Toinenkin pohjoisen tölkki
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kyllähän tuo roialan TDI vääntää huomattavasti paremmin kuin tää oma 1Z pienillä kierroksilla, jopa siinä määrin että onkin pakko käydä läpi tuo oma auto, että mikäs siinä oikein mittää, liekö n75 jumittaa vai joku kuitenkin vääränmallin vanhempi turbo tms..
< 15kWh/100km
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ns magneettimäki kiikkui päälle nelosella ilman että vauhti tippui 80 km/h alle vaikka oli pikkuinen ja tyhjä kärry perässä, sitkeä tuo on tuo 1Z vaikkei räjähtävästi liikahdakkaan.
Pikkasen toista tuhatta kilometriä tuli vetastua pikkuista kuomukärryä, mennessä täynnä polttopuita (no, utsjoella joku kymmenen ilman) ja keskikulutus noin 8,5-9 eri tankillisilla, asiallinen.
Pienintäkään toimintahäiriötä ei vieläkään löytynyt, tai no yhdestä jäähdytysletkun liitoksesta pikkasen tihkuttaa nestettä, pitää ihmetellä mikä siinä kun "klemmari" on tiukalla. Paisarin alaletku. Kuinkahan ne yleensä on alkaneet vuotamaan nuo paisarit kun niitä on porukoilla hajonnut? Yhtäkaikki on se eri auto tuolla TDI koneella, matkaa tekee vaivattomasti.
Pikkasen toista tuhatta kilometriä tuli vetastua pikkuista kuomukärryä, mennessä täynnä polttopuita (no, utsjoella joku kymmenen ilman) ja keskikulutus noin 8,5-9 eri tankillisilla, asiallinen.
Pienintäkään toimintahäiriötä ei vieläkään löytynyt, tai no yhdestä jäähdytysletkun liitoksesta pikkasen tihkuttaa nestettä, pitää ihmetellä mikä siinä kun "klemmari" on tiukalla. Paisarin alaletku. Kuinkahan ne yleensä on alkaneet vuotamaan nuo paisarit kun niitä on porukoilla hajonnut? Yhtäkaikki on se eri auto tuolla TDI koneella, matkaa tekee vaivattomasti.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Magneettimäki on hyvä paikka testata sitkeyttä Jospa joskus pääsisi oman Tölkin konettakin sinne kokeilemaan...
TDI-koneella Tölkki muuttuu ihan erilaiseksi ajaa. Hyvähän se on vakiokoneellakin, mutta TDI:n kanssa ajamisesta tulee vielä hauskempaa
TDI-koneella Tölkki muuttuu ihan erilaiseksi ajaa. Hyvähän se on vakiokoneellakin, mutta TDI:n kanssa ajamisesta tulee vielä hauskempaa
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Paisarit on mulla hajonneet siten, että pari on haljennut jostain siitä yläpuolikkaasta anturin ympäriltä (muutaman sentin säteellä anturista), ja yksi turposi muodottomaksi systeemissä olleen ilman takia, ja alkoi vuotaa anturin juuresta.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Uudelleen asettelulla alkoi paisari letku pitämään, mikä lie mielenhäiriö sillä ollut kun tuolla tavalla ruikki pitkin ja poikin nesteitä. Ainakin toistaiseksi näyttää siltä. Jos se on se paisari rikki niin sitten se on hajonnut sieltä alemman liitoskohdan nurkilta.
Tuli lopulta nyt asennettua välijäähykin tuohon TDI moottoriinkin, eli vedettyä ahtoputket sen kautta.
Eihän se tiettenkään onnistunut "kommelluksitta". Ensin ensimmäisen yrityksen jälkeen kaikki näytti toimivan hienosti kunnes luonnollisesti kaikkein syvimmällä putkiviidakon alla oleva liitos aukesi ja ahdot katosi Noo, kaikki auki jotta pääsi käsiksi ko liitokseen ja putken liitospinnan karhennus ja painaminen syvemmälle ja liitos kiinni. koko järjestelmässä on kaksi liitosta joissa ei ole putken päässä sellaista "terskaa" / laajennusta ja tietysti toinen niistä aukesi. Toisenkin käytin auki ja karhensin alumiiniputken pinnan huolella josko pysyisi.
No, ei kun koeajolle niin eihän se enää kulje mihinkään tuo kärry ja ahdot nousee enää 0,5:een.
