WBX remppaa

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Moro

Tuli ostettua tuommonen 217tkm rullattu 2,1l DJ vesibokseri kone. Myyjän mukaan alkoi yhtäkkiä kolista ja jäi sen takia seisomaan. Moottori oli ostohetkellä jo osittain purettu, mm kannet oli napattu irti.

Kuva

Moottori oli melko paskanen joten pesin sen kylmästi painepesurilla
Kuva

Kuva

Toinen koneessa olleista kansista oli halki imu- ja pakokanavan välistä. Mukaan tuli vielä toiset kannet joista myöskin toinen oli halki. Täytyy purkaa noista venttiilit irti niin näkee vähän paremmin onko noi halkeemat kuin vakavia.
Kuva

Kuva

Vesiputkia oli hitsailtu joskus
Kuva

Öljypumppu silmämääräisesti ok?
Kuva

Sit vaan palasix, veivinlaakerit näyttää olevan melko valmiit kuten oletettiinkin, yhdestä oli jo lähteny lohkeilemaan ainetta irti. Kampiakselin kauloissa ei ainakaan näkyny kovin kummosia naarmuja.
Kuva

Kuva

Kuva

Ainakin keskimmäinen runkolaakeri näytti terveeltä.
Kuva

Yhessä pytyssä näytti olevan pikkasen rotansyömää. Onkohan tuonne eksyny joskus kosteutta. Toisen sylinteriputken ulkopinnassa oli tuommonen vekki, näytti äkkiseltään syöpymältä, tuskin tuo on mikään valujälkikään?
Kuva

Kuva

Vakaa aikomus ois kasailla tuosta toimiva moottori. Mietin jo että riittäiskö siihen pelkkä veivinlaakerien vaihto. Kiirusta tämän kanssa ei oo, kun ei mulla ole tähän sopivaa autoakaan. Omat tölkittelyt hoituu tällä hetkellä 1,6td Caravelle syncrolla jota ei ole tarkoitus lähteä sen kummemmin muuttelemaan.
Viimeksi muokannut lauri a., 10.07.2017 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Mielenkiintoinen projekti alkamassa ja kiva että laitat näin paljon kuvia. Itsellä syksystä asti odottanut inspiraatiota samanlainen projekti...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Ompas tutun näköinen moottori ;) toivottavasti tätä asennellaan vielä johonkin!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Kannattaa mitata pumpun kannen ja rattaiden välys. Bentleyn mukaan 0.1mm sais olla.
Liitteet
oil-pump-end-play.jpg
oil-pump-end-play.jpg (144.24 KiB) Katsottu 17275 kertaa
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Moi! Etenikö tämä remppa vai odottaako inspiraatiota?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Moro ja kiitoksia kysymästä. No...on edennyt ja toisaalta sitten taas ei :D Pääosin viime viikonloput ovat kuluneet tämmöisen hiukan erilaisen projektin parissa:
Kuva

Kuva

Tölkin konetta oon välillä sit tutkaillut täällä duuni paikkakunnalla. Kampuran kerkesin purkamaan kesällä loppuun:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muutamassa runkolaakerissa on jälkiä jostain vieraasta esineestä. Kaulat on pääsääntöisesti hyviä. Parissa niistä on jälkiä korroosiosta, muttei mitään syviä naarmuja. Täytys tilailla runko- ja veivinlaakerit sekä tiivistesarja ja lyödä alakerta taas nippuun. Ei vaan näytä nekään olevan ihan ilmaisia....sais olla likviditeettiä enemmän :lol:

Kuva
Tommonen 230tkm rullattu ahu tarttu kans reissulta matkaan mut se on sit eri tarinan aihe. Kääk....tölkkihommathan paisuu käsiin :D
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Koneen purkua jatkettu...nyt vasta hoksasin että nokkahan on melko kulunut.
Kuva

Kuva
Kuvissa imunokat. Toinen on yli 3mm kuluneempi, eron huomaa silmälläkin selvästi. Perusympyrä on jossain 31,1mm tienoilla ja nokkien kohdalla paksuutta oli seuraavasti
1 (pako) 38,25mm
2 (imu) 36,1mm
3 (imu) 39,3mm
4 (pako) 38,75mm
Manuaalit jäi kotiin joten mulla ei oo nyt vakionokan arvoja mutta heittoa noissa on aikalailla ja nokat on silmämäärinkin katsottuna kuluneita...tuo yks jo melkein ohc sierra tyylinen :lol: Eli uusi nokka täytyis hommata jostain.

Venttiilikoneiston tutkinta jatkuu.
Kuva

Kuva
Purin keinuvivut irti. Vipujen akselissa jokaisen keinun kohdalla runsaasti kiinnileikkaumaa. Tiedä sitten miten vakavaa tuo on, mutta ajattelin vaihtaa keinujen akselit ja venttiilien hakkaantuneet säätöruuvit uusiin, ne ei paljoa maksa.

Hmm....toisessa kannessa yks venttiili on huomattavasti lyhyempi, tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt
Kuva

Venttiilit irti kannesta ja uppoutuminen syvemmälle vw syövereihin :D
Kuva

Kuva
Ja kyllä....kahden imuventtiilin pituudessa oli milli heittoa....tiedä sitten mikä tuonkin on syönyt.

Ja kannen halkeamien tutkintaa:
Kuva

Eihän tuosta törkyläjästä näe mitään.....joten hiukan puhdistusta :mrgreen:
Kuva

Kuva

Tiskiainepaketin kyljessä mainostettiin "todistetusti tehokas" ja jälki kansien suhteen oli kyllä ihan hyvää....voin suositella!

Toisessa sylinterissä ei näy halkeamia syvemmällä hurjasta "ulkokuoresta" huolimatta
Kuva

Kuva
Toisessa näkyykin sitten hiushalkeama kanavien välissä syvemmälle. Tiedä sitten onko miten vakavaa. Etenkin pakoventtiilien ohjurit tuntuivat suhteellisen väljiltä, venttiili heilui selvästi kun sitä veti hiukan ulospäin. Venttiilien varret olivat myös selvästi öljyiset. Onko noihin venttiilihommiin jotain nyrkkisääntöä, minkä verran väljyyttä saa olla ennenkuin täytyy ruveta ohjurien vaihtoa suunnittelemaan?
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Laittelin CSP:lle tilausta: Uudet runko-, veivin- ja nokanlaakerit, kaikki tiivisteet, veivien pultit, keinuvipujen akselit sekä venttiilien säätöruuvit. Nokka-asioiden parissa monet muutkin tuntuu painivan näiden kanssa, vakiota ei tahdo olla saatavilla oikein tällä hetkellä oikein mistään, muutamien harvojen linkkienkin hinnat on melko suolaisia. Onko jollain ehjän vakionokan tietoja, paljonko noissa on asteet ja nosto niin tietäisi katsella jostain jonkun vakion arvoja lähellä olevan hydraulinostajille tarkoitetun virinokan.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Kohta tulee kiire etsiä koneen ympärille autoa! :D
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Hemu kirjoitti:Kohta tulee kiire etsiä koneen ympärille autoa! :D
Eipä sillä hätää ole. Laitetaan joskus johonkin....tai sitte tästä tulee kalliimman puoleinen lasipöydän jalusta :mrgreen:
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

DJ:n keppi on 230 ast ja 8 ast overlap. Brittien foorumin ketjussa olikohan mainintaa tarkemmistakin spekseistä. Laiska ei jaksa lukea nyt montaa sivua lontoota vaan linkittää :P
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=12&t=140840
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tässä jotain esimerkkejä nokista joita oon löytäny, mun ymmärryksen mukaan nämä sopii suoraan wbx:ään vakio hydraulinostajilla:

https://www.vwheritage.com/shop/type25- ... StartRow=1
Eli ilmeisesti vw heritagen wbx mitoilla uudesta typ4 nokasta hiotuttama versio

http://www.ebay.de/itm/Nockenwelle-VW-W ... Sw7ThUgwYq
Typ1:seen wbx nokkaprofiililla tehty nokka, vaatii niissä 4-niittisen nokkapyörän ja siihen sopivan öljypumpun (eli wbx:ssä vakiona olevat)

http://www.ahnendorp.com/VW-Wasserboxer ... -Grad.html
292ast jonkinlainen virinokka 8,5mm nostolla, tarkoitettu myös vakiomoottoreille hydraulinostajilla

