Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Pitäisi hyvällä tuurilla ehtiä repaista takatukivarret viikonloppuna irti ja laittaa uudet tilalle. Kaikista puuttuu jo mutterit, mutta neljästä pultista kolme on jumahtanut aika totaalisesti puslien holkkeihin. Olettekos leikanneet kiinnityspisteen välistä sahalla poikki ne pultit vai kuinka?
Tällaista työkaluakin voisi tietty kokeilla, jos jostain löytyisi? http://www.xxl-automotive.de/Pressbuege ... -Nr-33007/
Tuollahan voisi pakottaa pulttia ulospäin ilman, että kiinnityspisteille käy huonosti. Holkin/pultin yrittäessä työntyä ulos päin, on toisella puolella yhtä suuri vastavoima (fysiikasta tuttu Newtonin 3. laki...). Tai ehkä se olisi vaan otettava puukkosaha käyttöön. Uudet pultit kyllä löytyy, eli vanhoilla ei ole mitään väliä. Lähinnä helpoin tapa asian ratkaisemiseksi kiinnostaa.
Tällaista työkaluakin voisi tietty kokeilla, jos jostain löytyisi? http://www.xxl-automotive.de/Pressbuege ... -Nr-33007/
Tuollahan voisi pakottaa pulttia ulospäin ilman, että kiinnityspisteille käy huonosti. Holkin/pultin yrittäessä työntyä ulos päin, on toisella puolella yhtä suuri vastavoima (fysiikasta tuttu Newtonin 3. laki...). Tai ehkä se olisi vaan otettava puukkosaha käyttöön. Uudet pultit kyllä löytyy, eli vanhoilla ei ole mitään väliä. Lähinnä helpoin tapa asian ratkaisemiseksi kiinnostaa.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Puukkosahalla olen ottanut. Pultti on ahdistuksessä kumipuslan teräsholkin sisällä koska se on ruostunut jumiin. Lämmittäminen voisi auttaa?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Joo, ruostehan ne sinne toki lukitsee paikalleen. Ihmeellistä, että -89 vuoden autossa voi sellaista jo ilmetä.
Kai se on nopein tapa tuo puukkosaha. Lämmittäminen kävi mielessä jos sitten kokeilisi vielä pyöräyttää pultin kannasta pitkällä varrella. Villi veikkaus on, että pultin pää katkeaa (ei haittaa) tai holkki irtoaa puslan kumista ja alkaa pyöriä tyhjää.
Kai se on nopein tapa tuo puukkosaha. Lämmittäminen kävi mielessä jos sitten kokeilisi vielä pyöräyttää pultin kannasta pitkällä varrella. Villi veikkaus on, että pultin pää katkeaa (ei haittaa) tai holkki irtoaa puslan kumista ja alkaa pyöriä tyhjää.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Lyömällä ulos saa suuremman voiman kuin kiertämällä. Jos lämmität kunnolla niin lämpökäsittely lähtee pultista ja se ei ole enää vahva. Olen ajatellut että lämmittäisi ensin ja sitten jäähdyttäisi.
Mulla on kiertämällä aina katkennut pää.
Mulla on kiertämällä aina katkennut pää.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Jos lämmität kunnolla niin lämpökäsittely lähtee pultista ja se ei ole enää vahva. Olen ajatellut että lämmittäisi ensin ja sitten jäähdyttäisi.
Hege ei kai kukaan kasaa tukivarsia vanhoilla pulteilla? Lämmittämisestä ei ole tossa tapauksessa mitään iloa kun et pääse sitä holkkia lämmittämään vaan ainoastaan pulttia mikä turpoaa ja on vielä kovempaa kiinni. Puukkosahaa tai rällääkää ja sitten uudet pultin ja teollisuustervaa puslan, pultin ja mutterin väliin
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Meinaan tolla että lämmityksen jälkeen kun yritin kerran pulttia pyöräyttää niin se olikin pehmennyt ja meinasi sattua leukaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Lekalla pultit eivät edes luvanneet. Ehkä se olisi tosiaan paikka puukkosahalle. Induktiokuumentimen saisin lainaan, mutta jos ei siitä ole vastaavaa hyötyä.
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Meillä on töissä induktiokuumennin, mutta lainaan sitä ei saa. Voisin ehkä joskus kokeilla omaan autooni onko siitä hyötyä tukivarsihommassa. Tölkkimiesten puheista päätellen puukkosaha lienee edelleen nopein ratkaisu. Onko kellään muuten kokemuksia millä pultit kannattaa voidella ettei ne jämähdä kiinni siihen puslaan? Tervaa, vaseliinia, kupari- tai alumiinimössöä?
Re: Ruostuneet pultit takatukivarsissa
Sähkörälläkkä ja 125x1mm katkaisulaikka näyttää olevan vastaus käytettävissä olevien työkalujen joukosta. Eilen vaihtui toinen tukivarsi ja uusi jarrukilpi taakse. Jos saisi tänään toisen puolen tehtyä. Heitin kunnolla kuparitahnaa tukivarren pulttiin koko matkalle. Saa nähdä estääkö jumittumisen vai syntyykö metallipari, jolla on päinvastainen vaikutus...