Nooo, e-TDI näytti kyntensä eli johto kiinni ja vikakoodien luku, ja siellähän seisoi jotta " katseleppa sen ahtopaineen säätö solenoidin suuntaan, mahtaa olla jotain häikkää" ja niihän se oli johto irronnut putkien kanssa tolskatessa. Töpseli kiinni ja taas mennään niin että heikompihermoista huimaa. Eikä poksahdellut edes ahtoputketkaan enää irti jotta josko ne nyt pysyisi. Nyt tuossa "napapiirin mäessä" missä AAZ:lla ei saanut välttämättä pidettyä edes 80 vauhtia päällä niin ylhäällä oli 100 alku vauhdista tippunut noin 94:ään tuo vauhti vaikka on pidennetty nelonenkin aasin ajoista. Ja ei lämmöt nouse vaikka laskettaa kaasu pohjassa tulemaan ko mäen ylös. Ko mäki on työmatkalla joka päivä ajettavana niin sillä sitä tulee ihmeteltyä tuota menoa siinä kukkulalla.
Alla on kuva välijäähystä kotelo auki teurastettuna kun noita putkia piti uudelleen asennella. Jos joku nyt päättää kopioida ko systeemin niin pitää vielä sanoa jotta kannattaa ostaa vaikka vähän kalliimpi kenno jossa lähdöt sopivaan suuntaan (=kummatkin alas) ja sopivan kokoiset. Noista silikoni ja alumiini putken osita kertyy hetkessä sen verta hintaa jotta kannattaa kohta vaikka teettää mitoilla sopiva kenno
Jäähdyttimen "kanavaa" on käytetty myös johtokanavana e-TDI johdoille ja releille ym.
Tuli lopulta nyt asennettua välijäähykin tuohon TDI moottoriinkin, eli vedettyä ahtoputket sen kautta.
Eihän se tiettenkään onnistunut "kommelluksitta". Ensin ensimmäisen yrityksen jälkeen kaikki näytti toimivan hienosti kunnes luonnollisesti kaikkein syvimmällä putkiviidakon alla oleva liitos aukesi ja ahdot katosi Noo, kaikki auki jotta pääsi käsiksi ko liitokseen ja putken liitospinnan karhennus ja painaminen syvemmälle ja liitos kiinni. koko järjestelmässä on kaksi liitosta joissa ei ole putken päässä sellaista "terskaa" / laajennusta ja tietysti toinen niistä aukesi. Toisenkin käytin auki ja karhensin alumiiniputken pinnan huolella josko pysyisi.
No, ei kun koeajolle niin eihän se enää kulje mihinkään tuo kärry ja ahdot nousee enää 0,5:een.
Nooo, e-TDI näytti kyntensä eli johto kiinni ja vikakoodien luku, ja siellähän seisoi jotta " katseleppa sen ahtopaineen säätö solenoidin suuntaan, mahtaa olla jotain häikkää" ja niihän se oli johto irronnut putkien kanssa tolskatessa. Töpseli kiinni ja taas mennään niin että heikompihermoista huimaa. Eikä poksahdellut edes ahtoputketkaan enää irti jotta josko ne nyt pysyisi. Nyt tuossa "napapiirin mäessä" missä AAZ:lla ei saanut välttämättä pidettyä edes 80 vauhtia päällä niin ylhäällä oli 100 alku vauhdista tippunut noin 94:ään tuo vauhti vaikka on pidennetty nelonenkin aasin ajoista. Ja ei lämmöt nouse vaikka laskettaa kaasu pohjassa tulemaan ko mäen ylös. Ko mäki on työmatkalla joka päivä ajettavana niin sillä sitä tulee ihmeteltyä tuota menoa siinä kukkulalla.
Alla on kuva välijäähystä kotelo auki teurastettuna kun noita putkia piti uudelleen asennella. Jos joku nyt päättää kopioida ko systeemin niin pitää vielä sanoa jotta kannattaa ostaa vaikka vähän kalliimpi kenno jossa lähdöt sopivaan suuntaan (=kummatkin alas) ja sopivan kokoiset. Noista silikoni ja alumiini putken osita kertyy hetkessä sen verta hintaa jotta kannattaa kohta vaikka teettää mitoilla sopiva kenno
Jäähdyttimen "kanavaa" on käytetty myös johtokanavana e-TDI johdoille ja releille ym.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
tuntuu olevan paisarien vaihtovuosi tölkeissä,(omaankin meni), kannattaa vaihtaa se ennen kuin hajoaa..
mäkin haluan magneettimäkeen ,missä se on?
mäkin haluan magneettimäkeen ,missä se on?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Inarissa / Saariselällä, etelään tullessa Jäämerentiellä. Koskaan en muista sitä Tölkillä ylös ajaneeni, alas vain. Muutamaa TDI henkilöautoa on siinä tullut kengittyä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Virittelin tuohon välijäähdyttimen ilmanoton päälle läpinäkyvästä pleksistä skoopin/ilmanohjaimen, tuli muuten aivan uskomattoman kaunis varsinkin kun vielä maalitahrojen poistamiseksi (maalasin kiinnitysruuvien päät) suttasin pleksiä tinnerillä niin sehän samenikin vielä. Noo, ei tuo muutenkaan mikään näyttelykappale ole. Mutta mutta, persdynolla mittaillen niin yläpään kierroksille tuli selvästi lisää jerkkua, kiikkuu tuon mittarina toimineen napapiirin mäenkin 80% kaasulla (OBD:stä luettuna) ilman että vauhti tippuu vaan pystyy kiihdyttelemän mäessä ilman että kaasu on pohjassa.
Eli on tuolla välijäähyllä ihan selvä merkitys ainakin e-TDI moottorin kyseessä ollen missä on ilmamäärämittari käytössä niin tuohon tehon tuottoon.
Eli on tuolla välijäähyllä ihan selvä merkitys ainakin e-TDI moottorin kyseessä ollen missä on ilmamäärämittari käytössä niin tuohon tehon tuottoon.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ymmärsinkö siis oikein että sulla on välijäähy tuolla ylhäällä ilmakanavassa, ja sisäpelti leikattu auki? Onko myös ahtolämpöanturi asennettuna johonkin väliin?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ilma-anturia ei ole, vielä. Tarkoitus viritellä kunhan sopiva liitososa löytyy tai laitan puhaltimen kontrollerin jossa mittaus/puhaltimen ohjaus integroituna.
Välijäähdyttimen kenno (http://www.motonet.fi/fi/tuote/521021/V ... m-3-lahdot ) on tavaratilassa jonka seinään on tehty kennon kokoinen reikä, kennon tavaratilan puolella on puhallin joka imee tarvittaessa ilmaa kennon läpi koteloon jonka lattia on aukaistu konehuoneeseen mihin ilma siis poistuu. Kennon takana oleva reikä on siis suoraan siihen alkuperäiseen ilmaakanavaan joka tulee kuljettajan puolella konehuoneeseen. Siihen on rakennettu "lattia" katkaisemaan ohivirtaus kennon alaosan tasolle=tavaratilan lattian tasolle.
Kotelo vieläkin keskeneräinen, puuttuu lopullinen pinnoitus ja äänieristyskin kesken. Kotelo on melko korkea kun kenno on tyyppiä missä lähdöt ovat kummassakin päässä, näin kennon yläpuolelle tulee ahtoputken mutka. Lisäksi kotelo toimii myös etdi johtokanavana sekä ECU:n ym suojakotelona, toki ecu ei siis ilmavirrassa vaan erillisessä osiossa. Ilmanohjain kaikessa tyylikkyydessään, mutta toimii erinomaisesti luulen.
Välijäähdyttimen kenno (http://www.motonet.fi/fi/tuote/521021/V ... m-3-lahdot ) on tavaratilassa jonka seinään on tehty kennon kokoinen reikä, kennon tavaratilan puolella on puhallin joka imee tarvittaessa ilmaa kennon läpi koteloon jonka lattia on aukaistu konehuoneeseen mihin ilma siis poistuu. Kennon takana oleva reikä on siis suoraan siihen alkuperäiseen ilmaakanavaan joka tulee kuljettajan puolella konehuoneeseen. Siihen on rakennettu "lattia" katkaisemaan ohivirtaus kennon alaosan tasolle=tavaratilan lattian tasolle.
Kotelo vieläkin keskeneräinen, puuttuu lopullinen pinnoitus ja äänieristyskin kesken. Kotelo on melko korkea kun kenno on tyyppiä missä lähdöt ovat kummassakin päässä, näin kennon yläpuolelle tulee ahtoputken mutka. Lisäksi kotelo toimii myös etdi johtokanavana sekä ECU:n ym suojakotelona, toki ecu ei siis ilmavirrassa vaan erillisessä osiossa. Ilmanohjain kaikessa tyylikkyydessään, mutta toimii erinomaisesti luulen.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ja leima paperissa vuosikatsastuksen osalta, muutokset merkitty otteeseen (muutoskatsastettu) jne.
Tuli N1G, TDI, välijäähy jne.
Ukko sanoi lähtiessä jotta pidähän hyvää huolta tuosta, on niin hieno kärry
Ei ainottakaan huomautettavaa asiaa.
Tuli N1G, TDI, välijäähy jne.
Ukko sanoi lähtiessä jotta pidähän hyvää huolta tuosta, on niin hieno kärry
Ei ainottakaan huomautettavaa asiaa.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Miksi välijäähdytin merkattiin otteeseen?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
noista letkuista.... Paina sikit noihin putkiin niin helpottaa ja loppuu liukastelu. Itse myös tappelin vakioahdoillakin, kunnes luovutin. Alumiiniin saa sikit tehtyä kun hitsaa lukkopihteihin sopivat palaset pakoputkiklemmareista ja painelee sillä. Ei tarvitse vetää sen jälkeen klemmareita verisuonimomenttiin ja säästää niin letkujakin.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Välijäähy ei ole "alkuperäinen" mutta todettu että ei vaikuta oleellisesti tehoihin (selvitetty jo etukäteen jotta ei tarvita sen takia dyno paperia samalta konttorilta mutta eri ukolta kyllä sillä kertaa) -> pyysin merkkaamaan otteeseen. Tuli jonnekin taustatietoihin jotta ei näy otteella mutta on siis merkattu jottei tule jatkossa mitään siitäkään. Varmastikin on tehottomampi kuin alkuperäinen sijoituksesta johtuen joten ei ole viritys mielessä mikään juttu mutta onpahan laillinen.
Letkut ei ole liukastelleet tai auenneet/liikkuneet yhtään runsaan rautasahalla tehdyn liitospinnan karhennuksen jälkeen Liukkaita liitoksia ei ole kuin kaksi kun muissa tehdastekoinen laajennus putkien päissä, nämä aluputket joutui lyhentämään asennus vaiheessa niin lähti laajennus pois.
Mutta sitten ehken tyhmä kysymys mutta mitä on nuo sikit, kuulostaa hyvältä.
Letkut ei ole liukastelleet tai auenneet/liikkuneet yhtään runsaan rautasahalla tehdyn liitospinnan karhennuksen jälkeen Liukkaita liitoksia ei ole kuin kaksi kun muissa tehdastekoinen laajennus putkien päissä, nämä aluputket joutui lyhentämään asennus vaiheessa niin lähti laajennus pois.
Mutta sitten ehken tyhmä kysymys mutta mitä on nuo sikit, kuulostaa hyvältä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ainoa "dokumentti" jota tässä tapauksessa muutoskatsastuksessa tarvittiin oli muuten osto kuitti koneesta josta ilmeni luovuttaneen auton WIN koodi (jota ei tosin löytynyt katsastusaseman tiedostoista -> joko oli koodi kopioitu väärin kuitille tai joku muu häikkä, no sillä ei nyt ollut sitten mitään merkitystä eli ei haitannut lopputulosta, ainoastaan teetti turhaa työtä katsastusmiehelle kun koitti tonkia tietoja ), auton josta otettu malli ja vuosimalli, moottorin tyyppi sekä myyjän tiedot.
Koska auto on alunperin ollut DJ koneella (=112hv bensiini moottori) tulkittiin että varaosavertailuja jarrujen osalta ei tarvita kun ne ovat jo valmiiksi "vertailuauton" eli tehokkaimman mallin osia ja tehoa ollaan alentamassa alkuperäiseen nähden 22hv verran. Jousien (mahdollinen moottorin painon muutos) osalta taasen kun olin katsastamassa 1,9 AAZ koneista joka oli siis jo aikaisemmin siihen dieselöity niin samankokoiseksi TDI dieseliksi niin todettiin että paino ei muutu oleellisesti ei tarvita todisteluja ja toisaalta tietokannoista näkyi jotta kaikissa on kuitenkin samat jarrut ja jouset kone koosta ja käyttövoimasta riippumatta, noissa 16" siis.
