GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Tämä tarina alkoi jo viime vuoden viimeisinä päivinä, kun bongasin tämän mielenkiintoisen tapauksen nettiautosta. Kuvien perusteella näytti olevan GL Syncro monilla herkuilla, takalukolla ja kirsikkana kakkuun 2+7 pakuksi rekisteröity. Vinkkasin autosta täälläkin ja muutamalle monipaikkaista etsineelle kaverille, jostain syystä kukaan ei kiinnostunut. Viime viikolla tuli näistä jälleen puhetta ja huomasin tämän olevan vielä kaupan, eräs vwharrastaja uskalsi soittaa myyjälle ja tinki hinnan kohdalleen ja varasi auton. Otti sitten yhteyttä ettei oikein sovi auton hankinta kuitenkaan hänen tilanteeseen, että olisiko joku joka voisi poimia helmen talteen. Ei tuntunut vieläkään kukaan muu innostuvan, joten Daven kanssa hetki tsättäilyä ja tuumattiin että poimitaan talteen ja katsotaan mitä tulee. Seuraavana päivänä soittamaan myyjälle ja sopimaan hakutiimin aikataulut ja kuviot. Sunnuntaille sovittiin haku, myyjä otti auton liikennekäyttöön ja ajeli testiä parikymmentä kilometriä ja ilmoitti laitoksen toimivan, nopeusmittari ei kuulemma toiminut, muuten pelaa. Leimaakin oli, joten ei muuta kun sunnuntaiaamuna herättelemään mukaan dogbox ja eicca_ ja baanelle kohti pohjoista. Nyt ei tarvinnut huristella edes Ouluun asti, vain 450km riitti että punainen syncro seisoi hallin pihalla keskellä lakeutta.
Pieni tarkastuskierros ympäri autoa ja avain virtalukkoon, hehkutus ja isolohko 1.9dee herähti terävästi tulille. Ennakkoa tuntui olevan riittävästi ja syöttöä sen verran että sopivasti pölläyttää. Pieni koeajo ja yllätys oli että vaihteet löytyy oikeilta paikoilta, jarrutkin toimii ja muutenkin tuntuu pelaavan kuten pitää
Ei muuta kun papereiden tekoon. Siinä vaiheessa alkoi hymyilyttää yhä enemmän, kun valmiina otteessa lukee sopivat perävaunumassat ja omamassa 1730kg Lisää ilmaa renkaisiin ja kohti huoltoasemaa, tankki täyteen ja kotia kohti! Ensimmäinen vaikutelma oli että yllättävän hyvin jaksaa vapari 1.9d syncroa liikuttaa, kunhan vauhtiin pääsee niin 85-90km/h matkavauhtia menee mukavasti.
Pieni tarkastuskierros ympäri autoa ja avain virtalukkoon, hehkutus ja isolohko 1.9dee herähti terävästi tulille. Ennakkoa tuntui olevan riittävästi ja syöttöä sen verran että sopivasti pölläyttää. Pieni koeajo ja yllätys oli että vaihteet löytyy oikeilta paikoilta, jarrutkin toimii ja muutenkin tuntuu pelaavan kuten pitää
Ei muuta kun papereiden tekoon. Siinä vaiheessa alkoi hymyilyttää yhä enemmän, kun valmiina otteessa lukee sopivat perävaunumassat ja omamassa 1730kg Lisää ilmaa renkaisiin ja kohti huoltoasemaa, tankki täyteen ja kotia kohti! Ensimmäinen vaikutelma oli että yllättävän hyvin jaksaa vapari 1.9d syncroa liikuttaa, kunhan vauhtiin pääsee niin 85-90km/h matkavauhtia menee mukavasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Matka jatkui ruokatauon jälkeen ja siinä vaiheessa huomattiin ihmetellä maskin takaa loistavaa valkoista Siellähän on paikallaan oettinger-vesivälijäähyn paisari ja kenno Seuraava stoppi oli Lempäälässä, jossa nostettiin auto ilmaan ja jatkettiin ihmettelyä.
Välijäähystä oli tallella kaikki muu paitsi itse välijäähdytin, vaihdelaatikko on vaihdettu, kuten myyjä väittikin. Samalla selvisi mikä etupäässä kuskinpuolella välillä kolahteli, etuperän sen puolen takakiinnikkeen kumituki oli sen verran valmis että perä roikkui vinossa ja vetonivel pääsi sopivassa joustossa kolahtamaan tukirautaan. Sen puolen suojakumit oli myöskin molemmat halki.
Lopulta päästiin perille ilman ylimääräisiä ohjelmanumeroita, kulutuksen ollessa n.11 litraa satasella.
Ohjelmassa seuraavaksi suunnilleen tärkeysjärjestyksessä:
- Etuvetarin vaihto ehjillä kumilla varustettuun
- Etuperän kiinnikkeiden vaihtaminen ehjiin
- Nopeusmittarin herättäminen kuolleista
- Turbo koneeseen LDA-pumpun kera, ohjaustehostimen pumppu paikalleen
Välijäähystä oli tallella kaikki muu paitsi itse välijäähdytin, vaihdelaatikko on vaihdettu, kuten myyjä väittikin. Samalla selvisi mikä etupäässä kuskinpuolella välillä kolahteli, etuperän sen puolen takakiinnikkeen kumituki oli sen verran valmis että perä roikkui vinossa ja vetonivel pääsi sopivassa joustossa kolahtamaan tukirautaan. Sen puolen suojakumit oli myöskin molemmat halki.
Lopulta päästiin perille ilman ylimääräisiä ohjelmanumeroita, kulutuksen ollessa n.11 litraa satasella.
Ohjelmassa seuraavaksi suunnilleen tärkeysjärjestyksessä:
- Etuvetarin vaihto ehjillä kumilla varustettuun
- Etuperän kiinnikkeiden vaihtaminen ehjiin
- Nopeusmittarin herättäminen kuolleista
- Turbo koneeseen LDA-pumpun kera, ohjaustehostimen pumppu paikalleen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Tyylilleni uskollisesti jatkettiin tärkeimmät ensin periaatteella, eli kunnon vanteet alle
Pari kuvaa sisältä
Pari kuvaa sisältä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Hyvä että tämä saatiin pelastettua suomalaiseen harrastuskäyttöön, eikä päätynyt paaliin, jobbareillle tai johonkin kaukomaille linjaliikenteeseen
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Onnittelut Pertin hankinnasta, hienompi luonnossa kuin kuvissa, vaikka niissäkin on timantin hohtoa!
Näyttäis olevan sähköpeiliä, kapujakkaraa, harvinaista ruskeeta kojetaulua ja vaikka mitä herkkua! Toi Oettinger original välijäähy on kyllää ihan super, jostain vaan asiaan kuuluvaa osaa konehuoneeseen ja tarraa kylkeen, Jee!
Näyttäis olevan sähköpeiliä, kapujakkaraa, harvinaista ruskeeta kojetaulua ja vaikka mitä herkkua! Toi Oettinger original välijäähy on kyllää ihan super, jostain vaan asiaan kuuluvaa osaa konehuoneeseen ja tarraa kylkeen, Jee!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Loistavaa Pertti! Tervetuloa joukkoon. Pertillä on muuten komea "rusketusraita" liukuoven kohdalla
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Onnia Onnia!!! Pertti pääsi kunnon kotiin
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Pisteet Pertin pelastajille!
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
OnneVWa uudesta "perheenjäsenestä"
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Etuvetari vaihdettu ehjillä kumilla olevaan. Vakaajan tanko katkesi irrotettaessa kuskin puolelta, joten otin pois koko laitoksen.
Etuperän kuskinpuolen kiinnike lätkät oli tässä kunnossa
Ei se ihme että perä näytti olevan vähän vinossa ja vetonivel osuu palkkiin. Onneksi pihalta löytyi vielä riittävä määrä kunnossa olevia.
Korotinkin tätä tänään, laitoin barin verran lisää ilmaa renkaisiin Vielä on jotain väljää edessä kuskinpuolella, toivotaan että yläpallo, olisi helpompi vaihtaa.
Etuperän kuskinpuolen kiinnike lätkät oli tässä kunnossa
Ei se ihme että perä näytti olevan vähän vinossa ja vetonivel osuu palkkiin. Onneksi pihalta löytyi vielä riittävä määrä kunnossa olevia.
Korotinkin tätä tänään, laitoin barin verran lisää ilmaa renkaisiin Vielä on jotain väljää edessä kuskinpuolella, toivotaan että yläpallo, olisi helpompi vaihtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
taitaa olla ehkä "parhaat paperit" tällä voorumilla,ja vielä satasen nopeudellakin onnea "voittajalle
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
komia "Pertti" on
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Tänään jatkettu perusasioiden äärellä. Luulin ettei mukana tullut ovien lukkoihin sopivia avaimia, ainoastaan yksi avain joka sopi virtalukkoon ja takaluukkuun. Irrotin ensin kuskinovenkahvan. Hetken putsailua ja öljyämistä ja sain pihdeillä mekanismin liikkumaan. Ja sittenhän se avainkin sopi ja alkoi toimia Sama lopuillekin lukoille ja nyt toimii kaikki.
Kolautin myös pumpusta ennakkoa hieman pienemmäksi, käynti on nyt paremman kuuloinen ja liikkuu paljon paremmin.
Visco on kyllä sen verran jäykkä että seuraavaksi otan kardaanin pois ja kytkimen paineputken tuki pitää kiinnittää laatikon kylkeen.
Kolahtelut edestä väheni eilisten korjailujen jälkeen, mutta edelleen kuuluu sisäänjoustossa. Yläpallo olisi tällä hetkellä todennäköisin aiheuttaja. Olisin jo vaihtanut kokeeksi ehjän käytetyn tilalle, mutten löytänyt 24mm avainta mistään Huomenna nöyränä hakemaan uus pallo ja avain.
Kolautin myös pumpusta ennakkoa hieman pienemmäksi, käynti on nyt paremman kuuloinen ja liikkuu paljon paremmin.
Visco on kyllä sen verran jäykkä että seuraavaksi otan kardaanin pois ja kytkimen paineputken tuki pitää kiinnittää laatikon kylkeen.
Kolahtelut edestä väheni eilisten korjailujen jälkeen, mutta edelleen kuuluu sisäänjoustossa. Yläpallo olisi tällä hetkellä todennäköisin aiheuttaja. Olisin jo vaihtanut kokeeksi ehjän käytetyn tilalle, mutten löytänyt 24mm avainta mistään Huomenna nöyränä hakemaan uus pallo ja avain.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Miten se lukkomekanismi irtoaa ovien kahvoista? Millä ja miten putsasit mekanismia/mekanismeja?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Ei noita lukkomekanismeja tarvinnut irrottaa kahvoista. Brakecliinerillä ja paineilmalla ensin ja sitten monitoimiöljyllä. Lopuksi puhaltelin vielä ja aseöljyä joka paikkaan.
Kuskinkahvasta ennätin irrottaa sen lukitusruuvin ja lätkän, mutta sitten lähti liikkumaan niin en ennättänyt enempää irrotella.
Kuskinkahvasta ennätin irrottaa sen lukitusruuvin ja lätkän, mutta sitten lähti liikkumaan niin en ennättänyt enempää irrotella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Pari päivää jatkettu käyttökuntoon ehostusta.
- Yläpallo vaihdettu
- Kardaani pois
- Molemmille puolille taakse vaihdettu yksi uusi nivel, ja lisätty toiselle puolelle laipan tulppa
- Nopeusmittarin toimimattomuus johtui perän rattaan liikkumattomuudesta, vaihdoin toisen etuperän tilalle, nyt toimii
- Metrimitalla tarkistaen oli aurausta sentin verran, joten pyörittelin renkaita vähän suorempaan, nyt kulkee vähän rauhallisemmin.
Jotakin väljää taitaa keulassa vielä olla, mutta vähitellen alkaa olla pahimmat käyttöä estävät hommat tehtynä.
Hetken näytti että pitää lähteä muuttamaan sänkyä, tuli tarvetta perehtyä takapenkin rakenteeseen. Selkänojan saa kaadettua kahden siipimutterin irrotuksella, ja sen jälkeen koko penkkikin irtoaa kahden pultin irrotuksella. Vähän istuinosaa muokkaamalla saa selkänojan kaatumaan tasaiseksi moottorikorokkeen jatkeeksi
- Yläpallo vaihdettu
- Kardaani pois
- Molemmille puolille taakse vaihdettu yksi uusi nivel, ja lisätty toiselle puolelle laipan tulppa
- Nopeusmittarin toimimattomuus johtui perän rattaan liikkumattomuudesta, vaihdoin toisen etuperän tilalle, nyt toimii
- Metrimitalla tarkistaen oli aurausta sentin verran, joten pyörittelin renkaita vähän suorempaan, nyt kulkee vähän rauhallisemmin.
Jotakin väljää taitaa keulassa vielä olla, mutta vähitellen alkaa olla pahimmat käyttöä estävät hommat tehtynä.
Hetken näytti että pitää lähteä muuttamaan sänkyä, tuli tarvetta perehtyä takapenkin rakenteeseen. Selkänojan saa kaadettua kahden siipimutterin irrotuksella, ja sen jälkeen koko penkkikin irtoaa kahden pultin irrotuksella. Vähän istuinosaa muokkaamalla saa selkänojan kaatumaan tasaiseksi moottorikorokkeen jatkeeksi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Saamarin Pertti-Irmeli, tiesihän se ettei tuosta hyvä seuraa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Olisitte suosiolla vaan antanut sille Irmeli nimen...
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
Sehän menikin liian hyvin, kesken täyden vauhdin Tamperetta lähestyessä alkoi kuulua pieni kilkatus. Siihen kohtaa ei voinut pysähtyä tutkimaan kaiteen takia, joten jatkettiin hieman hölläten matkaa ja hetken päästä kuului kovempi klank ja taustapeilistä näkyi jaska potkukelkkamainen savuverho. Vauhti riitti onneksi rullata kaiteen loppuun ja pientareelle parkkiin. Yllätys oli että kone kävi vielä kolauksen jälkeen, mutta sammutin sen loppuliun aikana. Panssarin reiästä valui hissukseen vähän öljyä.
Järkiauton reviirille oltiin kuitenkin jo päästy, joten keltainen Caravelle riensi apuun, kiitokset jälleen! Pihaan päästyä kokeiltiin käyntiin ja hyvin starttaa, joku pieni sivuääni tosin taitaa olla.
Että semmoinen maanantai täällä
Järkiauton reviirille oltiin kuitenkin jo päästy, joten keltainen Caravelle riensi apuun, kiitokset jälleen! Pihaan päästyä kokeiltiin käyntiin ja hyvin starttaa, joku pieni sivuääni tosin taitaa olla.
Että semmoinen maanantai täällä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: GL Syncro miehistönkuljetuspaku Pertti
No voihan perhana. Mitä ihmettä on voinu sattua kerta se käy kuitenkin jotenkin?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.