Vaihteistokoodit ja välitykset

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Minähän katselin nuo madonluvut laatikon takapäästä kyljestä, eli väärästä paikasta! :oops:
Kiitokset linkkivinkeistä, palaan asiaan pian.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Oikea numero löytyi ja samalla tuli tsekattua auton ikä tuon Brickyardsin taulukon avulla.. Auto on valmistettu syyskuussa 1981, vaihteisto 18.9.1981 ja laatikko on koodi DM, joka pitää sisällään aavikkovälityksen 5,43. Saattaa tulla turbokoneen kanssa tuskallista vaikka laittaisi alle isotkin pyörät... :?
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Voiko 5 vaihteisen perävälitystä soveltaa 4 vaihteiseen?
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja topik »

Ei voi. Koska pääakseli viisvaihteisessa pidempi kuin nelivaihteisessa ja pienivetopyörä on tässä akselissa kiinteätä tekoa.
No tämä minun mielipiteeni korjatkoon toiset jos väärä.
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Voiko lyhentää akselia sopimaan?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

Meinasin ehdottaa että rälläkällä saa pätkittyä, mutta saattaa kyllä olla rakenteeltaan niin erinlainen se pakkiratas ettei mene...
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Joker »

Millaisia kokemuksia Syncroilijoilla on TDI ja mutikka välityksistä? 30.5 kumit ja 4.86 perä löytyy. Kesäksi pitäisi laakerikilven tiiviste vaihtaa ja samalla menee rattaita uusiin.
Olen päätymässä 0.75 neloseen, mutta pitäisikö kolmonen pidentää kanssa? Olisko jotain syytä miksi tuo 0.75 olisi liian pitkä?
Tiedän kyllä laskureista ja veivannut niitä paljonkin, nyt kiinnostaisi kokemukset.

Voimaa ei tarvitse huomioda, mutta sanotaanko että paketti pitäisi toimia noin vakio AHU kokoluokan ahtimella ja ilman rootseja tai nitroja ;) .
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos vakio ahu, niin vakio 4,86 välitykset ok noilla kumeilla.
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Joker »

Ei vakio, vaan ohjelmoitu mutta vakioahtimella. Kyllä noistakin ihan hyviä lukuja saa irti. 4.86 on kyllä pitkä mutta matkavauhdissa on kierrokset korkealla. Mutta meinaatko ettei tuolla perälläkö ei voi nelosta pidentää? Mullahan on siis bensan 0.85 nyt kiinni, unohtui mainita...

Lisää: vai pitäisikö vaan diesel 0.77 hommata, kun en tuohon voimaa tule laittamaan niin race-rattaat on aika turhia. Kiirekuljetin kun on eri kopassa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voi kai siitä tehdä just sellaisen kun haluaa :-) Tuo oli ehkä oma ajatus vaan, lähtisinkö rahan kanssa rattaita muuttamaan.. Just toi kolmosen ja nelosen ero kasvaa, ja huonolla tuurilla voi isossa mäissä kuorman kanssa käydä niin ettei jaksa nelosella mennä, ja kolmonen on liian lyhyt.

Edit: varmaan tuo 0,78 dieselin rataspari olis kustannustehokkain ratkaisu.
< 15kWh/100km
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Joker »

Eikun niin 0.78. Saa tehdä, mutta just tuonlaisia kokemuksia kaipailin, rpm/nopeus on ihan casiolla laskettavia, mutta vääntökäyrä samaan pakettiin niin oli helpompi kysyä... Olet oikeassa, eikä tosiaan ole suurta mielenkiintoa sijoitta race-rattaisiin.
Saa tarjota lootaa tai ratasparia siis!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Osku »

ALH tölkissä välityksissä mättää se että ykkönen vois olla paljon isompi tuntu turhalta vaihteelta, kaikki muut vaihteet vois liikku mukana eli pitempi perävälitys tuntuis järkevimmältä mutta ideaalimailmassa tossa pitäis hieman muuttaa kaikkea jotta sai ensiks kaikki vaihteet hieman isommiksi ja sitten isompi perä, eli kaikki uusiks. Tosin perävälityksethän sulla on jo vähän korjaantunu noilla isomilla renkailla mulla kun on tyyli syystäpidetty renkaat koossa 215/80/14. Ja näillä kumeilla kolmosen ja nelosen väli osuu tyhmästi 50 eli ei oikein tiedä kumalla kaupungissa ajaa. Ykkönen on sellanen että sillä ei koskaan kerkeä muuta kun koskemaan enennkuin löytyy rajotin eli aivan lian tiheä ja motarilla meno loppuu rajoittimeen 145 mittarin mukaan. Välitykset tais olla Vakio AHF ja 5,43.
Eli yhteen vetona itse ainakin haluaisin rutkasti isomman perän. Mulla on otettu se mikä lähtee ALH vakio ahtimella eli 140-150 hp dynolla ei vielä ole käyty, ja mielestäni on ihan hyvä idea jättää se normi ahdin niin herää alempaa ja kun isomilla tehoilla saa vaan hajotettua laatikon.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Vaihteistokoodit ja välitykset

Viesti Kirjoittaja Joker »

Minulla yleisvälitykset on OK lm. kahta poikkeusta:
- Nelonen liian lyhyt, matka-ajossa 2800-3000 rpm eli 10% lasku joka suurinpiirtein 0.78lla tulee, olisi hyvä.
- G olisi offailijoille liian pitkä perän takia, mutta oma auto ei ole Offiin tarkoitettu, niin ei ole ollut ongelma itselle.
Vastaa Viestiin