Se täytyy kyllä sanoa jotta A-katsastuksella oli erittäin ystävällinen ja palveleva asenne, selvittivät asioita itsekin (eikä vain hylänneet ja käskeneet tulla uudestaan sen ja tämän paperin kanssa) ja neuvoivat etukäteen hyvin mitä pitää olla vaikkakin noissa jarru ja jousi jutuissa oli aluksi ehkä minustakin johtuvaa epäselvyyttä jotta mitä pitäisi todistella. Riittävän selkeästi kun asetin kysymyksen niin homma selkisi ja hoitui hienosti. Hintaero oli muuten lähes 100% muutoskatsastuksen osalta paikallisissa firmoissa, tämän ollessa siis lähes puolet halvempi!
Katsastuskonttorilla olon/jonottamisen aikana kaksi "tummaa miestä" kävi koittamassa tehdä ostotarjousta tölkistä. En edes hintaa suostunut sanomaan tai tarjousta kuuntelemaan mutta tuli vain jostain syystä olo jotta ihan hyvä että tuossa on tuo ajonestokin jottei lähde kovin kauas seikkailemaan luvattomasti tuo kärry.
Koska auto on alunperin ollut DJ koneella (=112hv bensiini moottori) tulkittiin että varaosavertailuja jarrujen osalta ei tarvita kun ne ovat jo valmiiksi "vertailuauton" eli tehokkaimman mallin osia ja tehoa ollaan alentamassa alkuperäiseen nähden 22hv verran. Jousien (mahdollinen moottorin painon muutos) osalta taasen kun olin katsastamassa 1,9 AAZ koneista joka oli siis jo aikaisemmin siihen dieselöity niin samankokoiseksi TDI dieseliksi niin todettiin että paino ei muutu oleellisesti ei tarvita todisteluja ja toisaalta tietokannoista näkyi jotta kaikissa on kuitenkin samat jarrut ja jouset kone koosta ja käyttövoimasta riippumatta, noissa 16" siis.
Se täytyy kyllä sanoa jotta A-katsastuksella oli erittäin ystävällinen ja palveleva asenne, selvittivät asioita itsekin (eikä vain hylänneet ja käskeneet tulla uudestaan sen ja tämän paperin kanssa) ja neuvoivat etukäteen hyvin mitä pitää olla vaikkakin noissa jarru ja jousi jutuissa oli aluksi ehkä minustakin johtuvaa epäselvyyttä jotta mitä pitäisi todistella. Riittävän selkeästi kun asetin kysymyksen niin homma selkisi ja hoitui hienosti. Hintaero oli muuten lähes 100% muutoskatsastuksen osalta paikallisissa firmoissa, tämän ollessa siis lähes puolet halvempi!
Katsastuskonttorilla olon/jonottamisen aikana kaksi "tummaa miestä" kävi koittamassa tehdä ostotarjousta tölkistä. En edes hintaa suostunut sanomaan tai tarjousta kuuntelemaan mutta tuli vain jostain syystä olo jotta ihan hyvä että tuossa on tuo ajonestokin jottei lähde kovin kauas seikkailemaan luvattomasti tuo kärry.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kävimme poikien kanssa metsästysmailla tähyilemässä hirviä ja muuta riistaa, ei näkynyt mutta hyvin nukutti...
- Liitteet
-
- ryppyretki.jpg (32.28 KiB) Katsottu 5369 kertaa
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500k ... piva-malli
Kellään kokemusta tälläisestä?
Pitäisi lohkolämmitin laittaa niin olisikohan asiallinen malli?
Kellään kokemusta tälläisestä?
Pitäisi lohkolämmitin laittaa niin olisikohan asiallinen malli?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tuommosia on tainnut useampikin haaveilla tölkkiin laittaa, mutta ei taida olla vielä yhtään paikallaan. Vissiin olis hyvä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Minullakin oli taustalla JX > AAZ muutoskatsastus, niin meni TDI muutoskatsastus helposti, mukana oli vain luovuttaja auton takuutodistus, josta löytyi valmistenro sekä facebookista näytin kännykällä kuvan luovuttajan keulasta / rekisterikilvestä ennen puskurin poistoa. Alkaa ilmeisesti Tölkkien TDI swapit olla sen verran "yleisiä", että toisin paikoin on konttoreilla jo kokemustakin mitä Tölkkiin saa tehdä alustan osia muuttamatta.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
1300km reissuu käryn kanssa, 10,7l/100km oli kulutus kun ajoi kohtuu reippaasti.