Tarjontaa ei tunnu olevan ihan liikaa ja hinnat on melko suolaisia. Verrokkina mainittakoon esim. Ford Sierra, johon saa Motonetistä 120e nokkasarjan joka sisältää nokan, seuraajat ja nokan öljyputken. Ainakaan paljon ajetun käytetyn nokan ostaminen ei oikein houkuttele koska kunto voi olla hyvinkin samanlaista kun tässä omassa moottorissa. Aika moni netissä tuntuu miettivän noita wbx nokkavaihtoehtoja, etsien vakiota tai kevyttä virinokkaa.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Saman nokka-akseliprobleeman kanssa painiskellaan.

CB peformancen 2280 on edelleen mun listalla kiinnostavin, jos ei tuollaista orggista saa jostain kohtuuhintaan...
http://aircooled.fi/kategoria/305/nokat-cb

Tuohon pitäis sitten löytää toi hammaspyörä ja taitaa mennä öljypumppukin uusiksi jos tuo on 3-niittinen.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Viitsisikö joku viisaampi valaista, miten nuo hydraulinostajille tarkoitetut nokat eroavat mekaanisille tarkoitetuista? Onko ero nostajien halkaisijassa ja sitäkautta nokan leveydessä vai jossain muussa? Tuolta CB Performanceltakin näyttää löytyvän "hydraulinokkia".
http://www.cbperformance.com/SearchResu ... aulic+cams
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Minä laitoin tämän http://www.cbperformance.com/ProductDet ... tCode=2251 palotölkkiin moottorirempan yhteydessä. Nostajina on vakiot, jotka hiottiin suoriksi. Noiden kaverina sitten kuplan pultattava nokkapyörä ja kuplan 30mm öljypumppu. Aircooledin Mikkoon kannattaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa tölkkiin osia.

Itse nokasta en osaa oikein muuta sanoa, kuin että noin 15 tkm on toiminut moottori rempan jälkeen ongelmitta, päästöissä ei ole ollut murheita katsastuksessa ja hyvin väntää moottori alhaalta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

ketsa kirjoitti:Aircooledin Mikkoon kannattaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa tölkkiin osia.
AC / Tölkkikauppa.fi on ollut positiivinen yllätys suomalaisessa varaosakaupassa. Nyt laajentavat valikoimaa myös T4 osiin.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

ketsa kirjoitti: Nostajina on vakiot, jotka hiottiin suoriksi.
Kerrotko ketsa vähän tarkemmin mitä tämä tarkoittaa?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kaveri purki kasan nostinpinnasta kuluneita nostimia ja hiotuttu pinnat suoriksi. Yksi setti tuli mulle osina, itse hiomatapahtumasta ei sen enempää minulla tietoa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

lauri a. kirjoitti:Viitsisikö joku viisaampi valaista, miten nuo hydraulinostajille tarkoitetut nokat eroavat mekaanisille tarkoitetuista? Onko ero nostajien halkaisijassa ja sitäkautta nokan leveydessä vai jossain muussa? Tuolta CB Performanceltakin näyttää löytyvän "hydraulinokkia".
http://www.cbperformance.com/SearchResu ... aulic+cams
Nyt sain tuon 2280-nokan. Siinä nokka selkeästi leveämpi, nostajaan koskettava pinta 15mm vs orggis 12mm.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX remppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ace kirjoitti:Nyt sain tuon 2280-nokan. Siinä nokka selkeästi leveämpi, nostajaan koskettava pinta 15mm vs orggis 12mm.
Meinaatko käyttää nelkun kovia nostajia vai holkittaa ykköstyypin nostajille? Jos jälkinmäinen ratkaisu mielessä, niin mulla olisi yksi ylimääräinen satsi Rocky Jenningsin pronssisia holkkeja hyllyssä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin