Eilisen noloimmat kuvat on jonkun muun kameralla
Tänään päivä mennyt sähköjen parissa. Orggisradioantenni oli poikki auton ostaessani, joten asensin toisen lyhyemmän ja maastoystävällisemmän toiseen etukulmaan. Tänään katselin vanhan radioantennin nysää ja repäsin sen irti.
No siinä oli sitten pellissä yksi isompi ja kaksi pienempää reikää, enkä jaksanut agrekaatin voimalla alkaa "kuumaliimaa" levittämään, joten rälläkällä pelti kirkkaaksi, pohjamaalia pensselillä, pienempiin reikiin jotain tiivistemassaa, valkoista maalia pensselillä, vaseliinia molemmin puolin ja suurimpaan reikään LA-puhelimen jalka ja kaapeli LA-puhelimelle joka ollut toistaiseksi koristeena kojelaudassa. Katolla on yksi LA-jalka, mutta sen kaapeli ei ylettynyt kojelaudalle. taidan asentaa toisen puhelimen tavaratilaan.
Ostin ajat sitten jo jotkut "super H4-polttimot", mutta en ole viitsinyt asentaa, kun sähköt tulee edelleen katkaisijan kautta.
Meinasin ensin siirtää kaikki itse tekemäni relekytkennät apparin penkin alle, mutta lopulta päädyin siirtämään ne hanskalokeron etupuolelle. Tein vanerista asennusalustan, johon tulee releet ja sulakerasiat
Purin kaikki vanhat relekytkennät ja vedin niiden kannoilta piuhat hanskalokeron taakse 7-napaisella kaapelilla, joka merkitty molemmista päistä ja johtojen värit kirjattu ylös.
Tähän asti kaikki releet ovat olleet mittariston kotelon sisällä, piuhat risteilleet kojelaudan läpi sieltä täältä. Nyt haave saada kaikki sähköt niin,että kojelaudan voi tarvittaessa poistaa piuhoja katkomatta ja että kaikki kytkennät on dokumentoituna. (Takatuupparista jouduin katkomaan useita johtoja, joiden käyttötarkoituksesta ei ollut mitään hajua)
Katolla on 7-napainen perävaunupistike, jonne menee sähköt 2x kaukovaloille, äärivaloille ja yhteen 12V pistokkeeseen. Nyt ajattelin muuttaa kytkentää niin, että katolle vaihtuu 2x100W kaukovalojen tilalle max 2X55W kaukovalot ja työvalot sivuille. Pistokkeeseen saa tarvittaessa keltaisen "majakan" tai lisää työvaloja. Jos työvalot ledeillä, niin 1,5 mm2 piuhat sallivat niitä melkoisesti lisää...
Mietinnässä toinen akku apparin penkin taakse ja siitä sähköjen vetäminen kaikille omille kytkennöille. Pitäisi vaan hommata (tai rakentaa) joku erotinrele akkujen väliin, ideoita?
Taidan vetää joka tapauksessa paksun kaapelin taka-akulta apparin penkin alle ja ottaa siitä sähkön omille kytkennöille. Onpahan kaapeli valmiina, jos jaksan toisen akun asentaa joskus.