Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Tölkki seissyt tuossa 4kk, ja käytin sen katsastuksessa ihan vikalista mielessä, kun alkoi leima umpeutua. Konttorin pihaan jo päästessä haistoin että etujarrut laahannut rankasti ja tarkistuksen jälkeen tuli vikalistaan onneksi vain:
-Etujarrut laahaavat, jarrutestiä ei tehty - hylätty
-toinen raidetangon pää.
Purin etujarrusatulat ja männissä oli pientä kukkaa. Männät siis eivät menneet puristimellakaan sisään. Hioin ne kevyesti ja rasvasin hyvin ja kasaan. Nyt liukuu käsin edestakas nätisti, ei enää hannaa. Piti lyödä satulat kiinni ja ilmata jarrut, kun ilmatessa huomattiin että 1 jarruputki haljennut hommia tehdessä. No auto seisoi viikon ja tänään vaihdettiin uusi jarruputki ja kaikkien jarrujen perusteellinen ilmaus. Nyt on ongelma on se että etujarrut eivät jarruta enää ollenkaan. Takajarrut pelaavat ja ilmatessa takajarruja tuntuu selvä porras pääsylinterissä kun mennään etujarrujen ohi...
Onko vika mahdollisesti pääjarrusylinterissä vai missäköhän mahtaa?
-Etujarrut laahaavat, jarrutestiä ei tehty - hylätty
-toinen raidetangon pää.
Purin etujarrusatulat ja männissä oli pientä kukkaa. Männät siis eivät menneet puristimellakaan sisään. Hioin ne kevyesti ja rasvasin hyvin ja kasaan. Nyt liukuu käsin edestakas nätisti, ei enää hannaa. Piti lyödä satulat kiinni ja ilmata jarrut, kun ilmatessa huomattiin että 1 jarruputki haljennut hommia tehdessä. No auto seisoi viikon ja tänään vaihdettiin uusi jarruputki ja kaikkien jarrujen perusteellinen ilmaus. Nyt on ongelma on se että etujarrut eivät jarruta enää ollenkaan. Takajarrut pelaavat ja ilmatessa takajarruja tuntuu selvä porras pääsylinterissä kun mennään etujarrujen ohi...
Onko vika mahdollisesti pääjarrusylinterissä vai missäköhän mahtaa?
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Mitenkäs ilmasitte? Toinen polki, toinen ruuvasi, vai valuttamalla? Ilmeisesti polkemalla... Tuliko polkiessa kunnon ruiskaisu edestä? Etu- ja takajarrut on eri jarrupiireissä, jos ei tule ruiskaisuja edestä, lienee pääsylinterissä vikaa.
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Ihan polkemalla ilmattiin kaikki pyörät ja sitten letkun kautta pulloon pumppaamalla ruuvi kokoajan auki. Jarrujen ilmauksen jälkeen kun kokeili painaa poljinta oli se erittäin löysä ja painui hitaasti käytännössä aivan pohjaan. Mistään ei siis vuoda yhtään nestettä eikä jarruissa takula ole enää ilmaa, kun melkein 3l ainetta pumpattiin läpi... Voisiko olla juuri pääsylinterissä vika kun poljin on löysä kunnes takajarrupiiri alkaa? eikä siis jarruta etusilla yhtään.
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Onko takakengät kehitty lähelle rumpuja?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Sante kirjoitti:Ihan polkemalla ilmattiin kaikki pyörät ja sitten letkun kautta pulloon pumppaamalla ruuvi kokoajan auki. Jarrujen ilmauksen jälkeen kun kokeili painaa poljinta oli se erittäin löysä ja painui hitaasti käytännössä aivan pohjaan. Mistään ei siis vuoda yhtään nestettä eikä jarruissa takula ole enää ilmaa, kun melkein 3l ainetta pumpattiin läpi... Voisiko olla juuri pääsylinterissä vika kun poljin on löysä kunnes takajarrupiiri alkaa? eikä siis jarruta etusilla yhtään.
