamiseksi pitää katsoa esim. vähäpäästöisen moottorin muutos niin että katalysaattori poistetaaan, tällöin pitää penkittää, katin poisto ei tosin voi tuottaa alkuperäistä ilmoitettua tehoa alempiä tuloksia ;) ) Moottoritehon alentamainen(=kuristaminen=) sallittu ainoastaan L- luokissa. Sanoisimpa että tuon konttorilta saamasi vastauksen perusteella, oman lompakon suojelemiseksi, kannattaa vaihtaa jo tuossa vaiheessa konttoria tai vähintään katsastajaa. edelleen voimassa lainsäädäntö että mallisarjan tehokkain ja siitä 20% tehokkaampi hyväksyttävissä ilman poikkeuslupaa, Se tuskin myöskään tulevaisuudessa helpottumassa.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1100
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja ketsa » 25.07.2015 23:01

Konttorien vaihteleva pykälien tuntemus on aika jännä, tai oikeastaan pelottava juttu. Itsellä tiedossa kaksi "kohtuu" tuoretta tapausta, missä on ilman erikoislupaa vain muutoskatsastuksella katsastettu autoon yksinkertaisten (ainakin minun mielestäni) pykälien vastainen vaparimotti. Kuinka väärin on sitten ratsastaa katsastusmiehen epäpätevyydellä ja mitä riskejä siihen sisältyy...? Harmittaahan se, että jos inssi onkin laitettu täydennyskoulutukseen ja osaakin asiansa sinä päivänä kun pitäisi leima papereihin saada :(
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 309
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja TT| » 25.07.2015 23:09

Vastuuhan aina kopsahtaa auton omistajan ja muutoksen tekijän nilkkaan, ja parhaimmillaan takautuvasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Joker » 26.07.2015 01:13

EJ20 ja laillisesti. Jos suben mottia haluaa, wasseri ei aiheuta intohimoa ja radalle ei aio mennä. Omat kokemukset positiivisia Subarun runkoon kiinnitettynä ja paljon ajettunakin, toki kierrospannu ja voi olla alakierrosten vääntö ohkaisempi kuin wasserissa, mutta ei ole tässä kurveja mitä vertailla.

Vaatiiko sitten lain kirjaimen mukaan jotain testeja kun ei ole alkuperäisessä ympäristössään, siitä en osaa sanoa. Voisi kuvitella että luovuttajan tiedoilla muutettuna ja mahdollisimman alkuperäisenä täyttää lain kirjaimen.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 476
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Sup78 » 20.01.2016 19:46

Kellään tietoa kuka tekisi sovitepalan subarun ej22 ja syncron laatikon väliin? Suomessa siis. Kenedyt ja smalcars on tuttuja mutta ei huvittaisi tilata nyt mistään amerikasta jos jollain sattuisi olla tietoa lähempää.
Sup78
Vasta alkaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 28.12.2015 17:45

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja dogbox » 25.01.2016 18:48

Ei kannata sovitepalalla lähtee kikkailemaan, ostat rjes:in kytkinkopan niin saat varmasti toimivan paketin.
Subarun vauhtipyörä ja kytkin romut käy silloin ilman modailuja, koppia on sitten kahta eri mallia, vapari ja turbon romuille omansa.
Ja ihan englannista tulee, eli ei tarvii tullista välittää ;)
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Avatar
dogbox
AktiVWisti
 
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja tölkkki » 29.01.2016 00:21

Eli ej20 turbo konekko on mahdollista saada lailliseksi tölkkiin? :D mitähän tuollainen nyt sit vaatii että on laillinen?
tölkkki
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01.07.2015 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Pastori » 24.03.2016 22:59

Mua kiinnostas tämä homma kans, mitä siihen tarvii ja paljonko maksaa? (moottoria ei lasketa)
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 827
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Peksi » 25.03.2016 21:30

Onko esim. Etelä-Afrikan malleissa erilaiset jarrut ja alusta? Niissähän oli 100 kw ja 2,6 L koneet! Tai Ottingerin jarrut ja alusta?. Jos mallisarjan tehokkain sarjatuotantomalli on SA malli, niin silloinhan saa laittaa vaikka 3 litrasen koneen!
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 107
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja TT| » 25.03.2016 22:26

SA malleissa on ollut isompia jarruja myös, mutta ovat kai omaa mallisarjaansa eikä tuotu eurooppaan. B32 on ilmeisesti tehokkain vertailukohde.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja AT5nok » 25.03.2016 22:30

TT| kirjoitti:SA malleissa on ollut isompia jarruja myös, mutta ovat kai omaa mallisarjaansa eikä tuotu eurooppaan. B32 on ilmeisesti tehokkain vertailukohde.



Juu ei kelpaa EA-tölkit vertailuun eikä niitä taida saada kilpiinkään kuin muuttoautoina.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7144
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 25.03.2016 23:02

TT / AT5nok: Mihin nämä näkemykset perustuvat? Haluaisin mielelläni nähdä sen ajoneuvolain pykälän joka kieltää EA-Tölkin käyttämisen vertailumallina..?
B32:n kohdalla kyllä ymmärrän ettei Porschen rakentamaa muutaman kappaleen erikoiserää välttämättä koeta kuuluvaksi samaan mallisarjaan.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 543
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja jarke » 25.03.2016 23:18

Jukkapoika kirjoitti:AT5nok: Mihin tämä mainitsemasi näkemys perustuu? Haluaisin mielelläni nähdä sen ajoneuvolain pykälän joka kieltää EA-Tölkin käyttämisen vertailumallina..?


edit: luettavuus oli lähellä nollaa, joten laitetaan pelkkä linkki uuteen määräykseen:

http://www.finlex.fi/data/normit/42330- ... aminen.pdf
Viimeksi muokannut jarke päivämäärä 26.03.2016 00:12, muokattu yhteensä 1 kerran
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1100
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja jarke » 25.03.2016 23:19

aika hienosti kopioitui..
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1100
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 25.03.2016 23:37

Kiitosta vaan, ei olisi tarvinnut. Ajoneuvolaki on kyllä tuttu, niin se vanha kuin uusikin.

Meikäläisen on sitten varmaan työnnettävä oma Tölkki paaliin kun kerran joku internetin foorumilla kertoo ettei sen leimaaminen olekaan enää mahdollista.
Harmi. Ihan kiva sillä oli ajella.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 543
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja jarke » 25.03.2016 23:55

eikai kukaan ole sanonut ettei leimaaminen mahdollista ole.. eiköhän tälle foorumilla ole kuitenkin ollut se hyvä puoli moneen muuhun verrattuna ole ollut se että täällä on parhaansa mukaan ylläpitäjät ja muut yrittäneet jakaa aika oikeatakin tietoa. On tietysti varmaan mukava laittaa 4-5ke . tekniikkaan ja todeta ettei tätä kilpiin saakkaan, se lienee ollut ylläpitäjillä ajatus että täällä tulisi ihan oikeita neuvojakin joista voisi olla apuakin.. Lupia ainakin ennen on saanut B32- perusteella, Sa- ei vanhan mallisarja ajattelun mukaan vertailuajoneuvoksi käynyt , uuden määräyksen mukaan taitaa mennä vielä vaikemmaksi..

tuolta löytyy kuitenkin esimerkin omaisesti uuden määräyksen mukaista tyypin määrittelyä, jos ei kaikkia sataa kuuttakymmnetä sivua jaksa lukea niin voi hypätä suoraan sivulle 65.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 46&from=fi

ja Trafin määräyksessähän puhutaan nykyään "tyyppikatsastuksessa määriteltyä mallisarjaa", eli se on myös tiukennus vanhaan,silloin hyväksyttiin eurooppa ja us- markkinat, nyt ei enää välttämättä....
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1100
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 26.03.2016 00:43

Sähköisen viestinnän aikakauden miinuspuolia on se, että netissä kirjoitetusta "MuTus:ta" tulee usein paikkaansa pitävä fakta kun sen sinne tarpeeksi monta kertaa laittaa. Kyllä näitä foorumeita seurataan niin lain säätäjien kuin katsastusta suorittavien tahojenkin toimesta. Eri asia on tarkastaako tai kyseenalaistaako tätä netistä löytyvää "faktaa" kukaan kun on helpompaa naputtaa hakuohjelman hakukenttään jonkun automerkin mallin vertailumalli ja sanoa asiakkaalle että näin täällä lukee..? Ei katsastushenkilö pysty olemaan jokaisen merkin ja mallin asiantuntija, joten on helpompaa kieltää jokin muutos kuin hyväksyä se. Tämän takia asiakkaan tulisikin olla se asiantuntija jolla on esittää riittävä määrä paikkaansa pitäviä dokumentteja ja ottaa vastuu rakennelmansa lainmukaisuudesta jolloin katsastaja voi tehdä työtään ja hyväksyä tehdyt muutokset.

se lienee ollut ylläpitäjillä ajatus että täällä tulisi ihan oikeita neuvojakin joista voisi olla apuakin

Tuosta olen samaa mieltä: Nykyään on valitettavan yleistä että innosta ja onnesta soikeana tehdään samanlainen kampe kun on jossain päin internettiä on nähty ja vasta sitten aletaan miettiä saakohan tätä millään ilveellä leimaan..?
Hommahan tulisi tehdä juuri toisin päin:

- lue lakia pykälineen
- ymmärrä lukemasi
- tee suunnitelmastasi jonkinlainen dokumentti
- käy esittämässä dokumentti katsastushenkilölle (mielellään useammalle) ja tiedustele ovatko kaavailemasi muutokset mahdollisia

Vasta tämän jälkeen tulisi aloittaa sen projektin vääntäminen.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 543
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa