Takaluukusta
Takaluukusta
onkohan tölkissä ollut alunperin jonkinlaisia muovinappuloita korissa takaluukun molemmin puolin? Ongelmana on koliseva takaluukku, ja eppäilen sen heiluvan rytkytyksessä sivuttain. Onko vihjeitä millä kolinan saisi pois?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: Takaluukusta
Lukkoa (vastakappaletta) kun säätää jotta pysyy tiukemmin kiinni niin heittää kolisemasta.
Muistaakseni näin.
Muistaakseni näin.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Takaluukusta
Eipä nyt omista autoista muista onko niissä mitään, mutta eikös tuossa kuvassa ole tuo numero 18 vastaava:
http://vagfans.info/FI/volkswagen/RDW/T ... painejousi
http://vagfans.info/FI/volkswagen/RDW/T ... painejousi
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Takaluukusta
Tänään juuri naureskelin katsastuksessa, kun katselin iskaritestiä takavinkkelistä. Takaluukku on ainakin ilman verhoilua sen verran vetelä, että kun iskaria täristettiin, luukku heilui lukon varassa, siis siten että vuoronperään molempien alakulmien pelti oli sentin ulompana kuin normisti.
Että eipä tuo toisaalta ihme ole jos vähän ajossa koliseekin...
Että eipä tuo toisaalta ihme ole jos vähän ajossa koliseekin...
Re: Takaluukusta
Kokeile nyt vaan sitä vastakappaleen säätämistä.
Re: Takaluukusta
Omassa autossa säätelin aikani tuota lukon rungon puoleista vastakappaletta - turhaa...
Sitten huomasin että molemmissa alakulmissa on rungon puolella säädettävät kumiset vastintapit. Niitä varsin pienellä säädöllä loppui luukun kolina kerralla.
Sitten huomasin että molemmissa alakulmissa on rungon puolella säädettävät kumiset vastintapit. Niitä varsin pienellä säädöllä loppui luukun kolina kerralla.
Re: Takaluukusta
No niin, lukon vastarauta on siirretty ihan taka-asentoon. Sivuissa olevia kumitatteja kierretty aukipäin reilusti. Vasemman kaasujousen oven puoleisen kiinnikkeen alusrikka poistettu. Luukkua siirretty 3 mm oikealle.
Lukon kääntyvässä "kielessä" on noin 4 mm klappi, voisko joku testata omaa luukun lukkoaan onko sama tilanne? Kolinan määrä selviää illalla kun käyn tarkastamassa supiloukkuja.
Lukon kääntyvässä "kielessä" on noin 4 mm klappi, voisko joku testata omaa luukun lukkoaan onko sama tilanne? Kolinan määrä selviää illalla kun käyn tarkastamassa supiloukkuja.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: Takaluukusta
Onhan muuten se rungon puolella oleva tappi kiinteästi paikallaan, ettei heilu? Se jos pääsee pyörähtää, niin ei saa enää luukkua auki.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Takaluukusta
Koeajon perusteella takaluukun kolina pieneni noin 90% eli hyvältä vaikuttaa. Se kiinteä osa ei heilu. Kolinoitten kannalta yleensäkin taitaa olla ongelmana kun auto on ihan tyhjä ja kevyt, niin takapaa pompottaa helposti jäykkien jousien ja uusien iskareiden takia. Pitää siis jatkaa kolinoiden poistoa pikkuhiljaa. Kiitoksia vinkeistä.
Edellisestä innostuneena alkoin tutkia huonosti toimivaa polttoainemittaria. Irroittelin liittimen tankin kyljestä, putsailin vähän, laitoin crc:tä ja liitin takaisin paikoilleen, mittari ei inahtanutkaan - nostin liittimen irti ja toinen kiinteän pään hapettuneista nastoista tuli liittimen mukana pois.... prkl...... on sitten varmaan seuraavaksi ostettava se tankkiin tuleva pinnankorkeusanturi .
Edellisestä innostuneena alkoin tutkia huonosti toimivaa polttoainemittaria. Irroittelin liittimen tankin kyljestä, putsailin vähän, laitoin crc:tä ja liitin takaisin paikoilleen, mittari ei inahtanutkaan - nostin liittimen irti ja toinen kiinteän pään hapettuneista nastoista tuli liittimen mukana pois.... prkl...... on sitten varmaan seuraavaksi ostettava se tankkiin tuleva pinnankorkeusanturi .
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: Takaluukusta
Kannattaa aloittaa anturin pulttien ja muttereiden irroittelu rasvaus hyvissä ajoin ennen suunniteltua vaihtoa. Nimim. tiistai-iltana-ao.-operation-tehnyt ;D
- Liitteet
-
- IMG_0818[1].JPG (1.76 MiB) Katsottu 13354 kertaa
-
- IMG_0817[1].JPG (2.12 MiB) Katsottu 13354 kertaa
-
- IMG_0810[1].JPG (2.43 MiB) Katsottu 13354 kertaa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Takaluukusta
Mikä oli OPT:lla kimmokkeena anturin vaihto-operaatiolle? Mistä hommasit uuden? Utelen koska minulla on Maireen tuleva tankki vielä irtonaisena auton perässä. Eli vaihtaminen olisi helpompaa. Tosin sen järkevyydestä on ollu väki vähän eri mieltä. Sen anturin toiminnan ilmeisesti voi testata pelkällä yleismittarilla ottamalla lukemat tankki molemmissa asennoissa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Takaluukusta
Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Takaluukusta
Ok. Kiitos!OPT316 kirjoitti:Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Takaluukusta
Tilasinpa samantien samanlaisen setin Berntiltä. Kiitoksia tiedoista. Oliko anturin vaihdossa muuta huomioitavaa?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: Takaluukusta
Kannattaa pestä ympäristö hyvin sopivalla liuottimella ja painepesurilla. Kun sen laipan ottaa pois niin silloinhan tankkiin on ISO reikä auki ja siis ottaa helposti tavaraa sisäänsä. Tiivisteitä kannattaa tilata kaksi. Siis toinen sisäpuolelle, toinen ulkopuolelle.
Re: Takaluukusta
Hyvä kun tuli puheeksi. Ehdin tehdä jo tilauksen jossa vain yksi tiiviste. Pitääpä korjata tilanne. Kiitosta.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Re: Takaluukusta
No itsekään en huomannut tilata kuin yhden tiivisteen. Tankin sisällä oleva tiiviste on yleensä(?) kohtuullisessa kunnossa koska se on miltei jatkuvassa diesel-öljykylvyllä eli ei ehkä ihan pakko vaihtaa. Toisaalta se on sen verran halpa osa että ei oikeastaan ole syytä jättää vaihtamatta jos vain on sen hoksannut hankkia