WBX remppaa

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

ketsa kirjoitti:
Ace kirjoitti:Nyt sain tuon 2280-nokan. Siinä nokka selkeästi leveämpi, nostajaan koskettava pinta 15mm vs orggis 12mm.
Meinaatko käyttää nelkun kovia nostajia vai holkittaa ykköstyypin nostajille? Jos jälkinmäinen ratkaisu mielessä, niin mulla olisi yksi ylimääräinen satsi Rocky Jenningsin pronssisia holkkeja hyllyssä.
Jos kysymys oli minulle, niin tarkoitus olisi käyttää orkkis hydraulinostajia ja sama taitaa olla lauri a:llakin mielessä. Sen verran tämä nyt vieläkin kaivertaa mieltä että etsin tuonne omaan topikkiini nyt nuo linkit juttuuihin, joiden perusteella olen päätökseni tehnyt.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ok. Kireämmällä nokalla ja välitettyjä kiikuilla voi tulla ongelmia nostimien pehmeäksi menemisen kanssa. Nuo wbx/t4 nostimet kun ovat halkaisijaltaan kohtuu pienet. Toki jos ei kierrosaluetta ei nosteta, niin voi selviätä orkkis venajousilla (+ shimmaamatta) ja se parantaa asiaa. WBX:n orkkis työntötangot ovat järjettömän painavat, joten niiden vaihtamista kevyempiin paremmasta matskusta valmistettuihin kannattaa ehkä harkita. Samaten nostimien ja niiden pesien kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Tiivistetysti yritän siis sanoa, että kannattaa suhtautua tietyllä varauksella amerikanonnistumisien siirtymiselle 1:1 omaan pohjolan moottoriin :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Minä päädyin tilaamaan Saksasta tuon dj:n vakioprofiililla hiotun nokan, hintaa tuli ebay:n kautta toimituskuluineen 260e eli todella suolainen. Toisaalta halusin saada pikkuhiljaa tämän nokka-arpomisen päätökseen, se kun on viimeinen osa joka puuttuu, että saisi alakerran kasaan. Näkeepähän ainakin, mimmoinen tuo kone on vakionokalla eikä tule venttiilikoneiston kanssa ainakaan oletettavasti niin herkästi enempää harmeja. Oletan että vakioruisku toimii parhaiten vakiolla tai kevyellä virinokalla. Sierrassa mulla oli joskus 285-asteinen kireämpi virinokka yhdistettynä Megasquirttiin, kone veti kyllä hienosti ylhäältä mutta samalla se oli mahdoton saada käymään tasaista tyhjäkäyntiä eikä mennyt leimalla päästöistä läpi ilman kepulikonsteja, runsas overlap (imu-ja pakoventtiili auki samaan aikaan) aiheutti sen että palamatonta bensaa meni suoraan pakoputkeen nostaen hc-päästöt liian korkeaksi.

Ihmettelin noita wbx nostajia. Osa noista on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa kun ovat hiukan erilaisen näköisiä. Muutamassa nostajassa on keskellä pientä silmin havaittavaa monttua, ei oo mun mielestä vielä pahan näköisiä. 5kpl noista oli ilmauksen tarpeessa, eli nostaja painuu kasaan työntötangolla käsivoimin puristaessa.
Kuva

Purin yhden nostajan jo ilmausta varten uteliaisuuttani.
Kuva

Näihin moottoreihin näyttää olevan tarjolla runsaasti keinuvivustoja erilaisilla välityssuhteilla. Voisiko joku viisas selittää mistä tuo välityssuhde lasketaan? Oletan, että niillä tavoitellaan suurempaa nostoa venttiilille?
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kuvan perusteella osa nostajistasi on minun mittapuulla huonon näköisiä ja jos kuva ei valehtele, niin itse en laittaisi tuollaisina noin kalliin nokan kaveriksi.

Nokan nosto x keinuvivuston välityssuhde = nosto venttiililtä (tai ainakin lähelle, koska todellinen venttiiligeometria hiukan vaikuttaa välityssuhteeseen).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

lauri a. kirjoitti:Ihmettelin noita wbx nostajia. Osa noista on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa kun ovat hiukan erilaisen näköisiä. Muutamassa nostajassa on keskellä pientä silmin havaittavaa monttua, ei oo mun mielestä vielä pahan näköisiä.
Mun nostimissa ei ollut kyllä tuollaista vaihtelua, kaikki ovat yhtä paljon montulla. Kun kokeilin montulla olevaa nostinta uutta nokkaa vasten niin näkyi selvästi että uusi nokka ottaa vain reunoista kiinni. Mun on ainakin pakko hioa suoraksi ennen asennusta.

Mielenkiintoista verrata näitä miedän projekteja ja noita nokkia!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Mikäs noiden wbx vakio keinuvipujen välityssuhde on? Onko muistikuvaa mitä tuollainen nostajien hiominen on maksanut vrt uudet nostajat n.200e/8kpl? Mullahan oli osasta nokkia hävinnyt useita millejä tavaraa, eli ei ole ihme jos nostajissakin on pikkaisen monttua. Täytynee tehdä noille jotain ennen nokan asennusta.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

lauri a. kirjoitti:Onko muistikuvaa mitä tuollainen nostajien hiominen on maksanut vrt uudet nostajat n.200e/8kpl?.
Voisiko noita kokeilla hioa itse? Keittiön kivitasolla vesihiomapaperilla karkeemmalla ensin ja sitten hionommalla perään...
Viimeksi muokannut Ace, 04.11.2015 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eikös nostajat pidä muodoltaan olla hieman kuperia?
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

1.1 on vakiokeinun välitys.

Vaikea uskoa, että onnistuu käsipelissä hionta... Mun nostimien hionta taisi olla osana niin monimutkaista vaihtokauppaa, että hintakin jäi hämäräksi :-) Kysäiseppä suoraan Valtosen Petteriltä o5o 33ysi66ysi1, että onko vielä tarjolla hiottuja hytikkanostimia / onko aikeissa hiottaa uutta sarjaa.

DMN-> T1 ilmakoneiden nostin on uutena kupera, hytikasta ei minulla tietoa. Mutta kyllä noita kuppelin nostimia on iät ajat suoriksikin hiottu ja varmasti parempi tilanne kuin kovera.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Pukki toi jo syksyllä hyvissä ajoin ennakkoon läjän kaikenlaista osaa:
Kuva

Uus nokkakin saapui, tuosta huomaa nyt hyvin että on typ4 nokasta hiomalla tehty, kun nokat on huomattavasti leveämpiä ja perusympyrä olikin huomattavasti pienempi eli 28,1mm (vrt wbx nokan 31,1mm). Nostoa tuossa uudessa nokassa on 8,0mm pakopuolella ja 8,3mm imuventtiileillä.
Kuva

Kuva

Koitin putsailla noita paskasia lohkonpuolikkaita ensin epätoivoisesti autotallioloissa...
Kuva

....jonka jälkeen hermoistuin ja puolikkaat käväisivät paikallisella konekorjaamolla "kylvyssä" osienpesukoneessa. Suosittelen lämpimästi, on pikkaisen mukavampi kasata puhtaita osia eikä tarvi pelätä että hiekanmuruja jää strategisiin paikkoihin.
Kuva

Paikallisen autotarvikeliikkeen jätkät tulosteli mulle ystävällisesti autodatasta dj koneen kiristysmomentteja kun kävin öljypumppua tilaamassa. Yleinen havainto on ollut että kannattaa käydä rohkeasti kyselemässä osia näihin harvinaisempiinkin laitteisiin ihan normi tarvikeliikkeistä, noilla on monesti aika laajat tukkurivalikoimat ja hankintakanavat, osat saa parin päivän sisään kouraan eikä hinnatkaan usein päätä huimaa. Saman huomasin metsästäessäni jarrusatuloita syncroon.
Kuva

kiristysmomentteja wbx 2,1l DJ (autodata)

kansi, vaihe 1: 10nm --> vaihe 2: 25nm --> vaihe 3: 50nm
runkolaakerit, vaihe 1: 22nm --> vaihe 2: 45nm
kiertokangen laakerit, vaihe 1: 30nm --> vaihe 2: 180ast
öljypumppu lohkoon: 25nm
öljyproppu: 25nm
vauhtipyörä: 60nm+90ast
kytkimen painelevy: 20nm
kampiakselin hihnapyörä
yksiurainen: 60nm
kolmiurainen: 350nm
imusarja kanteen: 20nm
pakosarja kanteen: 20nm
sytytystulpat: 25nm