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Jos kerta vaikka kahteen henkilöön ilmaa, on aina varmempaa sulkea se ilm.ruuvi aina paineen noston ajaksi. Kirkkaasta letkusta alhaalla operoija näkee vieläkö tulee ilmaa ja ylhäällä voi makustella poljin tuntumaa. Siis pumpataan paine ja pidetään poljin pohjassa, pumppaaja huutaa "Paine!", ja alamies avaa ilm.ruuvin. Katsoo tarkoin vieläkö kuplii, sulkee ruuvin ja huutaa: "Kiini!". Jatketaan niin kauan että poljin ei tunnu kumipallolta, eikä letkussa, joka on johdettu pulloon, enään näy ilmakuplia -ne jopa tuntee. Yksin voi tietenki ilmata kun pitää huolen että letkun pää on aina nesteen sisällä, mutta silloin ei tiedä milloin ilman tulo loppuu, jos loppuu ollenkaan.
Ps. Eikös silti taakse ala paine mennä ihan yhtä aikaa etusten kanssa?
Ps. Eikös silti taakse ala paine mennä ihan yhtä aikaa etusten kanssa?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 50
- Liittynyt: 29.08.2013 13:53
- Paikkakunta: Lohja
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Tuo satulamalli on sellainen että ei tahdo vapasti polkemalla tulla ilma pois nimimerkillä kokemusta on
Kaksi henkilöä ja Väiskin ohjeiden mukaan niin onnistuu
Kyllä se paine lähtee takapäässä nousemaan heti kun poljinta painaa välissä on vaan paineensäädin
Kaksi henkilöä ja Väiskin ohjeiden mukaan niin onnistuu
Kyllä se paine lähtee takapäässä nousemaan heti kun poljinta painaa välissä on vaan paineensäädin
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Takajarruille ei ole tehty mitään nyt, mutta viime katsastukseen kun auto oli joka pv ajossa ne kehitettiin.TT| kirjoitti:Onko takakengät kehitty lähelle rumpuja?
Kaverin kanssa ilmattiin ja alkuun tehtiin juuri noin, että ensin paine, sitten ruuvi auki, ruuvi kiinni ja uudestaan paine jne. Tämän jälkeen pulloon nestettä, letku nesteeseen ja pari kertaa taas edellisellä tyylillä kunnes letku täynnä nestettä. Sitten ruuvi kokonaan auki ja pumppausta kunnes ilmaa ei tule. Mutta etujarrut ovat täysin poissa toiminnasta vaikka näin toimittiin. Voiko olla nuo pääsylinterin männätiivisteet menneet vai?
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Tuollainen jarrujen ilmauslaite, paineilmatoiminen, on osoittautunut useassa eri ajoneuvossa erittäin toimivaksi.
esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/J ... htotyokalu
esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/J ... htotyokalu
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Ja suosittelen myös biltema/motonet myymää ilmaussysteemiä, jossa 2x letkut ja takaiskuventtiilit, näillä onnistuu ilmaus yksinkin pienellä budjetilla (n. 5e).
< 15kWh/100km
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Toisaalta näiden ongelmien syy on aika usein liian vesipitoinen jarruneste, ruostuttaa ja kiehuukin. Vaihto sujuu yksin helposti ja nopsasti tuollaisella paineilmavärkillä. Ei niitä turhaan suositella vaihdettavaksi muutaman vuoden välein noita nesteitä. Ja siis ilmaaminen helppoa ja tehokasta, kuin lasten leikkiä.
Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu
Ja perusohjehan on että aletaan sieltä kauimmaisesta takanurkasta, vaikka en kyllä tiedä miten se auttaa näissä tölkin kakspiiri (etuakseli ja taka-akseli omana piirinään) systeemeissä.
Eräs vanha asentaja noin yleisesti nureksi noita letkuilmaimia kun hänen mielestään mäntien pitää saada liikuntaa ilmauksen aikana. En sitte ole hommannut enkä käyttänyt vaikka tarjolla on ollut.
Eräs vanha asentaja noin yleisesti nureksi noita letkuilmaimia kun hänen mielestään mäntien pitää saada liikuntaa ilmauksen aikana. En sitte ole hommannut enkä käyttänyt vaikka tarjolla on ollut.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro