Takaluukusta

Kaikki takamoottoristen sisustaan liittyvät aiheet: Verhoilu, hifit, lisävarusteet jne.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Apis »

onkohan tölkissä ollut alunperin jonkinlaisia muovinappuloita korissa takaluukun molemmin puolin? Ongelmana on koliseva takaluukku, ja eppäilen sen heiluvan rytkytyksessä sivuttain. Onko vihjeitä millä kolinan saisi pois?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Lukkoa (vastakappaletta) kun säätää jotta pysyy tiukemmin kiinni niin heittää kolisemasta.
Muistaakseni näin. :?
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Eipä nyt omista autoista muista onko niissä mitään, mutta eikös tuossa kuvassa ole tuo numero 18 vastaava:

http://vagfans.info/FI/volkswagen/RDW/T ... painejousi
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tänään juuri naureskelin katsastuksessa, kun katselin iskaritestiä takavinkkelistä. Takaluukku on ainakin ilman verhoilua sen verran vetelä, että kun iskaria täristettiin, luukku heilui lukon varassa, siis siten että vuoronperään molempien alakulmien pelti oli sentin ulompana kuin normisti. :lol:

Että eipä tuo toisaalta ihme ole jos vähän ajossa koliseekin...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kokeile nyt vaan sitä vastakappaleen säätämistä. 8-) 8-)
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Omassa autossa säätelin aikani tuota lukon rungon puoleista vastakappaletta - turhaa...
Sitten huomasin että molemmissa alakulmissa on rungon puolella säädettävät kumiset vastintapit. Niitä varsin pienellä säädöllä loppui luukun kolina kerralla.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Apis »

No niin, lukon vastarauta on siirretty ihan taka-asentoon. Sivuissa olevia kumitatteja kierretty aukipäin reilusti. Vasemman kaasujousen oven puoleisen kiinnikkeen alusrikka poistettu. Luukkua siirretty 3 mm oikealle.
Lukon kääntyvässä "kielessä" on noin 4 mm klappi, voisko joku testata omaa luukun lukkoaan onko sama tilanne? Kolinan määrä selviää illalla kun käyn tarkastamassa supiloukkuja.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onhan muuten se rungon puolella oleva tappi kiinteästi paikallaan, ettei heilu? Se jos pääsee pyörähtää, niin ei saa enää luukkua auki.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Koeajon perusteella takaluukun kolina pieneni noin 90% eli hyvältä vaikuttaa. Se kiinteä osa ei heilu. Kolinoitten kannalta yleensäkin taitaa olla ongelmana kun auto on ihan tyhjä ja kevyt, niin takapaa pompottaa helposti jäykkien jousien ja uusien iskareiden takia. Pitää siis jatkaa kolinoiden poistoa pikkuhiljaa. Kiitoksia vinkeistä.
Edellisestä innostuneena alkoin tutkia huonosti toimivaa polttoainemittaria. Irroittelin liittimen tankin kyljestä, putsailin vähän, laitoin crc:tä ja liitin takaisin paikoilleen, mittari ei inahtanutkaan - nostin liittimen irti ja toinen kiinteän pään hapettuneista nastoista tuli liittimen mukana pois.... prkl...... on sitten varmaan seuraavaksi ostettava se tankkiin tuleva pinnankorkeusanturi .
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Kannattaa aloittaa anturin pulttien ja muttereiden irroittelu rasvaus hyvissä ajoin ennen suunniteltua vaihtoa. Nimim. tiistai-iltana-ao.-operation-tehnyt ;D
Liitteet
IMG_0818[1].JPG
IMG_0818[1].JPG (1.76 MiB) Katsottu 11499 kertaa
IMG_0817[1].JPG
IMG_0817[1].JPG (2.12 MiB) Katsottu 11499 kertaa
IMG_0810[1].JPG
IMG_0810[1].JPG (2.43 MiB) Katsottu 11499 kertaa
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mikä oli OPT:lla kimmokkeena anturin vaihto-operaatiolle? Mistä hommasit uuden? Utelen koska minulla on Maireen tuleva tankki vielä irtonaisena auton perässä. Eli vaihtaminen olisi helpompaa. Tosin sen järkevyydestä on ollu väki vähän eri mieltä. Sen anturin toiminnan ilmeisesti voi testata pelkällä yleismittarilla ottamalla lukemat tankki molemmissa asennoissa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

OPT316 kirjoitti:Wanha anturi kyllä pelitti mutta Eberille piti saada jostakin polttoainetta ja ainoa paikka mihin pystyi tankkiottimen oli tuo anturin laippa. Wanhan anturin laippa oli niin huonossa kunnossa ettei siihen olisi saanut tiiviisti kiinni tuota otinta. Siispä uuden hankita oli se päätös. Pentti Jääkäriltä saksanmaaltahan tuo tuli kaikkine lisälärpäkkeineen hankittua.
Ok. Kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Tilasinpa samantien samanlaisen setin Berntiltä. Kiitoksia tiedoista. Oliko anturin vaihdossa muuta huomioitavaa?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Kannattaa pestä ympäristö hyvin sopivalla liuottimella ja painepesurilla. Kun sen laipan ottaa pois niin silloinhan tankkiin on ISO reikä auki ja siis ottaa helposti tavaraa sisäänsä. Tiivisteitä kannattaa tilata kaksi. Siis toinen sisäpuolelle, toinen ulkopuolelle.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Hyvä kun tuli puheeksi. Ehdin tehdä jo tilauksen jossa vain yksi tiiviste. Pitääpä korjata tilanne. Kiitosta.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Takaluukusta

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

No itsekään en huomannut tilata kuin yhden tiivisteen. Tankin sisällä oleva tiiviste on yleensä(?) kohtuullisessa kunnossa koska se on miltei jatkuvassa diesel-öljykylvyllä eli ei ehkä ihan pakko vaihtaa. Toisaalta se on sen verran halpa osa että ei oikeastaan ole syytä jättää vaihtamatta jos vain on sen hoksannut hankkia ;)
Vastaa Viestiin