Sit vaan ensin kampiakseli kasaan uusilla laakereilla. Vanhat runkolaakerit olikin lopulta vaihtokunnossa ja osa väljän oloisia, uusilla std kokoisilla laakereilla tätä ongelmaa ei ollut. Virranjakajan ja nokka-akselien käyttörattaat sain nätisti pudottamalla paikalleen kun lämmitin niitä reilusti pikkutoholla. Kasasin kiertokanget uusilla pulteilla ja laakereilla kiinni kampiakseliin. Kannattaa olla tarkka et kasaa veivin alaosan oikein päin veiviin kiinni jotta veivinlaakeri asettuu oikein, ite kasasin muutaman ensin ajatuksissani väärin päin ja ihmettelin miten veivi liikkuu niin tahmeasti.
Kuva

....kampiakseli ja nokka lohkonpuolikkaaseen, uusilla laakereilla
Kuva

Kuva

Kuva

Victor Reinzin tiivistesarjassa tuli mukana tuommoista reinzosil tiivistemassaa jota käytetään sylinterikansien asennuksessa. Pienemmissä valkoisissa tuubeissa olevat mömmöt taas ovat kannenmutterien kannan ja lohkon väliin tulevaa tiivisteainetta. Lohkonpuolikkaiden väliin tulevan tiivisteliimat joutuu tilaamaan erikseen, CSP:n nettisivuilla suosittelivat tuommoista curil mömmöä joten otin tuubillisen mukaan tilaukseen. Laakereiden ja nokan asennukseen käytin tuommoista Motonetistä löytyvää Redlinen asennusrasvaa joka toivon mukaan suojaa moottoria käynnistysvaiheessa normi moottoriöljyä paremmin, eikä kuivu niin herkästi pois kun en kuitenkaan pääse vielä hetkeen tätä moottoria käynnistelemään.

Kuva
Siinä se alakerta nyt olisi. Nokan päittäisvälystä en tajunnut tarkistaa, kampura ja nokka kyllä tuntuu pyörivän kevyesti.

Kuva
Onko kellään havaintoa tai räjäytyskuvaa, miten päin tuo läjä tavaraa pitäisi asetella vauhtipyörän ja kampuran päittäislaakerin väliin? Vaikuttaa vähän epämääräiseltä.

Joka tapauksessa alakerta alkaa nyt olla kasassa. Taisin ostaa autonkin mihin kone ehkä vielä joskus päätyy ;) Hyvää joulua kaikille!
Kuva

Ps. Jos jollakulla lojuu nurkissa wbx koneisen tölkin kytkinkoppaa, kytkinakselia, koneen kiinnikkeitä ja kiinnikepalkkia, sähköjä, vesiletkuja tai kokonaista moottoria/osia niin olen kiinnostunut. Myös takavedon 5-pykäläinen laatikko kiinnostaisi, perävälityksestä riippumatta.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Joker »

Wasserin kytkinkoppa löytyy, kytkimen akselin puslat kaipaa huomiota mutta toimivana irroitettu. Postikuluilla liikkuu sinnepäin. Laita YVtä jos kaipaat vielä.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kuva

Itse olen jättänyt osan D pois kasaamistani moottoreista.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
P_Valtonen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 16.07.2012 00:50
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja P_Valtonen »

lauri a. kirjoitti:Uus nokkakin saapui, tuosta huomaa nyt hyvin että on typ4 nokasta hiomalla tehty.
Ei ole Typ-4 nokka
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itse olen käyttänyt Loctite 574 Boxereiden (Kuplat Porschet) lohkoihin, se ainakin on toiminut. Se kovettuu paineessa ja purseet ei kovetu eli huhtoutuu pois öljyjen kanssa eikä tuki öljykanavia. Miltä tuo käyttämäsi curil mömmö vaikutti ja mitä tiedät sen toiminnasta? Onko sama periaate ja paljonko maksoi?
kesämies
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 15.09.2013 12:17

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja kesämies »

Täähän on hienosti edenny!

Muistin syövereistä kun kaivelee niin nostajista osa on vaihdettu uusiin 207tkm:n kohdalla juurikin sillä periaatteella että ne jäi jotka vielä toimivat tai jotka sai ilmattua.
Sylinterit kävivät moottorikoneistamo Koivukarilla Raumalla hoonattavana ja sieltä tuli uudet männänrenkaatkin. Silloin ei sylinterin kyljessä ollut kyllä halkeamaa eli on tullut tuossa kun kone on kylmässä tallissa seissyt.
Pikasella googletuksella noita sylinteriputkisarjoja näyttäs ihan edukkaastikin saavan jos uusien laittoon päätyy.

EDITTIÄ:
Kuva
Nyt kun tätä kuvaa uudelleen kattelin niin tuli semmonen olo että on niin hatarat muistikuvat että onko tollaista kyljessä ollut vai ei, muistaakseni ei mutta varmaksi en sano kun 11 vuoden taakse ei niin hyvin muista.
Kokeneemmat wasserimiehet vois kertoa onko tällaisia sylinteriputkia tullut vastaan...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Oisko vaan valusta jäänyt jälki? Kun ei jatku alhaalla tuon koneistetun pinnan kohdalla enää.
< 15kWh/100km
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Joo ei ressiä noista jäljistä, ne on pelkkiä valupurseita. Hyvä tietää että männänrenkaatkin on uusittu niin ei tarvi niihin kajota, pytyt olikin siistin näköiset sisältä silloin kun niitä tutkailin. Tämä projekti on elänyt jonkun aikaa hiljaiseloa, katsellaan ehtisikö tuota laittelemaan taas loppuvuodesta.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Alkuperäinen wasserirojekti ei ole edennyt oikeastaan mihinkään. Mut näitä on tullut haalittua pari lisää :D
Wbx koneen kuskausta
Wbx koneen kuskausta
20180125_152129.jpg (1.8 MiB) Katsottu 3516 kertaa
Yheltä syncroa dieselöivältä foorumilaiselta tuli haettua tuommoinen 2,1 DJ joka oli kuulemma alkanut savuttaa sinistä ja kolista hillittömästi yhtäkkiä.
Kansi
Kansi
20180127_202050.jpg (802.37 KiB) Katsottu 3516 kertaa
20180127_202953.jpg
20180127_202953.jpg (827.41 KiB) Katsottu 3516 kertaa
Syykin selvisi jo imusarjaa irrottaessa. Yksi venttiilinohjuri oli pudonnut kannesta kokonaan pois. Tuosta tuli nostettua jo kannet ja sylinteriputket pois. Alakerran ajattelin ottaa auki ja vaihtaa laakerit, tiivisteet ja veivien pultit. Josko sais tästäkin toimivan moottorin. Joskus ajattelin vielä pelastaa jonkun siistin tölkin josta on moottori räjähtänyt ;)

Sit löyty vielä edukkaasti tuommoinen vuosia seissyt jumissa oleva 1,9 kaasari eli DG koodilla tunnettu moottori. Auki vaan...
DG
DG
20180210_161212.jpg (1.81 MiB) Katsottu 3516 kertaa
Kansi pois
Kansi pois
20180210_163004.jpg (1.04 MiB) Katsottu 3516 kertaa
Möhnää
Möhnää
20180210_163058.jpg (852.2 KiB) Katsottu 3516 kertaa
Pytyissä oli runsaasti tuommoista ruosteista möhnää. Kannet irrottamalla tuo alkoi jo pyöriä. Aattelin ottaa tuostakin vielä kampikammion auki ja katsoa mitä se on syönyt. Putket ja männät täytyy laittaa löpöön likoamaan. Jos jollakulla on nurkissa ylimääräisenä DG:n kaasari ja imusarjat niin olisin kiinnostunut. Myös muu kohtuuhintainen wbx tavara ja romut kiinnostaa. Josko saatais noista vielä toimivia vaikka nämä koneet ei kovassa huudossa täällä foorumilla olekaan :mrgreen:
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Ne on ihan hyvässä huudossa, se vaan riippuu siitä keneltä kysyy :)
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Portu »

Kolme sylinteriä ja yks dj mäntä ainakin löytyy. Jotain vesiletkujakin kait on. Muuta ei taida olla. Ei maksa paljoa, mut kuitenkin enemmän kuin romurauta.
Vastaa Viestiin