Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja Sinky »

osaatko suorilta sanoa mikä on muutunut? tai miten vaikuttaa rakenteluun?
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Moottorin vaihtoihin ja moottorin muuttamiseen liittyen:

- Moottorin painorajoitus poistui (ennen max. 20% vertailumoottorin massaa painavampi)
- Ajoneuvojen jotka ovat rekisteröity ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa, eivät tarvitse muutoksien jälkeen enää VTT:n tai vastaavan laitoksen hyväksyttyä päästömittausta.

Aiemmin jos 87-92 rekisteröity ajoneuvo varustettiin pakokaasuahtimella, tuli asentaa katalysaattori.
2.4 Pakoputkiston muuttaminen
Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämä-
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä
pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät on kahdennettava, jos
pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita.
Tuon perusteella ymmärtäisin ettei niin tarvitse enää tehdä ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa rekisteröidyissä autoissa, ellei se ole "välttämä-
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi."
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat
Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja TT| »

AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jarke »

DJSigma kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat
Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.


tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..

Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jaketech »

jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3
eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jaketech »

TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
eikö se tullut myöhemin pakettiautoihin ku henkilöautoihin eli 2000 luvulla?
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jarke »

jaketech kirjoitti:
jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3
eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P
pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3

melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa.. :geek:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

jarke kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat
Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.


tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..

Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.
Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
Toi on kyllä sitten jännästi kirjattu, jos tuolla 51 tai 77mm tarkoitetaan maksimilisäystä muutoskatsastuksella, mutta ei kerrota mitään mittaa mitä saa tulla lisää ilman muutoskatsastusta. Koska tähän asti olen ollut siinä uskossa, että nykymääräykset sallivat renkaan koon kasvatuksen 51mm ilman muutoskatsastusta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jaketech »

jarke kirjoitti:
jaketech kirjoitti:
jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3
eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P
pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3

melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa.. :geek:
kyllä niissä on obd pistoke mistä voi lukea tietokoneella vikakoodit, lambda arvot ja yms. tarkoitan ruiskumoottoreilla olevia. kaasari koneisissa ei oo.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jaketech »

TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
ooppeleissakin on -80 luvulta alkaen.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
juuri näin,onhan mitsussakin obd-pistoke jo jostain ainakin 90 luvun puolesta välistä lähtien, mutta ei se tarkoita sitä että olisi obd- auto, ainakaan siinä mielessä kun yleensä obd-yhteensopiva auto mielletään. toisaalta on ollut obd -autoja joihin ei ole vaan muistettu asentaa oikeanlaista pistoketta, unohtui vissiin .. pahoittelen epätarkkuutta. Vähän sama kun ei ne kaikki autot ole ferrareita vaikka punaisia olisikin..
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

Viesti Kirjoittaja jarke »

no niin laitetaan tuohon vähän suuresta kirjasta katsottua :
eli 98/69ey (euro 3)
- pakollinen uutta tyyppiä 1.1.2000 M1 kokonaismassa max 2500kg, sekä N1 I-alaluokka
yllä oleviin pakollinen käyttöönotoista 1.1.2001
- pakollinen uutta tyyppiä N1 alaluokat II ja III ,sekä M1 jonka kokonaismassa suurempi kuin 2500kg, käyttöön otoissa pakollinen 1.1.2002
- -pakollinen käyttöönottoihin 1.1.2002 N-luokan II- ja III alaluokan autoihin ja autoihin joissa istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja kokonaismassa yli 2500kg.

- dieselmoottorilla varustetut kokonaismassaltaan yli 2000kg M- luokan autot joissa istuimia enemmän kuin k+5 tai jos maastoajoneuvoja (G-luokka) kuten N-luokan ajoneuvot.
alaluokka I => omamassa-75kg+100kg= enintään 1305kg
alaluokka II=>omamassa -75kg + 100kg= yli 1305->max 1760kg
alaluokka III=> omamassa-75kg+100kg= yli 1760kg
Nämä koskee siis kevyen kaluston päästömääräysten mukaisesti hyväksyttyjä autoja, sitten on vielä omia juttujaan jos on hyväksytty raskaiden normien mukaisesti. Tyhmäähän tuossa on se että sinne on taas sotkettu mukaan se että onko auto milloin hyväksyttyä tyyppiä, joten suoraan ei voi katsoa ainoastaan käyttöönottoa mutta tiivistettynä viimeistään käyttöönotoista 2001 tai 2002 , mutta auton tyypistä riippuen jo aiemminkin..

Tuossa vielä lähde:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0069&rid=4
Vastaa Viestiin