Kirjoittaja vwharrastaja » 26.05.2012 21:16
Itse en ole myöskään huomannut GL5 öljyjenkään tuhoavan synkronirenkaita, ainakaan kovin nopeasti, mutta vahvana tietonahan tuo "syöpyminen" elää. Tosiasiassa kysymys on kulumisesta; GL5 lisäaineet muodostavat vahvan kalvon joka tarttuu messinkiseen tai muuta pehmeä metallia olevaan synkronirenkaaseen kiinni ja aina vaihdettaessa repii synkronirenkaiden pehmeää metallia mukaansa. Synkronirenkaat kuluvat nopeasti. Tästä syöpyminen. GL4 ja GL5 ovat "hammaspyöräluokituksia", eivät vaihteistoöljyluokituksia, vaihteistoissa on hammaspyöriä ja synkronirenkaita, GL -luokitukset koskevat näistä vain hammaspyöriä...eli pintapainetta ja kulumisenkestoa. GL4 muodostaa vähemmän tarttuvan ja kiinnittyvän kalvon, mutta myös vähäisemmän kulumiskeston. GL5:ttä suositellaan usein hypoidivetopyörästöihin juuri kulumis- ja pintapaineominaisuuksien takia, mutta T3:ssa sama öljy jyllää myös vaihteiston puolella.
Varminta on laittaa sitä luokkaa mitä suositellaan, eli näissä GL4:sta. .
Parasta on vaihtaa öljyt riittävän usein, näkee samalla mitä on roppuun tarttunut ja minkänäköistä ja -hajuista öljyä ulos tulee. Joku tunnettu laatumerkki 75w-90 on perushyvä valinta eteen ja taakse, kovempaan käyttöön voisi olla 75w-140 vaihteistoon vielä parempi. Perus 1.9b ja 1.6td:llä on menty halvimmilla motonet öljyilläkin, mutta niitä kannattaa vaihtaa vaikka 10-20tkm välein, tai syksyllä ja keväällä.
T3:n laatikoissa on vakiona varsin pienihampaiset 2. suurin ja suurin välitys, eikä niiden kuoriutuminen ole tehokkaammilla koneilla kovinkaan harvinaista, eli kyllä tässä kohtaa on eräs sulake, mutta tällä ei liene niin suoraa yhteyttä öljynlaatuun, kuin mitä sillä on neulalaakereiden ja niiden muovikehien tuhoutumiseen. Kuumuus on näille vaihteistoille myrkkyä, muovikehät pehmenevät ja tuhoutuvat, neulat pääsevät akseleidensa yhdelle laidalle ja karkuun kokonaan, rattaat ovat kosketuksissa toisiinsa enää kärjillään ja lopputuloksen voi arvata. Kuumuutta helpottaa hyvät riittävän usein vaihdetut öljyt, ja loiskelevyt joiden asentamista varten laatikko tarttee purkaa, samalla sitten laittaa neulalaakerit metallikehäisiksi niin kestävyys paranee huomattavasti. Jäykät öljyt kuumentavat laatikkoa, ohkaisemmat vähemmän.
Jos kolmonen on tossa Heebon laatikossa heittänyt leegot laatikkoon, niin melko varmasti rutisee sitten muillakin vaihteilla. Öljynvaihdolla voi tässä olla sen verran osuutta asiaan, että GL5 öljyjen parempi pintapainekesto ja lisäaineet myös "tartuttavat" hammaskosketuksia toisiinsa, GL4 taas ei. Ehkä tässä oli se oljenkorsi joka mursi hampaat -jos siis näin käynyt. Myös ohuempi öljy on saattanut huuhtoa paskaa tai irto-osia laatikossa liikkeelle, esim noita neulalaakereiden irtoneuloja.