TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
viva
Vasta alkaja
Viestit: 17
Liittynyt: 29.12.2012 00:30
Paikkakunta: Kouvola

TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja viva »

Eli siis en löytänyt kyseisestä aiheesta faktaa haulla, niin jos se sitten kerättäisiin tähän?

Kiinteä vauhtis, 228mm levylle
-Löytyy mm. kyseisten moottoreiden perästä: 1Z, AHU, 9A, KR, PG, AEP, ABV, ABF (mk3, passat, corrado yms. 66kw tdi, g60)
-037 105 273 C (muita?)
-Sorvauksen startti kehän vierestä min.3mm lastu eli kokonais halkaisiasta 6mm. Monesti sorvattu startti kehän pohjan kanssa tasan. Vauhtipyörän koneen puolen otsapinnasta kannattaa myös sorvata n.2-4mm lastu että ei hankaa välipeltiin.

Asetelma, vauhtikseen sopiva
-VAG numero: 044 141 025 (muita?)
-SRE 883082 999645

Levy, wasserboxer
-VAG numero: 025 141 031 DX (KX)
-SRE 881861 999783 (orgaaninen)
-SRE 881864 999706 (sinter)

Myös mahdollista käyttää ei wbx levyä, vaatii laatikoon uuden akselin (eri boori)

Korjatkaa jos on väärää tietoa, ja jos sattuu olemaan muita osanumeroita tiedossa niin kertokaa ihmeessä niin voi päivittää ne tuohon

E: Pari muutosta, ei mitään radikaalia
Viimeksi muokannut hege, 05.03.2013 13:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Muokattu vauhtipyörän sorvaus tietoja
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja jarke »

mitä muuta tähän tarvitsee, voiko käyttää 1,6 sen vauhtipyörän pultteja? silmälaakeri vissiin pitää hommata ,käykö 1,6:n laakeri, vissiin vaihdekepin säädöt menee uusiksi jos lootan irroittaa? mitä vielä tulisi mieleen..
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Silmälaakeri pysyy siellä kampuranpäässä, eli ei pitäis vaatia lisäämistä, jos ei ole tölkitettävä kone. Vauhtipyörän pultit taitaa olla kaikissa samat, asetelman pulteista en ole varma, pitää tarkistaa. Ja sama tölkin silmälaakeri käy myös 1.9TDI koneeseen. Ei kai ne kepin säädöt paljoa muutu, vielä jos muistaa katsoa että missä kohtaa se laatikon puoleinen kiinnike oli. Siinähän on vaan hienosäätö.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Asetelman pultit on eri jx vs tdi.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sanokaas viisaammat paljonko pitää olla jerkkua että JX kytkin korkkaa, Miten paljon kestää sitten laatikko jos kytkin ei enään ole sulakkeena.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Osku kirjoitti:Sanokaas viisaammat paljonko pitää olla jerkkua että JX kytkin korkkaa, Miten paljon kestää sitten laatikko jos kytkin ei enään ole sulakkeena.
Ainakin suht vakion AHU:n väännön kestää hyvin, eli olisiko 250NM jonkinlainen raja. Yleensähän ne luistaa, koska öljyä vuotaa koneesta tai laatikosta levylle. Lisää kestoa saa tietysti vaihtamalla kytkinosia rajumpiin.
Laatikon kesto onkin sitten monimutkaisempi juttu, kunnossa oleva laatikko varmasti kestää varsin hyvin, takavetona varsinkin. Yleensä nämä 20+ vuotta vanhat laatikot vaan on jo kuluneita useammasta kohdasta ja akselit pääsee liikkumaan jne.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin itsekin päättelin öljyn olevan monelle ongelman. Itsellä tulee nyt hieman piristetty ALH eli jotain 130-160 kaakki . Laatikko on vanha mutta ei kovin väljä ja stefat niin koneesta kuin laatikosta vaihdettu eli ei öljy vuotoja. Mietin vain juuri nyt että pitäisikö kytkin vaihtaa isommaksi JX vakio versiosta. Itse en möyri kovinkaan paljon mudassa mutta vedän nyyttiä silloin tällöin kilometrejä tulee vanhaksi autoksi paljon (20-30 tkm)ja auto on syncro. Mulla on ALH Ibizan asetelma ja vauhtipyörä sekä JX Tölkin Asetelma ja vauhtipyörä. Eli jos ymmärsin oikein homma olisi vain lastu pois senjälkeen WBX 228 levy ja seatin asetelma tai sitten JX vauhtipyörä ja vakio romut. Sulake puoli ja kulutuskesto vain mietitytti kummalla tulee luotettavampi.Kustannus ero on aika pieni.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

