Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Napsumisen syyksi paikantui loppuunajettu yläpallonivel.

Kävin ostamassa uudet, mutta ei vaan irtoa tuo akseli kupistaan.

Oisko kenelläkään mitään vinkkejä tuon irroitukseen? Hakkasin sitä jo massavasaralla suunnalta jos toiselta pari tuntia, eikä se liikahtanut milliäkään.. :cry:

Alapuolelta ei oikeen pääse kunnolla iskemään, sieltä se tietysti varmasti irtoaisi jos oikeen pääsisi lekalla lyömään... Mutteri sieltä alhaalta on kyllä irroitettu.

Kuva
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
dogbox
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja dogbox »

Laita pallo takaisin ylätukivarteen kiinni, niin saat vähän vetoja alaspäin.
Mutterinkin voit laittaa huulille takaisin, niin ei pääse retkahtamaan kun irtoaa, ja sitten vaan sitä lekaa taas ;)
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja TT| »

On ne aina irronneet lyömällä tuohon olkavarteen, just Tuireen irrottelin 4 kpl yläpalloja. Pikku lekalla siis huumaavia iskuja, niin plopsahtaa irti. Jos laitat takas kiinni ylätukivarteen niin ei heilu alapallon varassa, mutta vähän ahtaampi päästä lyömään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Okei, kiitos vinkeistä! Pitää jatkaa naputtelua.. Meinasi usko jo loppua tuohon hakkaamiseen, mut kai se leka on kynää mahtavampi tölkin kanssa. 8-)
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja topik »

Nivel uudestaan kiinni ja mutteri paikalleen kuin jo neuvottiin ja lisäksi esim. toisella tunkilla nostoa ylätukivarren reunasta(auto pukinvarassa) jolloin niveleen tulee vetoa alaspäin ja sitten iskua siihen tukivarren kylkeen kartion kohdalle.
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Piti käydä ostamassa semmonen haarukkakiila ja järeämpi leka, mutta irtosihan se lopulta! Sai kyllä hyvän aikaa kiilallakin naputella. Mutta nyt on sitten uutuuttaan kiiltävät yläpallot, kyllä kelpaa! Eikä mennytkään kuin melkeen kokonainen päivä :lol:

Ajoin samantein tuon tölkin sitten leimalle ja taas saa ajella vuoden oikein luvan kanssa! Ilman huomautuksia läpi. 8-)
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Kyllä harmittaa tämä kadunvarressa auton pitäminen... Eihän tämä nyt suurta ole, mutta mieluusti sitä kolhisi ihan itse oman autonsa. Ja kun ei muita kolhuja vielä pellistä löytynyt, niin hyvin paistaa nyt omaan silmään. Tämä vaikuttaa ihan ilkivallalta, liukuovi oli kävelytien suuntaan, eikä autot siihen päässyt kolhimaan. Just sen verran meni maalipintakin rikki, että varmaan pitää tuo oikeesti paikata, ettei ruostu.

Kuva
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Paikkamaalaus ajoissa. Joku näppärä peltiseppä tuonkin vielä oikoo varmaan...
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Oisko viisaammilla vinkkejä, että mistä ruuvista pitäisi vääntää, kun kone tuntuisi käyvän tyhjäkäyntiä vähän turhan rikkaalla seoksella? Kun kierrokset nousee, niin homma toimii, mutta tyhjäkäynnillä myös päästöt nousee. Mitattu katsastuksessa juurikin näin... Pystyykö edes säätämään erikseen? Kiitos taas avusta jo etukäteen!

EDIT: Tämä on siis 2.1 WBX
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ilmamäärämittarissa säätöruuvi. Kannattaa tarkistaa myös lämpöanturi (yleismittarilla) ja sytytyksen ajoitus / alipaineletkujen kunto.
< 15kWh/100km
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja Heebo »

... ja kaasuläpän mikrokytkimen toiminta.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Onko kenelläkään tietoa, miten katsastusmiehet suhtautuvat nostokattoon pakettiautossa? Kovasti kiinnostaisi nostokatto, mutta muuta matkailusisustusta en kaipaa. Voi olla mahdoton yhtälö, mutta olisi mukava kuulla foorumilaisten ajatuksia aiheesta.
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuskin siihen mitään lainsäädännöllistä estettä on, ei se pelkkä nostokatto siitä henkilöautoa / matkailuautoa tee. Eri asia, jos siellä on valmis nukkumispaikka...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tulkintaan voi myös vaikuttaa se onko auto alkujaan maastohenkilöauto, vai autoveroton pakettiauto. Omissa suunnitelmissa on laittaa juurikin nostokatto pakettiautoon, mutta tämä yksilö on alkujaan maastohenkilöauto.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Pitääpä tutkia tätä katsastus- ja veroasiaa vielä. Varmasti soitto trafiin olisi paikallaan.

Tänään asentelin iltapuhteena tölkkiin vähän lisävaloa sisälle syksyn ja talven varalta. Säilytyslaatikko sai etureunaansa 2 led-nauhaa, jotka valaisevat mukavasti lattiaa laatikon ollessa kiinni ja sitten laatikkoon sisään, kun kannen avaa. "Sähköpääkeskuksen" tein jo aiemmin penkkien taakse väliseinään ja lisäilin sinne nyt toisen boksin (tietysti vähän liian pienen, pitää vielä vaihtaa) katkaisimille. Ensimmäistä kertaa myös asensin releitä ja jopa onnistuin, vaikka ohjeessa olikin yksi merkintä mennyt väärin releen ja katkaisimen väliltä. Pienellä pähkäilyllä virhe kuitenkin löytyi ja nyt rele napsuu.

Kävin myös Biltemasta katsomassa At5nok:n suosituksesta semmoista kosketuspaneelia releohjaukseen, mutta Bilteman valikoimassa ei ole enää sitä itse relerasiaa, mitä paneelilla pitäisi ohjata... Eli jäi paneeli vielä hyllyyn. Pitäisi kyllä käydä ostamassa semmonen jo varastoon ja etsiä rasia sitten muualta.

Led-nauhojen lisäksi asensin yhden 15w led-valon liukuoven sisäpuolelle ylänurkkaan, joka toimii yleisvalona pimeällä, kun haluaa löytää tavaroita.

Kuva

Kuva

Näiden lisäksi työlistalla olisi seuraavat asiat:

- smoked vilkut (tilattu saksasta, tulossa lähipäivinä)
- tuulenohjaimet etusivuikkunoihin (tilattu saksasta, tulossa lähipäivinä)
- vararengasteline perälautaan (tilattu saksasta, tulossa lähipäivinä)

- joskus tulevaisuudessa vähän isommat renkaat, all terrain (lähinnä ulkonäkösyistä). Mitään sen kummempia modifiointeja en kuitenkaan ajatellut tehdä, eli pitää mennä semmoisilla, mitkä menee "heittämällä alle". Ja näille toki uudet vanteet.
- haaveena on edelleen se nostokatto, sitten joskus.

EDIT:

- myös tdi-konversio on käynyt nyt mielessä. WBX pelaa kyllä hyvin ja kuluttaakin vähemmän, kun uskalsin aluksi pelätä. Mutta Pohjois-Norjasta on nykyään vaikea löytää 98:a, sitä saa vain Shelleiltä ja muutaman vuoden sisään sen jakelu loppuu kuulemma kokonaan.
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minkämoisen vararengastelineen tilasit?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

TT| kirjoitti:Minkämoisen vararengastelineen tilasit?
Mallia "halvin mahdollinen rimpula" :)

http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/spare-t ... -the-right

Itsellä ei tule juurikaan maastossa ajettua rymisteltyä, niin ajaa asiansa varmasti mainiosti. Tuleepahan ainakin kokeiltua.
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Pikkusen on tapahtunut tässäkin projektissa.

Kävin juuri ostamassa vähän isomman rengassetin. Hieman yllättäen tuli, mutta ajattelin tarttua tilaisuuteen...

Kuva

Kuvassa näkyy myös smoked etuvilkut ja tuulenohjaimet, jotka tilailin jo muutama viikko sitten Saksasta. Noissa etuvilkuissa on myös parkkipolttimot, mutta ne jätin ainakin vielä kytkemättä. Ehkä joskus?

Samassa paketissa tuli myös vararengasteline, mutta nyt tietysti siinä oleva rengas on liian pieni :) Pitääpä vielä metsästää jostain sopiva pyörylä siihenkin!

Kuva

Hieman huono valo tulee tuohon minun autopaikalle tähän aikaan päivästä, mutta kokonaisuus näyttää nyt tältä.

Kuva

Tietysti asianmukainen tarrakin tuli viimein pistettyä paikalleen :)

Kuva

Sisälle pistin myös lisää ledinauhaa ja siistin vähän sähköjä. Kävin myös ostamassa Ctekin ylläpitolaturin ja ruuvailin sen pikaliittimet akuille. Tuohon autopaikan tolppaan ei tietenkään tule virtaa näin kesäisin, niin eipä ole vielä ollut siitä ostoksesta mitään hyötyä... Mutta ehkä se vielä maksaa itsensä takaisin, kunhan talvi tulee!
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2629
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvältä näyttää! Tuo lämpötolppahomma on kyllä tympee. Mulla tulee onneksi virta tolppaan ympäri vuoden, mutta vain kahdeksi tunniksi kerrallaan. Eli mitään pidempää latausta akuille tai esim jääkaappia ei saa sitä pidempään toimimaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
hivs
S.J.O.T.O.
Viestit: 86
Liittynyt: 04.07.2014 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuoreen harrastajan Caravelle Syncro vm.90 "VanhaLen"

Viesti Kirjoittaja hivs »

Päivitetäänpäs kuulumisia myös tänne pitkästä aikaa.

Tölkki on toiminut hienosti, olenkin sillä lähinnä vain ajellut. Useita kertoja Norjaan ja takaisin, lisäksi monia viikonloppureissuja ympäri Suomea.

Jotain huoltotoimenpiteitäkin on saanut tehdä, muttei mitään akuuttia vikaa kuitenkaan.

Laturi tuli mm. vaihdettua, kun alkoi olemaan sen verran kulunut, että hiiliä sai vaihtaa vähän väliä. Ei ottanut kiinni uusinakaan kuin ehkä millin verran. Tulpat tuli vaihdettua samalla kertaa.

Huoltolistalla odottaa:

- Vuotava pakoputki. Pakosarjaa en kuitenkaan ajatellut vaihtaa.
- Etujarrupalat pitäis vaihtaa, mutta varmaan voisi vaihtaa samalla myös etujarruletkut. Takajarrut onkin huollettu noin vuosi sitten ja putket sieltä vaihdettu.
- vetonivelten putsaus ja uudet rasvat


Tässä reissatessa on myös alkanut kaipaamaan vähän erilaista elintilaa, varsinkin talviretkeilyssä. Korkea westykatto (se kameliversio) olisi nyt siis hakusessa ja mielellään myös retkeilysisustus. Kun istuu kolme päivää jäätävässä vesisateessa Senjalla ja odottelee kelin kirkastumista, niin kummasti siinä kerkeää miettiä auton ominaisuuksia :)

Olen kyllä muuten 100% tyytyväinen tähän harrastukseen ja tölkin tuomiin mahdollisuuksiin!

Alla pari tuoretta kuvaa.


Kuva

Kuva
Rust is lighter than carbon fiber.

www.valtterihirvonen.com
Vastaa Viestiin