1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja vville »

TDI moottorin hankinnan jälkeen tuli mieleen jotta syncromatkailuauto olisi kunnostetulle moottorille hyvä kotelo. Semmoinen tuli sitten hankittua. :) Reiskassa (1989 GL Syncro) on hyvin toimiva dj moottori ja sen dieselöinti + kalliit käyttömaksut eivät kiihoittaneet mieltä. :?

Nostokattomultivansyncro on ollut pidemmän aikaa haaveauto, mutta semmoisia alkuperäisiä ei taida Suomessa olla kuin yksi kpl ;) . Tilitilanne ei myöskään sallinut semmoisen ulkomailta hankintaa, joten tuli hankittua 8 paikkainen 1989 GL Syncro jx moottorilla.

Tämä yksilö on väriltään alkuperäinen "kevyesti kullitettu hopea", värikoodi LM7V. Toisin kuin reiska, tätä on ylimaalailtu, hitsattu ja kittailtu korin puolesta ja ruskea GL sisustakaan ei ole enää kovin siistissä kunnossa.

3 päivän ja 500 km ajon perusteella auton tekniikka vaikuttaa kuitenkin olevan kohtuullisessa kunnossa. Tästä kuulunee kiitos ex-omistajan yli 100 työtunnille :) ;) . Tosin tämänkin visko kaipaa uusia nesteitä. Vuotava öljyn paluuletku pitää vaihtaa. Kori kaipaa hieman saumojen paikkausta, jotta se voi toimittaa käyttöauton virkaa. Parempi nimikin tälle pitää vielä keksiä, mutta mennään nyt matkaraadolla toistaiseksi. Eihän tämä tölkkeily ole täysjärkisten hommaa :D
Viimeksi muokannut vville, 15.07.2016 20:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onnittelut "löydöstä", tosin tämähän oli jo hyvässä kodissa, josta ei olisi vääriin käsiin edes lähtenytkään... :D :D :D
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD

Viesti Kirjoittaja vville »

Tätä on nyt koeponnistettu 4 päivää/600 km. Tekniikka toimii ihmeen hyvin, vaikka autolla on nyt 4 päivän aikana ajettu enemmän kuin viimeiseen kahteen vuoteen. :) Ihan on positiivinen yllätys :) . JX jaksaa liikuttaa autoa ihmeellisen hyvin ainakin tyhjänä.

Kuitenkin seuraavanlaista työlistaa on ilmennyt
- Hehkutusaika lyhyt, käynnistyy kyllä. Kuumana ei hehkuta ollenkaan. Ilmeisesti hehkun lämpöanturi rikki tai johdot sekaisin.
- visko äärimmäisen jäykkä, liemet tilattu, huolletaan koko etuperä
- perusteellinen sisäputsaus ja muuta kosmeettista sisähommaa
– suttuisesti laitetut tummennuskalvot pois takaikkunoista
- takalukon valo ei toimi, itse lukko toimii kylläkin
- vuotaa hiukkasen öljyä, ilmeisesti turbon paluuputkesta
- tankin huohotusputket tukossa, tankkaaminen ei onnistu kuin pikku pätkissä
- saumojen ensiapu talvea varten, kenties sävytetyllä paukkupullolla ja lakalla
- lukittava tankinkorkki pitää myös hommata ja ovien lukot olisi kiva saada toimimaan sujuvasti, toisaalta keskuslukko pelittää ja kaukosääädettävä keskuslukitus lisäisi käyttöauton käyttömukavuutta :? :D
– vaihdelaatikon öljyt pitää myöskin vaihtaa
- vaihteensiirron puslat uusittava, nyt pakki-/g-lukko on aikalailla olematon
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

Hyvä että kulkee! Itsellä aina sama että kun saa tölkin suurinpiirtein valmiiksi ni johon se on otettava ajoon. ei vaan voi seisottaa käyttökelpoista tölkkiä :)
Ja siinä sitten tulee tunne että ei tää ole ikinä valmis, ei kait ne ookkaa, aina jotain ropaamista löytyy :)
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"

Viesti Kirjoittaja vville »

howwe90 kirjoitti:Hyvä että kulkee! Itsellä aina sama että kun saa tölkin suurinpiirtein valmiiksi ni johon se on otettava ajoon. ei vaan voi seisottaa käyttökelpoista tölkkiä :)
Ja siinä sitten tulee tunne että ei tää ole ikinä valmis, ei kait ne ookkaa, aina jotain ropaamista löytyy :)
Valmis ja täysin ehjä tölkki :D Juu – ei mulla ainakaan. :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Minun mielestä aika ehjä ja kulkeva, jos "ei ajokuntoisen" auton ostit ja 600km ajellut jo... :o
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"

Viesti Kirjoittaja vville »

SyncroVWaari kirjoitti:Minun mielestä aika ehjä ja kulkeva, jos "ei ajokuntoisen" auton ostit ja 600km ajellut jo... :o
Kyllä minä mielestäni ajokuntoisen ja katsastetun auton ostin ja sellainenhan se onkin ;) . Toki kaukana valmiista ja ehjästä :) . Enkä semmoista missään nimessä kuvitellut ostavani. Tyytyväinen olen, vaikka paljon on korjattavaa ja kokoajan löytyy lisää, mutta niinhän näiden kanssa aina. :D Vähemmän tämä vuotaa öljyä kuin aiempi gl syncro tai transporter minulle tullessa. Kiitokset vain myyjälle ;)
Kilometrejä on tainnut tulla jo lähemmäs 700.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Jaa-a, taitaa jäädä tällä jiiäksällä jouluajelut haaveeksi. JX:n pumppu tuntuu vuotavan useasta kohtaa. :( Positiivista asiassa saattaa olla se että turbon paluuputki ei välttämättä olekaan se vuotava osa, tai sitten kaikki vuotaa :D.
TDI rakennussarja odottaa tallilla kasaajaa ja tätä jiiäksää ei taida olla järkeä enää parsituttaa kuntoon, vaan säästää sentit tdi projektiin. Vaikkakin vuotoa/vuotoja lukuunottamatta jx toimii mainiosti. Kuulemma turbo on laakeroitu uudestaan ja kansiremontti tehty. Ajankohdasta ei vain taida olla tietoa :)

Ehkäpä tämä yllätys vauhdittaa koneenvaihtoa. :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Kun Reiska vaihtoi omistajaa niin löytyy taas aikaa, rahaa ja intoa parsia tätä kasaan.

Tänään kävin paikallisesta fixuksesta tilaamassa jx-pumppuun tiivistesarjan sekä lda-tiivisteen (yhteensä 28 €). Lisäksi tuli tilattua decoupler kiinteällä akselilla sekä alkuviikosta noudettua lukollinen etuperä. Etuperään pitää hankkia jostain vielä ehjä painekello. Harmooninupit on kanssa hakusassa. paineletkut yms. tilpehöörit löytynee Etolasta.

Niin ja uudet mefron et 30 peltivanteet hankin kanssa. Reiskan maastorenkaat on vielä uudella omistajalla testikäytössä/harkinnassa, katsotaan tuleeko ne mulle takaisin vai hankinko 3 uutta samanlaista. Reiskan käyttämätön vuoden vanha vararengas jää ainakin minulle, joten kolme uutta wrangler duratraccia hankkimalla saisin taas käyttämättömän setin. Vararenkaasta sisätiloissa ajattelin luopua, kun se vie aika paljon tilaa. Toisaalta semmoinen ulkopuolinen teline olisi aikasta katu-uskottava maastovaruste 8-) .

Korotussarja odottelee hyllyssä asennusta, pähkäilen vielä josko sittenkin hankkisi korotukseen uudet trailmaster tms. iskarit ja jouset. Nyt alla on sekalainen setti eripari iskareita… Ensi tilassa tämä on kyllä saatettava vuotamattomaan ajokuntoon. Aloitetaan lda-tiivisteen vaihdolla maanantaina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Eilen tuli aloitettua tuhnusti laitettujen tummennuskalvojen aka jätesäkkien poisto ikkunasta. Maalinpoistoon tarkoitettu ikkunaraappa ei tuntunut porautuvan kalvon allaolevan liimapintaan. Kalvo tuntui kyllä välillä lähtevän isompinakin palasina. Pitää kokeilla tänään vielä föönin kanssa.

Samalla selvisi minkä takia auto haisee liuotintyyppiselle pahalle, haju tuntui voimistuvan entisestään kun sain kalvoja revittyä auki. :(

Voihan haisuli, mistähän löytäisin pikaisesti liukuikkunat tilalle? Taitaa olla myöskin helpompi vaihtaa muutkin tummennetut ikkunat, kun repiä vanhat kalvot pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos et takakulmaan tulevaa vararengastelinettä löydä, niin katolla paljon joutilasta tilaa, kunnes hommaat sen nostokaton
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

ATsnok kirjoitti:Jos et takakulmaan tulevaa vararengastelinettä löydä, niin katolla paljon joutilasta tilaa, kunnes hommaat sen nostokaton
Löytyi vararengasteline, mutta hintapuoli vähän jarruttelee :?
http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/reserve ... -16-rechts

Itseasiassa eilen selvisi että reiskan wranglerit menikin uudelle omistajalle ja tilasin kolme uutta tilalle, joten nyt mulla ei ole kuin 4 rengasta. Vararenkaasta ajattelin ainakin toistaiseksi luopua ja korvata sen vaahdolla. Tiedä sitten tekeekö niillä paikkavaahdoilla mitään tämmöisen maastorenkaan kanssa?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ota sinne joku vakiorengas tai muu vastaavan kokoinen, en minä ainakaan lähtisi yhtään pidemmälle reissulle ilman vararengasta. Varsinkaan maastoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

TT| kirjoitti:Ota sinne joku vakiorengas tai muu vastaavan kokoinen, en minä ainakaan lähtisi yhtään pidemmälle reissulle ilman vararengasta. Varsinkaan maastoon.
Vakiorengas on kovin paljon pienempi, ei kait sillä tee oikein mitään? Jos decoupleroidussa syncrossa on pelkkä takaveto päällä, niin särkeekö eriparirengastus etuperää?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kohtuulliset siirtymät renkaanpaikkausmahdolisuuden ääreen eivät särje mitään decouplerin ollessa irtikytkettynä. (kunhan ei lukkoa raapase päälle ;) )

Kuinkas on ukoilla kokemusta josko olisikin rengasraudat ja sisärengas matkassa? Ennenhän rekkamiehetkin vaihtoi kumit ite niin miksei tölkkiinkin. :o
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Roiala kirjoitti:Kohtuulliset siirtymät renkaanpaikkausmahdolisuuden ääreen eivät särje mitään decouplerin ollessa irtikytkettynä. (kunhan ei lukkoa raapase päälle ;) )

Kuinkas on ukoilla kokemusta josko olisikin rengasraudat ja sisärengas matkassa? Ennenhän rekkamiehetkin vaihtoi kumit ite niin miksei tölkkiinkin. :o
Hyvä idea, tilaa ja painoa säästyisi. Mutta se on tietty eri asia että osaako tämmöinen läski toimistorotta vaihtaa rengasta ihan itse. :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos rengas menee maastossa rikki, niin mielellään oikean kokoinen vararengas, jotta voi tarvittaessa ajaa neliveto päällä.

Mites karjapuskuri, johon vararengas?
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Mulla oli kun ostin auton, muuten hyvä mutta aika ruma :shock: :D :oops:
Niinpä otin poikkeen.

Siis tuo karjapuskurissa edessä keskellä oleva varakumi. Painojakaumankin kannalta varmaan hyvä paikka ja ei se siinä muuta häirinnyt kuin ulkonäköä ja ehkä jäähdytys ilmaa sekä lisävalojen asennusta.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Juu ei tuommoinen etuvararengaspuskuri oikein kiihoita mieltä. Ehkäpä se on säästettävä ja hankittava jossain vaiheessa kuitenkin se takateline. Löytyisiköhän siihen joku tuota 1300€ telinettä halvempi ja kuitenkin kelpo ratkaisu?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:Löytyisiköhän siihen joku tuota 1300€ telinettä halvempi ja kuitenkin kelpo ratkaisu?
Rautaa saa kaupasta, rälläkällä pätkiksi ja sähköliimalla kasaan...
Vastaa Viestiin