T3/4

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Voisin tietty ostaa tuohon kovan vauhtipyörän mikä käy suoraan, mutta kun sattuu tuo vr6vauhtis lojumaan nurkissa, niin muutetaan siihen pulttijako. Vr6vauhtis on kymmenellä pultilla ja 5pyttysen vauhtis kaheksalla pultilla. Luulis tuohon löytyvän pitävä asetelma ja levy.
Kaikkea pitää kokeilla paitsi sitikkaa ja pösöä
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hyvä kysymys! Esim. Audin MC-koneesta saa bolt on 240mm vp/kytkinosat osat tölkitykseen. Vai oliko tässä ideana säilyttää kaksoismassaominaisuus, ei välttämättä pöljempi idea sekään...
< 15kWh/100km
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Kovalla vauhtipyörällä on aikomus
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tietysti jos on itsellä, tai muuten ilman kuluja mahdollista nuo modaukset ja tasapainotuksen tekemään, niin ehkä sitten. Ei vaan tulisi itsellä ihan heti mieleen ;) Ei taida uudet vauhtikset, eikä varsinkaan käytetyt asetelmineen maksaa paljoa.
VR6 kytkin on sama (tai melkein) mitä 1.9TDI, eli 228mm. Siihen löytyy myös SRE-asetelma. Miten hurjia vääntöjä olet ottamassa? Levy tai kytkinakseli sitten soviteltava yhteen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

WBXn kytkinlevyn ainakin vaatii jotta käy kytkinakselin booreille. Vr6n asetelma voi hyvinkin riittää.
Mitään tehoja on turha vielä luvata :) rakennellaan ja katotaan mitä sieltä irtoo..

Löyty tallista valkosta epoksia jolla maalasin lohkon. Näkyypähän öljyvalumat paremmin lohkon pinnalta :)
Kaikkea pitää kokeilla paitsi sitikkaa ja pösöä
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Noniin, nyt onnistu kuvien lisäys.
putsattuna
putsattuna
CAM00235.jpg (545.5 KiB) Katsottu 6710 kertaa
teipattuna
teipattuna
CAM00271.jpg (155.55 KiB) Katsottu 6710 kertaa
lohko maalattuna
lohko maalattuna
CAM00283.jpg (157.41 KiB) Katsottu 6710 kertaa
CAM00248.jpg
CAM00248.jpg (548.5 KiB) Katsottu 6710 kertaa
jostain kun löytyis joutilas venakoppa mistä vois leikata korkkiosuuden tuohon venakoppaan. Tai sitten moottoriluukkuun läpivienti josta alkuperäinen muovitäyttöputki tulee läpi :)
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Eilen lähti keraamipinnoitteet tilaukseen.
Noitten suihkimiseen ois hyvä hankkia kynäruisku ja alumiinijauhoo pintojen karhennukseen.
Ohjeiden perusteella vaikuttaa suht tarkalta puuhalta. Täytyy siis testiä ekaks mopon mäntään :)
Helpolla pääsisi jos vaan lähettäisi osat pinnotettavaks, mutta kun työvaiheet on mahdollista suorittaa työmaalla, niin miksei sitä itse kokeile pinnoittaa. Tänään alkaa mäntien puhdistus ja tarkempi tutkiskelu mahdollisten halkeemien varalta.
Täytyy piipahtaa hiomo Kantasella tilaamassa joitakin moottorin osia, ja samalla jättää suuttimet kärkien vaihtoon.
Onko ideoita toimiiko ihan normi avautumispaineilla jos pumppuun tulee tdin nokkalevy?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja TT| »

avautumispaineet sen mukaan minkä kokoiset kärjet tulee
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eiks tää nyt ollu kammiokone, joiden tappisuuttimilla ruokkii vakionakin vaikka pienen kylän..
< 15kWh/100km
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Joo kammiokone. Ihan vakiosuuttimet tuohon tulee, mutta vaikuttaako korkeampi avautumispaine ruiskutusajankohtaan? Korkeampi avautumispaine-myöhäsempi ruiskutus?
Laakereita ja tiivisteitä en vielä saanu, kun oli kuulema monta vaihtoehtoa. Lohkon numeron perusteella pitäis löytyä oikeet. Jonkun hieno retkeilytölkki seiso pajan pihalla.
Kaikkea pitää kokeilla paitsi sitikkaa ja pösöä
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Junka kirjoitti:Joo kammiokone. Ihan vakiosuuttimet tuohon tulee, mutta vaikuttaako korkeampi avautumispaine ruiskutusajankohtaan? Korkeampi avautumispaine-myöhäsempi ruiskutus?
vaikuttaa just noin. mun piti ettiä uudet ajotukset ku tdi moottorissa paineet nostettiin 190bar:sta 260bar. samaten syö nestepään männän säätöluistimen liikeradasta pois, joutuu vipuja säätelee tai nostaa tyhjäkäyntiä tai jms.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Mitä hyötyjä tällä avautumispaineen nostolla on tarkoitus saavuttaa?
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

En oo ihan vielä sisäistäny tuota :) Jos vaan hommaan tavalliset kärjet normi avautumispaineilla, niin saan ruiskutushetken oikeaksi pumppua kääntelemällä. TDIn nokkalevy kun lienee jyrkempi, niin silloin ruiskutus tapahtuu lyhyemmässä ajassa. Näin mää sen järkeilin.. vähän mutulla näitä tulee rakennettua :mrgreen:
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Heebo kirjoitti:Mitä hyötyjä tällä avautumispaineen nostolla on tarkoitus saavuttaa?
jos on isompireikä tai useampi ni matalemmalla paineella sumu ei muodostu että se palais.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Heebo »

jaketech kirjoitti:
Heebo kirjoitti:Mitä hyötyjä tällä avautumispaineen nostolla on tarkoitus saavuttaa?
jos on isompireikä tai useampi ni matalemmalla paineella sumu ei muodostu että se palais.
:lol: Sen verran olen toki perillä aiheesta, mutta tässä tapauksessa oli kyse vakio suuttimista...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Männät oli tänään käsittelyssä, ja olin liottanu niitä jo pari päivää. Pienellä messinkiharjalla sain pahimmat veks, mutta männänrenkaan urasta joutu varovasti raapimaan. Suihkuttelin soodalla sit lopuks. Alumiinisilikaatilla karhensin männän päältä jotta pinnotteet tarraa paremmin.
CAM00452.jpg
CAM00452.jpg (219.08 KiB) Katsottu 6331 kertaa
CAM00460.jpg
CAM00460.jpg (234.34 KiB) Katsottu 6331 kertaa
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Koneistamolta hain moottoriin tiiivisteitä laakereita ja männänrenkaita. Runkolaakereita oli valittavissa kahta eri mallia. Niitä oli tilattu molempia, ja niitä vertailtiin keskenään ja vanhaan laakeriliuskaankin. Valitsin sitten ne kalliimmat jotka oli ilmeisesti eri seoksesta valmistettu.
Venakoppa sai uuden täyttökorkin
CAM00525[1].jpg
CAM00525[1].jpg (253.8 KiB) Katsottu 5963 kertaa
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Kas kummaa rojektit on jälleen aivan jäissä. Sille löytyy kyllä syykin, nimittäin juuri ostettu rintamamiestalo vaatii aikansa :)
Tallitilaakin onneks löytyy. Ja hyvin on talli täyttynyt :D
Ehkä siellä yhen moottorin mahtuu kasaamaan..
Junka
AktiVWisti
Viestit: 173
Liittynyt: 03.01.2014 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja Junka »

Vihdoin oli aikaa autoharrastukselle! Hommasin diesel volvon kytkinkopan siinä toivossa, että saisin siitä veisteltyä adapterin moottorille. Välilaippaa kun en saanut aikaseks.
CAM00639[1].jpg
CAM00639[1].jpg (238.44 KiB) Katsottu 4469 kertaa
sama pulttijako
sama pulttijako
CAM00647[1].jpg (182.36 KiB) Katsottu 4469 kertaa
Kopan kiinnitys ei tietenkään mätsää portterin laatikkoon, joten on vaihdettava vain jako.
portterin koppa pilkottuna
portterin koppa pilkottuna
CAM00651[1].jpg (225.5 KiB) Katsottu 4469 kertaa
uusi jako jyrsittynä
uusi jako jyrsittynä
CAM00663[1].jpg (205.46 KiB) Katsottu 4469 kertaa
pitkästä aikaa pääs muistelemaan miten jyrsimellä lastu lentää. Kyllä ne tiensä haalarin sisään löyti :)



Yksinkertaisuudessaan homma menee niin että tölkin kytkinkopasta n 60millinen siivu pois ja saman paksunen siivu hitsataan tilalle. Tässä tapauksessa (240?) volvon pulttijako. Keskitystyökalu pitää vielä sorvata ja hitsaaja on vielä haussa :)
halkaisija on sopiva
halkaisija on sopiva
CAM00666[1].jpg (198.49 KiB) Katsottu 4469 kertaa

Tällä kokoonpanolla startiksi tulee t4sen pyörittäjä moottorin puolelle. vauhtis vaatii varmaan työstämistä..
rälläköidessä tölkin koppaa, välillä iski kirkkaita kipinöitä ja liekkiä. Valumiini sisältää nähtävästi magnesiumia. Toivotaan ettei ihan kokonaan sula hitsatessa :D
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: T3/4

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Moro
Onko koppa vanhan volvo 240 2.4d:n perästä?


Itselle tulossa 2.5tdi


Sitten toinen asia. Juuri tunti sitten sain lopullisen varmistuksen asialle, että ainakaan tuota koppaa mikä minulla on EI VOI HITSATA.
Tämä on todettu nyt kahden pätevän tig-hitsarin toimesta ja testattu käytännössä.

Koppa kuohuu hitsatessa aivan hullun lailla ja hitsipalko on pelkkää vaahtoa joka lähtee pienellä lyönnillä irti. Lisäksi oli merkkejä siitä, että saattaisi jopa syttyä palamaan.

Raportoippa tänne että onnistuuko sinulla kopan hitsaus. Itse mietin että ovatko nämä kaikki kopat samaa materiaalia. Tuo minun koppa on neliveto dieselistä.

Edit: väärää tietoa pois.
Viimeksi muokannut urpo_rotta, 18.11.2015 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin