Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Ihmeteltiin päivänä eräänä takamoottorisien Volkswagenien vaihteistoja (vakio ja race - ei kuitenkaan JM) kunnostaneen harrastajatoverin kanssa nurkkiin kertyneitä 2WD Tölkin vaihteistoja. Toveri siinä tiedusteli että pitäisiköhän nuo myydä kunnostettuna vai tuollaisenaan arpa-laatikkona..? Onko näille markkinoita ja mitä näistä maksetaan?
Hyvä kysymys! Arpojen hinnanhan saa selville kun selaa vaikkapa Tölkkifoorumin myynti-ilmoituksia, mutta entäpä kunnostettu laatikko? Kunnostus pitäisi sisällään kaikki uudet laakerit, synkrorattaat, tiivisteet, rattaiden ja muiden osien tarkistus (tarvittaessa uusinta) jne. Kyseessä olisi siis ihan oikea remontointi - ei pelkkä öljyjen ja parin stefan vaihto sekä vaihteiston pesu kuten joidenkin toimijoiden "rebuild gearboxes" -palvelun kuvauksesta voi ymmärtää.

Missä euromäärässä menee Tölkistin kipuraja tuollaiselle laatikolle??
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Portu »

Eiköhän tuo on kai kiinni siitä onko 4 vai 5 vaihteinen! Laatikon tyyppi ja välitys on kanssa hinnan määrittelijä. 200 laatikot menee ja 1000 laatikot ei! Eli mielestäni 500e on hyvästä hyvä hinta, perustelen sillä et suurin osa tölkeistä on 1000-3000e väliin hinnoiteltavia, tämän vuoksi monikaan ei viitsi 1000e autoon 500e laatikkoa laittaa. Muita mielipiteitä odotellessa!

Itsekin menen huomenna katsomaan tölkkiä juuri vaihteiston takia, vaikka ei varsinaisesti tarvetta! Eipä tarvis sit etsiskellä jos tarvii!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eniten vaikuttaa hintaan ja haluttavuuteen onko vakio vai kestävillä rattailla ja onko muut vahvistukset laitettu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Laitetaan esimerkiksi vaikkapa 5-lovinen 3H, ASS, ABL jne. välityksillä oleva perus 2WD loora. Tuollaisiahan täälläkin aika ajoin kysellään 4-lovisen tilalle.
Ei siis mitään spesiaalia, vaan kunnostettu, perusvälityksillä oleva 5-vaihteinen 2WD laatikko.

Minkä summan Tölkisti olisi valmis maksamaan em. kaltaisesta laatikosta jolla voi ajaa huoletta Xsataatuhatta kilometriä ilman huutavaa perävälitystä, pois päältä putoilevia vaihteita ja rusahduksia pykälää vaihtaessa?



Esimerkin kaltainen laatikko on kasaantumassa omaan Tölkkiin ja siihen on tullut hankittua nuo ekassa postauksessa mainitut kunnostusosat, joten itsellä tuollaiseen kuluva eurotukon koko on jo tiedossa.
Itsellä tukon kokoa kasvatti vielä uudet "sliderit", parannettu pääakselin laakerin painelevy tappeineen, SA-loiskelevyt, metallirunkoiset neulakehät sekä kaksi 5-lovista varaosa-laatikkoa joista saatiin tarpeet yhteen ehjään laatikkoon. :)
Kaikki projektissa käytetyt laatikot olivat kyllä toimivia ja "ehjiä" mutta purkamisen ja tarkemman tutkimisen jälkeen osoittautuvat enemmän ja vähemmän arpakuntoisiksi.
Avatar
Purkki
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 12.05.2013 22:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Purkki »

500€?
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja vville »

Taisin maksaa 2wd 5-v arpalaatikosta 350 €, kyllä kunnostetusta 2wd laatikosta olisin voinut tuolloin maksaa tuplat. Mutta veikkaan että tekijän kannalta ihan liian halvalla menisi siltikin.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Arpalaatikosta maksaisin (luullakseni, eli nyt kun en juuri tarvitse luulen näin, eli ajatus voi muuttua jos on oikeasti tarve ;) ) 0-250€, ehkä.

Kunnostetusta vaikkapa 500€, sen yli meneminen saisi katsomaan entistä tiukemmin arpojen suuntaan.

Jos kunnostaja osaa hyvin kertoa mitä ja miksi on tehty, näyttää mitä vaihdetut osat ovat maksaneet, ja vakuuttaa kuinka suuri työ kunnostuksessa on ollut ja kauanko on mennyt, voisin maksaa enemmänkin. Mutta jossain kohtaa tulisi kyllä raja, jossa sanoisin, että "ehkä näitä ei sitten kannata ainakaan bisnemielessä kunnostaa".
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja vville »

Juu ei taida olla kannattavaa pisnestä Suomessa. Reilulla 2500 eurolla saa saksasta tilattua kunnostettuja 2wd vaihteistoja.
http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/gearbox ... w-t3-bus-2

Saa myös reilulla neljällä tonnilla kotiinkuljetettuna uudeksi kunnostetun? syncron vaihteiston.
http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/gearbox ... -vw-t3-bus
Tosin vanha pitää antaa vaihdossa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Jukkapoika kirjoitti: ...tukon kokoa kasvatti vielä uudet "sliderit", parannettu pääakselin laakerin painelevy tappeineen, ...
Minkälainen "parannettu pääakselin laakerin painelevy tappeineen" tuli laitettua, ja mistä hommattu? -Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun näitä parannuksia tuohon vaivaan on aika monta erilaista versiota, osa vaatii isompia koneistuksia laatikon kuoriin, jotkut paljon vähemmän, aina ois kiva nähdä minkälainen on kyseessä.. -eli kuva ois kiva, ja / tai linkki valmistajalle / myyjälle..??
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Levy tappeineen tilattiin Weddle:ltä. Etukappaleeseen tehtiin samanlainen jyrsintä kuin kuvassa:

Kuva


Kysymys vwharrastajalle: 3-4 sliderin tunnistaa ulkokehän kahdesta urasta kuten Weddle:n osakuvauksessa kerrotaan.
Can be identified by two small lines on outermost diameter.
1-2 sliderissa uria on yksi. Mitä muuta eroa slidereissa on kuin em. urien määrä??
Weddle:ltä kyllä tilattiin molemmat osat, mutta paketissa saapui 2 kpl 1-2 slidereita. Ollaan kovasti mittaamalla yritetty löytää eroavaisuutta uuden 1-2:n ja vanhan 3-4:n välillä mutta ei olla vielä keksitty mikä se on.
Osaako kokeneempi ekspertti kertoa mikä noiden ero on?
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Arvelinkin, että Weddlen versio kytkinakselin ( :? ) painelevystä voisi olla kyseessä, kiitos infosta..

Itsekin olen slidereita mittaillut, enkä muuta eroa löytänyt kuin urien määrä. Veikkaan että kyseessä on tunnistusura jonka avulla saa käytetyt osat takaisin lähtöpaikkoihinsa varmemmin, siis jos niitä käytetään uudelleen. Näin eriasteiset kulumat yms. käytön jäljet sopivat taas yksiin.

Kai laitoitte 3/4 synkroni-sliderin sisäkehän uusiksi myös?

https://weddleindustries.com/product/1002112
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Oikeastaan tuon osan hankintaan ei ollut muuta syytä kuin että kaikkien kolmen projektissa käytetyn laatikon painelevyt (tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan) olivat kuluneet käyttökelvottomiksi joten jotain siihen piti keksiä.
Weddle:n osanen tuntui silloin järkevältä hankinnalta.
Kai laitoitte 3/4 synkroni-sliderin sisäkehän uusiksi myös?
Ei nähty tarpeelliseksi kun alkuperäinen osa ei vaikuttanut kuluneelta... toki mahdollista se vielä tässä vaiheessa olisi.
Kerro hyvät perustelut miksi tuo(kin) kannattaisi uusia niin harkitsen asiaa! ;)

Kiitokset slideri-näkemyksestä! Eipähän tarvitse vaivata päätään enempää sen kanssa.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Weddlen tukilevy (miksikä tuota nyt sitten kutsuis) on varmasti kelpo parannus, tarttee tietysti vaan aika tarkan koneistuksen ettei ota liikaa, eikä liian vähän, tuo kun kuitenkin puristuu noilla kuorilla jämptiksi. Jos jää väljäksi, ml. tiiviste, niin hyötyä ei ole, ja jos jää piukaksi niin sitten tulee jännityksiä siihen laakerikilpeen. Ainakin.

