VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Moro
2014 tuli ostettua kaverilta tuommoinen nelivetotölkki jolla on sittemmin tullut rullattua useampi kymppitonni. Takatilaan rakentelin heti alussa nukkumispaikan ja vaihtelin alle 15" All Terrainit Mersun peltivanteilla. Autolla on heitetty useampi reissu joista on matkailupuolella tarinaa. Mittarissa on tällä hetkellä 330tkm ja moottori alkoi jo jonkun aikaa sitten osoittaa väsymisen merkkejä mm. normaalia reilumman öljynkulutuksen myötä. Muutakin remonttitarvetta alkoi samalla kertyä. Erilaisten vaihtoehtojen arpomisen seurauksena tuli viime kesänä haettua Lehtimäen suunnilta tuommoinen Seat Cordoban ahu 1,9tdi moottori jota tuli valmisteltua kaikessa rauhassa tallin nurkassa.
Heti aluks vapautin moottorin ylimääräisestä sähköromusta ja apulaitteista:
Olen itse allerginen elektroniikalle joten luonnollinen valinta oli pitäytyä perinteisessä mekaanisessa Boschin jakajapumpussa tdi:n vakio sähköohjatun jakajapumpun sijaan. Sopiva suoraruiskumoottorin pumppu löytyi Land Roverista ebayn kautta, bonuksena tässä sai vakiopumppua isomman nestepään. Samaa reittiä ostin pumppuun sopivan 1,9sdi:stä peräisin olevan säädettävän hihnapyörän, Lantikan pumpussa kun ei ole säätömahdollisuuttaa pumppua kääntämällä.
Lantikan pumppu ja volkkarin orkkis sähköohjattu vierekkäin vertailun vuox. Nuo suutinputkien lähdöt vaihdon päittäin niin suutinputket sopi suoraan.
Moottorin kulutusosista vesipumppu, jakohihna, kampuran ja apuakselin tiivisteet ja kaikki letkulähdöt menivät uusiksi koska vituttaa vaihtaa noita kahden euron letkulähtöjä tienpäällä. Vesipumpun letkulähdönhän joutuu muutenkin vaihtamaan jx malliseksi. Koitan listailla jossain vaiheessa osanumerot joita käytin.
Pumpun kannakeraudan reikää joutuu suurentamaan että uus pumppu mahtuu paikalleen. Koneistamo nosti kädet pystyyn joten jouduin ite vinguttelemaan röörin isommaksi, myös jakopään taustapellistä:
Tuossa säädettävässä hihnapyörässä ei ole ollenkaan kiilauraa joten hain pumpun suurin piirtein kohdalleen vanhalla hihnapyörällä ja vaihdoin sen jälkeen säädettävän hihnapyörän paikoilleen. Tarkemman ajoituksen tein mittakellolla.
Tölkistä porsi vielä ohjaustehostimen letkut syksyllä joten löin auton seisontaan ja pesin moottoritilan jo valmiiksi tekniikanvaihtoa varten
Tölkki joulutunnelmissa
Turboks hommasin uuden ahu:n orkkisturbon. Tämä taas vaatii pakosarjan puoleisen moottorituen uusiks rakentamisen. Joten ensin rakentelin tölkin orkkis moottoritukea käyttäen jigin uuden tuen tekoa varten:
Sit moottoritukea hahmottelemaan:
Vauhtipyörän päähän vaihdoin jx moottorista tiivisterungon uudella tiivistellä. Koneen ja lootan väliin tilasin laiskuuttani Brickwerksiltä valmiin pellin. Vauhtipyöräks tutulla reseptillä tdi vauhtipyörä ja asetelma wbx:n 228mm kytkinlevyllä, tdi:n levy kun ei sovi vaihteiston kytkinakselin booreihin. JX:n silmälaakerin lisäsin kampuran päähän:
Asetelmasta tapit veke:
Öljynpaluu tuli rälläköityä ja hitsailtua kasaan käyttäen tdi paluuta, muutamaa välinippaa ja tallilta löytynyttä teflonletkua
Viime syksyn Norjan reissulla kuskinpenkki yritti tehdä selvän mun perseestä joten penkit tuli päivitettyä tämän palstan kautta Tampereelta löytyneillä käsinojallisilla penkeillä:
Näkee niitä tölkkejä ulkomaillakin
2014 tuli ostettua kaverilta tuommoinen nelivetotölkki jolla on sittemmin tullut rullattua useampi kymppitonni. Takatilaan rakentelin heti alussa nukkumispaikan ja vaihtelin alle 15" All Terrainit Mersun peltivanteilla. Autolla on heitetty useampi reissu joista on matkailupuolella tarinaa. Mittarissa on tällä hetkellä 330tkm ja moottori alkoi jo jonkun aikaa sitten osoittaa väsymisen merkkejä mm. normaalia reilumman öljynkulutuksen myötä. Muutakin remonttitarvetta alkoi samalla kertyä. Erilaisten vaihtoehtojen arpomisen seurauksena tuli viime kesänä haettua Lehtimäen suunnilta tuommoinen Seat Cordoban ahu 1,9tdi moottori jota tuli valmisteltua kaikessa rauhassa tallin nurkassa.
Heti aluks vapautin moottorin ylimääräisestä sähköromusta ja apulaitteista:
Olen itse allerginen elektroniikalle joten luonnollinen valinta oli pitäytyä perinteisessä mekaanisessa Boschin jakajapumpussa tdi:n vakio sähköohjatun jakajapumpun sijaan. Sopiva suoraruiskumoottorin pumppu löytyi Land Roverista ebayn kautta, bonuksena tässä sai vakiopumppua isomman nestepään. Samaa reittiä ostin pumppuun sopivan 1,9sdi:stä peräisin olevan säädettävän hihnapyörän, Lantikan pumpussa kun ei ole säätömahdollisuuttaa pumppua kääntämällä.
Lantikan pumppu ja volkkarin orkkis sähköohjattu vierekkäin vertailun vuox. Nuo suutinputkien lähdöt vaihdon päittäin niin suutinputket sopi suoraan.
Moottorin kulutusosista vesipumppu, jakohihna, kampuran ja apuakselin tiivisteet ja kaikki letkulähdöt menivät uusiksi koska vituttaa vaihtaa noita kahden euron letkulähtöjä tienpäällä. Vesipumpun letkulähdönhän joutuu muutenkin vaihtamaan jx malliseksi. Koitan listailla jossain vaiheessa osanumerot joita käytin.
Pumpun kannakeraudan reikää joutuu suurentamaan että uus pumppu mahtuu paikalleen. Koneistamo nosti kädet pystyyn joten jouduin ite vinguttelemaan röörin isommaksi, myös jakopään taustapellistä:
Tuossa säädettävässä hihnapyörässä ei ole ollenkaan kiilauraa joten hain pumpun suurin piirtein kohdalleen vanhalla hihnapyörällä ja vaihdoin sen jälkeen säädettävän hihnapyörän paikoilleen. Tarkemman ajoituksen tein mittakellolla.
Tölkistä porsi vielä ohjaustehostimen letkut syksyllä joten löin auton seisontaan ja pesin moottoritilan jo valmiiksi tekniikanvaihtoa varten
Tölkki joulutunnelmissa
Turboks hommasin uuden ahu:n orkkisturbon. Tämä taas vaatii pakosarjan puoleisen moottorituen uusiks rakentamisen. Joten ensin rakentelin tölkin orkkis moottoritukea käyttäen jigin uuden tuen tekoa varten:
Sit moottoritukea hahmottelemaan:
Vauhtipyörän päähän vaihdoin jx moottorista tiivisterungon uudella tiivistellä. Koneen ja lootan väliin tilasin laiskuuttani Brickwerksiltä valmiin pellin. Vauhtipyöräks tutulla reseptillä tdi vauhtipyörä ja asetelma wbx:n 228mm kytkinlevyllä, tdi:n levy kun ei sovi vaihteiston kytkinakselin booreihin. JX:n silmälaakerin lisäsin kampuran päähän:
Asetelmasta tapit veke:
Öljynpaluu tuli rälläköityä ja hitsailtua kasaan käyttäen tdi paluuta, muutamaa välinippaa ja tallilta löytynyttä teflonletkua
Viime syksyn Norjan reissulla kuskinpenkki yritti tehdä selvän mun perseestä joten penkit tuli päivitettyä tämän palstan kautta Tampereelta löytyneillä käsinojallisilla penkeillä:
Näkee niitä tölkkejä ulkomaillakin
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Lopulta viime perjantaina oli aika repiä tuo vanha mylly pois moottoritilasta joten löin auton pukeille:
Apurunko ja suojapellit pois tieltä, umpiruostuneen pakoputken vetelin suosiolla rälläkällä palasiksi
Sit vaan norsu kii, pultit auki ja moottorin lasku lattialle. Tuota vaneria pitkin oli nätti kiskoa mylly pois auton alta
Vanhasta moottorista joutui vaihtamaan öljypohjan ja öljypumpun imukärsän tdi:hin
Painelaakeri ja kytkinakselin tiiviste vaihtuivat samalla uusiin
Sit vaan tdi kohti takaluukkua, ensin alakautta hollille ja nosturilla paikalleen. Hemulle erityiskiitokset asennusavusta!
...ja siellä lepää
En malttanut olla harrastamatta pientä tarratuninkia
Tehtäväähän tuossa vielä piisaa, ainakin: apulaitteet, cooleri, polttoaine- ja vesiletkut, ilmanputsari ja pakoputkisto. Näistä lisää sitten kun kerkee työhommilta taas puuhastelemaan.
Apurunko ja suojapellit pois tieltä, umpiruostuneen pakoputken vetelin suosiolla rälläkällä palasiksi
Sit vaan norsu kii, pultit auki ja moottorin lasku lattialle. Tuota vaneria pitkin oli nätti kiskoa mylly pois auton alta
Vanhasta moottorista joutui vaihtamaan öljypohjan ja öljypumpun imukärsän tdi:hin
Painelaakeri ja kytkinakselin tiiviste vaihtuivat samalla uusiin
Sit vaan tdi kohti takaluukkua, ensin alakautta hollille ja nosturilla paikalleen. Hemulle erityiskiitokset asennusavusta!
...ja siellä lepää
En malttanut olla harrastamatta pientä tarratuninkia
Tehtäväähän tuossa vielä piisaa, ainakin: apulaitteet, cooleri, polttoaine- ja vesiletkut, ilmanputsari ja pakoputkisto. Näistä lisää sitten kun kerkee työhommilta taas puuhastelemaan.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Loistava meininki! Mikä se pelti oli lootan väliin minkä tilasit? Mullahan jäi vauhtipyörä paljaaksi osittain, kun ei ollut sopivia. Nyt on millistä alumiinia palanen hankittuna ja siitä ois tarkoitus värkätä vähän lisäsuojaksi.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Tommoinen 2-osainen välipelti, tilasin yhdessä starttiadapterin kanssa:Hanttapuli kirjoitti:Loistava meininki! Mikä se pelti oli lootan väliin minkä tilasit? Mullahan jäi vauhtipyörä paljaaksi osittain, kun ei ollut sopivia. Nyt on millistä alumiinia palanen hankittuna ja siitä ois tarkoitus värkätä vähän lisäsuojaksi.
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... 3-tdi.html
Pelti oli sen verran suolaisen hintainen että oli pakko kopioida se pahville että voi joskus leikata ite toisen
Mutta päädyin tuohon ihan ajansäästösyistä, tuo oli nätti vaan heittää tuonne väliin ennen kasausta kun ei tarvinnut ruveta säveltämään peltiä kun tuntuu usein olevan aika kortilla noiden asennusten suhteen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Ok kiitos! Ja kirosana vie mulla on jäänyt tämmöinen huomaamatta ihan täysin. Enpä kyllä Bernd Jägerinkään TDI-konversiopalikoita pahemmin kattellut mitä hällä on tarjolla. No sen startttiadapterin tilasin, mutta tuo peltihomma yllätti täysin. Pitää itse pärjätä sillä, että leikkaa sopivat palat ostamastani alumiinilevystä. Oliko muuten tuossa sun pellissä mitään muotoa pakotettuna vai onko se ihan sileä?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Ihan sileä on. Eipä se mitään haittaa vaikka tuo peltiviritelmä ei aivan tiivis olisikaan, ajattelin vaan josko tuo pitäisi isoimmat paskat pois kytkinkopasta.Hanttapuli kirjoitti:Ok kiitos! Ja kirosana vie mulla on jäänyt tämmöinen huomaamatta ihan täysin. Enpä kyllä Bernd Jägerinkään TDI-konversiopalikoita pahemmin kattellut mitä hällä on tarjolla. No sen startttiadapterin tilasin, mutta tuo peltihomma yllätti täysin. Pitää itse pärjätä sillä, että leikkaa sopivat palat ostamastani alumiinilevystä. Oliko muuten tuossa sun pellissä mitään muotoa pakotettuna vai onko se ihan sileä?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Hyvä tietää kiitos taas! Perimätiedon mukaan se ei haittaa vaikka vauhtipyörä vilkkuu paljaana. Vaikkei ole omakohtaista kokemusta, niin jo ajatuskin hirvittää. Eli koitan kuitenkin tilkitä sitä jotenkin vaikka teinkin sen virheen, että liitin jo paketin yhteen ja kone on autossa kiinni.lauri a. kirjoitti:Ihan sileä on. Eipä se mitään haittaa vaikka tuo peltiviritelmä ei aivan tiivis olisikaan, ajattelin vaan josko tuo pitäisi isoimmat paskat pois kytkinkopasta.Hanttapuli kirjoitti:Ok kiitos! Ja kirosana vie mulla on jäänyt tämmöinen huomaamatta ihan täysin. Enpä kyllä Bernd Jägerinkään TDI-konversiopalikoita pahemmin kattellut mitä hällä on tarjolla. No sen startttiadapterin tilasin, mutta tuo peltihomma yllätti täysin. Pitää itse pärjätä sillä, että leikkaa sopivat palat ostamastani alumiinilevystä. Oliko muuten tuossa sun pellissä mitään muotoa pakotettuna vai onko se ihan sileä?
Minä muuten jätin ne paineasetelman piikit paikalleen, mutta hakkasin ne vähän sisäänpäin. Saapa nähdä miten raapivat.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Mielenkiinnolla seurailen tätä, itselläni on kokolailla samanlainen muutostyö tehtynä omaan autooni. Mihin kohtaan merkkasitte vauhtipyörän ajoitusmerkin ja millä konstilla varmistitte että se tuli oikeaan paikkaan? itsellä on vain maalimerkki kytkinkopan päällä olevasta reiästä, mutta rekisi vielä mieli varmistaa että se on varmasti kohdallaan.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Moro
Ei mulla ole vielä sen paremmin ajoitusmerkkiä muutakun vakio merkki kampuran hihnapyörässä ja jakohihnan suojakotelossa, käytin niitä. Tietty vois laittaa vauhtikseenkin vaikka maalitussilla jonkun merkin ykk kohdalle.
Jos todellisen ykk:n haluaa tarkistaa sylinterikansi paikallaan niin siihen ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä suuttimen tai hehkun reikään sopiva työkalu, esim. pultti tai tanko johon mäntä törmää. Työkalu kierretään paikalleen suuttimenreikään, sit konetta pyöritetään niin kauan että mäntä törmää siihen. Kohta merkataan vauhtipyörään. Tämän jälkeen konetta pyöritetään vastapäivään (työkalu tässä vaiheessa pois reiästä ettei se murjo venttiilejä ja takas paikalleen samaan asentoon taas lähempänä) niin kauan että mäntä törmää taas pulttiin. Tämäkin kohta merkataan vauhtipyörään. Todellinen ykk on näiden merkkien puolivälissä. Tämä tapa on tietysti hiukan vaivalloinen tölkissä jos merkin haluaa vauhtikseen enkä nähnyt muutenkaan tarvetta moiselle kun ei tässä haeta mitään huipputehoja. Sierran nokkaa ajoittaessa tein joskus työkalun vanhasta sytytystulpasta hakkaamalla elektrodin ja posliinieristeet pois keskeltä ja kiristämällä pultin niiden tilalle. Astelevy on tietty hyvä apu noissa hommissa.
Ei mulla ole vielä sen paremmin ajoitusmerkkiä muutakun vakio merkki kampuran hihnapyörässä ja jakohihnan suojakotelossa, käytin niitä. Tietty vois laittaa vauhtikseenkin vaikka maalitussilla jonkun merkin ykk kohdalle.
Jos todellisen ykk:n haluaa tarkistaa sylinterikansi paikallaan niin siihen ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä suuttimen tai hehkun reikään sopiva työkalu, esim. pultti tai tanko johon mäntä törmää. Työkalu kierretään paikalleen suuttimenreikään, sit konetta pyöritetään niin kauan että mäntä törmää siihen. Kohta merkataan vauhtipyörään. Tämän jälkeen konetta pyöritetään vastapäivään (työkalu tässä vaiheessa pois reiästä ettei se murjo venttiilejä ja takas paikalleen samaan asentoon taas lähempänä) niin kauan että mäntä törmää taas pulttiin. Tämäkin kohta merkataan vauhtipyörään. Todellinen ykk on näiden merkkien puolivälissä. Tämä tapa on tietysti hiukan vaivalloinen tölkissä jos merkin haluaa vauhtikseen enkä nähnyt muutenkaan tarvetta moiselle kun ei tässä haeta mitään huipputehoja. Sierran nokkaa ajoittaessa tein joskus työkalun vanhasta sytytystulpasta hakkaamalla elektrodin ja posliinieristeet pois keskeltä ja kiristämällä pultin niiden tilalle. Astelevy on tietty hyvä apu noissa hommissa.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Hyvin dokumentoitu projekti, toivottavasti pääset jatkamaan piakkoin ja pääsee tölkki takas ajoon!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Tarkasta dokumentoinnista on iloa ja apua uusille swappaajille.
Kampiakaselin YKK näkee, kun ottaa apulaitehihnapyörät irti. Itselleni tein sen mukaan hihnapyöriin ja koteloon YKK merkin
Laita varaosanrot myös tuonne: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =42&t=1721
Kampiakaselin YKK näkee, kun ottaa apulaitehihnapyörät irti. Itselleni tein sen mukaan hihnapyöriin ja koteloon YKK merkin
Laita varaosanrot myös tuonne: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =42&t=1721
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
ATsnokin kuvan tavalla itsekin viimeksi laitoin kun syksyllä konetta vaihtelin. Eihän tuota remmiä kumminkaan yhtä hammasta tarkemin saa asennettua ja pumppu säädetään kumminkinn heittokellolla tai softalla, koneesta riippuen. Suosittelen kuitenkin vetämään maali merkin ton pultin kohdalla olevaan hampaaseen tai vauhtipyörään, on jakis remppa helpompi tehdä jatkossa, meinaan toi on aika tiiraamista jos orgis vaimenin pönttö paikallaan ja yrittää löytää sitä linjaa. Ainakin jos on caravelle missä kaikki pellit peräpääsä orgikset (eli hitsamalla kiinni).
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Niinhän se kävi että savut saatiin tästäkin rojektista lauantaina. Kytkin vesiletkut paikoilleen, Motonetistä hommattu uus tdi startti adapterilaipalla paikoilleen ja piuhat siihen kii. Ruiskutuspumpun sammutinsolenodiin orkkis piuha, sit jx vakio polttoaineputket banjoilla ruiskutuspumppuun (huomaa että pumpussa paluuputken banjopultti pitää olla kuristettua mallia jossa on vaan pienenpieni reikä jotta pumpulla pysyy oikea siirtopaine), uus polttoaineputsari ainetta täyteen ja eikun suutinputket löysälle ja konetta startilla pyörähtelemään. Kohtahan aine alkoi jo tulla suuttimelle, ei muutakun putket kireälle ja sehän hörähti käymään! Helpotus oli tässä vaiheessa suuri, kun sen paremmin koneen kuin pumpunkaan toiminnasta ei ollut mitään takeita. Lupaavalta vaikutti myös moottorin terhakka käynnistyvyys jo ilman hehkujakin sekä hyvä kaasuun vastaavuus. Jx:ää pois purkaessa huomasin että akusta meni maadoituspiuha ainoastaan moottoriin, lisäsin nyt tähän kokoonpanoon myös maadoituspiuhan koneen ja korin välille. Auton valot jne on aina himmentyneet selvästi laskettaessa kierrokset tyhjäkäynnille, johon osasyynä on varmasti myös ollut heikkotehoinen jx laturi joka pääsee tämän päivityksen yhteydessä eläkkeelle.
Vielä olis tekemättä ainakin seuraavaa:
- Ohjaustehostimen pumppu ja laturi remmeineen paikoilleen, tehostimeen uudet letkut hajoinneiden tilalle
- Pakoputkisto
- Cooleri ja ahtoputket
- Ilmanputsari
- Tdi hehkureleen kytkentä (onko tälle releelle orkkis ahussa jonkinlaista lämpöanturia?). Jos jollakulla on kaaviota tuon releen kytkennästä niin olisin kiitollinen, vaikka ei tuo nyt kovin monimutkaiselta vaikuttanut....muistaakseni 3 johtoa sekä hehkujen virtapiuha joka kulkee releen läpi
Tämänkin auton suhteen on visioitu taas kesälle kaikenlaista reissuntynkää joten täytyis jaksaa nyt painaa tuota aina kun duuneilta ja muulta ohjelmalta ehtii. Silminnäkijähavaintojen mukaan naapureidenkin tölkkitalleilla Kaltsila Customssilla (mm. Hemu) on tehty kaikenlaista luomistyötä tölkkien suhteen talven aikana, toivottavasti sieltäkin saadaan kuulla jossain vaiheessa jotain
Vielä olis tekemättä ainakin seuraavaa:
- Ohjaustehostimen pumppu ja laturi remmeineen paikoilleen, tehostimeen uudet letkut hajoinneiden tilalle
- Pakoputkisto
- Cooleri ja ahtoputket
- Ilmanputsari
- Tdi hehkureleen kytkentä (onko tälle releelle orkkis ahussa jonkinlaista lämpöanturia?). Jos jollakulla on kaaviota tuon releen kytkennästä niin olisin kiitollinen, vaikka ei tuo nyt kovin monimutkaiselta vaikuttanut....muistaakseni 3 johtoa sekä hehkujen virtapiuha joka kulkee releen läpi
Tämänkin auton suhteen on visioitu taas kesälle kaikenlaista reissuntynkää joten täytyis jaksaa nyt painaa tuota aina kun duuneilta ja muulta ohjelmalta ehtii. Silminnäkijähavaintojen mukaan naapureidenkin tölkkitalleilla Kaltsila Customssilla (mm. Hemu) on tehty kaikenlaista luomistyötä tölkkien suhteen talven aikana, toivottavasti sieltäkin saadaan kuulla jossain vaiheessa jotain
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
TDI hehkureleen ohjaaminen jollain lämpöanturilla voi olla vaikeaa, sitä kun ohjaa alunperin ecu. JX releen voisi saada toimimaan lämpötila-anturin ylimääräisillä nastoilla, tosin ei tuolle koneelle oikein. Tdi konetta kun ei tarvitse hehkuttaa yhtä paljon kun jx.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Hommasin eilen Motonetista JX:n releen ja se ois tarkoitus jossain vaiheessa yhdistää TDI:n anturiin.TT| kirjoitti:TDI hehkureleen ohjaaminen jollain lämpöanturilla voi olla vaikeaa, sitä kun ohjaa alunperin ecu. JX releen voisi saada toimimaan lämpötila-anturin ylimääräisillä nastoilla, tosin ei tuolle koneelle oikein. Tdi konetta kun ei tarvitse hehkuttaa yhtä paljon kun jx.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Naapurissa paineita koota tölkkejä
Ainakin caravelle saanut jo uutta tukivartta alleen... Paineilma pysynyt toistaiseksi ilmajousien ulkopuolella.
Nätistihän tuo tdi tuntui raksuttavan pieni kateus iski sitä kuunnellessa...
Ainakin caravelle saanut jo uutta tukivartta alleen... Paineilma pysynyt toistaiseksi ilmajousien ulkopuolella.
Nätistihän tuo tdi tuntui raksuttavan pieni kateus iski sitä kuunnellessa...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
70A tehorele ja painonappi kojelautaan, hintaa noin 10 - 15 €
Voi hehkuttaa silloin kun lämpömittari näyttää alle 0 astetta.
Voi hehkuttaa silloin kun lämpömittari näyttää alle 0 astetta.
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Tätäkin rojektia kötöstelty välillä eteenpäin.
Aika oli tehnyt selvän ohjaustehostimen putkista. Paineputki hajosi loppukesästä joten purin vanhat lahot putket pois ja löin tilalle ebaystä tilaamani hydrauliletkut. Noita olisi tietysti saanut Suomestakin mutta ajattelin säästää aikaa ja hermoja kun ei tarvi arpoa letkujen pituuksia ja päitä eikä kuunnella paikallisen hydrauliikkaliikkeen viisasteluja.
Vanha pakoputkistokin oli tosiaan tiensä päässä ja lensi romuläjään. Mulla on tässä tdi turbo ja pakosarja joten jx putkisto ei sovi suoraan, mutta siitä oli helppo muokata sopiva. Löysin kohtuuhintaisen putkiston, vaihdoin turbon laipan erilaiseen ja lyhentelin/sovitin putkistoa muutenkin. Orkkis takapöntön klemmariliittimen rälläköin pois ja laitoin tilalle Bilteman v-pantaliitoksen niin ei tarvi tapella vuotavan liitoksen kanssa ja takapönttö on helppo irrottaa huoltotoimenpiteitä varten:
Hahmottelua:
Takapöntön kuskin puoleista kiinnikettä joutui pikkasen modaamaan ja hitsaamaan sille paikan tuohon ite tehtyyn koneenkannakkeeseen
Tuosta tuli lopulta hyvin simppeli ja lyhyt putkisto
Pohjapanssarin päältä ravin varmaan pari kiloa tuollaista öljynsekaista paskaa pois niin sai laitella senkin paikalleen
Aika oli tehnyt selvän ohjaustehostimen putkista. Paineputki hajosi loppukesästä joten purin vanhat lahot putket pois ja löin tilalle ebaystä tilaamani hydrauliletkut. Noita olisi tietysti saanut Suomestakin mutta ajattelin säästää aikaa ja hermoja kun ei tarvi arpoa letkujen pituuksia ja päitä eikä kuunnella paikallisen hydrauliikkaliikkeen viisasteluja.
Vanha pakoputkistokin oli tosiaan tiensä päässä ja lensi romuläjään. Mulla on tässä tdi turbo ja pakosarja joten jx putkisto ei sovi suoraan, mutta siitä oli helppo muokata sopiva. Löysin kohtuuhintaisen putkiston, vaihdoin turbon laipan erilaiseen ja lyhentelin/sovitin putkistoa muutenkin. Orkkis takapöntön klemmariliittimen rälläköin pois ja laitoin tilalle Bilteman v-pantaliitoksen niin ei tarvi tapella vuotavan liitoksen kanssa ja takapönttö on helppo irrottaa huoltotoimenpiteitä varten:
Hahmottelua:
Takapöntön kuskin puoleista kiinnikettä joutui pikkasen modaamaan ja hitsaamaan sille paikan tuohon ite tehtyyn koneenkannakkeeseen
Tuosta tuli lopulta hyvin simppeli ja lyhyt putkisto
Pohjapanssarin päältä ravin varmaan pari kiloa tuollaista öljynsekaista paskaa pois niin sai laitella senkin paikalleen
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Jousto olis ollu helppo laittaa tuohon saumaan, auttaa paljon putken kestävyyteen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Vähäistä vapaa-aikaa oon koittanu keskittää tähän projektiin että sais sen kesäks ajoon....laturi ja ohjaustehostin löysivät paikkansa, molemmat lopulta orkkis ahu kamaa eli vesipumppu ja laturi moniurahihnalla ja tehostin kiilahihnalla. Ohjaustehostimen telinettä joutui hiukan rälläköimään että se sopi paikoilleen tölkkimallin termarikopan kanssa:
Turbon jäähdytyspuhallin (joka jopa toimi) sai lähtöpassit samoin kuin orkkis ilmanotto, ilmanputsarihommat kun joutuu kuitenkin tekemään uusiksi.
Eilen oli hiukan erilaista tölkkiohjelmaa ja rennompaa meinikiä kun hain tuon doppeliostoksen 10km päästä kotiin. Oli nätti kelikin niin mikäs siinä pöristellä kolmen tölkin letkalla eteenpäin pikkuteitä. Kuvasta kiitokset Hemulle!
Turbon jäähdytyspuhallin (joka jopa toimi) sai lähtöpassit samoin kuin orkkis ilmanotto, ilmanputsarihommat kun joutuu kuitenkin tekemään uusiksi.
Eilen oli hiukan erilaista tölkkiohjelmaa ja rennompaa meinikiä kun hain tuon doppeliostoksen 10km päästä kotiin. Oli nätti kelikin niin mikäs siinä pöristellä kolmen tölkin letkalla eteenpäin pikkuteitä. Kuvasta kiitokset Hemulle!