ALH vauhtipyörä on melko varmasti kaksoismassa? Sorvausta ei tarvita kunhan käyttää TDI-starttia tai pyyhkäsee JX startista vähän nokkaa. Samoilla tehoilla on AHU:n vakioasetelma+wbx levy pitänyt hyvin, trailerilla auto perässä myöskin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei ole on ihan perus teräs pyörä se on mun auton takakontissa just nyt.
Eli meinaat että seatin vauhti pyörä ja asetelma ja WBX levy. Luulen että sorvaan kumminkin niin käy sitten molemmat startit suoraan. Miksi muuten porukat haluaa uudemman startin onko vanhoissa joku ongelma johon en ole törmännyt vai loppuuko jerkku vai mistä kenkä puristaa?
Katselin että oltiin tosi onnelisia kun jostain sai adaptereita ja sai vihdoin uudemman startin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vielä kytkimeen miten on jotkuthan laittaa TDin akseleita tonne laatikkoon jotta saa TDi levynkin paikalleen (järeemmät jouset ja muutenkin vahvempi), onko toi WBX ratkasu hyvä mihin teholukemiin/vääntölukemiin asti? Eli pohjaako jouset ja hakkaa laatikon paskaks vai korkkaako kehältä vai kaikki edellämainitut?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Osku kirjoitti:Vielä kytkimeen miten on jotkuthan laittaa TDin akseleita tonne laatikkoon jotta saa TDi levynkin paikalleen (järeemmät jouset ja muutenkin vahvempi), onko toi WBX ratkasu hyvä mihin teholukemiin/vääntölukemiin asti? Eli pohjaako jouset ja hakkaa laatikon paskaks vai korkkaako kehältä vai kaikki edellämainitut?
Ei ole toistaiseksi ollut ongelmia wbx levyn kanssa nuilla arviolta reilun 300NM väännöillä. En uskoisi että se levy siellä mitään ongelmia aiheuttaa, on tuota samaa tainnut jotkut käyttää myös SRE-asetelman kanssa reilusti kovemmillakin väännöillä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja vville »

TT| kirjoitti:
Osku kirjoitti:Vielä kytkimeen miten on jotkuthan laittaa TDin akseleita tonne laatikkoon jotta saa TDi levynkin paikalleen (järeemmät jouset ja muutenkin vahvempi), onko toi WBX ratkasu hyvä mihin teholukemiin/vääntölukemiin asti? Eli pohjaako jouset ja hakkaa laatikon paskaks vai korkkaako kehältä vai kaikki edellämainitut?
Ei ole toistaiseksi ollut ongelmia wbx levyn kanssa nuilla arviolta reilun 300NM väännöillä. En uskoisi että se levy siellä mitään ongelmia aiheuttaa, on tuota samaa tainnut jotkut käyttää myös SRE-asetelman kanssa reilusti kovemmillakin väännöillä.
Paljonkos tuommoisessa +300nm TDIssä on heposia? Raadon dynopaperi näyttää 121 heposella vaatimatonta 249nm vääntöä. Tosin siltikin meni vaihteistosta pääakseli poikki. Kytkin piti kyllä.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Aloitinpa kytkimen kasauksen ja se tyssäsä heti alkuun. Eli vauhtipyörä on tehty yllä olevan ohjeen mukaan ja tasapainotettu. JX koneen väli pelti on keltapassivoitu ja kirkas lakattu. Ja per... nehän osuu toisiinsa. eli löytyykö toista väli peltiä joka sopii suoraan vai olisiko toi jx pelti pitäny leikellä ja hitsailla ennen pinta käsittelyjä jos näin on niin sattuisko jollain oleen toista JX välipeltiä, kun tän nyt valmiiks tehdyn ja pintakäsitellyn vois heittää sivuun museo peliä varten. Ei tekis mieli silputa tätä enää tässä vaiheessa, ei myöskään tekis mieli maksaa toista 100 euron sorvaus ja tasapainotus laskua.
Niin siis ongelma on että vauhtipyörästä otettu vain muutama milli (3mm) ja olisi pitänyt otta paljon enemmän(ehkä 8-12) että ei osuis pellin pahkaan.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Ite leikkelin JX pellin kuvan mukaisesti ja vielä vasaralla paukuttelin ulokkeen ulkoreunasta tasaiseksi.
Nyt mahtuu ilman vauhtipyörän takapinnan sorvausta.
Liitteet
20160416_202813.jpg
20160416_202813.jpg (1.95 MiB) Katsottu 33484 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tdi orggispelti (3 osanen hässäkkä) sopii kans kohtuullisesti. Tai sitten uus pelti valmiina tai itse muotoillen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo kuten sanoin jos tää muotoilu proggis pitää tehdä niin tarviin uuden aihion eli jos jollain roikku nurkissa JX pelti voisin leipoa siitä sen. Se TDI:n oma on kyllä aika kaukana helpommin leivon JX pellistä ja tulee siistimpi. Harmi että en tiennyt aikasemmin. Kuten sanoin nykynen on todella viimeistellyn näkönen ja lakattu joten ei viittis hajottaa käytän sen mualle, eli tarjotkaa ihmiset peltiä jos jollain on Lahden lähistöllä nyt kolmen päivän sisään tulen hakee ja myöhemmin sitten Helsingin päästä vois onnistuu Jostain PK alueelta.

Mitä muuten tarkoitit uusi pelti valmiina tarjooko joku tiilitehdas tähän osaa joka sopii suoraan?
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Toimiikohan tää näin:

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ead#p42309

Edit. Toimi se.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Juu löytyy valmiina saksasta ainakin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo OK löyty, se mitä ne myy on suora pellinpala, varmaan ajaa asian, mutta jos kumminkin sitten teen siitä JX pellistä sopii sitten nätimmin. Eli löytyykö keltään aihiota. Hyvä ois jos suurinpiirtein suora eikä kauheen pahasti kuopille ruostunut.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: TD/TDI 228mm Kytkinswapin osalista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Osku kirjoitti:Joo OK löyty, se mitä ne myy on suora pellinpala, varmaan ajaa asian, mutta jos kumminkin sitten teen siitä JX pellistä sopii sitten nätimmin. Eli löytyykö keltään aihiota. Hyvä ois jos suurinpiirtein suora eikä kauheen pahasti kuopille ruostunut.
Ostoilmoittelu saattaisi olla tehokkaampaa foorumin "toriosiossa"
Vastaa Viestiin