VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Ei kai siinä, jos vanha toimii. Irtihän tuo anturi tosiaan oli, kun pöntön vaihtoi. En muista mikä sen kannan halkaisija oli, mutta mun biltema-hylsysarjasta löytyi sattumalta juuri sen kokoinen hylsy, varmaan koko sarjan isoin hylsy. Toinen käytetty työkalu on ollut siirtoleukapihdit, kun en ole jaksanut hylsyä etsiä.
Molemmilla toki saa olla varovainen, ettei murjo sitä muovia paskaksi.
Molemmilla toki saa olla varovainen, ettei murjo sitä muovia paskaksi.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Tänään oli Punukalla taas purkupäivä, kaikkea "turhaa" on se aiemminkin jo joutunut luovuttamaan Sinikan hyväksi, ja nyt lähdettiin öljypumppulainalle, niin tulipa otettua viimein öljypohja irti. Siellähän oli hyvässä jemmassa herra mäntä nro 2.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Punukan kanssakin aletaan pikkuhiljaa heräämään. Vaihtokone saatiin talliin odottamaan jo keväällä (kiitos Pasi_T), Sinikkaan "lainattua" osaa hankittu (kiitos Portu), ja ihan kaupastakin on jotain pientä kai haettu.
Joka tapauksessa, toissapäivänä oli lähtötilanne tämä: Siihen sitten asennettiin uusi vanha vetari-napa-jarrupaketti, vetonivelet purettiin ja putsattiin ja laitettiin uudet rasvat: Ja ei muuta kuin alle vaan:
Joka tapauksessa, toissapäivänä oli lähtötilanne tämä: Siihen sitten asennettiin uusi vanha vetari-napa-jarrupaketti, vetonivelet purettiin ja putsattiin ja laitettiin uudet rasvat: Ja ei muuta kuin alle vaan:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Pitäisi melkeinpä tuollainen varanapa kasata romuista, olisi näppärä vaihtaa
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Napa kun oli kiinni, laitettiin rengas takaisin, vetari kiinni toisestakin päästä ja sitten pyllyä vähän ylemmäs niin on helpompi ulostaa vanha lohko.
Ja sieltä se pötkähti: Nyt on tilaa puuhastella: Vanhasta koneesta vielä kytkin ja muu hyödyllinen irti ja sitten uutta tilalle.
Ja sieltä se pötkähti: Nyt on tilaa puuhastella: Vanhasta koneesta vielä kytkin ja muu hyödyllinen irti ja sitten uutta tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Meinasitko sujauttaa koneen paikalleen noiden kannakkeiden välistä vai irrotta ne autosta ja pultata kiinni lohkoon ennen koneen paikalleen nostamista?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Vähän tiellähän ne taitaa olla. Meinasin että jos onnistuisi niin, että löysäisi sen verran, että saisi käännettyä sivuun tms. En ole tosin tutkinut onko tuo edes mahdollista.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Ota vaan noi kannakkeet irti autosta ja pulttaa kiinni lohkoon, homma on huomattavasti helpompi silleen.
Paikalleen laittaessa riittää, kun sujautat pitkät pultit reikiin, kun kone ja laatikko ovat suurin piirtein oikealla korkeudella.
Paikalleen laittaessa riittää, kun sujautat pitkät pultit reikiin, kun kone ja laatikko ovat suurin piirtein oikealla korkeudella.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Kannatetaan edellistä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Otin kannakkeet irti autosta kuten edellä neuvottiin, ja toinen löysi tiensä jo uuden moottorin kylkeen. Myös öljypumppu ja -pohja, vauhtipyörä+kytkin ja uusi öljynsuodatin on kiinni, laskelmieni mukaan ei puutu kuin toisen puolen kannake niin voi laittaa kiinni autoon. Mutta sitäpä en toki saa koneeseen kiinni ennen kuin olen sen nostanut tuosta ylös...
Niin ja kiilahihnat vedin poikki jotta tulee varmasti vaihdettua, olivat vähän kuluneet, niin ettei laiskana jää vaihtamatta kun onkin kiire saada auto liikkeelle.
Niin ja kiilahihnat vedin poikki jotta tulee varmasti vaihdettua, olivat vähän kuluneet, niin ettei laiskana jää vaihtamatta kun onkin kiire saada auto liikkeelle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Thö teline rakennettu. Enää pitäisi raahata jotenkin kone tuohon pyllyn alle, että pääsee nostelemaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Loistava meininki! Ja monikäyttöinen teline tuommonen. Kesällä vaan liina ja pöytälevy päälle, niin jo kelpaa grillailla!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Nooh, ei niin hyvä kuin luulisi. Johtuen auton asennosta, toinen reuna "pöydästä" on 5cm korkeampi...Hanttapuli kirjoitti:Loistava meininki! Ja monikäyttöinen teline tuommonen. Kesällä vaan liina ja pöytälevy päälle, niin jo kelpaa grillailla!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Nyt on hinattu ja nosteltu.
Ensin hinattiin kone kohdilleen.
Sitten nosteltiin.
Valitettavasti tuon jälkeen kytkinakselia lohkoon sovittaessa huomasin, että senhän takia kone tuli vauhtipyörä irrallaan, kun sieltä puuttui se pelti välistä...
Ei muuta kuin kone takaisin alas, ja irrottamaan vauhtipyörää.
Samalla ajattelin irrottaa turboon jätetyn pakoputkenpätkän, kun sekin kovasti kanitti vastaan nostossa.
No sepä olikin varmaan jätetty juuri sen takia, että pultit/mutterit on suht. tiukassa, ja näinhän siinä kävi.
Toisaalta, olipa hyvä, että tuli tuo noin nyt tehtyä, niin tulihan huomattua, että ensimmäisellä yrityksellä tuli vissiin hajotettua silmälaakeri...
Kun vielä käsi jäi moottorin kannatuskumin ja moottorin väliin moottorin heilahduksessa, tuli kerättyä kokonaisuudessaan sen verran temmiä otsaan, että siirretäänpä asennuksen jatkoa johonkin toiseen päivään...
Ensin hinattiin kone kohdilleen.
Sitten nosteltiin.
Valitettavasti tuon jälkeen kytkinakselia lohkoon sovittaessa huomasin, että senhän takia kone tuli vauhtipyörä irrallaan, kun sieltä puuttui se pelti välistä...
Ei muuta kuin kone takaisin alas, ja irrottamaan vauhtipyörää.
Samalla ajattelin irrottaa turboon jätetyn pakoputkenpätkän, kun sekin kovasti kanitti vastaan nostossa.
No sepä olikin varmaan jätetty juuri sen takia, että pultit/mutterit on suht. tiukassa, ja näinhän siinä kävi.
Toisaalta, olipa hyvä, että tuli tuo noin nyt tehtyä, niin tulihan huomattua, että ensimmäisellä yrityksellä tuli vissiin hajotettua silmälaakeri...
Kun vielä käsi jäi moottorin kannatuskumin ja moottorin väliin moottorin heilahduksessa, tuli kerättyä kokonaisuudessaan sen verran temmiä otsaan, että siirretäänpä asennuksen jatkoa johonkin toiseen päivään...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
JAhas.
Sen verran iso temmi tuli otsaan 1.1.2016, että nyt jo jaksaa päivitellä jatkoa tälle seikkailulle.
No joo, jo pari päivää myöhemmin kunnostauduin, ja viimein revin sen pakoputken tyngän irti turbosta. Paria muutakin työkalua 13mm avaimen lisäksi siihen tarvittiin, ja turboon jäi jäljelle 1,5 pinnapulttia:
Heti perään elokuussa 2016 jatkoin työskentelyä, ja porasin katkenneet pultit pois pakopesästä, ja aloin laittamaan helicoileja. Sehän meni tietysti putkeen, kierretyökaluhan pitää katkaista siihen reikään kun yrittää väkisin kairata lisää jengaa, vaikka työkalu on jo pohjassa:
Ja sitten sitä työkalua pois yrittäessä pitää katkaista ruuvimeisseli samaan reikään:
Lopulta katkenneet rojut saatiin ulos, uudella vehkeellä jengat tehtyä ja helicoilit sisään, ja pääsi siirtymään hajonneen silmälaakerin irroitukseen. Sitähän olin jo pitkin vuotta aina välillä yrittänyt ulos, ties millä eri tekniikoilla, mutta tuloksetta. Kaikki ohuempi reunus ja irtoavat rullat sieltä tuli kun väkisin yritti, mutta loppuosa oli aivan yhtä puuta kampiakselin pään kanssa:
Lopulta saoin ajeltua sen laakerin ulkokehän reunaa dremelkopion kivisellä hiomaterällä niin ohueksi, että sain lyötyä jollain piikillä sitä vähän kasaan, ja sitten vaan helvetinmoisella väkivallalla hakattua pikkupalasia irti, kunnes kehä oli melkein katki, ja koko kehä irtosi ympäristöstään. Vähän eri näköisenä se sieltä ulos tuli, kuin mitä on joskus sisään mennyt :
Sitten kun uusi laakeri oli kiinni ja tuo muodollisuus oli saatu alta pois, pystyi viimein palaamaan itse pääasiaan, moottorin nostamiseen paikoilleen. Tietysti tässäkin kohtaa hommaan ehdin heti elokuisen iltapäivän perään, eli lokakuun alussa. Joka tapauksessa, kone taljalla takaisin ylöspäin, tunkilla auteltiin öljypohjasta parempaan kulmaan, helvetin paljon heijailua, nostelua ja laskemista edestakaisin, kytkinakselin tähtäilyä oikeaan reikään, kiroilua ja vitutusta, ja lopulta pultit kannakkeisiin kiinni, talja löysälle, ja siellä lepää, kuvien välillä noin kolme tuntia:
Ja vielä oli ruhtinaallisesti viikko aikaa foorumin kesäkauden päättäjäisiin, jonne oli tarkoitus tällä ajella.
Sen verran iso temmi tuli otsaan 1.1.2016, että nyt jo jaksaa päivitellä jatkoa tälle seikkailulle.
No joo, jo pari päivää myöhemmin kunnostauduin, ja viimein revin sen pakoputken tyngän irti turbosta. Paria muutakin työkalua 13mm avaimen lisäksi siihen tarvittiin, ja turboon jäi jäljelle 1,5 pinnapulttia:
Heti perään elokuussa 2016 jatkoin työskentelyä, ja porasin katkenneet pultit pois pakopesästä, ja aloin laittamaan helicoileja. Sehän meni tietysti putkeen, kierretyökaluhan pitää katkaista siihen reikään kun yrittää väkisin kairata lisää jengaa, vaikka työkalu on jo pohjassa:
Ja sitten sitä työkalua pois yrittäessä pitää katkaista ruuvimeisseli samaan reikään:
Lopulta katkenneet rojut saatiin ulos, uudella vehkeellä jengat tehtyä ja helicoilit sisään, ja pääsi siirtymään hajonneen silmälaakerin irroitukseen. Sitähän olin jo pitkin vuotta aina välillä yrittänyt ulos, ties millä eri tekniikoilla, mutta tuloksetta. Kaikki ohuempi reunus ja irtoavat rullat sieltä tuli kun väkisin yritti, mutta loppuosa oli aivan yhtä puuta kampiakselin pään kanssa:
Lopulta saoin ajeltua sen laakerin ulkokehän reunaa dremelkopion kivisellä hiomaterällä niin ohueksi, että sain lyötyä jollain piikillä sitä vähän kasaan, ja sitten vaan helvetinmoisella väkivallalla hakattua pikkupalasia irti, kunnes kehä oli melkein katki, ja koko kehä irtosi ympäristöstään. Vähän eri näköisenä se sieltä ulos tuli, kuin mitä on joskus sisään mennyt :
Sitten kun uusi laakeri oli kiinni ja tuo muodollisuus oli saatu alta pois, pystyi viimein palaamaan itse pääasiaan, moottorin nostamiseen paikoilleen. Tietysti tässäkin kohtaa hommaan ehdin heti elokuisen iltapäivän perään, eli lokakuun alussa. Joka tapauksessa, kone taljalla takaisin ylöspäin, tunkilla auteltiin öljypohjasta parempaan kulmaan, helvetin paljon heijailua, nostelua ja laskemista edestakaisin, kytkinakselin tähtäilyä oikeaan reikään, kiroilua ja vitutusta, ja lopulta pultit kannakkeisiin kiinni, talja löysälle, ja siellä lepää, kuvien välillä noin kolme tuntia:
Ja vielä oli ruhtinaallisesti viikko aikaa foorumin kesäkauden päättäjäisiin, jonne oli tarkoitus tällä ajella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Mutta nyt on ilmeisesti kone paikallaan ja leima otteessa.
Onnitelut!!! Mielestäni tässä on yksi monista esimerkeistä kuinka tekemällä oppii, yhteisö neuvoo kyllä kun on rohkeus tarttua työkaluihin.
Onnitelut!!! Mielestäni tässä on yksi monista esimerkeistä kuinka tekemällä oppii, yhteisö neuvoo kyllä kun on rohkeus tarttua työkaluihin.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Joo, on tossa vielä seuraavassa (/-vissa) jaksoissa lisää kommelluksia, ei jaksanut kaikkea yhteen postaukseen ulostaa.
Tarkkaavaisimmat huomasivat, että olin mä tällä siellä kesäkäuden päättäjäisissäkin...
Tarkkaavaisimmat huomasivat, että olin mä tällä siellä kesäkäuden päättäjäisissäkin...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Niin muuten olitkin! Jännityksellä odotellaan seuraavia jaksoja ja tuotantokausia
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
On se niin lohdullista luettavaa että jollaki muullakin palaa hermot, käpy ja käämit näitä hommia tehdessä Samaistuin 10000%
Hulluna tölökkeihin.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Kone siis sisässä ja kiinni. Sitten alkoi tehdä mieli laittaa kone tulille, ihan vaan testiksi, ajosta purettunahan tuo kone aikanaan saatiin, mutta pitihän se silti käyntiin kokeilla.
Nooh, kyllähän se siitä käyntiin lähti jonkun aikaan sahattuani, kolmisen vuotta aiemmin tankatuilla polttoaineilla, mutta jotain pientä häikkää olin havaitsevinani ja katsoin parhaaksi sammuttaa:
Hetkinen meni kun ihmettelin ympäriinsä, että mitäs helvettiä nyt tapahtui, kunnes huomasin, että joku on porannut tuonne koneeseen tuollaisia pieniä reikiä, joista öljyä tulee ulos :
Että juu, parit anturit oli vielä puutelistalla näköjään. Nooh, kaupassahan niitä myydään, joten sitä kautta. Tarkkaavaisimmat huomaa, että vesiletkun lähtökin puuttuu, ja se piti myös hommata, tosin sehän ei ollutkaan niin yksinkertaista, vanhaa mallia ei enää saanut ja uutta ei ollut samanlaista kahdella anturitaskulla. Anturitkin on erilaiset tietysti. Kompromissina siihen löytyi jonkun volkkarin yhden anturin malli, ja siihen vissiinkin moottorin lämpöanturi vaimikäseoli, joka tapauksessa nyt ei tule tietoa veden lämpömittarille. Mutta tärkeintä oli tietysti, että sai letkut kiinni ja nesteet kiertämään.
Tässä kohtaa elämää foorumin kesäkauden päättäjäiset kummittelivat parin päivän päässä, joten alkoi jo hieman kuumottamaan, mutta ajoon oli tarkoitus päästä. Lokakuun alussahan on aina hyvä vaihtaa kesärenkaat alle, joten se tuli suoritettua, samoin kuin vaihdetun oikean takajarrun käsijarruvaijerin kiinnitys etupään vaijeriin, joka tietysti oli niin ruosteessa ja jumissa, että lopulta sain vaijerit yhteen, mutta käsijarrua ei ollut, kun en saanut kiristettyä, meni vaan kierteelle koko tanko.
Päättäjäisaamuna jatkui hommat vielä, jarrut piti ilmata ja pakoputki kiinnittää. Ilmanputsari ja sen letku turbolle piti laittaa.
Jarrujen ilmaukseen olin hommannut Motonetistä sellaisen ilmauskannun jolla kompuran avulla saadaan ilmattua. Ei se ihan niinkuin elokuvissa toiminut, ilmeisesti sen letkun liitin ilmausnippaan ei ole ihan tiivis, koska helkkarin kauan siinä se imutteli, ja koko ajan tuli pientä kuplaa niin paljon, että epäilen että se otti vähän ohi sitä ilmaa. Lopulta ilmattiin perinteiseen tapaan, ja löytyihän ne jarrutkin sieltä.
Pakoputki oli aikanaan luovutettu Sinikkaan, ja korvaavat osat hankittu matkan varrella sieltä täältä. Mutta ei tietysti kokonaan, äänenvaimentimen molempien puolien kiinnitysraudathan sieltä uupuivat. Ei sitten laitettu pakoputkea äänenvaimentimineen, vaan tyydyttiin laittamaan moottorin mukana tullut pakoputken tynkä takaisin kiinni, suojaamaan turboa vähän irtosoralta ajossa:
Ilmanputsarikin vielä viimeisenä kiinni, valitettavasti joku oli laittanut Sinikkaan sen kobran, ja joutsenkaulakin oli pitänyt halkaista korin ja moottorin väliin jättämällä nostovaiheessa, joten piti vähän käyttää luovuutta. Joutsenkaula jesarilla ainakin melkein tiiviiksi, ja kobran tilalle 75-millinen 90 asteen viemärimutka, vähän solumuovia putsarin liitoksen ympärille tiivisteeksi kun oli väljä, ja sitten jesarilla kiinni putsariin.
Ja lopulta, matkaan päästiin. Puuhalaput oli optimistisesti haettu perjantaina, ja ainoastaan ehkä pari tuntia aikataulusta myöhässä karavaani pääsi liikkeelle Lahdesta, eli allekirjoittanut ja Lahdessa opiskelijana ollut Multivan-kuski Christian, kuvassa tarkastustauolla Saaren Siwalla:
Ja perille asti päästiin. Kuulemma vilkut ei toiminut, eikä valotkaan palaneet ihan oikein perillä. Huomasin kyllä vilkkuasian jo matkallakin.
Ja sitten sama toiseen suuntaan, eli kotiinkin päästiin. Vilkut ei toimineet, ja kotipihassa auto ei sammunut, vaikka otti avaimen pois virtalukosta. Joka tapauksessa Punukka pääsi huoltopaikalta käyttöpaikalle odottamaan loppuja fiksauksia ja ihan katsastuksen kautta ajoon pääsemistä.
Nooh, kyllähän se siitä käyntiin lähti jonkun aikaan sahattuani, kolmisen vuotta aiemmin tankatuilla polttoaineilla, mutta jotain pientä häikkää olin havaitsevinani ja katsoin parhaaksi sammuttaa:
Hetkinen meni kun ihmettelin ympäriinsä, että mitäs helvettiä nyt tapahtui, kunnes huomasin, että joku on porannut tuonne koneeseen tuollaisia pieniä reikiä, joista öljyä tulee ulos :
Että juu, parit anturit oli vielä puutelistalla näköjään. Nooh, kaupassahan niitä myydään, joten sitä kautta. Tarkkaavaisimmat huomaa, että vesiletkun lähtökin puuttuu, ja se piti myös hommata, tosin sehän ei ollutkaan niin yksinkertaista, vanhaa mallia ei enää saanut ja uutta ei ollut samanlaista kahdella anturitaskulla. Anturitkin on erilaiset tietysti. Kompromissina siihen löytyi jonkun volkkarin yhden anturin malli, ja siihen vissiinkin moottorin lämpöanturi vaimikäseoli, joka tapauksessa nyt ei tule tietoa veden lämpömittarille. Mutta tärkeintä oli tietysti, että sai letkut kiinni ja nesteet kiertämään.
Tässä kohtaa elämää foorumin kesäkauden päättäjäiset kummittelivat parin päivän päässä, joten alkoi jo hieman kuumottamaan, mutta ajoon oli tarkoitus päästä. Lokakuun alussahan on aina hyvä vaihtaa kesärenkaat alle, joten se tuli suoritettua, samoin kuin vaihdetun oikean takajarrun käsijarruvaijerin kiinnitys etupään vaijeriin, joka tietysti oli niin ruosteessa ja jumissa, että lopulta sain vaijerit yhteen, mutta käsijarrua ei ollut, kun en saanut kiristettyä, meni vaan kierteelle koko tanko.
Päättäjäisaamuna jatkui hommat vielä, jarrut piti ilmata ja pakoputki kiinnittää. Ilmanputsari ja sen letku turbolle piti laittaa.
Jarrujen ilmaukseen olin hommannut Motonetistä sellaisen ilmauskannun jolla kompuran avulla saadaan ilmattua. Ei se ihan niinkuin elokuvissa toiminut, ilmeisesti sen letkun liitin ilmausnippaan ei ole ihan tiivis, koska helkkarin kauan siinä se imutteli, ja koko ajan tuli pientä kuplaa niin paljon, että epäilen että se otti vähän ohi sitä ilmaa. Lopulta ilmattiin perinteiseen tapaan, ja löytyihän ne jarrutkin sieltä.
Pakoputki oli aikanaan luovutettu Sinikkaan, ja korvaavat osat hankittu matkan varrella sieltä täältä. Mutta ei tietysti kokonaan, äänenvaimentimen molempien puolien kiinnitysraudathan sieltä uupuivat. Ei sitten laitettu pakoputkea äänenvaimentimineen, vaan tyydyttiin laittamaan moottorin mukana tullut pakoputken tynkä takaisin kiinni, suojaamaan turboa vähän irtosoralta ajossa:
Ilmanputsarikin vielä viimeisenä kiinni, valitettavasti joku oli laittanut Sinikkaan sen kobran, ja joutsenkaulakin oli pitänyt halkaista korin ja moottorin väliin jättämällä nostovaiheessa, joten piti vähän käyttää luovuutta. Joutsenkaula jesarilla ainakin melkein tiiviiksi, ja kobran tilalle 75-millinen 90 asteen viemärimutka, vähän solumuovia putsarin liitoksen ympärille tiivisteeksi kun oli väljä, ja sitten jesarilla kiinni putsariin.
Ja lopulta, matkaan päästiin. Puuhalaput oli optimistisesti haettu perjantaina, ja ainoastaan ehkä pari tuntia aikataulusta myöhässä karavaani pääsi liikkeelle Lahdesta, eli allekirjoittanut ja Lahdessa opiskelijana ollut Multivan-kuski Christian, kuvassa tarkastustauolla Saaren Siwalla:
Ja perille asti päästiin. Kuulemma vilkut ei toiminut, eikä valotkaan palaneet ihan oikein perillä. Huomasin kyllä vilkkuasian jo matkallakin.
Ja sitten sama toiseen suuntaan, eli kotiinkin päästiin. Vilkut ei toimineet, ja kotipihassa auto ei sammunut, vaikka otti avaimen pois virtalukosta. Joka tapauksessa Punukka pääsi huoltopaikalta käyttöpaikalle odottamaan loppuja fiksauksia ja ihan katsastuksen kautta ajoon pääsemistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.