Synkronisliderin sisäkehä on vuoden -88 about puoleenväliin kulmikkailla kiilakoloilla, ja niiden kulmista murtuu tuo sisäkehä ennemmin tai myöhemmin ja jumittaa sitten sen sliderin totaalisesti, eli jää 3/4 päälle tai ei mene päälle.. 89 ja eteenpäin kolojen "alareunat" on pyöreet, ja kestää paremmin, mutta tehokkaampien koneiden yhteydessä tuo Weddlen sisäkehä on aika halpa ja varma vakuutus ettei tuosta tule enää ongelmaa. "Will not break" -oli mulle myyntipuheena joskus.. :) -Uskoin.
Liitteet
Broken 3rd 4th Hub.jpg
Broken 3rd 4th Hub.jpg (174.69 KiB) Katsottu 14180 kertaa
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Ja niinhän siinä kävi että tuollainen Weddle:n sisäkehä löytyy nykyään meikäläisenkin laatikosta. Edellä mainittu jo ehjäksi todettu alkuperäinen sisäkehä ei ollutkaan ehjä: suihkaisu jarrukliineriä kova taivuttelu paljasti halkeamat jotka todennäköisesti olisivat aihettaneet vastaavan lopputuloksen kuin vwharrastajan postauksen kuvassa.
Minkä summan Tölkisti olisi valmis maksamaan em. kaltaisesta laatikosta jolla voi ajaa huoletta Xsataatuhatta kilometriä ilman huutavaa perävälitystä, pois päältä putoilevia vaihteita ja rusahduksia pykälää vaihtaessa?
Esimerkin kaltainen laatikko on kasaantumassa omaan Tölkkiin
"Voimansiirto-Maisterilta" tuli päivänä eräänä viesti, että tämä edellä mainitun kaltainen Tölkin laatikko tarvitsisi enää öljyt ja asennuksen paikoilleen.
Tarinoinpa nyt hieman millainen tämä laatikko-projekti oli:

Tölkkiä ostaessa sen alla oli öljyä vuotava 3H-koodilla oleva (ei alkuperäinen) vaihteisto. Sitä oli kuulemma remontoitukin: "hirveän vaikea oli löytää osia ja jotain Porschen osia siihen laitettiin" .
No en ihan täysin uskonut tuota (ainakaan noiden P-osien kohdalta), mutta eipä sillä niin väliä kun tarkoitus se oli remontoida joka tapauksessa. Öljyvuodon kohtakin ihmetytti hieman: se kun tapahtui vaihteistö päätykotelon ja vaihteistokiinnikkeen välistä jossa ei edes pitäisi olla paikkaa mistä sitä olisi mahdollista vuotaa.
ABHaski.JPG
ABHaski.JPG (184.02 KiB) Katsottu 7182 kertaa
Vuodon syy oli puhki haperoitunut päätykotelo joka oli tilkitty tuolla kuvissa näkyvällä valkoisella liimamassalla niin sisä- kuin ulkopuoleltakin...
Öljypropun magneetista löytyi tämän näköistä tavaraa:
proppu.JPG
proppu.JPG (120.16 KiB) Katsottu 7182 kertaa
Samaten pinionimutterin ja tasuspyörästön laakerirenkaiden (nimitys poimittu ETKA:sta) avaamiseen käytetyt erikoistyökalut olivat todennäköisesti olleet taltta ja vasara.
Muuten laatikon sisälmykset todettiin tarkastelun jälkeen käyttökelpoiseksi tavaraksi lukuunottamatta perävälitystä jonka lautaspyörän hampaissa havaittiin syöpymää.

Olisi siis ihan hyvä hankkia toinen laatikko varaosiksi josta tuurillaan saisi ehjän perävälityksen ja mahdollisesti muitakin osasia, esim. ehjän päätykotelon.
Tuuri osuikin kohdalle, sillä tarpeisiin passaava arpalaatikko löytyi heti ensimmäisellä yrityksellä Tuurin vierestä Seinäjoelta.
Tässä voimansiirrossa etukotelo oli ehjä ja perävälitys mitei virheetön, mutta 1. vaihteen rattaat olivat saaneet siipeensä. "Maisteri" kuitenkin totesi, että kyllä näistä kahdesta saadaan kasattua yksi hyvä laatikko.

Loppujen lopuksi tuo arpalaatikon perävälitys jäi tarpeettomaksi: Tulin myöhemmin laskeneeksi välityslaskurilla, että laatikon vakio perävälitys tulevan rengaskoon kanssa olisi vähän turhan tiheä kyytiin sovitettavan voimanlähteen kierrosalueelle. Perävälitykseksi hankittiin uusi 29:7 /4.143.
IMG_4564.jpg
IMG_4564.jpg (820.82 KiB) Katsottu 11605 kertaa
Lista osista jotka laatikkoon vaihdettiin (ainakin ne jotka muistan hankkineeni):

- kaikki laakerit (muovirunkoiset neulakehät korvattiin metallirunkoisilla niiltä osin kuin sellaiset oli mahdollista hankkia)
- kaikki synkrorenkaat
- kaikki "sliderit"
- Wedddle-3/ 4 synkronisliderin sisäkehä + jouset ja lukituspalat
- Weddle-pääakselin laakerin painelevy tappeineen
- uusi perävälitys
- SA öljyn loiskelevyt
- uusi pinionimutteri
- kaikki uudet C-lukitussokat
- uusi kytkinhaarukka
- uusi kytkinhaarukan puslasarja kytkinkoppaan
- uusi painelaakeri (LUK)
- painelaakerin ohjausholkki
- tiivistesarja
- uudet öljyproput (lähinnä ulkonäkösyistä)

Kuvassa ei ole paikoillaan perän säädön lukituslevyn aluslevyjä ja ruuveja. Laitan paikoilleen kunhan löydän romuista hyvät käytetyt tai sitten ostan uudet.
Normi M7 ruuveissa oli kuulemma eri nousu, niin laatikon kokoaja ei alkanut vääntämään niitä väkisin paikoilleen.
Samaten jos joku haukansilmä kummastelee dieselin kytkinakselin ja wasserin kytkinkopan yhdistelmää niin ne ovat omiin tarpeisiin sopivat osat.

Vaihteistolle tehtyjä erityistoimenpiteitä:

- Vaihteiston kotelo hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Tölkissä paikoillaan olleesta laatikosta taidettiin käyttää tasauspyörästön kotelo ja kytkinkoppa, loput otettiin arpalaatikosta kun olivat paremmassa kunnossa.
- Alkuperäinen vaihteiston päässä oleva muutaman millin huohotinreikä tulpattiin ja tehtiin uusi 12 millinen tasauspyörästökotelon päälle.
- Asennettiin loiskelevyt.
- Työstettiin vaihteiston kotelo uudelle vahvistetulle painelevylle sopivaksi.
- Painelaakeria liikuttaville kytkinhaarukan "väkäsille" tehtiin varmistushitsaus, samaten 2/3 vaihteen "kiertovivun" tapille (jälleen ETKA-nimitys kun en keksinyt parempaa).
IMG-20160131-WA0000_zpserm7zhcc.JPG
IMG-20160131-WA0000_zpserm7zhcc.JPG (98.95 KiB) Katsottu 7079 kertaa
Peruutusvalon kytkimen koteloa lukuunottamatta vaihteisto kasattiin VW:n omalla tiivisteliimalla, nk. "ektoplasmalla" ilman paperitiivisteitä.

Muutama sananen projektin kustannuksista:

Uusiin osiin kulunutta tarkkaa rahamäärää en enää muista. En myöskään muodostanut kunnostusbudjettia peilaamalla laatikon hintaa auton arvoon - omassa projektissa se kun on moninkertainen auton ostohintaan nähden.
Jossain tonnin-puolentoista välillä summa kuitenkin on, eniten hintaa nosti tuo uusi perävälitys. Hinnassa ei myöskään ole posti- ym. toimituskuluja (tässä tapauksessa Saksa, Brittien saaret, Yhdysvallat) omien ajeluiden kustannuksia arpalaatikkojen perässä eikä korvausta asentajan menetetystä vapaa-ajasta. Periaatteessa summaan voisi lisätä vielä vaihteensiirron kunnostukseen kuluvien osien hinnan - ei sitä uutta laatikkoa kannata rikkoa kuluneilla tai jumissa olevilla nivelillä ja puslilla...
Jonkinlaisena ohjenuorana tässä projektissa on toiminut erään vwharrastajan toteamus:
Jo ihan työmääränkin puolesta, ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.
Toisin sanoen kun kerran tehdään, tehdään kerralla hyvä. Nyt meikäläisellä on vaihteisto jota ihan reilusti voi kutsua kunnostetuksi. Täytyy vielä rakentaa hyvä Tölkki ympärille... ;)

Kiitos, kumarrus ja iso arvostus "Voimansiirto-Maisterille" , vwharrastajalle ja kaikille muille jotka jaksavat askarrella takamoottori-volkkareiden voimansiirtojen parissa! Teitä ja Teidän osaamistanne tarvitaan.

Niin ja se vastaus tässä viestiketjussa esitettyyn kysymykseen
Missä euromäärässä menee Tölkistin kipuraja tuollaiselle laatikolle??
Lyhyen gallupin perusteella se näyttäisi olevan 500€, joten ei näitä kannata varastoon tehdä.

Pitäkää vaihteistoistanne huolta! ;)
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 11.02.2018 22:22. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kiitos tarinasta ja monia mukavia kilometrejä!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Tölkin vaihteiston remontointi ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Tämä oli erittäin hyödyllinen kertomus, kiitos siitä.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Vastaa Viestiin